Här är en bra recap med alla 39 bidrag (
https://www.youtube.com/watch?v=BGwuavLNBYs&ab_channel=XAZ)
Listar också mina 5 favoriter:
Italien - Rock fungerar sällan för mig i Eurovision , men italiensk rock är en härlig, fartfylld och relativt fräsch fläkt.
Schweiz - Gjon är inte lika bra som förra året (än) men låten växer för varje gång man hör den. Grova vinnarvibbar på låten. När låten drar igång efter bryggan är gåshuden där.
Danmark - Otroligt roligt att Danmark faktiskt skickar ett danskt bidrag. Det är otroligt 80-talsostigt men jag älskar det. Man ser att dom har kul när dom uppträder och den glädjen smittar av sig. Bara hoppas den
Ukraina - bidrar med årets etnomusik. Man kan inte annat än älska mungigan. Låten kombinerar något väldigt urtida och mystiskt med modern, tung, pulserande bas - jag gillar det.
San Marino - om man bortser från det underbart bisarra att lilla nationen San Marino lyckats få med Flo Rida så är låten en riktig "banger", schysst kombo av etnopop och hiphop och en refräng som sätter sig på hjärnan.
Förövrig så vill jag ge en "honorable mention" till
Norge, om TIX hade valt att framföra låten på norska hade den smygit förbi San Marino och in på min Topp 5, men jag tycker inte alls den har samma kraft och känsla på engelska.