2021-03-16, 13:00
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jag har fått en känsla av att på sista tiden det är alltid nån annan som bestämmer över FHM.
Det hände när de gav upp antimunskydd principen.
Jag tror FHM och Tegnell blivit mer pressade av regeringen som antagligen i sin tur blivit pressad av andra instanser (t ex Läkemedelsverket i detta fall). Tegnell är ju blind i stora delar av synfältet, kraftigt empatistörd och oförmögen att medge misstag ens inför sig själv.

Jag tror regeringen, som jag tror har en, relativt t ex FHM, vidlyftig intern debatt, sent omsider insett att det är på många sett farligt att låta en person som Tegnell ha ett stort övergripande inflytande över pandemihanteringen. Jag tror de har vingklippt honom lite.
Citera
2021-03-16, 13:01
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Det bästa sättet att bekämpa pandemin enligt vissa är att helt enkelt inte hitta dom smittade och döda för då finns dom inte.
Vi testar 1 nästan en miljon per dag (inklusive antikroppstester) så vi är nog betydligt bättre på att hitta smittade än t.ex. Sverige. Uttryck i tester per 1,000 invånare är det just nu 18.56 tester per dag. I Sverige är motsvarande siffra 3.61

Sade du att det bästa sättet är att helt enkelt inte hitta de smittade, det ser faktiskt ut som det är Sverige som står för den taktiken? Och som vanligt får du en referens till data som stöder mitt påstående - ditt saknade som vanligt just den detaljen.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&minPopulationFilter= 1000000&time=346..latest&pickerSort=asc&pickerMetr ic=location&hideControls=true&Metric=Tests&Interva l=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=GBR~SWE
Citera
2021-03-16, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Läkemedelsverket har naturligtvis rätt att säga nej till användning oavsett vad EMA och FHM säger.
Håller med.

Men våger de i praktiken gå emot EMA?

Kan tänka mig att flera tjänstemän i ledande ställning på Läkemedelsverket hoppas på en fortsatt karriär på just EMA.

Citera
2021-03-16, 13:02
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Tegnell och FHM verkar inte vara av den uppfattningen enligt deras egen nätplats:

Folkhälsomyndigheten har beslutat om ett uppehåll i användningen av Astra Zenecas vaccin mot covid-19

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/mars/astra-zenecas-vaccin-pausas-som-en-forsiktighetsatgard-i-vantan-pa-emas-utredning/

Tillsammans med vilka har man tagit det beslutet?
Är FHM experter på vaccin/medicin? Eller är det Läkemedelsverket?
Citera
2021-03-16, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Tidigare publicerat i tråden:
Som en försiktighetsåtgärd har Folkhälsomyndigheten beslutat om ett uppehåll i användningen av Astra Zenecas vaccin mot covid-19 tills den europeiska läkemedelsmyndighetens (EMA) utredning om misstänkta biverkningar är klar.

Beslutet är en försiktighetsåtgärd som har fattats i samråd med Läkemedelsverket
https://www.lakemedelsverket.se/sv/nyheter/astra-zenecas-vaccin-pausas-som-en-forsiktighetsatgard-i-vantan-pa-emas-utredning
Citera
2021-03-16, 13:04
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Din länk förtäljer:
Coronavaccinet "Covid-19 Vaccine AstraZeneca" är utvecklat av AstraZeneca och godkändes av EU-kommissionen den 29 januari 2021.
Ja, och den sidan har information om de tillfälliga reglerna som gäller under pandemin:
https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin

Detta betyder inte att Läkemedelsverket på nått vis har tappat sin funktion som godkännande myndighet.
Citera
2021-03-16, 13:06
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Håller med.

Kan tänka mig att flera tjänstemän i ledande ställning på Läkemedelsverket hoppas på en fortsatt karriär på just EMA.

OT: Svenska tjänstemän har riktigt svårt att hävda sig när det gäller att söka tjänster bland de centrala EU-myndigheterna. Anar att det finns en kulturell skillnad.
Citera
2021-03-16, 13:09
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det är väl ett konstigt svenskt konsensus-beslut, de två instanserna emellan, med FHM till synes högst upp avseende användandet av vaccinet.
Citera
2021-03-16, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ja, och den sidan har information om de tillfälliga reglerna som gäller under pandemin:
https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin

Detta betyder inte att Läkemedelsverket på nått vis har tappat sin funktion som godkännande myndighet.
Din källa skriver:
Läkemedelsverket ansvarar för att utreda, godkänna och övervaka vacciner mot coronaviruset (covid‍-‍19). Just nu finns fyra coronavacciner godkända i Sverige och EU.

Godkända coronavacciner

EU-kommissionen godkänner coronavaccin.

Den 21 december 2020 godkändes Comirnaty (Pfizer/BioNTech).

Den 6 januari 2021 godkändes Covid-19 vaccine Moderna.

Den 29 januari godkändes Covid-19 vaccine AstraZeneca.

Den 11 mars godkändes Covid-19 Vaccine Janssen.
Citera
2021-03-16, 13:11
Avslutad
Citat:
Håller med.

Det är klart de vågar. Annars skulle de inte pausa användningen av ett av EMA godkänt vaccin.

Men personen jag svarade trodde att Läkemedelsverket hade hotat FHM att pausa vaccinet och att FHM därför inte vågade köra över Läkemedelsverket och beordra användning av ett vaccin som Läkemedelsverket sagt nej till. Läkemedelsverket behöver varken FHM eller EMA för att stoppa ett vaccin.
Citera
2021-03-16, 13:14
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Min erfarenhet visar att det skribenter på FB i allmänhet uppfattar som tecken på en riktigt oförskämd personlighet, det är när någon talar om för dem att de har fel.

De blir ännu värre om denne någon dessutom är kapabel att förklara VARFÖR de har fel – och utöver det också är kapabel att hänvisa till empiri och fakta som visar exakt hur vansinnigt ett argument må vara. I händelse av det upplever de oftast att de har med en asocial galning att göra.

Den dagen som det inte är tillåtet att påpeka när folk har fel kommer det här forumet tveklöst att förlora den lilla chans det ursprungligen hade att erbjuda någon form av värde för de som läser.

Med det sagt, jag kommer att fortsätta vara så jävla “oförskämd” jag möjligen kan.

Vad som är fel och rätt är ofta det man diskuterar. När man läser dina inlägg så får man ofta intrycket att du berättar vad som är rätt och när andra skribenter ifrågasätter dig så är dom dumma i huvudet som inte fattar att du har rätt.
Citera
2021-03-16, 13:16
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tror FHM och Tegnell blivit mer pressade av regeringen som antagligen i sin tur blivit pressad av andra instanser (t ex Läkemedelsverket i detta fall). Tegnell är ju blind i stora delar av synfältet, kraftigt empatistörd och oförmögen att medge misstag ens inför sig själv.

Jag tror regeringen, som jag tror har en, relativt t ex FHM, vidlyftig intern debatt, sent omsider insett att det är på många sett farligt att låta en person som Tegnell ha ett stort övergripande inflytande över pandemihanteringen. Jag tror de har vingklippt honom lite.

Förutom det onödiga utfallet mot Tegnell så delar jag din bild av situation.

Sverige har blivit mycket mer ängsligt och påtryckningarna på FHM är nog betydliga i dagsläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in