2021-03-15, 16:57
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plutarkos
Rätt svar!

Du väljer mellan björnbärslikör o buffelvodka. Ja jag vet vad du väljer! Men skriv frågan först!

1. Vi ska till en stad som delar namn med en Stockholmsförort

2. Trots att stadens befolkning närmar sig en miljon är den inte störst i sitt land, inte ens i sin provins.

Jag vet faktiskt inte vad jag ska välja. Har inte hört talas om Buffelvodka - anspelar namnet på visenterna som finns i Polen? Håller den samma kvalitet som en bra rysk vodka så är det ett bra pris, men å andra sidan har jag aldrig prova björnbärslikör.
Citera
2021-03-15, 18:36
Medlem
DeValeras avatar
3. I provinsens huvudstad behöver man inte ligga illa.

4. Tigrar av två olika sorter finns i stadens närhet, den ena sorten får man dock åka över sundet till.
Citera
2021-03-15, 18:47
Medlem
Manilla
Citera
2021-03-15, 19:04
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plutarkos
Manilla

Bra chansat men fel stad.
Citera
2021-03-15, 19:55
Medlem
DeValeras avatar
5. Namnet känns nästa lite malplacerat i detta landet, samma namn återfinns på flera platser i ett annat land, däribland en huvudstads namn i detta land, trots att dess ursprungliga form för oss till ytterligare ett eller ska vi säga två länder. Om vår stads namn härstammar från denna stad, är jag tveksam till.

6. Kolla in min avatar.
Citera
2021-03-15, 20:01
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera

4. Tigrar av två olika sorter finns i stadens närhet, den ena sorten får man dock åka över sundet till.

Vega i Bangalore..?
Citera
2021-03-15, 20:07
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Vega i Bangalore..?
'
Mycket bra gissat, men inte rätt.

7. Om du känner till en händelse 9:e december i Sverige, som dock inte har någon anknytning till vår stad så har du svaret.

8. Befolkningen kring den efterfrågade staden, återfinns också i ett grannland, dock inte utan konflikt.

9. Ta förnamnet på en brittisk premiärminister, lägg till vår stads namn, så har ni namnet på en annan stad på en annan kontinent, känd för sin drogproduktion.
Senast redigerad av DeValera 2021-03-15 kl. 20:10.
Citera
2021-03-15, 20:25
Medlem
Citat:
1. Vi ska till en stad som delar namn med en Stockholmsförort

2. Trots att stadens befolkning närmar sig en miljon är den inte störst i sitt land, inte ens i sin provins.

Jag vet faktiskt inte vad jag ska välja. Har inte hört talas om Buffelvodka - anspelar namnet på visenterna som finns i Polen? Håller den samma kvalitet som en bra rysk vodka så är det ett bra pris, men å andra sidan har jag aldrig prova björnbärslikör.

Citat:

Salem? I Tamil Nadu.
För jag det måste väl vara i Madras man inte ligger illa?
Senast redigerad av Wildebeest 2021-03-15 kl. 20:28.
Citera
2021-03-15, 21:10
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Salem? I Tamil Nadu.
För jag det måste väl vara i Madras man inte ligger illa?

Helt korrekt svar. Pga Coronapandemin blir prisresan till Salem, Tamil-Nadu inställd utan utbytes mot en resa till Salem, Stockholm.

Varsågod, frågan är din!

1. Salem mellan Stockholm och Södertälje

2 Staden har ca 900 000 invånare, men är bara 5-6 i delstaten Tamil-Nadu

3 I huvudstaden Chennai, tidigare Madras behöver man inte ligga illa

4 Det finns bengaliska tigrar i Tamil-Nadu och åker man över sundet till Sri Lanka finns en annan sorts tigrar, Tamilska Tigrarna

5 I USA finns flera platser med namnet Salem, bland annat delstatens Oregons huvudstad (som jag tidigare haft som fråga). Städerna i USA har fått sitt namn efter Jerusalem som ligger i Israel och även Palestina. Salem i Tamil-Nadu tror jag inte är uppkallade efter Jerusalem.

6 Min avatar är karaktären Salem Jones i TV-serien Nord och Syd

7 9:e december år 2000 mördades en pojke i Salem, som senare ledde till manifestationer i form av Salem-marschen.

8 Tamiler bor i Salem och i Tamil-Nadu, liksom i delar av Sri Lanka, som under många år befann sig i krig mot majoritetsbefolkningen singaleser.

9 Winston Churchill, Winston-Salem, North Carolina, känd för sin tobaksindustri.
Citera
2021-03-15, 21:43
Medlem
Citat:
Helt korrekt svar. Pga Coronapandemin blir prisresan till Salem, Tamil-Nadu inställd utan utbytes mot en resa till Salem, Stockholm.

Varsågod, frågan är din!

Oj, ramlade liksom in av en slump här och har inget förberett, men någon kan säkert lista ut denna:

1: Staden ligger vid ett vatten som, om namnet vore svenskt, skulle hetat Stadsfjärden.

2. Besökare drack brunn och staden brann.

3. I centrum rastade en sliten kung på hemfärd. Så mycket piggare blev han dock inte.
Citera
2021-03-16, 13:15
Medlem
4. Torget i staden pryds av två herrar, kända för en färd över vatten som företogs på ett fiffigt (och som vi kunnat se i Olyckor & katastrofer den senaste tiden, högst riskabelt) vis.

5. Här har byggts fordon för både väg och vatten. De senare fick tacka och bocka för sig 1986.

6. På namnet verkar staden sticka både ut och upp.
Citera
2021-03-16, 17:50
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
4. Torget i staden pryds av två herrar, kända för en färd över vatten som företogs på ett fiffigt (och som vi kunnat se i Olyckor & katastrofer den senaste tiden, högst riskabelt) vis.

5. Här har byggts fordon för både väg och vatten. De senare fick tacka och bocka för sig 1986.

6. På namnet verkar staden sticka både ut och upp.

Jag gissar på Uddevalla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in