2021-03-15, 11:47
Medlem
kom på en sak med tidigare bidrag som vunnit de senaste åren

2016 vann Ukraina med politisk låt
2017 vann Portugal med en ballad. Noterar att media skrev att sångaren hade hjärtproblem.
2018 vann Israel med en MeToo låt.
2019 vann Nederländerna med en ballad. Noterar att låten var baserad på en vän till sångaren. Vännen hade varit kär och hade dött hastigt.

2021 Kanske skulle bli Tusse om han får berätta om sina svårigheter och annat, samt om publiken gillar låten såklart.
Citera
2021-03-15, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Men vilket fräscht sound! Tog några sekunder innan jag kom på varför. Det är ju 100 % live!

Ingen förinspelad kör med sig själv, ingen som står gömd och sjunger bakom scenen, och hör och häpna - liveorkester med stråkar! Vips dyker det upp en barnkör!

I ESC finns det regler för hur många man får vara på scenen, så det får vi inte se där tyvärr. Härligt nördiga och bjuder på sig själva är de. Låten är rätt lik fjolårets, men den funkade så visst och är inte sämre, inte vad jag märker efter första lyssningen.

The Roop tyckte jag var mycket bättre ifjol.

I ESC/ländernas egna tävlingar får väl enbart vokalerna vara live?
Citera
2021-03-15, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikman
kom på en sak med tidigare bidrag som vunnit de senaste åren

2016 vann Ukraina med politisk låt
2017 vann Portugal med en ballad. Noterar att media skrev att sångaren hade hjärtproblem.
2018 vann Israel med en MeToo låt.
2019 vann Nederländerna med en ballad. Noterar att låten var baserad på en vän till sångaren. Vännen hade varit kär och hade dött hastigt.

2021 Kanske skulle bli Tusse om han får berätta om sina svårigheter och annat, samt om publiken gillar låten såklart.

Jo det var ju det jag menade att bidragen ofta behöver sticka ut på något vis, t.ex. politiskt eller scenshow. Tusses är för slätstruken för att kunna vinna, såvida nu inte alla andra bidrag är lika slätstrukna och utan motiv.
Citera
2021-03-15, 15:49
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
I ESC/ländernas egna tävlingar får väl enbart vokalerna vara live?

I ländernas egna tävlingar är det fritt fram att göra hur man vill. I ESC har det fram till i år varit krav på att all sång ska vara live.
I år kommer det dock att vara tillåtet med förinspelad "back-vocals". Motivet till det är att möjliggöra för att ländernas delegationer ska vara mindre i antal (behöver inte ta med sig körare)
Citera
2021-03-15, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
I ländernas egna tävlingar är det fritt fram att göra hur man vill. I ESC har det fram till i år varit krav på att all sång ska vara live.
I år kommer det dock att vara tillåtet med förinspelad "back-vocals". Motivet till det är att möjliggöra för att ländernas delegationer ska vara mindre i antal (behöver inte ta med sig körare)

I Sverige får ju inte instrument och dylikt vara live. Är det helt hundra att Islands var 100% live med instrumenten?
Citera
2021-03-15, 16:04
Medlem
Citat:
I Sverige får ju inte instrument och dylikt vara live. Är det helt hundra att Islands var 100% live med instrumenten?

Sedan några år tillbaks har man faktiskt fått ha ETT live-instrument per nummer i Melodifestivalen.
Citera
2021-03-15, 16:31
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:

Nej, jag är inte alls 100. Tyckte det lät så och såg ut så när man kollade på videon, mickade trummor t ex, men jag kan ha fel här. Fick en liten glädjechock för det såg så trevligt ut. Inte vidare coronasäkert dock.....

Som jag förstått saken finns inga regler för varje lands uttagning, annat än att det ska vara en nyskriven sång. Det får deltagarländerna göra efter eget skön.
Citera
2021-03-15, 17:28
Medlem
Beaver14s avatar
Då har de två återstående ländernas bidrag släppts.

Maltas Destiny kör en R&B-pop med inslag av 20-talsswing. Hon har en grym röst, som jag tycker användes bättre i förra årets bidrag (som hade sopat banan av The Mamas om det blivit tävling). Men årets är ändå i konkurrensen rätt unik och intressant.
https://youtu.be/PQKiHr5qEfA

Jag lyssnade på hela Georgiens bidrag för att se om det skulle komma igång någon gång. Det gör det inte. Vet inte vad man ska klassa det som..
https://youtu.be/w6jzan8nfxc
Citera
2021-03-15, 17:34
Medlem
Beaver14s avatar
Nu när alla bidrag är släppta (gissar att Belarus kommer dra sig ur) så kommer här min topp 5.

1. Frankrike
I min bok överlägsen i år. De har verkligen lyckats med ett genuint franskt musikstycke som dessutom också är riktigt bra.

2. Albanien
Jag är en sucker för bra balkanballader. Efter den nya remix de gjort har denna växt för mig till en riktigt bra låt i jämförelse med andra klassiska balkanballader i ESC

3. Grekland
Refrängen sätter sig i skallen och låten växer för varje lyssning.

4. Schweiz
Besvikelsen är kvar om jag jämför med hans låt från förra året som var ett mästerverk. Men detta är ändå mycket bra.

5. Danmark
Ja, jag vet. Det är egentligen skitkasst. Men jag blir glad av den och det är det som räknas. Får sommarfeeling.
Citera
2021-03-15, 17:40
Medlem
Själv har man inte ens lyssnat på samtliga låtar, betygsatte dock på eurovisionsidan de man hört vilket är de flesta.
Citera
2021-03-15, 23:35
Medlem
Rokushikis avatar
Här är en bra recap med alla 39 bidrag (https://www.youtube.com/watch?v=BGwuavLNBYs&ab_channel=XAZ)

Listar också mina 5 favoriter:

Italien - Rock fungerar sällan för mig i Eurovision , men italiensk rock är en härlig, fartfylld och relativt fräsch fläkt.
Schweiz - Gjon är inte lika bra som förra året (än) men låten växer för varje gång man hör den. Grova vinnarvibbar på låten. När låten drar igång efter bryggan är gåshuden där.
Danmark - Otroligt roligt att Danmark faktiskt skickar ett danskt bidrag. Det är otroligt 80-talsostigt men jag älskar det. Man ser att dom har kul när dom uppträder och den glädjen smittar av sig. Bara hoppas den
Ukraina - bidrar med årets etnomusik. Man kan inte annat än älska mungigan. Låten kombinerar något väldigt urtida och mystiskt med modern, tung, pulserande bas - jag gillar det.
San Marino - om man bortser från det underbart bisarra att lilla nationen San Marino lyckats få med Flo Rida så är låten en riktig "banger", schysst kombo av etnopop och hiphop och en refräng som sätter sig på hjärnan.

Förövrig så vill jag ge en "honorable mention" till Norge, om TIX hade valt att framföra låten på norska hade den smygit förbi San Marino och in på min Topp 5, men jag tycker inte alls den har samma kraft och känsla på engelska.
Citera
2021-03-16, 01:20
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag lyssnade på hela Georgiens bidrag för att se om det skulle komma igång någon gång. Det gör det inte. Vet inte vad man ska klassa det som..
https://youtu.be/w6jzan8nfxc

Jag gillar Georgien. Skön avslappnande mjukislåt med Pink Floyd-vibe.

Han kunde ha klämt i lite tidigare och texten känns enkel i överkant. Nåt för relaxspellistan, för den kan funka att lyssna på efter ESC.

Tippar den åker ut direkt, den passar inte in men heder åt Georgien som går sin egen väg varje år.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2021-03-16 kl. 01:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in