2021-03-17, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Jag förstod det, och min undran är alltjämt och man kan ingå ett civilrättsligt giltigt avtal som står i strid med straffrättsliga regler. Det finns andra regler om samtycke som friar från ansvar för brott, alltså inte det samtycket som man pratar om när det rör sexualbrott. Enligt praxis finns det gränser för vad man på förhand kan gå med på.
Ja ja. Somliga vill här prata om övergrepp, misshandel, våldtäkt t.o.m.

Jag TROR INTE på att det var fallet med GL, i hans bostad vid jul;
Han tog endast för sig, med sånt som han visste att han hade pröjsat för.
Att sedan "sällskaps- och sexleverantören" i fallet efteråt fick ågren , samt lät en väninna brottsanmäla GL. Det kan få bli en nöt för det sv. rättsväsendet att stöta och blöta, under de närmaste fem åren!

Stor Cred till Göran - om han inser att caset ska hanteras såsom en INSTALLATION!!
Citera
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Vad är det egentligen ”trovärdigheten” spelar för roll i det aktuella fallet.

Alltså, vad är det de två inte är överens om?

Båda är överens om att ”sex” förekommit.

Då kokas det hela väl ned till om hon kunnat ge samtycke och också gjort detta eller inte samt att hon ville avbryta ”sexet”, men inte lyckades samt förstås stödbevisningen.

• Om hon var ”däckad” så kan hon inte ge samtycke.
• Om hon inte var det så ska hon alltså ha gett det, på något vis.
• När hon kom till sans ska hon försökt avbryta, men inte lyckats.
• Det ska finnas en ljudfil som visar att hon har rätt.

(Ovanstående endast från att ha läst tråden.)

Så från försvarets sida så behöver man visa att ”sexet” genomfördes innan eller efter att hon ”däckade” och att hon gett sitt samtycke samt att hon inte velat avbryta.

Har jag förstått detta korrekt?
GLs advokat beskriver det så här
"– Jag anser att det finns ett påstående och det finns en motberättelse. Åklagaren pratar om stödbevisning men den anser jag att man inte ska tillmäta den betydelse den fått"

Sedan är det egentligen inte försvaret som behöver visa något, det är åklagaren som ska försöka övertyga om att kvinnans version är rätt. Utgångspunkten är att om det finns rimligt tvivel så ska GL inte dömas. GL kan säga att visst var de fulla, men hon gav samtycke. Det är inte förbjudet att ha sex med någon som ens är kraftigt berusad. Angående samtycke anges i Brottsbalken:
Citat:
Vid bedömningen av om ett deltagande är frivilligt eller inte ska det särskilt beaktas om frivillighet har kommit till uttryck genom ord eller handling eller på annat sätt.
("annat sätt" kan vara minspel)
Citera
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Svaret är nej. Ta exempel som barmhärtighetsmord.
Oj vad säker du var. Mord är en sak, men det här är ändå ett oprövat gränsfall. Samtycke till vissa risker i sportsammanhang t ex är ok, men oftast inte till mer än misshandel av normalgraden. Mig veterligen har frågan inte prövats av domstol hur ramarna för samtycke inom t ex BDSM ser ut. De rättsliga ramarna alltså. Men jag inser att detta inte är rätt forum att diskutera det, ville bara svara på och nyansera Niklas P: s uttalande.
Citera
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Det är väl relativt vanligt?
I de fall jag sett på nära håll så har det varit mamman som varit den förtrogna & lika galna.
Citera
2021-03-17, 15:49
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ja såklart, men får man skriva ett avtal med sin fru om att man får ha sex med henne när hon är redlös eller väck av annan anledning? Sjuk eller annat. Skulle det avtalet vara giltigt? Nja... typ som proffsboxning då, man går med på att någon bankar hjärnceller ur skallen på en, på ett sätt som annars varit misshandel.

Varför är det självklart att man får kyssa sin fru när hon sover? I lagens mening alltså. Jag får ju inte kyssa random person godnatt på nattåget så vad skiljer random person från frugan? Samtycke, dvs avtalat i någon mening, men gäller det när hon sover? Om ja, då borde jag även kunna avtala att jag får sätta på henne både i sömn och berusning.
Citera
2021-03-17, 15:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Varför är det självklart att man får kyssa sin fru när hon sover? I lagens mening alltså. Jag får ju inte kyssa random person godnatt på nattåget så vad skiljer random person från frugan? Samtycke, dvs avtalat i någon mening, men gäller det när hon sover? Om ja, då borde jag även kunna avtala att jag får sätta på henne både i sömn och berusning.

Muntligt avtal med vittnen (vid giftemål i kyrka) "att älska (med) i nöd och lust - JA!" från båda parter. Då är man hemma rent juridiskt, inom äktenskapet alltså.
Citera
2021-03-17, 15:54
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag tror minsann du är den största sexisten i den här tråden. Oavbrutet diskuterar du kön och hur olika du värderar människor enbart beroende på kön.
Det kan stämma! Men i det här fallet, när det gäller psykopater, så verkar det ju finnas skillnader mellan könen som påverkar hur psykopatin tar sig uttryck. Vi har varit för fokuserade på manliga psykopater, kvinnliga kan vi missa för att vi vet för lite. Jag kanske är sexist, plus att jag inte gillar psykopater
Citera
2021-03-17, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snyggastefittan
Det är till 100% E.A. Målnr B 4666-19, Stockholms tr

7 april svarade Stockholm TR att det tas upp. Tog ut dagboksbladet utifall att det rör sig om den här personen.
Citera
Medlem
FedupFlorences avatar
Någon som ids sammanfatta vad man vet om MÄ eller från vilket klockslag man kan läsa?
Citera
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Nä alltså du kanske tycker det, men jag tror inte att det skulle hålla rättsligt. Det tror nog inte du heller. Jag skiter i hur mycket du hatar din fru, jag är intresserad av rättsfrågan, som ännu inte är prövad.
Citera
Medlem
Citat:
Oj vad säker du var. Mord är en sak, men det här är ändå ett oprövat gränsfall. Samtycke till vissa risker i sportsammanhang t ex är ok, men oftast inte till mer än misshandel av normalgraden. Mig veterligen har frågan inte prövats av domstol hur ramarna för samtycke inom t ex BDSM ser ut. De rättsliga ramarna alltså. Men jag inser att detta inte är rätt forum att diskutera det, ville bara svara på och nyansera Niklas P: s uttalande.
Du och säkert tusentals andra vill väl tro att GL gjort sig skyldig till ett övergrepp, i julas??
Jag menar, att han skyndsamt borde modifiera beskrivningen av händelsen.
Vem ska ställa upp och leverera motbevisning - i det fall han hävdar att allting handlade om ett simpelt sex-köp? Du?
Citera
2021-03-17, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
De fetstilta rubrikerna ropar ut ”Toppjuristen häktad”. Enl Leif GW är den häktade Mount Everest personifierad. Etc.
Frågan på allas läppar: vem är han?
GL väljer då att gå ut med namn o bild. ”Jag har inget att dölja”.
Frågan på allas läppar blir då: vem är hon?
Och, givetvis, vad har hon för bakgrund etc?
En snygg och välregisserad fokusförflyttning.

Försvar-Åklagare: 1-0.

Well played Gurra.
Det hade kommit ut förr eller senare, på det här sättet kunde han kontrollera hur det kom ut och får berätta sin story. Som du säger, snyggt jobbat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in