Citat:
Ursprungligen postat av
Stabskapten
Det här är ju bara fluff och spekulationer. Faktum kvarstår, den s.k. "nyhetsredaktionen" har sju anställda och producerar i genomsnitt en artikel om dagen. Det går dagar i sträck utan att något annat än TT-nyheter publiceras. Det är ofattbart uselt och huvuden borde rulla. Ändå sitter Arpi och försvarar fiaskot. Nyhetsredaktionen består enligt honom av sex "erfarna reportrar som arbetar hårt" och "levererar väldigt bra journalistik".
Jag vet inte vad Bulletins nyhetsfolk ägnar sig åt på dagarna, men inte är det hårt arbete. Och de levererar i stort sett ingenting utom TT-nyheter. I egenskap av chefredaktör är det Ivar Arpi som är ansvarig för att komma till rätta med de här problemen, men han medger inte ens att de finns. Istället sitter han och gnölar om någon krönika som publicerades utan Paulina Neudings vetskap för två månader sedan. Det är faktiskt under all kritik och ägarna har all anledning att vara missnöjda.
Jag undrar om inte läckan till media och Arpis jeremiader är ett sätt att skylla Bulletins fiasko på ägarna. Det är förstås trevligare för Arpi att framstå som en modig försvarare av journalistiska principer istället för en misslyckad chef som inte klarade av att göra tidning.
Du har helt klart en poäng. Det kommer man inte ifrån. Och det är inte svårt att tänka sig att Arpi inte är lämplig för det här arbetet. Vilket på intet sätt innebär att Sanandaji är lämplig för sitt. Är det Arpi som bestämmer vilka som behåller sina tjänster dock? Det känns ju som en rimlig VD-fråga i ett sånt här litet bolag. Men kanske är chefredaktörer som sköter sånt. I friskolor sköter väl som regel rektor såna frågor, inte VD?
Men att Arpi borde bli skild från sin nuvarande tjänst är väl i sig rimligt. Men jag tror ändå att företagetsledningen måste se sina egna misstag och ta ansvar för dem för att det ska gå att gå vidare. Neuding har ju iaf viss erfarenhet av sånt här till skillnad från Arpi. Jag tror att redaktionsledningen skulle finna det fullt acceptabelt att hon återgick till sin position, nyhetsredaktionen läggs ned tillfälligt för att starta om på nytt under ordnade former och ledningen slutar delta i redaktionella uppgifter.
Jag har sagt det förr, de kommer inte ifrån att selling pointen, det som gör att tidningen ens har läsare, är Arpi, Gudmundsson, Teodorescu, Neuding och Gür, inte Sanandaji och Tholin. De har pengarna men inte läsarna. De sitter inte på alla kort och kan således inte förvänta sig att gå ur striden utan eftergifter.