2021-03-18, 08:49
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nä. Det tror inte jag. Däremot så kommer man nog göra ett rationellt övervägande och förmodligen komma fram till att nyttan överväger risken med råge.

Mycket möjligt och det är säkerligen bra för landet men för gemeneman finns risker och skyddseffekten är väldigt svajig.
Citera
2021-03-18, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vad är det som händer i Norge?

Dom har ju världens bästa pandemihantering..
HUR kan det öka på detta sättet?

När jag ändå frågar om det, kan jag ju lägga till ytterligare en fråga..
Finland som är bäst i Europa på hanteringen av pandemin fortsätter vaccinera med AZ. Sverige var ju idioter som inte avbröt.

Vad är det som gäller? Är det Finland som är måttstock eller gäller det bara vissa frågor?

Antalet fall i Norge ökar kraftigt men jag tror inte antalet avlidna kommer öka alls lika dramatiskt.

https://i.imgur.com/fJKudiX.png

De nya mutationerna verkar spridas mycket enklare mellan barn.
Citera
2021-03-18, 09:11
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Kan vara vad som helst.
AZ-vaccinet kommer inte strykas.

Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Om EMA annonserar sitt beslut idag så tror jag inte att regeringen och FHM uttalar sig om AZ före dess. Möjligen att det handlar om nedstängning av vissa verksamheter. Time will tell

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Hade det handlat om vaccinet borde ju Bergström vara med? Men om det är det tror jag tvärtom mot vad du tror, man kommer att försäkra om att AZ är lika säkert som vilket läkemedel som helst.

Kanske ser man dock allvarligt på den ökade smittan och tänker faktiskt göra slag i saken att stänga ner vissa verksamheter? Att det är därför Steffe är med.
Sant. Och det verkar inte som om Bergström är med. Då är knappast nyheter om vaccin huvudnyheten.

Jag ska inte spekulera mer vad det handlar om.
Senast redigerad av Madagascar 2021-03-18 kl. 09:30.
Citera
2021-03-18, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Håller med AZ kommer inte strykas. Förmodligen får vi höra om hur förträffligt detta vaccin är.
Löfvén ska väl påminna befolkningen om håll i håll ut, tvätta händerna, håll avstånd, det här är inte över på långa vägar osv

Behövs en tydlig markering stäng ner så mycket som det går så inte folk kan träffas.
Citera
2021-03-18, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Han tycks ha varit en Bolsonaro-typ.

Tanzania lyssnade på Ivor Cummins och hans dårskap om Casedemic. Tanzania upphörde med att publicera siffror Covid.

Ja verkligen! Enligt källor så är det så illa där att begravningar hålls på natten för att regeringen och resten av värden inte skall veta hur situationen egentligen är!
Citera
2021-03-18, 09:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Löfvén ska väl påminna befolkningen om håll i håll ut, tvätta händerna, håll avstånd, det här är inte över på långa vägar osv

Behövs en tydlig markering stäng ner så mycket som det går så inte folk kan träffas.

Varför? Vi har ju redan mycket hårdare restriktoner än vad vi hade för ett år sedan då läget var oerhört mycket allvarligare än vad det är just nu. Dessutom har ju smittspridningen legat på en stabil nivå hela 2021 fast med kraftigt dalande dödsfall.

Om något är det dags att börja lyfta på alla jävla restriktioner nu.
Citera
2021-03-18, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016

Personligen tror jag på nedstängda skolor.

Om våra siffror påminner om Norges så är det 0-19 som står för en väldigt stor del av fallen. De nya mutationerna verkar sprida sig bra även mellan barn.

De som hamnar på sjukhus och IVA nu består också till stor del av yngre personer 40-59 år (föräldrar till personer i skolålder) - oftast med riskfaktorer så som fetma osv.

Om det blir alla skolor/förskolor/dagis eller bara högstadiet osv vet jag inte.

Är ju bara en vecka kvar till påsklovet så det kanske blir 2 eller 3 veckors påsklov.
Citera
2021-03-18, 09:37
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Varför? Vi har ju redan mycket hårdare restriktoner än vad vi hade för ett år sedan då läget var oerhört mycket allvarligare än vad det är just nu. Dessutom har ju smittspridningen legat på en stabil nivå hela 2021 fast med kraftigt dalande dödsfall.

Absolut inte ta bort restriktionerna. Många regioner har endast börja vaccinera 85+ i fas två. Tyvärr måste vi fortsätta tills åtminstone alla 65+ och yngre som tillhör riskgrupperna
Citera
2021-03-18, 09:38
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Personligen tror jag på nedstängda skolor.

Om våra siffror påminner om Norges så är det 0-19 som står för en väldigt stor del av fallen. De nya mutationerna verkar sprida sig bra även mellan barn.

De som hamnar på sjukhus och IVA nu består också till stor del av yngre personer 40-59 år (föräldrar till personer i skolålder) - oftast med riskfaktorer så som fetma osv.

Om det blir alla skolor/förskolor/dagis eller bara högstadiet osv vet jag inte.

Är ju bara en vecka kvar till påsklovet så det kanske blir 2 eller 3 veckors påsklov.

Inga skolor i Sverige kommer stängas på nationell nivå. Spelar ingen roll hur smittspridningen ser ut. Någon Region kanske tar beslutet att stänga för distans till högstadieelever, men inte mer än så.
Citera
2021-03-18, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke

När Hallengren är med kan man räkna att det handlar om att regeringen ska ta ansvar genom att inskränka ännu mer på folks frihet helt utan effekt på smittspridningen.

Kanske är det ett digitalt röstpass där man kan visa upp att man har röstat på Socialdemokraterna så man får gå på teater eller i varuhus framöver.
Citera
2021-03-18, 09:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
När Hallengren är med kan man räkna att det handlar om att regeringen ska ta ansvar genom att inskränka ännu mer på folks frihet helt utan effekt på smittspridningen.

Kanske är det ett digitalt röstpass där man kan visa upp att man har röstat på Socialdemokraterna så man får gå på teater eller i varuhus framöver.

Förmodligen är det så.

Helt sjukt att jag faktiskt respekterade regeringen under första halvan av 2020. När dom då kallade till PK vid några enstaka tillfällen så lyssnade man. Nu när man vet att det endast handlar om några fruktlösa försök till att öka på deras egna förtroende med alla återkommande jävla pressträffar och meningslösa restriktioner så blir man tamejfan bara vansinnig. Må dom brinna i helvetet.
Citera
2021-03-18, 09:44
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Inga skolor i Sverige kommer stängas på nationell nivå. Spelar ingen roll hur smittspridningen ser ut. Någon Region kanske tar beslutet att stänga för distans till högstadieelever, men inte mer än så.

Tror inte heller att skolstängning blir aktuellt. Däremot stängs de klasser som har utbrott ned under en kortare period
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in