2021-03-16, 18:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Så jävla glad att Sverige inte styrs av ett gäng rädda kvinnor, hur mycket jag än hatar Löfven så lyssnar han i alla fall inte på alarmisterna. Bra

Det var väl precis det han/dom gjorde idag, stoppade AZ vaccin pga försiktighetsprincipen! Exakt vad vi efterfrågar, bra!
Citera
2021-03-16, 18:00
Medlem
raskenss avatar
Enigt www.covidstatistik.se så verkar det som antalet fall inte ökar längre.det ser ut som kurvan planar ut nu. Med tanke på att den brittiska varianten nu dominerar så verkar det inte ha påverkat så mycket.
Citera
2021-03-16, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Ni alarmister och hatare flyttar målstolpen hela jävla tiden.

Alla ska ha masker
Stäng hela samhället
Lås in alla ungdomar
Det är barnen och föräldrarnas fel
Ni dödar våra gamla
Varför vaccinerar ni oss inte jävla Tegnell massmördare
Varför vaccinerar ni så långsamt
Varför vaccinerar ni oss med det vaccinet
Varför ska vi ta ett vaccin
Ni dödar våra unga
Vaccin är livsfarligt

Det är så satans enkelt att vara motståndare när man hela tiden flyttar på den där satans jävla målstolpen.

Det är så jävla genomskinligt att detta inte handlar om att man bryr sig om Corona alls.

Det handlar om

1: Man är allmänt sådär lite flashbackigt bångstyrig och måste vara motståndare

2: Man hatar Sverige och svenskarna

3: Man får vara med i en mindre grupp ryggdunkare på internet

4: Man tror på allvar att sin röst spelar någon som helst roll i världen

Så jävla glad att Sverige inte styrs av ett gäng rädda kvinnor, hur mycket jag än hatar Löfven så lyssnar han i alla fall inte på alarmisterna. Bra

Kan det inte vara så att man flyttar och ev. ändrar modifierar sina ställningstaganden ("målstolpen") utifrån det aktuella dagsläget - vad som gällde igår är säkerligen inte vad som gäller i dag, eller i morgon eller om ett år. Det måste såklart vara tillåtet att spekulera på ett diskussionsfora och då får man acceptera att alla inte tycker som en själv - detta torde vara självklart för de flesta...
Citera
2021-03-16, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Enigt www.covidstatistik.se så verkar det som antalet fall inte ökar längre.det ser ut som kurvan planar ut nu. Med tanke på att den brittiska varianten nu dominerar så verkar det inte ha påverkat så mycket.

Detta är läkemedelsföretagens och myndigheternas stora fasa - döds- och smittotalen minskar trots att vaxxineringen haltar å det grövsta. Nu kan man säkerligen rädda detta genom intensivt propagerande kring att alla åtgärder fungerar och att, trots allt, så har de som redan vaxxinerats haft en stor inverkan på kurvans utveckling. Det kvittar hur Covid-19 utveckling i samhället ser ut - först när man nått sina mål och agendor med detta virus och vaxxinationsprogram kommer man blåsa faran över - det kvittar då om faran varit över sedan länge. Nu gäller det fortsatt att få så många försökskaniner att ta sprutorna, trots alla varningssignaler och hinder på vägen...
Citera
2021-03-16, 18:10
Medlem
Merwinnas avatar
JOSEFINE KARLSSON16:58
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=536740
Oslopolisen stänger alla sina passkontor till följd av den ökade smittspridningen i regionen, rapporterar NTB.

Kontoren ska vara stängda till den 9 april.

”Vi kommer vara tillgängliga på telefon och det kommer vara möjligt att beställa pass om det behövs för en nödvändig resa”, skriver polisen i ett pressmeddelande.

Det här skulle vår regering aldrig våga göra. Våra nya svenskar måste ju alltid kunna åka på semester till de länder de flytt ifrån, och alltid ha rätt att komma in här igen. Utan vistelse på en karantänanläggning. För att inte tala om att våra högsta företrädare, måste få åka till Kanarieöarna och lapa sol. De arbetar ju så hårt annars.
Citera
2021-03-16, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Man har observerat 1 fall per miljon. Det är försvinnande få fall. förmodligen är Pfizers vaccin lika ofarligt. Dessutom är det långt ifrån fastställt att det över huvud taget finns något samband. Alla myndigheter är så spända man kan vässa pennor i deras stjärtar. Att myndigheterna nu pausar är bara en symbolisk och politisk åtgärd. det har ingen medicins orsak.

Jag tror samma sak, detta handlar om att visa att man bryr sig för att inte skrämma bort de som står och vacklar vid antivaxkanten.

Visst är vaccin en risk, och att inte ta en risk. De som fått en kraftig reaktion kan ju mycket väl tänkas vara personer som också skulle reagerat kraftigt på en riktig infektion. Om jag var över 70 skulle jag inte vara glad åt pausen i vart fall.
Citera
2021-03-16, 18:18
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Den som inte sprutar i sig giftet får inte gå på restaurang. Vettigt!

Asså? Du får alltså inte gå på restaurang i dag.

Då lär du lida av någon allvarligare pest.
Citera
2021-03-16, 18:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det var väl precis det han/dom gjorde idag, stoppade AZ vaccin pga försiktighetsprincipen! Exakt vad vi efterfrågar, bra!
De som hinner få covid istället kanske inte tycker det är så bra.
Citera
2021-03-16, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Men använder Israel Oxford-vaccinet?
Storbritannien använder Oxford-vaccinet i stor omfattning. Men vad jag förstår, så tillverkas Storbritannens vaccin inte i samma fabriker som vaccinet till övriga Europa. Ifall det har blivit fel på fabriken som tillverkar vaccin till Europeiska Unionen, så berör det inte Storbritannen.

Därför kan jag inte förstå din jämförelse med Israel och Storbritannien.
Israel har kört med Pfizer hela tiden så vit jag vet. De har avtalat med AZ oxå i slutet av förra året. Om de har fått AZ vaccinet eller inte det vet jag inte.
Det skulle förvåna mig om de valde det inför Pfizer och Moderna.
Citera
2021-03-16, 18:39
Medlem
Var försvann allt svammel om att barn och ungdomar INTE var smittbärare - nu är skolor och dagis drivande, vilket de inte var för bara någon månad sedan - nej, då var det så liten risk, om någon, att bli smittad den vägen, nu ser det annorlunda ut och varenda skola har massvis med fall och stängs ned, en efter en. Den valhänta behandlingen kring detta är självklart ekonomisk. Inga barn på dagis, ingen personal på sjukhus, företag och myndigheter, då föräldrarna måste pass på sina telningar i hemmen. Enkel matematik, men nu går det inte längre att smussla undan detta faktum som man tidigare så flagrant gjort.
Citera
2021-03-16, 18:43
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Då har jag förslag på en mer långsiktig strategi: ”hålla gränsen stängd i hundra veckor tills vi kan börja vaccinera”.
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Du hade också fått så in i helvete mycket skäll om du varit statsepidemiolog, till din egna glädje.

Jag uttryckte mig överdrivet kortfattat för att ge en kort respons till ditt inlägg. Gränsen hade inte behövt förseglas helt. Men resenärer från länder med pågående epidemi hade behövt sättas i karantän. Ifall en klunga med länder tillsammans ser till att hålla viruset ute, så går det att upprätthålla rörligheten mellan dessa länder.

Jag anser att det hade varit ett mycket bättre alternativ än att låta viruset spridas, och därefter belasta folket med ökande restriktioner.

Citat:
Du tycker ju inte ens vi ska stänga gränsen för att slippa få hit ebola.

Jag ser gärna att ebola stängs ute. Jag vill stänga ute diverse exotiska sjukdomar som följer med befolknings-importen från främmande länder.
Citera
2021-03-16, 18:43
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det sätter dessutom press på AZ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in