2021-03-17, 08:39
Medlem
Hej, går det att spara utdelning genom förenklingsregeln till nästkommande år?

Enligt förenklingsregeln får man ta ut ett schablonbelopp på ca 170.000 per år, även om man inte tagit någon lön.

Nu är min fråga om man kan spara detta utdelningsbelopp, trots att man inte nått upp till det resultatmässigt?

Dvs om jag haft mitt företag i 3 år och aldrig tagit ut någon utdelning. Om jag inte gjort någon vinst de två första åren, men gör vinst det tredje, kan jag då spara utdelningsutrymmet och ta alla års utdelning år 3?

såhär:
År1: 170.000
år 2: 170.000 + år 1 = 340.000
År 3: 170.000 + år 1 + år 2 = 510.000

Om jag gjort noll kronor i vinst år 1 och 2, men en kraftig vinst år 3, kan jag då alltså plocka ut 510.000 kr i utdelning?
Citera
2021-03-17, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustafmartin

Enligt förenklingsregeln får man ta ut ett schablonbelopp på ca 170.000 per år, även om man inte tagit någon lön.

Nu är min fråga om man kan spara detta utdelningsbelopp, trots att man inte nått upp till det resultatmässigt?

Dvs om jag haft mitt företag i 3 år och aldrig tagit ut någon utdelning. Om jag inte gjort någon vinst de två första åren, men gör vinst det tredje, kan jag då spara utdelningsutrymmet och ta alla års utdelning år 3?

såhär:

Om jag gjort noll kronor i vinst år 1 och 2, men en kraftig vinst år 3, kan jag då alltså plocka ut 510.000 kr i utdelning?

Ja, jag är rätt så säker på att du kan det. Min uppfattning är de sparade utdelningsutrymmet är till för just ditt exempel. Jag använder mig dock av Huvudregeln (samt revisorer) och vågar därför inte svara säkert till 100%.
Citera
2021-03-17, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustafmartin

såhär:

På K10. Ruta 1.11 ”sparat utdelningsutrymme till nästa år”. Vad tänker du när du läser den texten?
Citera
2021-03-17, 18:54
Medlem
Om du gör en K10 för varje år så ser du hur utrymmet för lågbeskattad utdelning byggs upp.
Citera
2021-03-17, 19:03
Medlem
Pershagen76s avatar
Var försiktig med att spara för länge, Maggan har ju sagt att hon specifikt kommer att fokusera på 3:12 regeln för fåmansföretag.

Stor risk att den försämras framgent.
Citera
2021-03-17, 19:42
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Var försiktig med att spara för länge, Maggan har ju sagt att hon specifikt kommer att fokusera på 3:12 regeln för fåmansföretag.

Stor risk att den försämras framgent.

Då får man väl hoppas att de borgerliga återställer det när/om de kommer till makten. S ville återinföra fastighetsskatten och försämra/ta bort RUT. Jag har svårt att tro att Löfven sitter efter 2022.

Det är illa nog när politikerna fingrar med regler och skatter, men när de ändrar saker som gör att folk över en natt kanske får 5-10.000,- högre månadsutgifter så är det oacceptabelt. Man måste ju kunna planera sin vardag och sin långsiktiga ekonomi.

Får man ta ut 170.000 i utdelning per år till låg skatt? 20-28%?
Citera
2021-03-17, 20:01
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Då får man väl hoppas att de borgerliga återställer det när/om de kommer till makten. S ville återinföra fastighetsskatten och försämra/ta bort RUT. Jag har svårt att tro att Löfven sitter efter 2022.

Det är illa nog när politikerna fingrar med regler och skatter, men när de ändrar saker som gör att folk över en natt kanske får 5-10.000,- högre månadsutgifter så är det oacceptabelt. Man måste ju kunna planera sin vardag och sin långsiktiga ekonomi.

Får man ta ut 170.000 i utdelning per år till låg skatt? 20-28%?

Ca 20% skatt på utdelningen i fåmansbolag. 183k kan tas enligt den förenklade regeln, eller 50% av utbetald lön på tidigare året som vanligt regel.
Citera
2021-03-17, 20:06
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ca 20% skatt på utdelningen i fåmansbolag. 183k kan tas enligt den förenklade regeln, eller 50% av utbetald lön på tidigare året som vanligt regel.

Ponera att man närmar sig pension och inte tagit ut utdelning så det finns tex 3-4 miljoner i utdelningsutrymme. Skulle man då kunna gå i pension men jobba kvar i sitt bolag och bygga upp tex 4 miljoner i kapital på bolaget och därefter ta ut det som antingen en klumpsumma eller tex 200.000 per år?
Citera
2021-03-17, 20:08
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ponera att man närmar sig pension och inte tagit ut utdelning så det finns tex 3-4 miljoner i utdelningsutrymme. Skulle man då kunna gå i pension men jobba kvar i sitt bolag och bygga upp tex 4 miljoner i kapital på bolaget och därefter ta ut det som antingen en klumpsumma eller tex 200.000 per år?

Intressant fråga, utan att veta till till 100% så säger jag ja.
Citera
2021-03-17, 20:22
Medlem
Citat:

Om du har tillräckligt fritt eget kapital i bolaget så kan du göra så som du skriver, dvs utnyttja hela utdelningsutrymmet.

Dock förstår jag inte rikigt med vad du menar när du skriver "gå i pension men jobba kvar i sitt bolag". Där finns en logik jag inte hänger med på..
Citera
2021-03-17, 20:36
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Intressant fråga, utan att veta till till 100% så säger jag ja.

Toppen. Tack.

Citat:
Ursprungligen postat av gg666
Om du har tillräckligt fritt eget kapital i bolaget så kan du göra så som du skriver, dvs utnyttja hela utdelningsutrymmet.

Dock förstår jag inte rikigt med vad du menar när du skriver "gå i pension men jobba kvar i sitt bolag". Där finns en logik jag inte hänger med på..

Tack för svar. Ett AB som drivs av en person utan skulder och utan investeringar/avskrivningar i bolaget, i princip enbart pengar in till lön, revisor och småkrafs som mobiltelefon/dator osv. 20% skatt på de tex 4 miljonerna eller 200.000 om året således?

Med "gå i pension men jobba kvar i bolaget" menar jag att jag slutar ta ut lön från bolaget när jag fyller 65 eller 67 och tar pension men fortsätter jobba på som vanligt eller går ner till 3-4 dagars veckor och därigenom bygger upp kapital i bolaget genom att inte ta ut någon lön. Det är ju rätt fördelaktigt med arbetsgivaravgiften när man fyller 65 i och för sig.

Jag har ett jobb där jag med lätthet kan jobba många år efter 65 utan att det är betungande. Jag har lite drygt 15 år dit.
Citera
2021-03-17, 21:40
Medlem
Citat:
Toppen. Tack.

Tack för svar. Ett AB som drivs av en person utan skulder och utan investeringar/avskrivningar i bolaget, i princip enbart pengar in till lön, revisor och småkrafs som mobiltelefon/dator osv. 20% skatt på de tex 4 miljonerna eller 200.000 om året således?

Med "gå i pension men jobba kvar i bolaget" menar jag att jag slutar ta ut lön från bolaget när jag fyller 65 eller 67 och tar pension men fortsätter jobba på som vanligt eller går ner till 3-4 dagars veckor och därigenom bygger upp kapital i bolaget genom att inte ta ut någon lön. Det är ju rätt fördelaktigt med arbetsgivaravgiften när man fyller 65 i och för sig.

Jag har ett jobb där jag med lätthet kan jobba många år efter 65 utan att det är betungande. Jag har lite drygt 15 år dit.

Säg att du har 200 tkr i bolagsintäkt som du ska betala ut som lön eller dela ut efter skatt.

Lön till pensionären är 10,2% ålderspensionsavgift så ungefär 180 tkr kvar. Med 30% skatt får du ut 126 tkr. Med 50%skatt 90 tkr kvar

Bolagsskatt 20,4% på 200 tkr. Kvar att dela ut 160 tkr. Skatt 20%. Du får ut 128 tkr.

Valet hänger väl på vilken marginalskatt du har.

Tillägg: om du inte tar ut utdelningen så finns den kvar sparad så om du likviderar bolaget ksn det vara till nytta att ha sparad utdelning när vinsten ska beskattas.
Senast redigerad av ardathbey 2021-03-17 kl. 21:43.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in