2021-03-15, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Det är ju inte alls orimligt att 3 av 25 skott träffar, om man skjuter mot en förmodat välbeväpnad galning i ett mindre optimalt läge. Nedhållande eld kan ju avges med vilket vapen som helst, det som skiljer mellan en SIG och en KSP58 är räckvidd, kapacitet och uthållighet. Därmed inte sagt att man inte kan använda en vanlig SIG för att få folk att böja sina huvuden bakom skydd.

Det man kan konstatera är att endast Erik var i mindre optimalt läge pga de 3 polisernas inbillningssjuka och stridspsykos. Det blandas och ges här, å ena sidan försvara inbillningssjuk, å andra sidan hävda att det fanns sinnesnärvaro nog att uppfatta en situation som kräver nedhållande eld. Man kan göra det med en slangbella också...tar lite längre tid bara
Citera
2021-03-15, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
I allt nonsens så erkänner du i alla fall att du inte är utbildad i enhandsvapen med 9mm vilket är det som poliserna använde samt har du således noll erfarenhet av hur såna situationer kan se ut eller hur det kan vara när man upplever ens egen livsfara i andra situationer än en simulerad slutövning.

Tillskillnad från i gu så har poliser helt andra lagar och förhållningssätt, och vi som faktiskt har både utbildning OCH erfarenhet av sagda utrustning och situationer att förhålla sig till vet att på det avstånd poliserna var på, plus omständigheterna i övrigt (främst stressen) så var deras träffbild helt förväntad och normal.

Bra att du erkände din egen brist på vetande. Hoppas du tar ditt eget råd.
Tyvärr har du fel på alla ovanstående punkter.
Citera
2021-03-15, 20:52
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G26
Det man kan konstatera är att endast Erik var i mindre optimalt läge pga de 3 polisernas inbillningssjuka och stridspsykos. Det blandas och ges här, å ena sidan försvara inbillningssjuk, å andra sidan hävda att det fanns sinnesnärvaro nog att uppfatta en situation som kräver nedhållande eld. Man kan göra det med en slangbella också...tar lite längre tid bara

Var vill du komma? Jag anser att det var fullt rimligt att poliserna sköt. Hur fan skulle dom veta att det var en funktionshindrad person som knallade runt just på samma ställe som en beväpnad våldsverkare. Otur, och dålig information ledde till eländet. Men att en polis tömmer pistolen vid en konfrontation med beväpnad skurk får nog anses förlåtligt
Citera
2021-03-15, 22:22
Medlem
Citat:
Var vill du komma? Jag anser att det var fullt rimligt att poliserna sköt. Hur fan skulle dom veta att det var en funktionshindrad person som knallade runt just på samma ställe som en beväpnad våldsverkare. Otur, och dålig information ledde till eländet. Men att en polis tömmer pistolen vid en konfrontation med beväpnad skurk får nog anses förlåtligt
Vad du tycker är fullt rimligt och förlåtligt lägger jag i samma hög som katten skiter i. Och nej, den aktuella våldsmannen var tyvärr häktad...
"Tömma pistolen" inte riktigt bra om man vill överleva en eld strid. Kanske bättre att tömma magasinet? Och en god och korrekt utbildad skytt när sig med tiden att räkna hur många kulor som gått, men jag förstår att detta är ett nytt begrepp för vissa här. En god skytt tömmer inte magasinet fullt ut heller, också ett nytt begrepp för gemene FBskytt
Senast redigerad av G26 2021-03-15 kl. 22:28. Anledning: 😅
Citera
2021-03-15, 22:36
Medlem
Citat:
Det är ju inte alls orimligt att 3 av 25 skott träffar, om man skjuter mot en förmodat välbeväpnad galning i ett mindre optimalt läge. Nedhållande eld kan ju avges med vilket vapen som helst, det som skiljer mellan en SIG och en KSP58 är räckvidd, kapacitet och uthållighet. Därmed inte sagt att man inte kan använda en vanlig SIG för att få folk att böja sina huvuden bakom skydd.
Här förresten 😅
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nedh%C3%A5llande_eld okunniga pajas
Senast redigerad av G26 2021-03-15 kl. 22:37. Anledning: 😂
Citera
2021-03-15, 23:21
Medlem
Mer?https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Underst%C3%B6dsvapen
Citera
2021-03-15, 23:39
Medlem
Jofs avatar
Hur gick det för poliserna sen? De som sköt E T.Det måste ha varit en mardröm för dom när dom förstod vad dom gjort.
Är någon kvar i tjänst? Har någon av dom tagit sitt liv (som dom uppmanades att göra)? Har någon av dom bytt jobb? Hur mår dom? Kan nån av dom lägga sig och vara säker på att inte drömma mardrömmar?
Ja, det sista är en hypotetisk fråga som ingen här kan besvara. Men jag hade i alla fall haft lite psykiska problem om jag gjort de dom gjort.
Citera
2021-03-15, 23:55
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Citat:

Man kan se ett downsyndrom på 500m avstånd om man är blind i ena ögat
Citera
2021-03-16, 00:05
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Hur gick det för poliserna sen? De som sköt E T.Det måste ha varit en mardröm för dom när dom förstod vad dom gjort.
Är någon kvar i tjänst? Har någon av dom tagit sitt liv (som dom uppmanades att göra)? Har någon av dom bytt jobb? Hur mår dom? Kan nån av dom lägga sig och vara säker på att inte drömma mardrömmar?
Ja, det sista är en hypotetisk fråga som ingen här kan besvara. Men jag hade i alla fall haft lite psykiska problem om jag gjort de dom gjort.

Såg i en annan tråd att Polis Hannes Bäckström, Polis Christian Appelgren och Polis Johan Thulin fortfarande är i tjänst efter Eriks död, vet inte om nån av dessa tre var de som sköt eller om de haft annan roll. Minns att minst en av poliserna var kvinna.

Jag undrar mer hur Eriks pappa mår.
Stackarn ringde polisen så att de skulle kolla efter hans utvecklingsstörda unge som lyckats smita ut.
De återkommer med att de skjutit ihjäl honom.. att de blandat ihop honom med en kriminell med högt våldskapital.. som dessutom redan satt inlåst.
Citera
2021-03-16, 00:38
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
Såg i en annan tråd att Polis Hannes Bäckström, Polis Christian Appelgren och Polis Johan Thulin fortfarande är i tjänst efter Eriks död, vet inte om nån av dessa tre var de som sköt eller om de haft annan roll. Minns att minst en av poliserna var kvinna.

Stackarn ringde polisen så att de skulle kolla efter hans utvecklingsstörda unge som lyckats smita ut.
De återkommer med att de skjutit ihjäl honom.. att de blandat ihop honom med en kriminell med högt våldskapital.. som dessutom redan satt inlåst.
Ja, det hela är så jävla vidrigt. Men jag känner för de som satte upp banderollerna med namn på poliserna och uppmaningen Skjut er själva.
Även om jag fattar att dessa snutar minst av allt i världen ville skjuta en utvecklingsstörd kille med plastpistol.
Tror inte dom poliserna sover gott om natten.
Citera
2021-03-16, 02:14
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Poliserna agerade inte korrekt och borde inte arbeta som poliser längre.

Ett misstag är ett misstag för mycket i såna här lägen, långt ifrån alla är lämpliga att vara poliser och bära vapen.

På vilket sätt agerade de aktuella poliserna inkorrekt?

Poliser är människor och får som sådana även tillåtas begå misstag. Är du en sådan som tycker att polisen ska vara supersnälla dialogpoliser som på egen hand kan nedkämpa terrorister samtidigt som vi sänkt kraven? Om dessa poliser sedan gör ett "misstag" så ska processgalna idioter som dig få komma till tals bakom en skärm? Är du ett ACAB-slödder?

I sådana här lägen yrar du om dessutom. Polisen har de senaste trettio åren varnat för att de kommer skjuta en idiot med ett leksaksvapen. Detta som en logisk följd då vuxna idioter springer omkring med leksaker och replikor.
Citera
2021-03-16, 02:27
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu

Förhoppningsvis mår poliserna utmärkt liksom Erics fader mår hjälpligt och bättre. Eric var ju ingen unge. Föräldrarna kan inte hållas ansvariga för en leksak de köpte femton år tidigare. Inte heller kan poliser förvänta sig att möta en utvecklingsstörd med vad som ser ut som ett vapen som föräldrarna köpt femton år tidigare. Polisen måste nog utgå från att det är ett vapen. Det är med andra ord Eric som är ansvarig för det som hände. Sedan kan han inte på grund av sitt handikapp hållas ansvarig. Det som är tragiskt i detta fall är allt polishatande slödder inte klarar av denna enkla analys. Ni borde skämmas.
Senast redigerad av Blundetto 2021-03-16 kl. 02:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in