2021-03-18, 10:37
Medlem
slagghackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jaha då var det torsdag igen och som vanligt den sämsta dagen i veckan för oss som käkar lunch ute. Där jag jobbar finns det två lunchkrogar inom gångavstånd och båda dessa ställen serverar ärtsoppa och pannkakor VARJE torsdag. Det är också som att de VARJE torsdag slår på stora trumman när det gäller denna rätt. Den står längst upp på menyn och de andra rätterna är alltid helt utan inspiration till förmån för ärtsoppan.

Men vem fan käkar denna ärtsoppa med pannkakor? Ärtsoppa som framförallt är soppa vilket inte är riktig mat och som man dessutom sitter på kontoret och mökar av resten av eftermiddagen och pannkakor som är en efterrätt/barnmat.

Rätten är också extremt daterad. När andra klassiska lunchrätter som Wallenbergare, stekt strömming eller skomakarlåda stått sig starkt genom åren är ärterna med pannkakan hopplöst ute. När kommer denna skiträtt förpassas till soptippen?

Älskar ärtsoppa med pannkakor, till det rejält med senap, en lättöl, sallad, hårdbröd och en skiva ost. Riktigt gott, en fin tradition som vi svenskar har att äta detta på torsdagar. Traditioner skall vi vara rädda om.

Tillägg:
Jag har inte passerat 40! Det är inte en åldersfråga.
Senast redigerad av slagghacka 2021-03-18 kl. 10:39. Anledning: Tillägg
Citera
2021-03-18, 10:41
Medlem
Gabriel Knights avatar
I wikin står lite bakgrund till ärtsoppan och varför den äts på torsdagar.
Så här står det..
Citat:
Ärtsoppa förekommer främst i Europa, USA och Kanada.[3] I vissa länder, till exempel Nederländerna, är det en nationalrätt.
Ärtsoppa är en relativt vanlig maträtt, särskilt inom militären och skolorna. I Sverige är konsumtion av ärtsoppa belagt åtminstone sedan 1200-talet.[
Att "ärtor med fläsk" blivit torsdagsmat i Sverige beror sannolikt på att fredagen under katolsk medeltid var fastedag och att en sådan dag brukade föregås av en stadig festmåltid. Kokt, salt fläsk var en bas i medeltidens kokkonst och ärtorna var ett festligt alternativ till kål och rovor som till vardags var det vanliga tilltugget till fläsket. Av tradition serveras numera ibland varm punsch till ärtsoppa. Det finns ingen dokumenterad förklaring till det[3], men troligen härstammar skicket från 1700-talets officersmässar, där punschen sades minska ärtinducerade väderspänningar. Denna tradition upptogs av nationalromantiska studenter i samband med 1800-talets nationalism där punsch konsumerades friskt. Efterrätten till ärtsoppa är traditionellt någon form av pannkaka med sylt.
Forna tiders svenska krigshärar hade ärtsoppa och surströmming som basföda, eftersom torkade ärtor och surströmming har lång hållbarhet.[3]

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84rtsoppa
Citera
2021-03-18, 10:42
Medlem
Ja för tusan, ärtsoppa hör ju en bra torsdag till.
Denna torsdag blir det dock för ovanligheten skull blodkorv med lingonsylt för mig!
Citera
2021-03-18, 10:47
Medlem
guderis avatar
Du får väl helt enkelt fixa egen matlåda till Torsdagar om lunchen ute inte passar. Personligen är Ärtsoppa och Pannkaka inte en favorit, definitivt inte det senare men om det ändå finns alternativ fast inte lika "bra" så vet jag faktiskt inte vad du grinar om, om man väljer att luncha på ställen med fasta lunchmenyer som växlar dagligen kan man ju inte alltid vara nöjd. Ät maten och sluta bete dig som en liten unge...
Citera
2021-03-18, 10:50
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Då är det ju ingen otillåtelse utan bara du som är hämmad. Sälla dig till oss fria individer och möka på. Min närmsta medarbetare är ett svin som luktar illa såsom normaltillstånd så denne får vad denne förtjänar.

Jag är inte så säker på att det skulle flyga på min arbetsplats. Tror ”snacket med chefen” skulle vara nära förestående om man brakar loss.
Citera
2021-03-18, 10:52
Medlem
Ärtsoppa är väldigt billigt och gott, det täcker upp för den dagen det va dyr mat tex lax. Välkokt ärtsoppa är ju skitgott.

Dagens I landsproblem du har att det serveras ärtsoppa på torsdagar, du kanske skulle göra en matlåda den dagen då, ingen tvingar dig att äta.
Citera
2021-03-18, 10:53
Medlem
Citat:
På mina lokala lunchkrogar finns varken Jonnys senap, hjortronsylt eller punch tyvärr.
Hade du gillat maten mer då?

Tradition. Gott och mättande. Gillar du det inte så ta med matlåda. Vi har också fettisdagen, våffeldagen, påsk, midsommar, kanelbullens dag och jul. Starka matfiranden. De ska vara kvar. Du kan testa införa kebabens dag med dina vänner. Glhf
Citera
2021-03-18, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Bruna bönor är ju vidrigt, hellre ärtsoppa alla dagar i veckan.
Kombinationen av salt, sött och surt är magisk. Gillar dock inte aladåb och grisfötter. Tur de är sällanmat.
Citera
2021-03-18, 11:08
Medlem
Mogadons avatar
Citat:
Jaha då var det torsdag igen och som vanligt den sämsta dagen i veckan för oss som käkar lunch ute. Där jag jobbar finns det två lunchkrogar inom gångavstånd och båda dessa ställen serverar ärtsoppa och pannkakor VARJE torsdag. Det är också som att de VARJE torsdag slår på stora trumman när det gäller denna rätt. Den står längst upp på menyn och de andra rätterna är alltid helt utan inspiration till förmån för ärtsoppan.

Men vem fan käkar denna ärtsoppa med pannkakor? Ärtsoppa som framförallt är soppa vilket inte är riktig mat och som man dessutom sitter på kontoret och mökar av resten av eftermiddagen och pannkakor som är en efterrätt/barnmat.

Rätten är också extremt daterad. När andra klassiska lunchrätter som Wallenbergare, stekt strömming eller skomakarlåda stått sig starkt genom åren är ärterna med pannkakan hopplöst ute. När kommer denna skiträtt förpassas till soptippen?

Jag. Och jag kommer äta det idag. Ser alltid fram emot torsdagar då man äntligen får äta ärtsoppa och pannkakor.
Citera
2021-03-18, 11:09
Medlem
yz44s avatar
Nu blev jag sugen på ärtsoppa med punch till, en riktigt god kombination.
Pannkaka med sylt och grädde till efterrätt är inte fel det heller.
Citera
2021-03-18, 11:13
Medlem
Finns det någon restaurang idag som bara serverar en rätt? Förmodligen inte. Välj vad vill äta eller åk hem och laga det själv.
Citera
2021-03-18, 11:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vi som har passerat 40 så klart.
Jag äter bruna bönor med fläsk också.
Den här klassiska maten gör en mätt hela dagen!
Korrekt! Rotmos är också mums. Kalops. Kålpudding. Kokt torsk med pepparrotssås. Det finns en fantastisk plethora av fantastisk mat som inte är från thailand, är grillad av smashad högrev eller klassas som veganskt. Europeisk husmanskost är riktigt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in