2021-03-15, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jo det har betydelse om man anmäler eller inte, risken att dömas påverkas av det. Speciellt när hon efter anmälan kommer med en så smart saga som att hon somnade dyngrak på soffan. Hon kommer inte kunna beslås med lögn med den sagan oavsett hur falsk den än är. Smart, men så är hon sannolikt jurist också och har koll på detta.

Det är en bevisfråga. Det har inget med huruvida gärningen som sådan är straffbar eller inte. Ljuger du om att någon begått brott till polis eller åklagare så är det straffbart. Oavsett om du gör en formell anmälan eller inte. Givet ditt resonemang så skulle det förövrigt inte heller spela någon roll vem som gör anmälan om det inte går att bevisa att utsagan är falsk.

Ta några djupa andetag. Fundera. Det här är inte så svårt att förstå.
Citera
2021-03-15, 13:23
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CFFV
Hörde ett rykte om ett annat namn. Men som börjar på samma bokstav.

Står det något EXAKT om hur mycket äldre GM var, gentemot MÄ? Jag har sett "40 år" och av biträdet något i stil med "åtminstone 40 år". Skulle man kunna tänka sig att GM är nästan exakt 45 år äldre än MÄ?

Finns det något som framgått i media som absolut vederlägger uppfattningen om att åldersskillnaden skulle kunna vara 45 år
Senast redigerad av Ken Dryden 2021-03-15 kl. 13:26.
Citera
2021-03-15, 13:24
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CFFV
Det är en bevisfråga. Det har inget med huruvida gärningen som sådan är straffbar eller inte. Ljuger du om att någon begått brott till polis eller åklagare så är det straffbart. Oavsett om du gör en formell anmälan eller inte. Givet ditt resonemang så skulle det förövrigt inte heller spela någon roll vem som gör anmälan om det inte går att bevisa att utsagan är falsk.

Ta några djupa andetag. Fundera. Det här är inte så svårt att förstå.

Det är klart det är en bevisfråga och då BO sannolikt är jurist förstår hon bättre än dig hur hon minimerar sin risk att dömas. Explicita påståenden om att GL har begått våldtäkt leder till högre risk än att få någon annan att göra anmälan och att hon uppger att hon somnade dyngrak.
Citera
2021-03-15, 13:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Står det något EXAKT om hur mycket äldre GM var, gentemot MÄ? Jag har sett "40 år" och av biträdet något i stil med "åtminstone 40 år". Skulle man kunna tänka sig att GM nästan exakt 45 år äldre än MÄ?

Finns det något som framgått i media som absolut vederlägger uppfattningen om att åldersskillnaden är 45 år
Någon uppgift säger att hon skall vara 30.
Citera
2021-03-15, 13:26
Medlem
Mer.info.007s avatar
Jag tror fortfarande att lite hänger i luften om avundsjuka mot advokaten.
Citera
2021-03-15, 13:28
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Någon uppgift säger att hon skall vara 30.

Jag har också sett det. Men allt har varit "ungefärliga" uppgifter. Tacksam om du har länk där det framgår att det är just det, med någon grad av precision.
Citera
2021-03-15, 13:33
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Står det något EXAKT om hur mycket äldre GM var, gentemot MÄ? Jag har sett "40 år" och av biträdet något i stil med "åtminstone 40 år". Skulle man kunna tänka sig att GM är nästan exakt 45 år äldre än MÄ?

Finns det något som framgått i media som absolut vederlägger uppfattningen om att åldersskillnaden skulle kunna vara 45 år

MÄ-biträdet sa (till media) precis i början att GL är DRYGA 40 år äldre, DRYGT 40 år äldre.

"Drygt" betyder i min värld cirka, ungefär.

" Målsäganden är en ung student, något som Dagens Juridik var först med att berätta om. Kvinnan kom enligt sin advokat i kontakt med juristen via intresset för juridik.

– Min klient har haft ett grundmurat förtroende för den här mannen som är drygt 40 år äldre än hon. Min klient har kommit i kontakt med honom angående juridik, hon har textat honom och frågat honom om en sak han skrivit om, säger advokat Clea Sangborn som är kvinnans målsägandebiträde till Aftonbladet.

Kvinnan och toppjuristen ska sedan, enligt Sangborn, ha fortsatt att ha kontakt, främst genom sms där mannen stöttat och peppat henne i hennes studier.

– Hon har ju sett honom som den han är, en otroligt juridiskt kompetent farbror. Det är så kontakten varit under en längre tid.

Vid några enstaka tillfällen ska de ha setts, även då för att prata juridiska frågor.

– Det övergår till att han ser sig själv som en extrapappa eller bonuspappa till henne, ett epitet han själv sätter på sig enligt min klient, säger Clea Sangborn."

"Studenten brukar inte fira jul utan åka på semester över julhelgerna, men på grund av coronapandemin blev det inte av förra året. Hon bjöds då hem till toppjuristen.

– De åt julmat och drack en hel del alkohol, så pass mycket att hon däckar. Hon vaknar av att han har sex med henne. Hon försöker få honom att sluta men lyckas inte, uppger Clea Sangborn.

– Hon har mått väldigt, väldigt dåligt efter det inträffade.

Kvinnan ska sedan ha berättat om det inträffade för en vän som anmälde till polisen. Det misstänkta brottet har utretts av polis sedan dess. Toppjuristen anhölls sedan i början av veckan.

Åtal ska inlämnas senast den 25 mars."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vAn7xl/toppjurist-haktad-misstankt-for-valdtakt
Senast redigerad av Marie-Antoinette 2021-03-15 kl. 13:39. Anledning: Tillägg
Citera
2021-03-15, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
Undra om han blir särbehandlad av plitarna på häktet?
Snorloska i kaffet?
Citera
2021-03-15, 13:36
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
MÄ-biträdet sa (till media) precis i början att GL är DRYGA 40 år äldre, DRYGT 40 år äldre.

"Drygt" betyder i min värld cirka, ungefär
"Drygt" = Cirka, fast lite mer. Skulle funka bra med att hon är 30 & han är 71.
Citera
2021-03-15, 13:36
Medlem
back flashs avatar
Nu uttalar sig advokaten. "Det är inte så att han sitter och gråter"

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/toppjuristens-advokat-det-ar-inte-sa-att-han-sitter-och-grater/

/B.F
Citera
2021-03-15, 13:39
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette

"Drygt" betyder i min värld cirka, ungefär
Eftersom Lambertz är 71 år är nog en rimlig gissning att MÄ är 25-30 år. Om hon varit yngre hade nog MÄ-biträdet uttryckt sig annorlunda eftersom det uppfattas som ett mer chockerande brott om MÄ varit runt 20 år.
Citera
2021-03-15, 13:40
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
"Drygt" = Cirka, fast lite mer. Skulle funka bra med att hon är 30 & han är 71.

Skulle "drygt 40 år" kunna betyda 45?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in