2021-03-17, 08:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Haha ja det kan jag tänka mig.......... FÖR LITE (skoja lite)

Roligt att läsa din och Vasteras dialog det låter som ni diskuterar jordens undergång men kom igen så farligt är det inte.
Jag tycker livet rullar på som vanligt och en uppskattning är att snart 50% av min umgängeskrets och familj redan haft skiten utan problem. En avlägsen släkting till frun 85+ har avlidit annars har det gått förvånansvärt bra för alla med tanke på vad som skrivs här inne.

Jag har en släkting som var 55 som strök med, avlägsen iofs. Men bra vet jag inte. Det som retar mig är att vi kunde gjort bättre ifrån oss, mycket bättre och i paritet med våra grannländer. Är vi inte bättre än så här så ska vi inte stå och klappa oss om ryggen och proklamera floskler som humanitär stormakt osv. Dessutom är det inte över än och jag kan inte riktigt se slutet heller. Får jag höra ordet solidaritet när det här är över så får personen en smäll på käften.
Citera
2021-03-17, 08:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Den typen av experiment man gjorde i Wuhan borde man sluta med. Helt klart leker man med elden.

Eftersom kineserna inte varit öppna så kan vi omöjligt veta vilka experiment de pysslat med. Säkert mycket vi inte vet om deras aktiviteter.

"Rethinking Gain-of-Function Experiments in the Context of the COVID-19 Pandemic"

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32769091/
Inte alls. Det är oerhört viktigt att man fortsätter med den typen av forskning. Ja, det har sina risker men att lägga ner det vore ett katastrofalt misstag. Det var därför Obama bara la ett moratorium på GoF-forskning och att det nu är tillåtet igen i USA:

De som snackar om att förbjuda GoF-experiment vet helt enkelt inte vad de pratar om. Ur fulltextversionen av samma artikel:

We preface this discussion with the key point that we are not concerned with the notion of gain-of-function experiments writ large: many experiments in many biological systems confer an additional function on a gene or a protein or an organism. Rather, we are specifically talking about experiments involving pandemic pathogens, the experiments to which we refer with the uppercase GOF moniker.

We have argued previously that GOF experiments are sometimes the only way to address important questions about the biology of a pathogen (8). In the H5N1 situation, public health officials, including from the WHO, made the argument that it was critical to know whether this influenza virus could acquire a human-to-human transmission trait. We have therefore proposed an important criterion for proceeding with such experiments, namely, that there be a compelling medical reason to do so (4). That has not changed: one should not be performing GOF experiments simply to “see what would happen” without strong evidence that it could happen naturally. In other words, just because an experiment can be done does not mean that it should be done. We also argued that it is incumbent upon the scientific community to perform these experiments using strict biocontainment infrastructure and procedures, and we even admonished the community a few years ago after a rash of accidents with less pathogenic organisms (9).

In recent months, the argument was raised that SARS-CoV-2 may have accidentally escaped from a high-containment laboratory in Wuhan, China (10). At this time, the scientific consensus is that the virus emerged as a zoonosis whereby it jumped from an animal host, possibly bats or pangolins, to humans (11), and arguments about a laboratory origin for SARS-CoV-2 are more akin to a conspiracy theory than to a scientifically credible hypothesis. In the very unlikely event that SARS-Cov-2 had emerged by accidental escape from a lab, however, that would be a great cause for concern because the Wuhan facility was state of the art and presumably operating with a high degree of care.
/.../
So, almost a decade after the great GOF debate of 2011 to 2012, the COVID-19 pandemic has shown that the arguments from both sides had merit. The anti-GOF camp’s central argument that these experiments were too dangerous to conduct because humanity was too vulnerable to a pandemic proved correct in the sense that the world was unprepared for COVID-19. On the other hand, the pro-GOF camp’s central argument that these experiments were necessary because we needed information on mechanisms of virulence and transmission also proved correct as humanity faced a new coronavirus with scant knowledge of how it spread and caused disease. Going forward, we need the humility to recognize that both sides had important points and find ways to obtain the information that we need to know while minimizing risks.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7419723/

Vad man föreslår kortfattat är ett nära samarbete mellan nationerna och WHO. USA agerar så här:

Exclusive: U.S. slashed CDC staff inside China prior to coronavirus outbreak

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-china-cdc-exclusiv-idUSKBN21C3N5

och drog sig ur med finansiering och allt ur WHO.

Jag har också markerat det jag tidigare anfört. Hade man minsta belägg för eller indikation på ett labbursprung skulle det slå ner som en bomb då både labbet som sådant och utbildningen och regelverket kring det är baserat på idéer från liknande inrättningar i väst och i samarbete med framförallt USA och Frankrike. Man skulle behöva ompröva alla högrisklaboratorium världen över.

Men visst, man kanske vill undvika det. Fullt möjlig (konspirations)teori.

Hursomhelst så bör man läsa hela rapporter och inte dra ut meningar ur dem.
Citera
2021-03-17, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men det gör det väl. Minkar är ett tydligt exempel. Jag tror katter smittar varandra också.
Varken katter eller minkar lever i närheten av Yunnans djungler.
Citat:
Nu är vi återigen i det här med hur vi tycker regimen ska agera. Denna djurhållning och livsmedelsförsörjning är vanlig i den delen av världen. Så det att Beijing stödjer detta är nog med omtanke. Folk skulle svälta ihjäl utan det. Ja, vi här i väst äter inte vilda djur så där eller hanterar dem så men det räcker med att åka till Thailand på semester så har de Wet Markets även där som i alla andra länder i den regionen.
Nej, det är ingen som svälter. Wildlife är lyxmat för kineser som bor i stan, snortar kola och jobbar med apputveckling. De som fångar de här djuren äter ris.
Citera
2021-03-17, 08:37
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Ny studie: Astras vaccin skyddar inte mot smitta av den sydafrikanska varianten
Astra Zenecas vaccin skyddar inte mot att bli smittad av den sydafrikanska varianten av covid-19. Det visar en ny studie från Sydafrika.

– Det kan innebära att vi inte får stopp på pandemin lika snabbt, säger Matti Sällberg, professor vid Karolinska institutet.

https://www.dn.se/sverige/ny-studie-astras-vaccin-skyddar-inte-mot-smitta-av-den-sydafrikanska-varianten/

Vaccinet reducerar viruset till en förkylning. Bra nog. Dåligt för de som inte vill vaccinera sig dock.
Citera
2021-03-17, 08:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Varken katter eller minkar lever i närheten av Yunnans djungler.
Du påstår att djur inte smittar varandra. Det gör de uppenbarligen.

Citat:
Nej, det är ingen som svälter. Wildlife är lyxmat för kineser som bor i stan, snortar kola och jobbar med apputveckling. De som fångar de här djuren äter ris.
Vet inte om de snortar kola men några vilda djur äter de inte. Det vad som någon sa inte sannolikt att personalen gjorde sina inköp på Wuhan Wet Market.

Det är ett tillhåll för den fattiga befolkningen som på alla andra platser i regionen.

Nu ska jag arbeta och vill du fortsätta denna diskussion gör vi det i andra tråden.
Citera
2021-03-17, 09:05
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Oxford and AstraZeneca clinical trial leader Andrew Pollard said: “This study confirms that the pandemic coronavirus will find ways to continue to spread in vaccinated populations.”

https://www.openaccessgovernment.org/south-african-mutation/103147/#:~:text=In%20the%20light%20of%20this,moderate%20f orm%20of%20COVID-19.
Jag har för mig att man redan tidigare misstänkte att samtliga vaccin skulle få svårt att hantera varianterna medelst neutraliserande antikroppar men att T-cellerna skulle sopa upp det som ändå slinker igenom. Det är vad jag förstår exakt vad man nu konstaterar?
Citera
2021-03-17, 09:08
Medlem
Citat:
Du påstår att djur inte smittar varandra. Det gör de uppenbarligen.
Du kan alltid hitta djurarter som är mottagliga för människovirus. Det betyder inte att man har hittat källan.

I det här fallet har stackars katter och minkar haft undermålig människohållning, och levt sida-vid-sida med sjuka människor, och drabbats av en zoonos från människan.
Citat:
Vet inte om de snortar kola men några vilda djur äter de inte. Det vad som någon sa inte sannolikt att personalen gjorde sina inköp på Wuhan Wet Market.

Det är ett tillhåll för den fattiga befolkningen som på alla andra platser i regionen.

Nu ska jag arbeta och vill du fortsätta denna diskussion gör vi det i andra tråden.
I Wuhan äter man inte vilda djur för att man har matbrist, punkt.
Citera
2021-03-17, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja Sverige har begränsat folkets liv som få länder i Europa upplevt sedan 40-talet. Men det är ju ingenting mot övriga EU som blivit totalitära kommuniststater allihop till Flashbacks stora förtjusning.

Men du är väl en sån märkligt tänkande figur som tycker att det är ett invasivt ingrepp i människors liv att INTE skicka polisen på dem om de har middag med familjen.

Förstår inte alls vad du vill ha sagt eller frågar efter - formulera dig bättre så kanske jag idkar ge dig ett svar...
Citera
2021-03-17, 09:24
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du kan alltid hitta djurarter som är mottagliga för människovirus. Det betyder inte att man har hittat källan.

I det här fallet har stackars katter och minkar haft undermålig människohållning, och levt sida-vid-sida med sjuka människor, och drabbats av en zoonos från människan.

I Wuhan äter man inte vilda djur för att man har matbrist, punkt.
Vi fortsätter här:

(FB) Corona kom från ett labb i Wuhan?
Citera
2021-03-17, 09:25
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Vet inte om de snortar kola men några vilda djur äter de inte.
För mig och andra som arbetat i Kina under längre perioder och bekantat oss med kinesernas matvanor känns den här typen av kommentarer minst sagt förvånande. Uppfinningsrikedomen när det gäller att motivera ätandet av vilda djur är minst sagt ändlös, det inser man direkt när man ser hur de i aldrig sinande takt sörplar i sig aphjärna i gelé på en bädd av fladdermustungor friterade i sparvleverfett.

Man har väl varnat ganska länge för att just den typen av djurhållning inte är något vidare när det handlar om att minimera uppkomsten av nya virus?
Citera
2021-03-17, 09:26
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
För mig och andra som arbetat i Kina under längre perioder och bekantat oss med kinesernas matvanor känns den här typen av kommentarer minst sagt förvånande. Uppfinningsrikedomen när det gäller att motivera ätandet av vilda djur är minst sagt ändlös, det inser man direkt när man ser hur de i aldrig sinande takt sörplar i sig aphjärna i gelé på en bädd av fladdermustungor friterade i sparvleverfett.

Man har väl varnat ganska länge för att just den typen av djurhållning inte är något vidare när det handlar om att minimera uppkomsten av nya virus?
Jag har precis sagt att man har de traditionerna i Kina i vissa grupper.
Citera
2021-03-17, 09:32
Medlem
Citat:
Oxford and AstraZeneca clinical trial leader Andrew Pollard said: “This study confirms that the pandemic coronavirus will find ways to continue to spread in vaccinated populations.”

https://www.openaccessgovernment.org/south-african-mutation/103147/#:~:text=In%20the%20light%20of%20this,moderate%20f orm%20of%20COVID-19.
Inget vidare resultat, endast 10% effektivitet mot mild sjukdom av den sydafrikanska varianten. Frågan hur det ser ut mot allvarlig sjukdom och död för äldre personer (medianåldern i studien var 30år)
https://www.nejm.org/doi/10.1056/NEJMoa2102214
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in