2021-03-15, 17:42
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalkanMan
Bulletin har kört i tre månader, men har glömt att söka utgivningsbevis!!!

https://www.dagensmedia.se/opinion/debatt/bulletin-lever-i-tron-att-de-har-en-utgivare/

Men oj....!!!!!
Jag antar att redaktionen tagit för givet att sådant fanns

Eller visste redaktionen detta och därför underpresterade med egna reportage och ”gräv”!?
Citera
2021-03-15, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Arpi svarar Funke.
https://www.dagensmedia.se/opinion/debatt/ivar-arpi-bulletin-har-gjort-ratt-typ/#

"...Summa summarum: vi gjorde rätt från början, men det är svårt att veta säkert, och den ansvariga myndigheten håller med om att lagen är otydlig på den punkten. Allra lättast hade varit att skicka in en ansökan om frivilligt utgivningsbevis direkt. Då hade vi åtminstone undvikit en hel del frågor..."

Med tanke på att han skriver att ingen vet är väl summa summarum att de gjorde fel som inte tog det säkra före det osäkra och skickade in ansökan om utgivningsbevis? Detta är bara damage control nu när de upptäckt missen som "grundarna" (icke namngivna) gjorde.
Citera
2021-03-15, 17:49
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Med tanke på att han skriver att ingen vet är väl summa summarum att de gjorde fel som inte tog det säkra före det osäkra och skickade in ansökan om utgivningsbevis? Detta är bara damage control nu när de upptäckt missen som "grundarna" (icke namngivna) gjorde.

Arpi skrev om detta redan i slutet av februari:

https://twitter.com/Ivarpi/status/1365034252740534281?s=20

Så det är inget de fått påtalat för sig just nu. Utan har väl ”glömts bort”.
Citera
2021-03-15, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Vad fan är detta för amatörnivå?

Citat:
Gratis clownnäsa till hela redaktionen och hela styrelsen.

Jag antydde ju tidigare att lathet kanske inte var en faktor i sammanhanget att underskatta och jag misstänker att det är en viktig ledtråd. Bekväma skedmatade ledarskribenter ovana att göra grovgörat. Raka motsatsen till Chang Frick. Bra att jag aldrig betalade prenumeration.

Filuren Funke verkar ha snurrat till det lite, det är Ivar Arpi som är chefredaktör och ansvarig utgivare, sedan mer än en månad tillbaka, inte Neuding. Man bör i alla fall försöka få fakta korrekt om man skall kritisera. Sen att Funke dessutom inte heller har helt på fötterna i sin grundläggande kritik gör inte saken bättre.

https://www.expressen.se/dinapengar/ivar-arpi-blir-ny-chefredaktor-for-bulletin/

Arpi svarar på kritiken:

"Bulletin har enligt Myndigheten för press, radio och tv (MPRT) gjort rätt. Typ. De kan inte helt veta om vi gjort det, säger de själva. Vi har gjort en databasregistrering, vilket man ska göra om man är ett massmedieföretag på nätet. Har man gjort det har man ett automatiskt grundlagsskydd och då räcker det med att en databas registreras hos MPRT. Detta har Bulletin gjort. Jag är i dag ansvarig utgivare för denna databas, och före mig var Paulina Neuding det från dess tillblivelse i oktober 2020. "

https://www.journalisten.se/nyheter/bulletin-saknar-utgivningsbevis
Citera
Medlem
Citat:

Tja, alla andra nätbaserade alternativmedier: Nyheter Idag, Nya Tider, Fria Tider, Samnytt uzw, har utgivningsbevis. Arpis försvar verkar minst sagt korkat.
Citera
Medlem
dialektikers avatar
Har ni några mer guldkorn bland krönikorna, i den här tråden ska vi inte bara skälla på dem.
Jag vill hinna copy pastea innan Bullen kanske försvinner.
Senast redigerad av dialektiker 2021-03-15 kl. 18:17.
Citera
2021-03-15, 17:55
Medlem
Citat:
...det är Ivar Arpi som är chefredaktör och ansvarig utgivare, sedan mer än en månad tillbaka, inte Neuding.

I dag står Arpi som utgivare. Ännu i fredags var det Neuding.
Citera
2021-03-15, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BalkanMan
I dag står Arpi som utgivare. Ännu i fredags var det Neuding.

Ja, och den senaste snapshot av Bulletin på Wayback Machine var idag 13:54 och då var Neuding fortfarande benämnd som ansvarig utgivare.
Senast redigerad av -Advarsel- 2021-03-15 kl. 18:12.
Citera
2021-03-15, 18:12
Medlem
Ser inte det innovativa med tidningen. Poängerna i opinionstexterna är inte nya, de har framförts i såväl Kvartal som Expressens, GP:s och Svd:s ledarsida. Faktum är att mycket av det redan gick att läsa i opinionstexterna i PM Nilssons gamla projekt Newsmill (för er som kommer ihåg den tiden, var runt 2008-2011). Var inte tanken att de skulle ta ut svängarna mer när de kunde verka utanför MSM-boxen? Som påpekats tidigare så finns det potential för grävande journalistisk som tar upp missförhållanden inom samhället som MSM av olika anledningar inte velat/vågat granska och som Nyheter Idag velat granska men inte haft resurser för att göra. Istället för att plocka in en massa tyckonomer hade de kunnat ta in Josefsson, Sandstig och några andra som skulle kunna fylla tomrummet inom grävande journalistik i Sverige.
Citera
2021-03-15, 18:35
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Jag antydde ju tidigare att lathet kanske inte var en faktor i sammanhanget att underskatta och jag misstänker att det är en viktig ledtråd. Bekväma skedmatade ledarskribenter ovana att göra grovgörat. Raka motsatsen till Chang Frick. Bra att jag aldrig betalade prenumeration.
De skulle behöva fler rävar i stil med Lars Åberg. Fler journalistikens proletärer i blåställ. Det finns oändligt mycket de kan dra upp och presentera. I stället får man någon ledare av Gudmundson om att eliten inte vill samma sak som väljarna. No shit.
Citera
2021-03-15, 18:38
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Har ni några mer guldkorn bland krönikorna, i den här tråden ska vi inte bara skälla på dem.
Jag vill hinna copy pastea innan Bullen kanske försvinner.
Salomon Schulman är en kul judisk gubbe (läkare) som skriver medryckande, givetvis om judiska ämnen. I dag om den judiske filosofen Spinoza:

Salomon Schulman: Att studera Spinoza: En berusande känsla av befrielse

Ta det för vad det är. Spinoza var viktig på sin tid och Schulman är en bättre judisk skribent än många andra.
Citera
2021-03-15, 20:48
Medlem
167-steg-kvars avatar
Noterat.

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Ivar Arpi

https://bulletin.nu/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto