2021-03-17, 15:04
Medlem
När man går på bostadsvisningar i Stockholm är så gott som alla mäklare under 25 (oftast bara snygga tjejer). Av bostadsannonser landet över verkar det med lite större variation vara normen även där.

Var tar alla mäklare vägen när de blir äldre? Är själva mäklaryrket bara en junior tjänst? Alla fd mäklare kan ju inte gå över till administration på mäklarkontoret?
Citera
2021-03-17, 15:05
Medlem
Det här var en jävligt bra fråga. De kanske startar egen firma och anställer folk? Så slipper dom slita med att sälja hus och kan bara slappa och håva in pengarna ändå?
Citera
2021-03-17, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller
Det här var en jävligt bra fråga. De kanske startar egen firma och anställer folk? Så slipper dom slita med att sälja hus och kan bara slappa och håva in pengarna ändå?

Mäklare är ett jävla slitgöra för många, speciellt dom första åren innan man lyckas. Det ser glammigare ut än vad det är. Många sadlar om till annat skulle jag gissa, går någon riktig utbildning och skaffar sig ett riktigt jobb. Mäklare kan säkert generera mycket pengar och status, men för många är det tvärt om och många slutar efter ett tag.
Citera
2021-03-17, 15:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuktnice
När man går på bostadsvisningar i Stockholm är så gott som alla mäklare under 25 (oftast bara snygga tjejer). Av bostadsannonser landet över verkar det med lite större variation vara normen även där.

Var tar alla mäklare vägen när de blir äldre? Är själva mäklaryrket bara en junior tjänst? Alla fd mäklare kan ju inte gå över till administration på mäklarkontoret?

De jobbar sig till högre divisioner och håller inte på med vanliga bostäder alternativt så investerar dem själva i fastigheter och driver kontor m.m.
Citera
2021-03-17, 15:24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Mäklare jobbar jämt och sånt tar på krafterna. Visst kan man säkert tjäna bra med pengar om man lyckas.
De flesta visningar sker på kvällar och helger. Frågor och bud kan komma vilka tider som helst under dagen, kvällen eller natten.
Paret ligger i soffan och diskuterar ett hus och känner att man bara måste lägga bud, mäklaren måste då skicka ut budet till alla som är med i budgivningen och efter allt från 5 min - 1 dag så kommer det ett motbud.

Skitgöra men bra betalt om man lyckas.
Citera
2021-03-17, 15:35
Medlem
bombaccis avatar
Citat:

Du blandar inte ihop mäklare och visningsvärd. Visningsvärd ska skriva upp nummer o vara allmänt trevlig. Det har jag jobbat med. Mäklarna är experterna och det finns både yngre och äldre. Mäklare är en hård bransch där många slutar inom ett år.
Citera
2021-03-17, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Du blandar inte ihop mäklare och visningsvärd. Visningsvärd ska skriva upp nummer o vara allmänt trevlig. Det har jag jobbat med. Mäklarna är experterna och det finns både yngre och äldre. Mäklare är en hård bransch där många slutar inom ett år.

Nja, det brukar alltid stå ”ansvarig mäklare” om samma person som är på visningen, plus att de brukar sköta själva kontraktskrivningen.

Kan tänka mig att det är en hård branch, men borde inte äldre mäklare käka upp de yngre då med överlägsen erfarenhet?

Är väl ändå en två-tre år lång utbildning?
Citera
2021-03-17, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
De jobbar sig till högre divisioner och håller inte på med vanliga bostäder alternativt så investerar dem själva i fastigheter och driver kontor m.m.

Ja, det var lite det här jag fiskade efter, vad är de högre divisionerna du syftar på, företagslokaler? De attraktiva lägenheter i stockholms innerstad jag sett säljs nästan alltid med snygga unga tjejer som mäklare
Citera
2021-03-17, 16:41
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Nja, det brukar alltid stå ”ansvarig mäklare” om samma person som är på visningen, plus att de brukar sköta själva kontraktskrivningen.

Kan tänka mig att det är en hård branch, men borde inte äldre mäklare käka upp de yngre då med överlägsen erfarenhet?

Är väl ändå en två-tre år lång utbildning?

Tror du har lite fel kring det där. De flesta mäklare är ju äldre men du kanske mest ser vad du vill se. Är din dröm att bli mäklare?
Citera
2021-03-17, 16:44
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ja, det var lite det här jag fiskade efter, vad är de högre divisionerna du syftar på, företagslokaler? De attraktiva lägenheter i stockholms innerstad jag sett säljs nästan alltid med snygga unga tjejer som mäklare

haha nej det är verkligen inte en "högre division" att sälja företagslokaler snarare ett nedköp. Finns inga sådana divisioner.

Här är några av "toppmäklarna" inte många snygga tjejer där riktigt.

https://www.hittamaklare.se/topplista/hogst-forsaljningsvarde
Citera
2021-03-17, 16:51
Medlem
Citat:
Tror du har lite fel kring det där. De flesta mäklare är ju äldre men du kanske mest ser vad du vill se. Är din dröm att bli mäklare?

Nej, du kan ju titta lite på innestan på hemnet och se efter själv? I Vasastan, Kungsholmen och framförallt södermalm domineras försäljningarna av unga mäklare
Citera
2021-03-17, 16:53
Medlem
Citat:
haha nej det är verkligen inte en "högre division" att sälja företagslokaler snarare ett nedköp. Finns inga sådana divisioner.

Här är några av "toppmäklarna" inte många snygga tjejer där riktigt.

https://www.hittamaklare.se/topplista/hogst-forsaljningsvarde

Tre av fem topptjänare var såg ju ut att knappt vara torra bakom öronen? Att sen kvinnor inte är topptjänarna i branchen är väl en annan fråga. I grunden var topic varför så många är unga, den där länken bekräftar snarare påståendet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in