Citat:
Ursprungligen postat av
Grotius
Det jag skrev som inte i huvudsak var återgivande av vad Ebba skrivit och enklare slutsatser av det var detta:
Priset verkar ha bestämts på följande sätt:
Mäklarnas uppskattning av fastigheternas värde minus kostnad för sanering av tomten, bortforsling av avställda bilar, urstädning av fulla förråd och kostnad för renovering.
En fråga som jag då uppkommer är om inte det uppskattade marknadsvärdet var marknadsvärde i det skick fastigheten var i vid värderingen? Varför ska då kostnader för renoveringar dras bort?
Det vill säga jag försökte dra en slutsats av det Ebba skrivit och sedan formulerade jag en fråga. Vad i detta är lögn? Vad menar du är dumt?
Tänk jag har ställt samma fråga som du. Att varför värderades inte detta hus i befintligt skick? Torde inte de renoveringarna Esbjörn står för höjer värdet på huset. Speciellt som det borde bli ganska mycket över på de 300 tusen som Ebba tyckt verkade logiskt.
Hon säger att hon har kostnadskalkyler på allt, som hantverkarna gjort. Men det felet tänker jag bara var syftnings fel. Utan att hon haft rätt folk att kolla det.
Nu säger vi att hon är ogin och inte ser skräpet som en del av allt skräp hon kommer att få vid renoveringen.
Säg Max 4 konterar då får man ner uthusen och trädgården.
4 containrar 80 000 kr
2 bilar 5000 kr
Arbete 20 h 5000 kr
Sanering. 10 000 kr
Så 100 000 kr om man räknar någorlunda rimligt.
Saneringen tvekar jag på att det behövs. Anticimex skulle säker kunna hitta ställen vi alla borde gräva ut lite både här och var i våra trädgårdar.
Så man kan ju fråga sig vilka renoveringar Esbjörn skulle stå för. Man får ganska mycket renovering för 200 tusen.
Visst är det för mycket som är väldigt konstigt.