2021-03-17, 17:26
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Givetris är det så hehe.. Svår men outside-the-box-ledtråd Vill minnas du haft en Scheike-ledtråd tidigare. Han måste ju varit bra speciell gubben, var det inte han som skrev ”Bakboken, boken om stjärtar och deras kvinnor”, vill minnas Aschberg pratade om den i tv. Kan tänka mig hans kvartssamtal i skolan.. Fröken till föräldrarna: Ja, vi måste nog prata om er sons uppsatser lite..

Jo, Hans, eller Din som han kallades bland sina anhängare har jag haft med tidigare, då var staden Umeå, björkarnas stad (han använde björkris flitigt). Visst skrev han boken "Lilla Bakboken, om stjärtar och deras flickor". Några av hans kvinnor var med i Aschbergs program, men jag tror att Hans satt inne då.

Intressant att läsa om sekten finns i Magnus Utviks bok om den (kommer inte ihåg namnet), samt i Nordisk Kriminalkrönika årgång 1992.

Nu ägnar sig säkert Hans att risa änglarna i himlen. När jag använt honom så flitigt i denna frågesport får jag nog gå och ta och lägga ett litet risknippe vid hans grav.
Citera
2021-03-17, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Bra försök, men fel stad. (OT jag tror Prominenten hade den staden för någon månad sedan.).

4. Grekisk bokstav plus kontroversiell fransk politiker/ eller stor kanadensisk stad ger en mycket stark ledtråd.

5. Här på orten har skett många separationer.

6. Här på orten passar bra om man vill göra bot och bättring, genom att gå till kyrkan.

Bokstav och fransman samt separationer fick mig att tänka på Alfa-Laval, som tydligen legat i Tumba, som rimmar på rumba, och idrottsman finns där ju också. Och där ska ha tryckts sedlar...
Hur det går ihop med resten har jag ingen aning om , men jag gissar på Tumba i alla fall!

Edit: Det fanns visst en Tumba-Tarzan också!
Senast redigerad av Wildebeest 2021-03-17 kl. 18:17.
Citera
2021-03-17, 18:13
Medlem
DeValeras avatar
9. Byter vi ut en vokal får vi en mindre tätort inom samma landskap.

10. Handboll har varit en stor sport här. Hajas de nurå vilken ort jag syftar på?
Citera
2021-03-17, 18:18
Medlem
Citat:
9. Byter vi ut en vokal får vi en mindre tätort inom samma landskap.

10. Handboll har varit en stor sport här. Hajas de nurå vilken ort jag syftar på?

Nu tror jag ännu mer på Tumba!
Citera
2021-03-17, 18:19
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Bokstav och fransman samt separationer fick mig att tänka på Alfa-Laval, som tydligen legat i Tumba, som rimmar på rumba, och idrottsman finns där ju också. Och där ska ha tryckts sedlar...
Hur det går ihop med resten har jag ingen aning om , men jag gissar på Tumba i alla fall!

Edit: Det fanns visst en Tumba-Tarzan också!

Snyggt! Där tog du den, Tumba-Tarzan och Botkyrka ja
Citera
2021-03-17, 18:19
Medlem
DeValeras avatar
Citat:

Rätt svar! Frågan är din och en fribiljett till en IFK Tumbas hemmamatch.

1. Syftar på Tumba bruk, som gör våra sedlar, dvs cash och notes

2. litterär figur, Tarzan, Tumba-Tarzan en bandit som härjade i området.

3. Sven Tumba, ishockeyspelare.

4. Grekisk bokstav, Alfa, fransk politiker och kanadensisk stad, Laval , Alfa Laval har produktion och huvudkontor i Tumba.

5. Alfa Laval, tidigare AB Separator, separerar grädde och mjölk från råmjölken.

6. Bot och kyrkan, Tumba ligger i kommunen Botkyrka

7. Södertörn klassificeras numera som en Ö, konstigt nog tycker jag.

8. Tumba, Rumba

9. Tumbo i Eskilstuna kommun

10. Tumba spelat i högsta serien, Erik Hajas har varit både spelare och tränare i klubben.
Senast redigerad av DeValera 2021-03-17 kl. 18:22.
Citera
2021-03-17, 18:25
Medlem
Citat:

6. Bot och kyrkan, Tumba ligger i kommunen Botkyrka

7. Södertörn klassificeras numera som en Ö, konstigt nog tycker jag.

Aha!

Ja, jag var tvungen att kolla på kartan men fick ändå inte riktigt ihop det.

Jag tänkte först att det hade något med Johnny Cash och Elvis att göra! Cash och The King...
Citera
2021-03-17, 18:47
Medlem
1. Hamnstad som blev landets fönster mot omvärlden.

2. En mångkulturell stadsdel här är enligt smeknamnet en riktig blåsning.

3. Skadades svårt i en stor jordbävning.
Citera
2021-03-17, 18:50
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Ha ha ha!!!! Varför påminner ni mig!! Von Rundstedt och pumpen... ...den slår allt... slår man upp "långsökt" i NE är det en bild på Gert, eller en pump, eller zusammen!

Edit; både snyggt tagen och snygg fråga!
Senast redigerad av GoggeGogelius 2021-03-17 kl. 18:52.
Citera
2021-03-17, 18:53
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
1. Hamnstad som blev landets fönster mot omvärlden.

2. En mångkulturell stadsdel här är enligt smeknamnet en riktig blåsning.

3. Skadades svårt i en stor jordbävning.

Varför inte Lissabon..?
Citera
2021-03-17, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Ha ha ha!!!! Varför påminner ni mig!! Von Rundstedt och pumpen... ...den slår allt... slår man upp "långsökt" i NE är det en bild på Gert, eller en pump, eller zusammen!

Edit; både snyggt tagen och snygg fråga!
Vilken Gerd? Jag antar att det har med den klassiska sången ur "Macken" att göra?
Citera
2021-03-17, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Varför inte Lissabon..?

Det finns säkert massor av jordbävningsskadade hamnstäder, men det var inte Lissabon jag tänkte på. Staden jag tänker på ligger enligt visan långt bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in