2021-03-14, 22:16
Medlem
Mortsubites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Det handlar inte bara om kåranda, det handlar också om att Tino är mycket mer utmanande mot etablissemanget än Ivar och hans kompisar. Rätt uppenbart att journalistkåren väljer en svensk mellanmjölksmoderat än en giftig kurdisk kritiker av svensk dumhet. Sossenationalismen visar sitt fula tryne?

Är inte så säker på det. Dels förutsätter ju det att journalistkåren har koll på Sanandajis åsikter. Antalet journalister som ens har läst Massutmaning kan nog räknas på en hand. Dels har ju Arpi, som någon i tråden var inne på tidigare, nosat på ämnen som ärftlighet, biologi etc. när han skrev på SVD:s ledarsida. Alltså saker ingen annan MSM-skribent tagit i (med viss rätt, ska tilläggas, eftersom det kräver kunskaper de inte har). Sanandaji har väl å andra sidan inskränkt sig till att kritisera svensk migrations- och integrationspolitik plus skattepolitiken. Något direkt politiskt ställningstagande utöver det har han mig veterligen inte gjort. Åsikterna han gett uttryck för är definitivt inte mer kontroversiella än Arpis.

Visst, det spelar såklart roll att Arpi är en betydligt mer presentabel, artikulerad och allmänt trevligare figur än Sanandaji. Men de medelklassegenskaperna måste man besitta som journalist om man ens ska få anställning. Så det blir en truism i sammanhanget. Sanandaji hade kunnat vara hur trevlig som helst utan att det trumfat solidariteten journalistkollegor emellan.
Citera
2021-03-14, 22:35
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Det här är ju bara fluff och spekulationer. Faktum kvarstår, den s.k. "nyhetsredaktionen" har sju anställda och producerar i genomsnitt en artikel om dagen. Det går dagar i sträck utan att något annat än TT-nyheter publiceras. Det är ofattbart uselt och huvuden borde rulla. Ändå sitter Arpi och försvarar fiaskot. Nyhetsredaktionen består enligt honom av sex "erfarna reportrar som arbetar hårt" och "levererar väldigt bra journalistik".

Jag vet inte vad Bulletins nyhetsfolk ägnar sig åt på dagarna, men inte är det hårt arbete. Och de levererar i stort sett ingenting utom TT-nyheter. I egenskap av chefredaktör är det Ivar Arpi som är ansvarig för att komma till rätta med de här problemen, men han medger inte ens att de finns. Istället sitter han och gnölar om någon krönika som publicerades utan Paulina Neudings vetskap för två månader sedan. Det är faktiskt under all kritik och ägarna har all anledning att vara missnöjda.

Jag undrar om inte läckan till media och Arpis jeremiader är ett sätt att skylla Bulletins fiasko på ägarna. Det är förstås trevligare för Arpi att framstå som en modig försvarare av journalistiska principer istället för en misslyckad chef som inte klarade av att göra tidning.
Du har helt klart en poäng. Det kommer man inte ifrån. Och det är inte svårt att tänka sig att Arpi inte är lämplig för det här arbetet. Vilket på intet sätt innebär att Sanandaji är lämplig för sitt. Är det Arpi som bestämmer vilka som behåller sina tjänster dock? Det känns ju som en rimlig VD-fråga i ett sånt här litet bolag. Men kanske är chefredaktörer som sköter sånt. I friskolor sköter väl som regel rektor såna frågor, inte VD?

Men att Arpi borde bli skild från sin nuvarande tjänst är väl i sig rimligt. Men jag tror ändå att företagetsledningen måste se sina egna misstag och ta ansvar för dem för att det ska gå att gå vidare. Neuding har ju iaf viss erfarenhet av sånt här till skillnad från Arpi. Jag tror att redaktionsledningen skulle finna det fullt acceptabelt att hon återgick till sin position, nyhetsredaktionen läggs ned tillfälligt för att starta om på nytt under ordnade former och ledningen slutar delta i redaktionella uppgifter.

Jag har sagt det förr, de kommer inte ifrån att selling pointen, det som gör att tidningen ens har läsare, är Arpi, Gudmundsson, Teodorescu, Neuding och Gür, inte Sanandaji och Tholin. De har pengarna men inte läsarna. De sitter inte på alla kort och kan således inte förvänta sig att gå ur striden utan eftergifter.
Citera
2021-03-14, 22:43
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
När det gäller opinionsjournalister, så har Bulletins ägare tydligen eftersträvat la crème de la crème.

Men, hur har de, som rekryterat för Bulletin, resonerat, när det gäller nyhetsjournalister?

Är de nyhetsjournalister, som rekryterats till Bulletin, inom branchen kända för sin vassa professionalitet? Som vanlig nyhetskonsument, så har man ju ringa insikt.

Ngn som vet, vad dessa nyhetsjournalister har för bakgrund?

Ana Cristina Hernández, Martin Berg, Sören Billing samt Frederic Täckström
En snabb koll ger vid handen att det verkar vara fyra rätt så anonyma gruvarbetare i nyhetsförmedlingens ekorrhjul. Inget som sticker ut, inga nybörjare heller. De borde kunna göra ett hyggligt jobb förutsatt att de får en bra ledning och rätt resurser.
Citera
2021-03-14, 23:12
Bannlyst
Var finns ljudfilen?
Citera
2021-03-14, 23:15
Medlem
enancappatwitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiveinchboots
Någon som laddade ned ljudfilen innan den raderades?
Den som MM la upp på Youtube? Jo: https://gofile.io/d/Qm6MA1
Citera
2021-03-14, 23:15
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Jag har sagt det förr, de kommer inte ifrån att selling pointen, det som gör att tidningen ens har läsare, är Arpi, Gudmundsson, Teodorescu, Neuding och Gür, inte Sanandaji och Tholin. De har pengarna men inte läsarna. De sitter inte på alla kort och kan således inte förvänta sig att gå ur striden utan eftergifter.

Sanandaji och hans vänner Tholin och Tarki har inte ens pengarna. Det är andra ägare med mindre andelar av aktierna som står för finansieringen. Och de har enligt Expressen sagt att de inte tänker skjuta till ytterligare medel om inte Sanandaji, Tholin och Tarki försvinner. Så att Sanandaji skulle avgå med segern i den här maktkampen är osannolikt.
Citera
2021-03-14, 23:22
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Du har helt klart en poäng. Det kommer man inte ifrån. Och det är inte svårt att tänka sig att Arpi inte är lämplig för det här arbetet. Vilket på intet sätt innebär att Sanandaji är lämplig för sitt. Är det Arpi som bestämmer vilka som behåller sina tjänster dock? Det känns ju som en rimlig VD-fråga i ett sånt här litet bolag. Men kanske är chefredaktörer som sköter sånt. I friskolor sköter väl som regel rektor såna frågor, inte VD?

Men att Arpi borde bli skild från sin nuvarande tjänst är väl i sig rimligt. Men jag tror ändå att företagetsledningen måste se sina egna misstag och ta ansvar för dem för att det ska gå att gå vidare. Neuding har ju iaf viss erfarenhet av sånt här till skillnad från Arpi. Jag tror att redaktionsledningen skulle finna det fullt acceptabelt att hon återgick till sin position, nyhetsredaktionen läggs ned tillfälligt för att starta om på nytt under ordnade former och ledningen slutar delta i redaktionella uppgifter.

Arpi har aldrig någonsin sysslat med något som kan liknas vid publisher, så att han inte vet hur man sköter ett sådant jobb är knappast förvånande. Neuding var den som hade sådan erfarenhet, men henne såg Sanandaji och hans kompisar till att hamna i bråk med direkt.
Citera
2021-03-14, 23:33
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
En snabb koll ger vid handen att det verkar vara fyra rätt så anonyma gruvarbetare i nyhetsförmedlingens ekorrhjul. Inget som sticker ut, inga nybörjare heller. De borde kunna göra ett hyggligt jobb förutsatt att de får en bra ledning och rätt resurser.

Tack för svar! Ngn skrev, att det var totalt sju nyhetsjournalister anställda - antar, att det är dessa fyra plus redaktionschefen Henrik Sjögren och två personer, som beskrivs som ekonomijournalister - Michael Economou och Margaret von Platen. Är även de habila - eller är det ngt som sticker ut?

Och ungefär hur mycket i artikelväg kan man förvänta sig, att dessa sju sammanlagt borde producera per vecka, om de jobbar halvtid? Och om de jobbar heltid?
Citera
2021-03-15, 00:17
Medlem
Citat:

Vi har ju också Negar Josephi som försvarar Arpi men som slutade på grund av "den tidigare Bulletin-ledningen" som ledde Bulletin i december och en bit in på januari. Jag kan ha fel, men det verkar onekligen som hon syftar på Neuding.

För att citera: "Själv är jag fostrad på en av Sveriges bästa nyhetsredaktioner. SR Ekot. Mina krav var helt enkelt mycket högre både när det gäller synen på nyhetsjournalistik och pressetik".
Citera
2021-03-15, 00:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Konstig tidning, det måste vara den tidning med mest internbråk i historien, ja de bråkar internt men för öppen ridå.
Citera
2021-03-15, 00:58
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Sanandaji och hans vänner Tholin och Tarki har inte ens pengarna. Det är andra ägare med mindre andelar av aktierna som står för finansieringen. Och de har enligt Expressen sagt att de inte tänker skjuta till ytterligare medel om inte Sanandaji, Tholin och Tarki försvinner. Så att Sanandaji skulle avgå med segern i den här maktkampen är osannolikt.
Ah, det visste jag inte. Men ja, så kan det gå. Finansiärerna har säkert blivit värvade av Gür (fått bilden av att han fixade finansiärerna till Kvartal) och som sagt, en idiot kan se att Sanandaji hanterat detta synnerligen dåligt och att idéen att gå i konflikt med sin selling point är efterblivet.

Citat:
Ursprungligen postat av BigHouse
Arpi har aldrig någonsin sysslat med något som kan liknas vid publisher, så att han inte vet hur man sköter ett sådant jobb är knappast förvånande. Neuding var den som hade sådan erfarenhet, men henne såg Sanandaji och hans kompisar till att hamna i bråk med direkt.
Jo, precis. Men å andra sidan har väl Neuding inte allt för mycket erfarenhet av nyhetsredaktioner specifikt.

Citat:
Ursprungligen postat av -Advarsel-
Vi har ju också Negar Josephi som försvarar Arpi men som slutade på grund av "den tidigare Bulletin-ledningen" som ledde Bulletin i december och en bit in på januari. Jag kan ha fel, men det verkar onekligen som hon syftar på Neuding.

För att citera: "Själv är jag fostrad på en av Sveriges bästa nyhetsredaktioner. SR Ekot. Mina krav var helt enkelt mycket högre både när det gäller synen på nyhetsjournalistik och pressetik".
Det verkar onekligen som Neuding. Som sagt hade hon ju knappast samma erfarenhet av just nyhetsredaktion som någon från Ekot. Men med "ledningen" tänker man ju på företagsledningen, men visst, redaktionsledning funkar ju med.

Spännande ändå att Jospehi försvarar Arpi som i sin tur försvarar Neuding. Men men. Det hela är ju ett gigantiskt clusterfuck så 🤷‍♂️
Citera
2021-03-15, 01:32
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tror den borttagna artikeln är det här inlägget:

Stort tack. Behöver filas på rent språkligt men ser i övrigt inget kontroversiellt i artikeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in