2021-03-17, 21:24
Medlem
Annacondas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Vissa i den svenska skönhetsbranschen har börjat använda det engelska ordet ”glow”.

De svenska orden glans och lyster duger tydligen inte.

I ett reklaminslag på en radiokanal påstods det att om använde företagets glowprodukter kunde man bli en riktig glower.
Urk.

Jag stör mig oerhört på att till och med de i branshen (i detta fall var det någon som var chef på en modetidning) uttalar accessoar "assesoar". Säger de "vassinera" också?
Dessutom, med tanke på hur mycket modebranshen gillar engelska ord (som "glow") - det uttalas ju faktiskt med "x" på engelska!
Citera
2021-03-18, 07:04
Medlem
belle.indifferences avatar
På senare tid har jag hört vuxna säga "tillexempelt" så mycket att jag undrar om det har tagit över tillexempel.
Ryser av det...
Citera
2021-04-01, 16:48
Avslutad
This. Även om jag motvilligt erkänner att det är rätt praktiskt.

tsm lr andra löjliga förkortningar. Tycker jag sett mer av det på senaste tiden.

Hur långt är ett snöre? Över- och felanvänds brutalt av forumets betacucks och incels.

Glad påsk, språkstalinister!
Citera
2021-04-01, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belle.indifference
På senare tid har jag hört vuxna säga "tillexempelt" så mycket att jag undrar om det har tagit över tillexempel.
Ryser av det...
Jag ryser när man skriver ihop ord som inte ens ska uttalas ihop, det heter "till exempel"
Citera
2021-04-01, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om du ska ha ett svenskt ord som motsvarar implementera så är det införa. Vidtaga har en betydelse som snarare är utföra.

Jag skulle säga att implementera är samma sak som tillämpa och att utföra och vidtaga inte är samma sak.
Utföra betyder göra och vidtaga betyder "ta till", tillgripa.
Citera
2021-04-01, 21:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FITYMI
Jag skulle säga att implementera är samma sak som tillämpa och att utföra och vidtaga inte är samma sak.
Utföra betyder göra och vidtaga betyder "ta till", tillgripa.

Tittar du i SAOL och SO får du följande med dig:

Citat:
Implementera - förverkliga

Vidtaga - påbörja och genomföra
Citera
2021-04-02, 21:34
Medlem
Stör mig på uttrycket "svar: nej". Typ som när det kommer en alkis fram på bussen och ska prata med en och sen så ställer han en fråga (som han själv säkert tror är en supersmart fråga) och sen svarar själv på sin egen fråga "svar: nej".
Citera
2021-04-02, 21:36
Bannlyst
Plugga
Citera
2021-04-02, 22:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silversanta
Plugga

Ja det är ju fruktansvärt när hantverkaren börjar yra om att plugga borrhålen.
Citera
2021-04-03, 11:10
Medlem
Snartfinsks avatar
Kostnadseffektiv

Jag har sett många presentationer där detta ord gärna används. Det är något med hur just "kostnadseffektiv" uttalas som låter så irriterande och att jag associerar det med strebers som tycker att de låter jätte märkvärdiga och viktiga för att de använder "kostnadseffektiv" istället för "spara pengar".

Konkretisera

Det låter fult bara. Betydelsen är det inget fel på men just hur man säger KON-KRETI-SERA som bara känns och låter som en förolämpning.
Citera
2021-04-03, 11:22
Medlem
"Inga nyheter är goda nyheter".

WTF. Det finns ju två olika betydelser i samma mening.
Citera
2021-04-06, 17:34
Medlem
sasos avatar
Ovanliga ord = kunnig?

Förstår inte riktigt folk som tror på att om någon använder svåra/ovanliga ord eller begrepp, då är man kunnig.
Hur kommer det sig? Varför skulle man vara det?
Manipulativa använder detta för att manipulera folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in