2021-03-17, 17:15
Medlem
Vet inte om detta är total placebo från mig eller om någon annan har varit med om det. Har ätit venlafaxin 225 mg dos ett tag 75mg x3 har alltid tagit ut hårda vita tabletter men nu sist jag fick utskrivet gelatinkapslar efastad. Och jag är helt säker på att efter det har jag mått sämre. Har konstant ångest och panik känsla, rastlöshet. Kan detta ens vara en sak eller har bara medicinen gett upp överlag?
Citera
2021-03-17, 17:31
Medlem
palmlessprayers avatar
Det mesta som marknadsförs under samma verksamma ämne d.v.s. olika generiska läkemedel brukar uppnå samma effekt. Det är klart att det finns extremfall med vissa läkemedel där någon tillverkare har underdoserat tabletter men det är knappast en markant skillnad. Mest placebo skulle jag säga

Har själv upplevt att Zopiklon Pilum 7,5 mg inte känns lika vassa som Imovane 7,5 mg men även det är säkert placebo

Eftersom det är SNRI det handlar om är det mer troligt att läkemedlet har tappat effekt. Många mår väldigt bra en tid under behandlingen men tyvärr finns det risk att effekt avtar. Naturligtvis ska du ta upp detta med din läkare angående dosjustering eller insättning av ny medicin
Senast redigerad av palmlessprayer 2021-03-17 kl. 17:33.
Citera
2021-03-17, 17:32
Medlem
hur länge är ett tag? har det hänt något annat i ditt liv än just bara övergången från tablett till kapsel? det aktiva ämnet ska ju vara detsamma. Har nämligen hört att vissa klagar på att benz har varierande styrka beroende på märket (från svenskt apotek). Kanske är det något liknande i det här fallet.
Citera
2021-03-17, 17:37
Medlem
BjörnHellbergs avatar
Kan mycket väl vara skillnad.

Så är det med mig och Voxra iaf.
Generiska Bupropion sandoz gav mig ångest och huvudvärk.
Numera är det specifierat i receptet att jag inte ska föreslås några andra varianter.
Citera
2021-03-17, 21:31
Medlem
För snart 3 månader sen gick jag över från 150 mg till 225 mg då jag hade samma problem och det har funkat riktigt bra. Så frågan är om samma sak händer igen? Är livrädd för att byta bort venlafaxin mot något annat igen då det har varit ett helvete att hitta en som har funkat bra
Citera
2021-03-17, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apanjullet
För snart 3 månader sen gick jag över från 150 mg till 225 mg då jag hade samma problem och det har funkat riktigt bra. Så frågan är om samma sak händer igen? Är livrädd för att byta bort venlafaxin mot något annat igen då det har varit ett helvete att hitta en som har funkat bra

Jag tycker du ska be om att få ett nytt recept på de tidigare tabletterna du hade som fungerade.

Sedan be om att de inte får bytas.

Har själv märkt på flertalet mediciner att effekten kan skilja betydligt om jag byter tillverkare, eller byter från hårda tabletter till kapslar etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in