2021-03-16, 15:47
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Jag hoppas att just den frågan behandlas på något sätt, hur man ska se på förekomsten av liknande anmälningar tidigare. Borderline-folket kan vara så jäkla trovärdiga och lura vem som helst, men man önskar att rättssystemet ska kunna slå hål på lögnerna. För allas skull, för de som blir utsatta för dem och för andra som faktiskt är med om våldtäkter och annat och förtjänar både respekt och förtroende. Obs att detta inte är ett problem som bara gäller sexualbrott, de kan anmäla och ljuga om vad som helst, tror därför inte att det i grunden är fel på konstruktionen av våldtäktsbrottet

Ja det är bra att bevisvärderingen i sexualmål kommer upp på bordet. Man har velat skydda kvinnan och att presumptionen ska tala till hennes förmån om uppgift står mot uppgift och det inte finns stödbevisning. Nån som kan detta bättre än jag?
Citera
2021-03-16, 15:47
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Om BO varit full eller sov medan han knullade henne blir det väl med nuvarande lagstiftning automatiskt våldtäkt ?

Ja om båda var fulla åker mannen dit.
Citera
2021-03-16, 15:48
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
UppfinnarTjuv där! Det var Jag, som för lite sen alluderade på att hela detta Icke Rättsfall i själva verket utgör en INSTALLATION.
GL är smartare än allihopa i detta lilla Swemalia, som bäst får han skadestånd snart!
14 mars skriver jag detta, som jag sen följer upp några gånger:

"Det hela verkar så osannolikt (om han inte har historia bekom sig som torsk), så jag kan inte utesluta att det här är något dom två kokat ihop. Av nån anledning. För att testa nån hypotes. Och sen kommer att avslöja att allt var båg.
Precis som tjejen som låtsades ta livet av sig för att komma in på psyket. Gjorde karriär på det. Filmer."

Skulle inte satsa så mycket pengar på den hypotesen.
Citera
2021-03-16, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det här är inte åsikter utan objektiva belägg för att beviskraven är mycket lägre i våldtäktsmål än i andra mål som t.ex. olaga hot.

Det går inte att klassa detta som åsikter:
Resultatet av studien är häpnadsväckande. Bevisning som räckte för en fällande dom i mål om olaga hot i 18 procent av fallen, var tillräcklig i 90 procent för våldtäktsmålen. Risken att bli fälld i ett våldtäktsmål var alltså nästan lika stor som chansen att bli frikänd i ett mål om olaga hot, trots att bevisläget var detsamma.

https://www.dagensjuridik.se/debatt/risken-att-oskyldiga-falls-i-valdtaktsmal-inte-forsumbar/

Det här är väldigt intressant. Man tänjer alltså på beviskraven för våldtäkt eller skärper kraven för olaga hot. Det är redan ganska höga krav på att bli fälld för våldtäkt, men å andra sidan är det ett jävligt knepigt läge ur ett rättsperspektiv.

Kan inte en advokat eller insatt jurist starta en tråd och svara på allmänna frågor kring just våldtäkt för jag har så svårt och förstå hur man kan bli dömd för det om det inte ramlar in tre poliser i akten eller om hon får uppenbara skador? Å andra sidan finns det ju kvinnor och män med utpräglade sexualiteter där våld är ett förekommande inslag och hur ska rättsstaten hantera ett sånt fall? Det ska ju vara ungefär 96% träffsäkerhet för att man ska bli dömd säger dom. Det har jag mycket svårt att tro i vissa fall. Särskilt Göran Lambertz, av det jag läst hittills. Man kan inte bli dömd för att man sätter på en kvinna när hon somnat i ett sånt här läge, det finns helt enkelt inte bevis när det blir ord mot ord måste man ju fria.... det som talar för och emot är ju att Lambertz har en gedigen bakgrund som man inte kan bortse från och kvinnan har 4 fall av våldtäkt bakom sig och detta är ju anmärkningsvärt. Det kommer GL ombud även pressa på och förmodligen kommer hennes karaktär vara utvägen för GL - med all rätt om inte bevisläget ser annorlunda ut.
Citera
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Tror ni han kommer gå fri från det här?

ja, det tror jag. Även om det är enormt svårt att kunna försvara sig i ett våldtäktsmål, särskilt efter den s k samtyckeslagen. Oaktsam våldtäkt!

Från hovrättens dom 2018 där mannen hon anklagade blev friad efter att ha blivit fälld i domstol.

Citat:
Fallet överklagades till Hovrätten som gjorde en annorlunda bedömning. Hovrätten ansåg att kvinnans berättelse om misshandeln var osammanhängande och att hon inte kunna berättat något spontant om händelserna utan hela tiden utgått från fotografier när hon berättat. Dessutom fanns det ett flertal motsägelser i hennes berättelse om misshandlarna och fridskränkningarna.

Även när det handlar om våldtäkterna så gjorde hovrätten en annan bedömning. Man ansåg att kvinnans berättelse var osammanhängande och att man dessutom inte helt kan bortse från hennes ”komplicerade personlighet”.

Detta förtydligar rätten genom att peka på att hon överdrivit sina vittnesmål. Bland annat påpekade rätten att det var svårt att tro på hennes berättelse att mannen försökt penetrera henne genom kläderna och att detta skulle ha orsakat sådan smärta att hon gallskrikit.

Komplicerad personlighet! Väldigt ovanlig beskrivning av en målsägande i domskäl. Tror att det inte kommer att vara några problem att få henne ur balans och slå hål i hennes berättelse även om hon nu kanske har erfarenhet och har lärt sig om hur hon skall agera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Nej, det där är målet mot CW, som redan är avhandlat.
är du säker på det? åren stämmer med kvinnans fall.
Citera
2021-03-16, 15:52
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Det här är väldigt intressant. Man tänjer alltså på beviskraven för våldtäkt eller skärper kraven för olaga hot. Det är redan ganska höga krav på att bli fälld för våldtäkt, men å andra sidan är det ett jävligt knepigt läge ur ett rättsperspektiv.

Kan inte en advokat eller insatt jurist starta en tråd och svara på allmänna frågor kring just våldtäkt för jag har så svårt och förstå hur man kan bli dömd för det om det inte ramlar in tre poliser i akten eller om hon får uppenbara skador? Å andra sidan finns det ju kvinnor och män med utpräglade sexualiteter där våld är ett förekommande inslag och hur ska rättsstaten hantera ett sånt fall? Det ska ju vara ungefär 96% träffsäkerhet för att man ska bli dömd säger dom. Det har jag mycket svårt att tro i vissa fall. Särskilt Göran Lambertz, av det jag läst hittills. Man kan inte bli dömd för att man sätter på en kvinna när hon somnat i ett sånt här läge, det finns helt enkelt inte bevis när det blir ord mot ord måste man ju fria.... det som talar för och emot är ju att Lambertz har en gedigen bakgrund som man inte kan bortse från och kvinnan har 4 fall av våldtäkt bakom sig och detta är ju anmärkningsvärt. Det kommer GL ombud även pressa på och förmodligen kommer hennes karaktär vara utvägen för GL - med all rätt om inte bevisläget ser annorlunda ut.

Det är nog ingen skärpning av beviskraven för olaga hot utan där ligger beviskravet på en väl lämplig nivå. Det är i sexualmål som man i praktiken har avskaffat beviskraven.
Citera
2021-03-16, 15:52
Medlem
Allanamnvarsluts avatar
Ni som hävdar att MÄ är från Mongoliet, har ni säkra källor på det? Har fått höra något helt annat nämligen.
Citera
2021-03-16, 15:54
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zem1
Som kille har man ju stött på rätt så störda "villiga" tjejer genom åren. Och har man en uns av magkänsla så kan man sortera bort dessa borderlinetjejerna i tid.
Den första varningsklockan är alltid -"Min förra kille var psykopat"-
Citera
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allanamnvarslut
Ni som hävdar att MÄ är från Mongoliet, har ni säkra källor på det? Har fått höra något helt annat nämligen.
Undrar också var det kommer ifrån?
Citera
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NONVIOLONCE
är du säker på det? åren stämmer med kvinnans fall.

100 %. Som du ser av länken handlar det om en huvudförhandling 2019, medan MÄ:s fall ska upp i april i år. Jag har också CW-domen framför mig.
Citera
2021-03-16, 15:55
Medlem
awoke11s avatar
Fram med namnet på kärringen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in