Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-15, 01:32
Medlem
Jag är ganska ny inom crypton men har varit på börsen i flera år så just trading är inget nytt för mig. Äger i dagsläget endast bitcoin certifikat på börsen. Det tråkiga med det är att man endast har möjlighet att köpa och sälja vid börsens öppettider och har ingen möjlighet att handla med hävstång.

Jag har varit nyfiken på att starta ett konto på typ bybit för att ägna mig åt scalping med en mindre summa mest för att jag tycker det vore skoj. Men ju mer jag läser på hur det eventuellt kommer beskattas i framtiden vid en revision så inser jag att det är ett ekonomiskt självmord då varje affär alltså ska beskattas med 30%. Detta för att inte tala om de eventuellt tusentals affärer det skulle bli om året att hålla reda på?

Är det någon som har erfarenhet av detta? Är det lönlöst att ägna sig åt med dagens skatteregler kring crypton? Eller finns det work-arounds? Jag har inga moraliska problem med skatteplaneringslösningar!
Citera
2021-03-15, 01:48
Avstängd
XX-Ambars avatar
Använder du ISK eller AF konto för denna handel? Är det AF så blir det ju lite skit som man måste fylla i vid deklarationen.
Citera
2021-03-15, 01:48
Medlem
Hur jag har skattat är att jag skickat in vad jag köpt för samt sålt för i klumpsumma, sen har skv fått tillgång till api-nyckel till de platformar jag varit aktiv på för att kunna gå igenom.
Har dock endast gjort det en gång, men det funkade då i alla fall.
Citera
2021-03-15, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX-Ambar
Använder du ISK eller AF konto för denna handel? Är det AF så blir det ju lite skit som man måste fylla i vid deklarationen.

När det gäller min vanliga portfölj så använder jag KF. Så det är ju schablonbeskattning. Nu var ju frågan hur man på ett smidigt sätt kunde ägna sig åt derivatahandel med hävstång i bitcoin med tillgång till marknadens alla timmar och samtidigt klara sig igenom den skattemässiga mardröm detta tycks föra med sig med våra regler vad gäller köp och sälj i crypton
Citera
2021-03-15, 06:29
Medlem
Dundersnubbens avatar
Är lite nyfiken på det också. Jag antar att man får skriva en lista på varje köp och sälj. Du skattar endast på vinsten, inte varje affär.
Citera
2022-01-13, 10:52
Medlem
Några här som använder bybit och har koll på om det är enkelt att föra över pengar dit via någon svensk bank?
Citera
2022-01-13, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idafredholm
Några här som använder bybit och har koll på om det är enkelt att föra över pengar dit via någon svensk bank?

Bybit har inga egna fiat on/off ramps.
Du sätter in USDT stablecoin eller krypto som du köpt annanstans, för att sedan tradea med det där.

En crypto-native börs till skillnad från Coinbase/Kraken/Bitstamp mfl som har fiat on/off ramper för traditionella banker.
Citera
2022-01-13, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Bybit har inga egna fiat on/off ramps.
Du sätter in USDT stablecoin eller krypto som du köpt annanstans, för att sedan tradea med det där.

En crypto-native börs till skillnad från Coinbase/Kraken/Bitstamp mfl som har fiat on/off ramper för traditionella banker.

Okej, kan jag köpa usdt stablecoin på binance och föra över direkt dit?
Citera
2022-01-13, 14:46
Medlem
Citat:
Okej, kan jag köpa usdt stablecoin på binance och föra över direkt dit?

Du kanske inte ska hålla på och trade bort dig på bybit om du inte vet hur man skaffar sig stablecoins.
Bara för att youtubers säger att det är enkelt, så är det inte det.
Citera
2022-01-13, 15:13
Medlem
Citat:
Du kanske inte ska hålla på och trade bort dig på bybit om du inte vet hur man skaffar sig stablecoins.
Bara för att youtubers säger att det är enkelt, så är det inte det.

Har inte varit inne på Binance på ett tag och var osäker på om jag kunde köpa det där eller inte.
Efter en titt i appen så har jag koll på det.

Det jag ville ha svar på egentligen är huruvida jag kan skicka från Binance till Bybit, då jag känner mig lite osäker när det skickas mellan olika sidor.

Tack för varningen, men det handlar inte om några astronomiska summor och jag har god koll på min egen ekonomi, jag gör detta för att det är kul.
Citera
2022-01-13, 15:24
Medlem
Citat:
Har inte varit inne på Binance på ett tag och var osäker på om jag kunde köpa det där eller inte.
Efter en titt i appen så har jag koll på det.

Det jag ville ha svar på egentligen är huruvida jag kan skicka från Binance till Bybit, då jag känner mig lite osäker när det skickas mellan olika sidor.

Tack för varningen, men det handlar inte om några astronomiska summor och jag har god koll på min egen ekonomi, jag gör detta för att det är kul.

Varför tradear du inte bara på binance futures om du har dina tillgångar där redan? Slipper du skicka till en annan sida.

Har du USDT så tar du USD-M: https://www.binance.com/sv/futures/BTCUSDT
Har du coins, typ BTC/ETH eller annat så tar du COIN-M: https://www.binance.com/sv/delivery/btcusd_perpetual

P.S kör -isolerad- (inte cross) och låg lev i början. Du kommer tacka mig senare.
Citera
2022-01-13, 18:04
Medlem
Citat:
Varför tradear du inte bara på binance futures om du har dina tillgångar där redan? Slipper du skicka till en annan sida.

Har du USDT så tar du USD-M: https://www.binance.com/sv/futures/BTCUSDT
Har du coins, typ BTC/ETH eller annat så tar du COIN-M: https://www.binance.com/sv/delivery/btcusd_perpetual

P.S kör -isolerad- (inte cross) och låg lev i början. Du kommer tacka mig senare.

Fel av mig, såg nu att detta var en tråd ang trading på ex bybit.

Ska inte hålla på med någon trading utan köpa en coin som endast finns på bybit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in