2021-03-17, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, något med hålet var det. Måste ha varit hur han uttryckte sig om hur han tänkte då och hur kroppen låg i förhållande till hålet, vilket han inte kunde ha känt till i det läget? Eller ? Minns inte detaljerna.

SD har ju "erkänt" att han varit på brottsplatsen väldigt tidigt efter mordet om jag inte missminner mig.

Minns dock att åklagaren reagerade på hur SD sa i rätten.

Det är nu så länge sedan jag lyssnade på dessa att jag inte minns exakt. Får se om jag får till lite tid att lyssna igen.
Han påstod väl även att han inte tagit cashen som varit på platsen tidigare?
Citera
2021-03-17, 18:01
Medlem
Citat:
Jo, något med hålet var det. Måste ha varit hur han uttryckte sig om hur han tänkte då och hur kroppen låg i förhållande till hålet, vilket han inte kunde ha känt till i det läget? Eller ? Minns inte detaljerna.

SD har ju "erkänt" att han varit på brottsplatsen väldigt tidigt efter mordet om jag inte missminner mig.

Minns dock att åklagaren reagerade på hur SD sa i rätten.

Det är nu så länge sedan jag lyssnade på dessa att jag inte minns exakt. Får se om jag får till lite tid att lyssna igen.

Ett sätt att försöka knyta honom till brottsplatsen.

Har de sågat av stammar och buskar runt där kroppen låg så kanske det inte är supersvårt att lista ut var det var nånstans?

Blir kanske lite för lätt för försvaret att snacka bort i slutanförande.
Citera
2021-03-17, 18:17
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Jo, så är det säkert.
Jag är verkligen ingen expert här, tvärtom.

Det är väl tur att de är två åklagare som kan hjälpa varandra, och vid några tillfällen märkte jag att åklagarna tog upp något som de uppmärksammat som avvikande vid nästa förhandling.

Åklagarna har faktiskt tagit upp en sak där SD som ska till HR.

Det finns något som heter fri bevisprövning. Åklagaren har rätt att ta upp vad hon vill som hon anser kan visa att hon har rätt man.
I det här fallet försöker åklagaren använda en sak som SD sa i TR som bevis.

Från överklagan:

"Den uppgiften gäller Stefan Davidssons detaljerade beskrivning av brottsplatsen/fyndplatsen som han lämnat i TR. Han berättar om iakttagelser han gjorde några veckor efter mordet gällande underlaget och särskild kännetecken i terrängen som stämmer helt med hur det såg ut efter mordet och detta är anmärkningsvärt eftersom det varken nu eller då fanns någon bild i media där dessa detaljer framgår. Inte heller har Stefan förrän hösten 2019 fått se bilderna som finns i förundersökningen. Ingen annan förutom gärningsmannen själv (och polis och åklagare) kunde några veckor efter mordet dra sådana slutsatser efter ett besök på mordplatsen. Detta talar med avsevärd styrka för att Stefan Davidsson har mördat Lena Wesström."

Men SD har ju sett bilderna hösten 2019, alltså innan TR, så det kan ju vara en efterkonstruktion av honom. För att visa hur "smart" han är. Det är väl inget bevis? Om det är nivån på överklagan så har nog inte SD något att oroa sig för.
Citera
2021-03-17, 18:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Han påstod väl även att han inte tagit cashen som varit på platsen tidigare?

Inget jag minns, men det vore ganska dumt att göra eftersom han vet att allt finns dokumenterat både på loggremsan och i loggtexten:

A 162/4

"Det finns även en cache inom parentes, nr 13, den ligger på original-platsen för cachen
GC74XE-My real six-string som även är samma plats som fyndplatsen för Lena Wesströms
kropp.
Den cachen är sedan tidigare flyttad, den 10 mars 2018 och återfinns på plats 13 utan parentes
på kartan. Cachen publicerades den 28 februari 2018.
Vidare finns det med ett utdrag från geocaching.com som visar vilka personer som registrerat
att dom loggat cachen My real six-string och varit på plats mellan den 28 februari till den 6
mars 2018 då Lena Wesström pausar cachen för att den blivit förstörd.
Följande har i ordning loggat cachen under perioden 2018-02-28 -2018-03-06:
(se vidare utdrag angående detta från www.geocaching.com)
HerrTeamDavidsson -FTF, 20.00 - 2018-02-28" (Stefan Davidsson/Hanna Davidsson)
"
Citera
2021-03-17, 18:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ett sätt att försöka knyta honom till brottsplatsen.

Har de sågat av stammar och buskar runt där kroppen låg så kanske det inte är supersvårt att lista ut var det var nånstans?

Blir kanske lite för lätt för försvaret att snacka bort i slutanförande.

Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Men SD har ju sett bilderna hösten 2019, alltså innan TR, så det kan ju vara en efterkonstruktion av honom. För att visa hur "smart" han är. Det är väl inget bevis? Om det är nivån på överklagan så har nog inte SD något att oroa sig för.

Det bästa är att lyssna på förhöret, eftersom jag inte minns vad som sades riktigt. Jag vet bara att åklagarna tog upp det vid nästa rättegångstillfälle, som en grej de reagerade på.
Citera
2021-03-17, 18:47
Medlem
Citat:
Det bästa är att lyssna på förhöret, eftersom jag inte minns vad som sades riktigt. Jag vet bara att åklagarna tog upp det vid nästa rättegångstillfälle, som en grej de reagerade på.

Ja får lyssna närmare där.

Vad har åklagaren annars för topp 3 eller topp 5 om man listar argument/bevis får att få honom fälld?

Och vad är försvarets motdrag?

Och hur tror ni hovrätten bedömer åklagarens bästa ”argument”?
Citera
2021-03-17, 18:56
Medlem
develis avatar
Väldiga blödningar och HD kryddar med SD som en Olga Korbut.
Glömde hon de två diskbråcken? Den uppgiften kan ju föga komma från honom.

SD:
"Jag är jätteförsiktig med min rygg.
Jag har tex inte suttit och ätit frukost på två år."

Nu när jag suttit i det här rummet, det första jag måste göra är sjukgymnastik."

HD:
Fhl: (..) men det sa Lena, att hon blödde vid,
dom hade sex? Mm ... utvecklade hon det nånting mer? Vad det berodde på eller?
H: Det var ju i samband med att dom gymnastiska övningarna."
Citera
2021-03-17, 19:05
Medlem
smokeonthewaters avatar
Synd att experten på våld i nära relationer inte hade satt sig in i det här fallet utan bara uttalade sig allmänt. Det hade varit intressant att höra vad hon tyckte om LWs våld mot SD och HD. Att hon tvingade till sig sex av SD genom att hota honom och utsatte HD för psykiskt våld. Berndt skulle ändå skiljas så där funkade inte hoten men SD ville inte skiljas så där funkade det.
Citera
2021-03-17, 19:06
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Väldiga blödningar och HD kryddar med SD som en Olga Korbut.
Glömde hon de två diskbråcken? Den uppgiften kan ju föga komma från honom.

SD:
"Jag är jätteförsiktig med min rygg.
Jag har tex inte suttit och ätit frukost på två år."

Nu när jag suttit i det här rummet, det första jag måste göra är sjukgymnastik."

HD:
Fhl: (..) men det sa Lena, att hon blödde vid,
dom hade sex? Mm ... utvecklade hon det nånting mer? Vad det berodde på eller?
H: Det var ju i samband med att dom gymnastiska övningarna."

De kanske hade sex när Lena hade mens?
Citera
2021-03-17, 19:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
De kanske hade sex när Lena hade mens?
La han diskbråcket på hyllan då temporärt?

AKROBATISKA OCH GYMNASTISKA ÖVNINGAR. Påstod Hanna.

Här för då lite tips av coachen från helvetet. . 😂

SD om Beholder
(...) jag har försökt att coacha henne till att... Hon uttryckte att vänskap är viktig och då har jag försökt hjälpa henne till att förstå att då kan du inte gå dit och ha sex med honom.

Om han säger att, för det berättade hon att han ville leva med henne, det är inte riktigt vad han hade men..
Så jag försökte hjälpa henne inse att ingen bra idé att ha vänskap och lura honom."
Senast redigerad av develi 2021-03-17 kl. 19:24.
Citera
2021-03-17, 19:37
Medlem
Citat:

Vad har åklagaren annars för topp 3 eller topp 5 om man listar argument/bevis får att få honom fälld?

Jag hoppas att det blir så övertydligt att SD är skyldig och att han drar med sig dem som skyddat honom.
Likt ett bowlingklot som träffar rätt och det blir STRIKE
Citera
2021-03-17, 19:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Hur var det nu Avel, vad tror du att det finns för chanser att få till 05:23 inloggningen?

Jag har lite svårt att tro att dina tips inte kan leda till något, men låt säga att de inte kommer vidare med något av det där.

Utifrån det vi sett i överklagandet, med rättelserna och tilläggen, kan det gå vägen med den nya vinklingen av bevisvärderingen, tror jag. Idag. Imorgon kan jag tvivla.

Här gäller det att visa att det är helt ologiskt (det finns ingen annan möjlig) att det är någon annan som är den skyldiga. Närapå som att det är ett slutet rum. En är mördad, en lever. Ingen annan finns i rummet, men det finns ingen teknisk bevisning som binder den levande till den mördade. Iaf inte tillräckligt mycket för att visa att det är den levande.

Jag tror att det är möjligt att kunna visa det. Jag tycker att åklagaren har visat att inloggningen vid 05 är rimlig att tro att det är SD, men det går inte att bevisa. Men tillsammans med övrig bevisning blir det roligare att det inte är en random inloggning av random person som råkar hända just mordnatten. Vem skulle ha intresse, vem skulle kunna, vem skulle råka?

Om man lyckas visa vad som raderats och vem som har gjort det, då är SD körd.

För mig är denna den viktigaste, men åklagaren har blodet på tvättmaskinen som sin tyngsta.

Vad tänker du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in