Citat:
Ursprungligen postat av
Ken Dryden
Står det något EXAKT om hur mycket äldre GM var, gentemot MÄ? Jag har sett "40 år" och av biträdet något i stil med "åtminstone 40 år". Skulle man kunna tänka sig att GM är nästan exakt 45 år äldre än MÄ?
Finns det något som framgått i media som absolut vederlägger uppfattningen om att åldersskillnaden skulle kunna vara 45 år
MÄ-biträdet sa (till media) precis i början att GL är DRYGA 40 år äldre, DRYGT 40 år äldre.
"Drygt" betyder i min värld cirka, ungefär.
" Målsäganden är en ung student, något som Dagens Juridik var först med att berätta om. Kvinnan kom enligt sin advokat i kontakt med juristen via intresset för juridik.
– Min klient har haft ett grundmurat förtroende för den här mannen som är drygt 40 år äldre än hon. Min klient har kommit i kontakt med honom angående juridik, hon har textat honom och frågat honom om en sak han skrivit om, säger advokat Clea Sangborn som är kvinnans målsägandebiträde till Aftonbladet.
Kvinnan och toppjuristen ska sedan, enligt Sangborn, ha fortsatt att ha kontakt, främst genom sms där mannen stöttat och peppat henne i hennes studier.
– Hon har ju sett honom som den han är, en otroligt juridiskt kompetent farbror. Det är så kontakten varit under en längre tid.
Vid några enstaka tillfällen ska de ha setts, även då för att prata juridiska frågor.
– Det övergår till att han ser sig själv som en extrapappa eller bonuspappa till henne, ett epitet han själv sätter på sig enligt min klient, säger Clea Sangborn."
"Studenten brukar inte fira jul utan åka på semester över julhelgerna, men på grund av coronapandemin blev det inte av förra året. Hon bjöds då hem till toppjuristen.
– De åt julmat och drack en hel del alkohol, så pass mycket att hon däckar. Hon vaknar av att han har sex med henne. Hon försöker få honom att sluta men lyckas inte, uppger Clea Sangborn.
– Hon har mått väldigt, väldigt dåligt efter det inträffade.
Kvinnan ska sedan ha berättat om det inträffade för en vän som anmälde till polisen. Det misstänkta brottet har utretts av polis sedan dess. Toppjuristen anhölls sedan i början av veckan.
Åtal ska inlämnas senast den 25 mars."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vAn7xl/toppjurist-haktad-misstankt-for-valdtakt