2021-03-17, 19:08
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Binninge har hoppat av fallet för att slippa att bli granskad så kan du vara vänlig och sluta granska honom?

Det känns inte bra att du gör det när han uppenbarligen inte vill bli granskad.

Drar Binninge tillbaka allt han sagt och gjort i fastighetsfallet? Kan han ens göra det? Bollen är i rullning efter att han sparkade ner den för K2.
2021-03-17, 19:11
Medlem
Alwaysrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Vad hindrar säljare och köpare att inkludera en sådan klausul i dagsläget?

Vad betyder hp?

hp = handpenning ofta 10% av husets pris
2021-03-17, 19:11
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Om du läser raderna jag skrev efter det du fetmarkerade så täckte jag upp dessa case!

Köpekontraktet omvandlas till ett hyreavtal och köparen får bo kvar i huset som hyresgäst i 6 månader. På 6 månader hinner köparen hitta ett annat hus.

Det är ingen mänsklig rättighet att äga ett hus.

EDIT: Detta gör att det kommer ligga i köparens intresse att inte betala ett för lågt pris, då den då vet att säljaren kan ångra sig inom 6 månader.

Och alla dom i ledet iom en affär,, som har bytt bostad eller tror du alla flyttar från mamma och kan flytta tillbaka ?
Prova att säga upp din lgh och komma tillbaka v innan du ska flytta och säga att du ångrar dig
2021-03-17, 19:12
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Drar Binninge tillbaka allt han sagt och gjort i fastighetsfallet? Kan han ens göra det? Bollen är i rullning efter att han sparkade ner den för K2.

Binninge har ingen anledning att dra tillbaka något. Dock så har han dragit sig undan som ombud och kommer ej företräda Esbjörn i kommande rättegång.

Såg även ett dokument från tingsrätten nyss som bekräftade att han faktiskt har meddelat tingsrätten att han kommer att avsäga sig uppdraget.

Så det finns ingen anledning att fortsätta att diskutera Binninge. Jag förstår att det var roligt att diskutera honom då det är ett uppmärksammat fall så jag skall inte döma er men det får vara nog nu.
2021-03-17, 19:12
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du är något på spåren, det kommer att minska ner kostnaden för att ställa i ordning tomten till hälften när det nu avslöjas att EB:s pappa äger en motorsåg! Hon har lurat E*björn på flera tusen till!

Har du någonsin flyttat skräp och skrot med motorsåg, så vet du att det inte går. Det är ju röjsåg man har för att röja rent på tomten.
2021-03-17, 19:13
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Uppsala Tingsrätt var vänliga nog att skicka mig P*r Sam*elssons korrekta och vänliga utbildningsmail som han skickade till Binninge, där får juristen Binninge en intressant och lärorik lektion angående hur man ska avsluta ett uppdrag för en klient i förtid.

https://docdro.id/M1nX05C

Jag tror att Binninge har tagit detta till sitt hjärta och verkligen begrundar hur han bäst kan ordna upp detta för E*björn.

ROTFLMAO

Tack!

Rätten hänvisar också till just precis den paragraf jag nämnde häromdagen om att Binninge inte bara kan hoppa av, utan sannolikt måste hänga med minst två veckor till, alltså till det datum då han måste ha skickat in kompletterande bevisning i ärendet.

Den är värd att återges här i sin helhet tycker jag. Särskilt sista stycket. Hilarious - Har du frågor, kolla på webben :loL

"
Tingsrätten har mottagit din skrivelse av den 12 mars 2021. I skrivelsen har du angett att du kommer att avträda som ombud. Tingsrätten har således uppfattat detta som att du har för avsikt att avträda men att du ännu inte har avträtt som ombud. Vidare noteras att tingsrätten inte har mottagit någon rättegångsfullmakt eller ombudsanmälan avseende något annat ombud och att det uppgivna ombudet har underrättat tingsrätten att han inte har åtagit sig uppdraget som ombud samt att Esbjörn Bolin, såvitt tingsrätten känner till, inte har återkallat din fullmakt.

Mot bakgrund av det ovan anförda utgår tingsrätten, till dess annat eventuellt meddelas, från att du alltjämt är ombud för Esbjörn Bolin. Tingsrätten vill, i sammanhanget, avslutningsvis även erinra om bestämmelsen i 12 kap. 18 § andra stycket rättegångsbalken, av vilken det bl.a. framgår att en avsägelse inte befriar ett ombud från skyldighet att p.g.a. fullmakten bevaka partens rätt till dess att denne hunnit vidta åtgärd för utförande av sin talan (exempelvis utseende av nytt ombud).

Har du frågor?
På webbplatsen finns information om domstolen och om handläggningen. Kontakta oss gärna om du har frågor.

Per Samuelsson

Kopia till: Advokat Katrin Björklund
"
Senast redigerad av trngw 2021-03-17 kl. 19:29.
2021-03-17, 19:13
Medlem
JoseyWaless avatar
Citat:
Om du läser raderna jag skrev efter det du fetmarkerade så täckte jag upp dessa case!

Köpekontraktet omvandlas till ett hyreavtal och köparen får bo kvar i huset som hyresgäst i 6 månader. På 6 månader hinner köparen hitta ett annat hus.

Det är ingen mänsklig rättighet att äga ett hus.

EDIT: Detta gör att det kommer ligga i köparens intresse att inte betala ett för lågt pris, då den då vet att säljaren kan ångra sig inom 6 månader.
Eller så kan säljaren höra av sig till köparen efter 5 månader och säga "Lägg upp X-antal kronor till annars kanske jag ångrar mig...". Tror inte du tänkt igenom din idé ordentligt.
2021-03-17, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cato
oavsett vem som har rätt eller fel, en partiledare sätter sig inte i en sådan här situation..... Det finns en klar fördel med detta det är att M och SD kan klara valet utan inverkan av KD. Fast om förtroendet fortsätter rasa för Busch blir KD tillslut tvugna att agera. Har nu (jan2021) sämre fätroende än Annie Löf, bara miljö och liberalerna ligger sämre till..
Tror att folk är jävlig trötta på mesiga politiker, som gör allt för att va 100% PK i alla situationer, aldrig står på sig "vi såg det inte komma" typ. Ebba har här visat att hon inte tar vilken skit som helst, och står på sig om hon tror sig ha rätt, även om hos riskerar en hel del. Helt övertygad om att hon kommer vinna på detta i längden. Har personligen aldrig haft en tanke på att rösta KD samt är en djup troende ateist, men efter detta ska jag i alla fall överväga en röst på KD, fast det lär nog inte hända, men ändå....
2021-03-17, 19:15
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
ROTFLMAO

Tack!

Rätten hänvisar också till just precis den paragraf jag nämnde häromdagen om att Binninge inte bara kan hoppa av, utan sannolikt måste hänga med minst två veckor till, alltså till det datum då han måste ha skickat in kompletterande bevisning i ärendet.

Den är värd att återges här i sin helhet tycker jag. Särskilt sista stycket. Hilarious - Har du frågor, kolla på webben :loL

"
Tingsrätten har mottagit din skrivelse av den 12 mars 2021. I skrivelsen har du angett att du kommer att avträda som ombud. Tingsrätten har således uppfattat detta som att du har för avsikt att avträda men att du ännu inte har avträtt som ombud. Vidare noteras att tingsrätten inte har mottagit någon rättegångsfullmakt eller ombudsanmälan avseende något annat ombud och att det uppgivna ombudet har underrättat tingsrätten att han inte har åtagit sig uppdraget som ombud samt att Esbjörn Bolin, såvitt tingsrätten känner till, inte har återkallat din fullmakt.

Mot bakgrund av det ovan anförda utgår tingsrätten, till dess annat eventuellt meddelas, från att du alltjämt är ombud för Esbjörn Bolin. Tingsrätten vill, i sammanhanget, avslutningsvis även erinra om bestämmelsen i 12 kap. 18 § andra stycket rättegångsbalken, av vilken det bl.a. framgår att en avsägelse inte befriar ett ombud från skyldighet att p.g.a. fullmakten bevaka partens rätt till dess att denne hunnit vidta åtgärd för utförande av sin talan (exempelvis utseende av nytt ombud).

Har du frågor?
På webbplatsen finns information om domstolen och om handläggningen. Kontakta oss gärna om du har frågor.

Per Samuelsson

Kopia till: Advokat Katrin Björklund
"

Jag vet inte om det är tillåtet att klippa ur texten ur en domstolshandling och posta den i det här forumet?

Du kan ev göra dig skyldig till ett lagbrott? Det är bättre om du postar en länk till dokumentet hos docdroid. Så har alla andra gjort. Jag tror man har upp till en halvtimma på sig att redigera inlägget?
2021-03-17, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Eftersom du verkar ha lite problem att förstå skillnaden mellan en debattartikel och en insändare skickar jag en insändare till dig också att öva på (notera skillnader i aspekter som t ex längden, vem som skriver, dvs om det är en namnkunnig/expert/representant eller en privatperson/en anonym, och som sista utväg om det fortfarande känns svårt, se rubriksättningen från tidningens sida):

https://www.dn.se/insandare/busch-borde-backa-och-be-81-aringen-om-ursakt/

INSÄNDARE. Kristdemokraternas partiledare Ebba Buschs har använt tveksamma metoder för att få köpa ett hus utanför Uppsala. Busch borde backa och be den 81-årige husägaren om ursäkt, skriver Hasse Johansson. /.../ Utan en tanke på att sälja från början har han ändå på något sätt blivit övertalad att avyttra fastigheten, dessutom till ett tveksamt lågt pris. I det ljuset verkar ju hennes besök gränsa till ovan nämnda tveksamma metoder.
Här får du lite hjälp i konsten att skriva debattartiklar, du behöver inte vara expert i ämnet.

https://läxhjälp.nu/guider/svensktexter/skriva-debattartikel/

Men skriv inte för kort för då blir det en insändare. Vill du sedan fördjupa dig i de små skillnader som kan finnas mellan debattartiklar och insändare så kan jag tipsa om Skolverkets lilla handledning i insändarskrivandets sköna konst.

https://www.skolverket.se/download/18.1d7693d81684bec9282732/1548151458585/insandare-naturvetenskap-teknik-grundskola.pdf

Citat:
Insändaren är till skillnad från debattartikeln nästan alltid skriven av privatpersoner. Debattartikeln skrivs oftare av personer som representerar en organisation eller ett parti och som skriver i egenskap av att vara sakkunniga. Insändaren är däremot mer folklig i sitt uttryck. Det är en text där ”vanliga” människor får komma till tals och lufta sina tankar och åsikter om något som upprört eller roat dem.
Insändarens språk är ofta inte lika formellt som debattartikelns och argumentationen vilar inte alltid på akademisk eller vetenskaplig grund. Det bör dock påpekas att en insändare kan hålla lika hög språklig och argumentationsmässig nivå som en debattartikel.
2021-03-17, 19:16
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
hp = handpenning ofta 10% av husets pris

Så 30% av köpesumman helt enkelt?
2021-03-17, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Dessutom verkar det som om Ebba läst upp innehållet i kontraktet för Esbjörn. Han borde fått en kopia o ett par dagar på sig att läsa o sätta sig in vad det innebar.

När det är en affär på flera miljoner duger det inte med att någon läser vad det innehåller, för hur kan man vara säker på att allt berättas o att allt blir förstått!
Bakläxa Ebba!
Där avslöjades då även lögnen om att det var så mörkt i månljuset av kandelabern så det var lögn i helvete att se vad han skrev under?

Den mannen måste vara underbar att lyssna på vid en sprakande lägereld. Vilka skrönor och fiskehistorier han måste berätta!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in