2021-03-16, 23:08
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Den artikeln ger jag inte mycket för.
Läs istället tingsrättens egna papper om vad som framkommit vid MUF.
Så i media är det redan klarlagt att Esbjörn lider av kognitiva störningar.
Tingsrätten har bara fått in att Esbjörn har en lindrig kognitiv funktionsnedsättning.

”Om det endast är en subjektiv nedsättning av närminnet och inte begränsar personen, ska detta diagnosticeras som lindrig kognitiv funktionsnedsättning / diagnoser utan någon demens”
Gärna kan du länka till dom?
2021-03-16, 23:10
Medlem
trngws avatar
Citat:
🤔 kan hela cirkusen med avhopp redan i fredags och byte av ombud, som inte vet o hitta i dattan, bero på något mycket simplare?

Binningejuristens sista media show var ju att Esbjörn tackar nej till Ebbas förlikning och vad det innehöll dessutom, men inte ens tingsrätten har ännu fått in det svaret.

Visste Esbjörn och damerna om att Esbjörn tackade nej eller körde binningejuristen solo?
Har Esbjörn egentligen tackat ja?

Haha, ja det hade ju varit en sight for sore eyes om det skulle visa sig att Binninge dessutom ljugit om Esbjörns beslut angående förlikningen.

Det känns enormt långsökt, men som du säger, så vitt vi vet har inget formellt besked lämnats i ärendet, allt är bara rykten i media där Binninge anges som källan. Och han har ju visat sig vara extremt opålitlig och precis som Esbjörn ljuga om allt.
2021-03-16, 23:12
Medlem
Citat:
Rördragning dolt får ej förekomma i väggar, golv eller tak, endast viss rörgenomföring får finnas och endast certifierad rörmontör får anlitas om försäkring ska gälla.

Strunt. Rör kan dras dolt. Certifiering är inget krav för att försäkring ska gälla.

Däremot får man inte skarva dolt, utan det ska vara heldragna rör.

Försäkring gäller men man behöver dokumentera att det blir bra gjort. Jag har byggt ett antal badrum, och är inte yrkesverksam eller certifierad, det räcker att dokumentera, spara kvitton på t ex tätskikt, och fotografera, så är man säker.
2021-03-16, 23:33
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Det man borde säga är ju att det är ett hus näras deras nuvarande hus...
Ebba med barn bor KVAR HEMMA i "SITT" hus där de bott i ett antal år, med Ebbas föräldrar runt knuten.

Inte direkt nåt påfrestande i den situationen. När Ebba "får" sitt nya hus blir det värre för barnen, varannan-vecka liv och pusslande mellan föräldrarna.

Jag tvivlar på att barnen vill att det här ska lösas.

Nej nej du har fått det helt galet nu.
Ebba bor hos sina föräldrar när hon är hemma med barnen, på Marielund 312.
EX äger sitt hus ensam och bor där med barnen när han är hemma, på Marielund 314.
Skulle inte du också vilja bo i ditt eget hus när du har dina barn och inte hos dina föräldrar?
2021-03-16, 23:33
Medlem
trngws avatar
Ja, det blir stökigt för Esbjörn att hävda sin "rätt" i domstolen, när han redan på MUF'en, som rättens protokoll visar, medger att han ingått avtal med Ebba, skrivit köpekontrakt med henne och att han utan omsvep medger att han gjort detta av egen fri vilja. Att han inte är uppenbart dement lär rätten också ha noterat alldeles själva helt utan att behöva ställa några särskilda frågor om saken. Att alla olika psykologernas utredningar sedan dessutom samstämmigt säger samma sak, och bekräftas av såväl professorn som läkaren, gör ju inte saken lättare för Esbjörn. Strösslar men sedan den goa mjukglassen med Esbjörns egen värdering som visar att Esbjörn också begärt rätt pris av Ebba, så blir det inte ens pannkaka kvar av hans "jag har ju brutit avtalet men hon förstår inte det" korkade uttalande.

Nu är det mindre än två veckor kvar innan han ska presentera bevisning för domstolen som då måste gå stick i stäv med den bevisning han själv redan lämnat in Och Binninge den fegisen kastade in handduken och sprang och gömde sig med svansen mellan benen som en rädd liten jycke utan att ha åstadkommit någonting annat än en hel drös med lögner och ett par utmärkta dokument till grund för Ebbas talan.

Man får väl ända tacka Esbjörn för att han ideligen förlänger ens liv
2021-03-16, 23:37
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Det jag skrev som inte i huvudsak var återgivande av vad Ebba skrivit och enklare slutsatser av det var detta:
Priset verkar ha bestämts på följande sätt:
Mäklarnas uppskattning av fastigheternas värde minus kostnad för sanering av tomten, bortforsling av avställda bilar, urstädning av fulla förråd och kostnad för renovering.

En fråga som jag då uppkommer är om inte det uppskattade marknadsvärdet var marknadsvärde i det skick fastigheten var i vid värderingen? Varför ska då kostnader för renoveringar dras bort?
Det vill säga jag försökte dra en slutsats av det Ebba skrivit och sedan formulerade jag en fråga. Vad i detta är lögn? Vad menar du är dumt?

Tänk jag har ställt samma fråga som du. Att varför värderades inte detta hus i befintligt skick? Torde inte de renoveringarna Esbjörn står för höjer värdet på huset. Speciellt som det borde bli ganska mycket över på de 300 tusen som Ebba tyckt verkade logiskt.
Hon säger att hon har kostnadskalkyler på allt, som hantverkarna gjort. Men det felet tänker jag bara var syftnings fel. Utan att hon haft rätt folk att kolla det.
Nu säger vi att hon är ogin och inte ser skräpet som en del av allt skräp hon kommer att få vid renoveringen.
Säg Max 4 konterar då får man ner uthusen och trädgården.
4 containrar 80 000 kr
2 bilar 5000 kr
Arbete 20 h 5000 kr
Sanering. 10 000 kr
Så 100 000 kr om man räknar någorlunda rimligt.
Saneringen tvekar jag på att det behövs. Anticimex skulle säker kunna hitta ställen vi alla borde gräva ut lite både här och var i våra trädgårdar.

Så man kan ju fråga sig vilka renoveringar Esbjörn skulle stå för. Man får ganska mycket renovering för 200 tusen.
Visst är det för mycket som är väldigt konstigt.
2021-03-16, 23:40
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det var det här inlägget du citerade som jag svarade på:

Jag tycker inte att du ska tillskriva mig fler åsikter än dom jag själv skriver. Jag har aldrig hävdat att ombudet skulle utnyttja Esbjörns sårbarhet, men den ”gode mannen” som sköter om honom gör det. Man binder upp ensamma män som blivit änklingar på gamla dar känslomässigt och gör dom beroende av en med ett enda syfte. Att man ska få ärva kvarlåtenskapen som tack för sin visade ”godhet”.

Undra just hur det är med Ulf 81 Esbjörns kompis alltså, bilägaren som också visat sig bo hos Kommandoran, är han också ensam och utan bröstarvingar?
Vilken fastighet äger han i så fall och var........
2021-03-16, 23:47
Medlem
trngws avatar
Värderingarna som gjordes innan köpeavtalet ingicks har ingen betydelse.

Ebba-hatarna har inga sakliga argument kvar. Esbjörn har sänkt dom med sina ärliga uttalanden framförallt i TV4's intervjuer.

Så de, Ebba-hatarna, hänger sig åt rena lögner och att kasta dem vilt omkring sig.

Nu har lögnerna nått en nivå där det påstås att den värdering som Notar gjort inte finns. Man får förmoda att Aftonbladet är i maskopi med Ebba om att ljuga för sina läsare om dess existens och deras samtal med Notar. För Ebba-hatarna vägrar svara på frågor kring deras lögner.

Men självklart är det inte Aftonbladet som ljuger på den punkten. Det är Ebba-hatarna.

Men det intressanta är att värderingarna gjorda före avtalet ingicks inte har någon som helst betydelse i tvisten.

Esbjörn och Ebba har ingått ett köpeavtal. Priset bestämdes av säljaren till 4.2 miljoner minus 300 ksek för att slippa städning, röjning och sanering.

Sedan hävdar Binninge att Ebba har betalat för lite för huset, att det är värt mer än köpeskillingen på 4,2 miljoner. För att bevisa detta har Binninge på uppdrag av Esbjörn låtit göra en värdering. Den gjordes i slutet av januari, och kom fram till ett värde på tomten på 4.5 miljoner. I januari, efter att tomten börjat städas och röjas, drygt ett halvår efter att avtalet ingicks.

Justerar man januari-värderingen på 4.5 miljoner för de marknadsförändringar som skett under tiden från när avtalet ingicks, samt för de arbeten som utförts på tomten, så landar man på samma pris som Ebba och Esbjörn avtalade om, 4.2 miljoner.

Esbjörns och Binninges värdering visar alltså att det inte föreligger något fel med priset, och definitivt inte något "uppenbart missförhållande", som i dagligt tal brukar benämnas "struntsumma".

Det innebär rent praktiskt att den värdering som gjordes före köpet inte har någon betydelse. För den värdering som Esbjörn och Binninge själva låtit göra, visar helt på egen hand att priset är rätt. Ebba behöver inte visa upp Notars värdering. Förmodligen kommer hon tids nog att skicka in den till domstolen, bara för sakens skull. Men behövs, det gör den inte. Det har Esbjörn och Binninge sett till. Skickar Ebba in Notars värdering, blir det bara en andra värdering som säger samma sak.

Så då blir frågan - spelar det då någon roll om Notars värdering ens fanns från början? Nej, det gör inte det. Det är det som är det vackra i kråksången. Det spelar ingen som helst roll HUR Esbjörn och Ebba kom fram till priset. De kan ha kastat tärning om saken och landat på 4.2 miljoner. Priset är korrekt, helt oavsett hur de, eller rättare sagt Esbjörn, kom fram till det. Det har Esbjörn och Binninge själva bevisat med den värdering de själva har beställt.

Ebba-hatarna kan ljuga sig Pinocchio-nästa och blåa angående Notars värdering om de vill. De sparkar in dörrar som inte ens finns. De fäktas med väderkvarnar.

Esbjörn och Binninge har alldeles på egen hand beställt och publicerat det enda bevis Ebba behövde. En värdering som visar att priset var rätt.

Tack, Binninge, sa Ebba.
2021-03-16, 23:50
Medlem
trngws avatar
Citat:
Undra just hur det är med Ulf 81 Esbjörns kompis alltså, bilägaren som också visat sig bo hos Kommandoran, är han också ensam och utan bröstarvingar?
Vilken fastighet äger han i så fall och var........

Ja, den tanken har slagit mig också. Vi får hoppas att de överlever kommandoran, bägge två

Undrar om de ärver henne då ... ?

Det hade ju varit det mest rimliga, ömsesidiga testamenten. För hon försöker väl inte blåsa sina närmaste vänner, sin närmast anhöriga, den godhjärtade kvinnan?
2021-03-16, 23:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Nej Esbjörn är en dement gammal farbror. Han är en slug gubbe. Annars hade han ej gått till rätten med sin trafikolycka. Han kan ej göra fel enligt honom. Och får han ej som han vill eller folk gör precis som han vill så kommer han bråka.
Ja vi har märkt detta fenomen med demens. Ofta blir dessa lurade av yngre. Nu på senaste tiden även av politiker.
Fruktansvärt dålig uppfostran kring dessa förövare.
2021-03-17, 00:02
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jo så sägs det att prissättningen gick till. Den enda värdering de borde haft att förhålla sig till är i så fall Theo muntliga, den vill han ju i och för sig inte stå för själv.
Hur vet vi det du säger? Jo för Ebba har beskrivet det så? Eller har du någon mer källa bakom din bedömning?

Tänk jag har ställt samma fråga som du. Att varför värderades inte detta hus i befintligt skick? Torde inte de renoveringarna Esbjörn står för höjer värdet på huset. Speciellt som det borde bli ganska mycket över på de 300 tusen som Ebba tyckt verkade logiskt.
Hon säger att hon har kostnadskalkyler på allt, som hantverkarna gjort. Men det felet tänker jag bara var syftnings fel. Utan att hon haft rätt folk att kolla det.
Nu säger vi att hon är ogin och inte ser skräpet som en del av allt skräp hon kommer att få vid renoveringen.
Säg Max 4 konterar då får man ner uthusen och trädgården.
4 containrar 80 000 kr
2 bilar 5000 kr
Arbete 20 h 5000 kr
Sanering. 10 000 kr
Så 100 000 kr om man räknar någorlunda rimligt.
Saneringen tvekar jag på att det behövs. Anticimex skulle säker kunna hitta ställen vi alla borde gräva ut lite både här och var i våra trädgårdar.

Så man kan ju fråga sig vilka renoveringar Esbjörn skulle stå för. Man får ganska mycket renovering för 200 tusen.
Visst är det för mycket som är väldigt konstigt.
Det här kommer ju bli en stor fråga hur prissättningen har gjorts. Normalt är det ju säljaren som anlitar mäklare eller värderingsman för att sätta värdet ( jag hävdar ju iofs att värdet beror enkom på de spekulanter som finns i och med att varje fastighet är unik. Man vet inte vad någon är villig att betala förrän det kommit ut på öppna marknaden. Detta är ju dessutom en sjötomt).Här är det bara Ebba Ebba Ebba som slänger fram papper vad hennes polarmäklare kommit fram till, en mäklare som inte ens vill stå för de uppgifterna. Bara båg och ruffel mot en gammal herre.

Citat Ebba Busch;
Ett av de mest vedervärdiga brotten är brott mot äldre. Där gärningsmän systematiskt riktar in sig på äldre och sköra människor
2021-03-17, 00:09
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hebdo
Bedrägeri kan det inte vara, men säljarens advokat skulle kanske med framgång kunna argumentera för det jag nämnt tidigare i tråden, det ojämlika mellan parterna, alltså en förhandlingsokunnig 81-åring och en köpare i absoluta sverigeeliten vad gäller förhandlingar. Och då skulle avtalet pga omständigheterna vid avtalets tillkomst kunna lämnas utan avseende (36§ avtalslagen) Den används inte särskilt ofta, men här skulle den passa.

Nja det finns faktiskt i JB också och gäller formella och bindande krav vid köp av fastighet.
Har framfört misstankar om att det var till den § i JB Binningejuristen tänkte komma till.
Det innehåller samma skrivning som i Avtl med ojämlikhet, men JB avtal går inte häva p.g.a ojämlikhet mellan parterna och hur avtalet tillkommit.
Men avtalet måste ju givetvis vara frivilligt undertecknat och det är det ju.
Ojämlikheten i JB gäller att köpeskillingens storlek p.g.a detta är oskäligt låg eller obefintlig.
Försäljningen är ändå ett bindande avtal men köpeskillingen ska jämkas upp till verkligt värde.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in