2021-03-15, 20:45
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Som lagstiftningen ser ut nu, så var det riktigt dumt gjort av Ebba. Det borde gått att få till en taskspark på Binninge, utan att bryta mot lagen, eller tassa in på distraherande gråzoner.

Håller dock inte med om att hennes uttalande diskvalificerar Binninge från Esbjörnfallet. Han både anmälde uttalandet och skickade ut en pressrelease om det, vilket gör honom i allra högsta grad delaktig i spridandet.

Dock tycker jag lagstiftningen ska ändras. Är det sant att någon är dömd till fängelse för brott, ska det vara okay att sprida det. Speciellt om man inte har fullgjort sitt straff fullt ut, som tex Binninge som inte betalar.
Som du så klokt säger hade det säkert funnits betydligt smartare sätt för Ebba att sprida uppgifter om "juristen". Det var därför jag undrade om det var ett övertänkt drag av henne att göra just på det sätt hon gjorde.
(Lagstiftningsfrågan diskuterar jag gärna, men kanske i annan tråd än denna?)
2021-03-15, 20:47
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Visst gjorde jag det - men jag fann det vara snömos.
Du är för känslomässigt engagerad och vill så gärna att Ebba ska ha gjort fel - men hon har ju inte det.
Min ryggmärgsreflex kanske är att försvara småfolk mot makthavare. Det kan jag erkänna.
2021-03-15, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Tillåt mig att småle; min bedömning är att det hon skrev utgör förtal. Vi får se vad domstolen kommer fram till.
Jag gör motsatt bedömning, det kommer inte ens att gå till rättegång.
2021-03-15, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Binninge är dömd för grovt brott. Han har begått sexuellt övergrepp på barn, grov fridskränkning och skadegörelse, så är det, det vet vi. Ebba har inte gjort sig skyldig till förtal. Det borde du om någon, som håller dina egna juridiska kunskaper så högt, veta.
Misshandel också.
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Hur menar du egentligen? Notar är INTE i konspiration med Ebba, men lik förbannat hävdar du att Ebba beställt värderingen i efterhand? Har hon beställt en värdering på 4,2 miljoner? För priset baserades på en värdering på 3,2 miljoner (obs! förstå ordet baserades) som fastigheten hade värderats till enligt Ebba. Och mycket riktigt, senare kom den skriftliga värderingen som visade just 4,2 miljoner. Alltså fanns det en muntlig/SMS-värdering tidigare som sedan skrevs ned på papper med nytt datum. Hur tusan kan en sådan fråga dras i långbänk i tråden?
Jag menar att Notar gjorde en värdering på 4,2. Men den värderingen gjordes när Aftonbladet säger att den gjordes. Det vill säga i oktober. Denna värdering beställde hon för att hon fick kalla fötter när hon stod utan.
När avtalet skrevs mellan henne och Esbjörn fanns ingen värdering alls. Observera att jag inte säger att det är så utan att jag tror att det är så.
Huset har ett taxirengsvärde på 3,5. Jag tror att man använde sig taxeringsvärdet när man kom fram till priset. Om Esbjörn inte hade någon koll på bostadsmarknaden och fick höra taxeringsvärdet och fick intrycket att det var en värdering. Så bjuder Ebba 3,8 och han sa 3,9. Torde han tycka att han gjort en strålande affär. När han sedan fick klart för sig att så inte var fallet och då ångrar han sig.
Förstår du vad jag menar nu? Du behöver ju inte tycka som jag.
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag gör motsatt bedömning, det kommer inte ens att gå till rättegång.
Det är långt ifrån säkert att det blir allmänt åtal. Tror du att "juristen" avstår från att åtala i sådant fall?
2021-03-15, 20:55
Medlem
Jag läste ett inlägg på Twitter där det påstods att Majkgård äger marken på båda sidor om Esbjörns fastighet, kan det vara möjligt?
2021-03-15, 20:58
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Den 20/6 är inte angivet exakt. Det är en slutsats av vad Ebba skrivit på facebook. Så här skrev jag tidigare om det:

Ur Ebbas facebookinlägg.
Ebba:Två månader efter första kontakt skriver vi, säljare och köpare, kontrakt. Det sker den 20 augusti 2020
.
Två månader gör att vi hamnar i midsommarhelgen..
Ebba: Jag har kontaktat ägaren via bekanta med min initiala förfrågan om att köpa tomten.
Hur många var det som kontaktade Esbjörn? Låter som en hel delegation. Kom de med midsommarblomster?

Bekanta menas Esb och EBs gemensa bekanta, du vet det bor endast 300 pers i byn
Som man säger alla känner alla
2021-03-15, 21:00
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Min slutsats är affären inte genomfördes på det korrekta och schyssta sätt som Ebba avsåg. Som jag ser det förtjänar hon kritik för det.
Det tycker jag oxå. Jag tycker vidare att det var klumpigt av henne. Det hade varit oetiskt av vem som helst att göra det. Men för någon i hennes position så är det dessutom urbota korkat.
2021-03-15, 21:01
Medlem
Citat:
Det är långt ifrån säkert att det blir allmänt åtal. Tror du att "juristen" avstår från att åtala i sådant fall?
”Juristen” vill nog vända blad och gå vidare. Vad finns det för mening med att vinna en förtalsrättegång när alla vet att det som sades var sanningen? Det kommer inte att ge sympati, bara antipati, för alla kommer att tycka att Ebba gjorde rätt även om hon fälls.
2021-03-15, 21:04
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag läste ett inlägg på Twitter där det påstods att Majkgård äger marken på båda sidor om Esbjörns fastighet, kan det vara möjligt?
Jag trodde hennes pensionat låg på ena sidan och att det var tomtmark på andra. Men det är klart har hon inte sålt de två tomterna hon ärvt av de där gubbarna så är det inte omöjligt. Hur hon då ut huset som står där, eller är det ytligare hus som står och förfaller?
2021-03-15, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Binninge är dömd för grovt brott. Han har begått sexuellt övergrepp på barn, grov fridskränkning och skadegörelse, så är det, det vet vi. Ebba har inte gjort sig skyldig till förtal. Det borde du om någon, som håller dina egna juridiska kunskaper så högt, veta.

Jaha, försöka vara rolig över så allvarliga brott.
Håll dina trollteorier om Esbjörns jönseri istället.

Det är förtal. Blir Ebba dömd för det? Återstår att se.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in