Citat:
Ursprungligen postat av
RudyardKipling
Toppen. Tack.
Tack för svar. Ett AB som drivs av en person utan skulder och utan investeringar/avskrivningar i bolaget, i princip enbart pengar in till lön, revisor och småkrafs som mobiltelefon/dator osv. 20% skatt på de tex 4 miljonerna eller 200.000 om året således?
Med "gå i pension men jobba kvar i bolaget" menar jag att jag slutar ta ut lön från bolaget när jag fyller 65 eller 67 och tar pension men fortsätter jobba på som vanligt eller går ner till 3-4 dagars veckor och därigenom bygger upp kapital i bolaget genom att inte ta ut någon lön. Det är ju rätt fördelaktigt med arbetsgivaravgiften när man fyller 65 i och för sig.
Jag har ett jobb där jag med lätthet kan jobba många år efter 65 utan att det är betungande. Jag har lite drygt 15 år dit.
Säg att du har 200 tkr i bolagsintäkt som du ska betala ut som lön eller dela ut efter skatt.
Lön till pensionären är 10,2% ålderspensionsavgift så ungefär 180 tkr kvar. Med 30% skatt får du ut 126 tkr. Med 50%skatt 90 tkr kvar
Bolagsskatt 20,4% på 200 tkr. Kvar att dela ut 160 tkr. Skatt 20%. Du får ut 128 tkr.
Valet hänger väl på vilken marginalskatt du har.
Tillägg: om du inte tar ut utdelningen så finns den kvar sparad så om du likviderar bolaget ksn det vara till nytta att ha sparad utdelning när vinsten ska beskattas.