2021-03-15, 17:08
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Advarsel-
Efter att ha sneglat lite grand på Lindbergs kommentarsfält såg jag någonting om att Neuding tidigare tagit bort Lindberg från Bulletins Slack-kanal. Det framkom också att Lindberg inte tog betalt för sina krönikor.

Dock håller inte resten av Bulletin särskilt hög nivå heller. Om vi helt bortser från den katastrofala nyhetsredaktionen, är mycket lättviktskrönikor ā 500 tecken och påminner om Kamratposten snarare än den, i mitt tycke, höga kvalitet som Kvartal håller. Kvartal erbjuder därtill samtidsanalyser och essäer. Jag hade förväntat mig att stjärnskribenterna skulle prestera något åtminstone i paritet med detta. Bulletin har dessutom betydligt högre ambitioner: "Bulletins vision är att skapa en tidning i världsklass för Sverige" (hämtat från 'Om Bulletin')

Då tanken var att bygga en allstar-lineup är det förståeligt att Neuding inte var så sugen på att ta med någon random person vars merit är att han är kompis med Tino.

Jag har läst några krönikor på Bulletin och håller med om att det inte var särskilt intressant. Bulletin kommer ej kunna räddas och hela projektet har byggt på feltänk från början till slut.
Citera
2021-03-15, 17:11
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Kunde de inte först försökt samtala och samarbeta sig till en lösning? Och publicerat en stilistiskt omarbetat artikel som till innehåll var i stort sett oförändad från den första med urskribentens namn under. Vittnar om klumpighet från båda håll. Till motsatsen är bevisad tror jag att Neuding inte vågade sig på Wolodarski.

Om publishern inte är den som bestämmer vad som ska publiceras så är hon inte längre en publisher.
Citera
2021-03-15, 17:12
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Advarsel-
Dock håller inte resten av Bulletin särskilt hög nivå heller. Om vi helt bortser från den katastrofala nyhetsredaktionen, är mycket lättviktskrönikor ā 500 tecken och påminner om Kamratposten snarare än den, i mitt tycke, höga kvalitet som Kvartal håller. Kvartal erbjuder därtill samtidsanalyser och essäer. Jag hade förväntat mig att stjärnskribenterna skulle prestera något åtminstone i paritet med detta. Bulletin har dessutom betydligt högre ambitioner: "Bulletins vision är att skapa en tidning i världsklass för Sverige" (hämtat från 'Om Bulletin')
Min misstanke är att den sorts journalister som gör läsvärda saker för Kvartal helt enkelt lyser med sin frånvaro på Bulletin. Det är krönikörer Bulletin satsat allt på. Opinionsbildare för hela slanten. Inga tänkare.
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Låt det bli en läxa: skall Sverige räddas är det svenskarnas sak. Inga andra kommer göra det åt oss.

Det gäller även Twitter-riddare som Bali. En expert på att slå blå dunster i ögonen på godtrogna stackare som aldrig ser vass kritik.
Citera
2021-03-15, 17:16
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortsubite
Självaste Nils Funcke tvingas läxa upp Bulletin-gänget om hur det här med utgivning fungerar. Man skäms ju å deras vägnar. De har noll koll.

Arpi har gått ut flera gånger på Twitter och bett om information och tips. Källskydd har han garanterat. Nu visar det sig alltså att Bulletins uppgiftslämnare är oskyddade.

Man tar sig för pannan. Vilka jävla stolpskott.
Det här är med råge det allvarligaste snedsteget från Bulletin-gänget till dags dato.

De vet inte hur man driver en tidning. Tidigare har de satt sig till bords där det är färdigdukat. Bara att fatta pennan och skriva.
Citera
2021-03-15, 17:20
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalkanMan
Bulletin har kört i tre månader, men har glömt att söka utgivningsbevis!!!

https://www.dagensmedia.se/opinion/debatt/bulletin-lever-i-tron-att-de-har-en-utgivare/

Vad fan är detta för amatörnivå?
Citera
2021-03-15, 17:26
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Det är ett hejdundrande fiasko Bulletin har bjudit oss på. Jag sitter och funderar på hur vi ska kategorisera det här. Vilka är de relevanta referenspunkterna, rent historiskt? Magplasket med Politism har de överglänst sedan länge. Jag tror att vi får tänka bredare. Regalskeppet Vasa närmar de sig kanske inte riktigt. Vad kan man då ta till för jämförelse? Tre kronor mot Vitryssland? Slussen i Stockholm? Det är viktigt att vi sätter det här misslyckandet i sitt rätta sammanhang så att vi förstår vidden. Kanske någon historiekunnig kan hjälpa till? Ankdammsman, vad säger du?

Gardet kanske? Musiktidningen La Musik?
Citera
2021-03-15, 17:28
Medlem
Citat:
Det är ett hejdundrande fiasko Bulletin har bjudit oss på. Jag sitter och funderar på hur vi ska kategorisera det här. Vilka är de relevanta referenspunkterna, rent historiskt? Magplasket med Politism har de överglänst sedan länge. Jag tror att vi får tänka bredare. Regalskeppet Vasa närmar de sig kanske inte riktigt. Vad kan man då ta till för jämförelse? Tre kronor mot Vitryssland? Slussen i Stockholm? Det är viktigt att vi sätter det här misslyckandet i sitt rätta sammanhang så att vi förstår vidden. Kanske någon historiekunnig kan hjälpa till? Ankdammsman, vad säger du?

Det finns väl vissa likheter med NyDemokrati, fast de kom mycket längre innan det brakade ihop. Men just idén om att "vi från näringslivet vet hur slipstenen skall dras och detta är jättelätt titta vad duktiga vi är..." Underskattandet av komplexiteten och kraven för att det skall hålla en längre tid när man organiserar något som inte kan drivas som en ren top-downdespoti (d.v.s. som ett vanligt företag) utan att problem uppstår.
Citera
2021-03-15, 17:31
Medlem
Citat:
Ok, nu är det sen eftermiddag och jag räknar in 15 artiklar i Bulletin som är daterade idag, den 15 mars. Av dessa är dock endast fem (5) egna texter, författade av redaktionen eller affilierade och av dessa fem är endast en (1) en nyhetsartikel. De övriga tio (10) är från Tidningarnas Telegrambyrå och delas alltså med alla andra svenska tidningar, radio och TV.
^^Just detta...
TT-nyheter? WTF?
Jag betalar gladeligen extra för att slippa TT-nyheter.
TT-nyheter finns ta mig f*n överallt. Hur sjutton tror de någon vill betala för ännu mer av samma skit som redan finns överallt? Journalisthögskolejournalistnyheter som produceras på löpande band enligt mall 1A.
Citera
2021-03-15, 17:33
Medlem
Citat:
Bulletin har kört i tre månader, men har glömt att söka utgivningsbevis!!!

https://www.dagensmedia.se/opinion/debatt/bulletin-lever-i-tron-att-de-har-en-utgivare/

Gratis clownnäsa till hela redaktionen och hela styrelsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det här är med råge det allvarligaste snedsteget från Bulletin-gänget till dags dato.

De vet inte hur man driver en tidning. Tidigare har de satt sig till bords där det är färdigdukat. Bara att fatta pennan och skriva.

Jag antydde ju tidigare att lathet kanske inte var en faktor i sammanhanget att underskatta och jag misstänker att det är en viktig ledtråd. Bekväma skedmatade ledarskribenter ovana att göra grovgörat. Raka motsatsen till Chang Frick. Bra att jag aldrig betalade prenumeration.
Citera
2021-03-15, 17:34
Medlem
Dofternas avatar
Arpi svarar Funke.
https://www.dagensmedia.se/opinion/debatt/ivar-arpi-bulletin-har-gjort-ratt-typ/#

"...Summa summarum: vi gjorde rätt från början, men det är svårt att veta säkert, och den ansvariga myndigheten håller med om att lagen är otydlig på den punkten. Allra lättast hade varit att skicka in en ansökan om frivilligt utgivningsbevis direkt. Då hade vi åtminstone undvikit en hel del frågor..."
Citera
2021-03-15, 17:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Gratis clownnäsa till hela redaktionen och hela styrelsen.
Speciell näsa till Paulina Neuding som väl trodde sig vara just ansvarig utgivare. Det blir lixom "näsa på näsa".
Citera
2021-03-15, 17:40
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Speciell näsa till Paulina Neuding som väl trodde sig vara just ansvarig utgivare. Det blir lixom "näsa på näsa".

Myndigheten för press, radio och tv är ju också av åsikten att hon var ansvarig utgivare för Bulletin. Fram till igår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in