2021-03-14, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Det som känns inkonstruktivt med det mötet är ju att Tino skäller ut dem efter noter för den där plagiatgrejen.
Är det för att blanda ihop korten för att han själv blir uppläxad att inte lägga sig i redaktionsarbetetet av medarbetarna?

Men jag analyserar ändå att allt är rörigt och uppskruvat för att Bulletin inte funkar och så kör Tino pajkastning för att urskulda sina egna felaktiga handlag?

I det här klippet bemöter han ju inte alls - eller minns jag fel?- om hans påverkan med att lägga sig i publicering av krönikor?
Jag håller helt med om din sammanfattning.

Tror också att det handlar om två separata incidenter som blandats vilt.
1. VD-Pontus publicerade en krönika utan chefredaktörens vetskap.
2. Plagiatskandalen och dess hantering

Min fria tolkning är att Redaktionen blev brända av krönike-incidenten och sedan dess varit på sin vakt och hugger på minsta tecken som kan tolkas som att ledningen försöker göra övertramp inpå det redaktionella igen.

Men att ledningen själva nu vill fokusera på hanteringen av plagiatskandalen och då menar Tino att det är en organisationsfråga och inte en redaktionell fråga.

Jag kan tycka att båda har sina poänger och ingen är helfel.

Tino vill fokusera på att hitta en ansvarig för publiceringsskandalen, och tycker att nyhetschefen var ansvarig - samt att Arpi hanterat skandalen på ett dåligt vis och varit icke-transparent mot SVT när han inte berättat hela storyn utan bara en del.

Redaktionen har dock krönike-incidenten färskt i minnet och ser varningsflaggor på att ledningen är burdus och inte respekterar redaktionen.

Det kan tolkas som småsint av redaktionen att "inte släppa" krönike-incidenten - men vad jag läst så är detta fortsatt en pågående diskussion, så det är nog ömsesidigt.
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-03-14 kl. 17:43.
Citera
2021-03-14, 17:28
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Advarsel-
Din text stämmer in med att det, som nämnts i media, skulle vara kaos. Jag hade kunnat köpa det om det fanns något som helst resultat att visa upp. Ta en titt på vad som faktiskt produceras under nyhetsdelen:

Torsdags: Sex nyheter klipp- och klistrade från TT.
Fredags: Fyra nyheter klipp- och klistrade från TT.
Igår: Hela tolv nyheter klipp- och klistrade från TT.

Bulletin var i övrigt flera timmar efter gammel- och alternativmedia i fallet med Vetlanda.

Det faktiska utfallet gör att jag lutar åt antingen gravt undermåliga och/eller lata journalister (trots kasst webbverktyg) snarare än stackars överarbetade journalister som drivs in i sjukskrivning av hemske Tino i rollen som slavägare.

Ja, speciellt eftersom TT-nyheterna trycks ut till kunderna automatiskt eller semi-automatiskt, så handlar det ju bara om att godkänna färdigskrivet material. Om man är extra ambitiös kan man vilja faktakolla eller skriva om TT-grejerna.

Men faktum är att detta resultat (i snitt sju om dagen) hade varit acceptabelt för EN person, om denne även ägnat sig åt viss rewriting. För en "redaktion" är det givetvis absurt och man undrar vad de sysslar med. Ambitiösa grävjobb får man hoppas...
Citera
2021-03-14, 17:28
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan

För det centrala här är väl att det var Henrik som satte den oförberedda medarbetaren på rollen att täcka TT & Pressmeddelanden. Och efter plagiatskandalen så hade Tino pratat med Henrik om att ta bort medarbetaren från den rollen.

Så även om Henrik då var deltidssjukskriven och man passade vidare den officiella rollen som tillförordnad nyhetschef på deltid till en annan snubbe under tiden som plagiaten publicerades - så var ju Henrik åtminstone en central figur i det hela.

Jag håller med om att det va lite slappt av Arpi att bara säga att dåvarande nyhetschef inte längre är nyhetschef.
Han kanske har tekniskt rätt.

Men han borde lagt alla kort på bordet och sagt att de hade 2 personer som var nyhetschefer nära inpå varandra.
Henrik var delaktig i att en medarbetare utan tillräcklig jouranlistisk utbildning placerades som ansvarig för TT & Pressmeddelanden. Sen hade man formellt en annan person som tillförordnad nyhetschef på deltid under tiden då plagiaten publicerades, och även om denna nu inte är nyhetschef längre, så är Henrik nu nyhetschef - och han var åtminstone nära involverad i placeringen av journalisten som gjorde missarna.

Ngn som vet, VEM den andre var, som var tillförordnad nyhetschef?
Citera
2021-03-14, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Ngn som vet, VEM den andre var, som var tillförordnad nyhetschef?
Vi vet vem som va nyhetschef under December 2020.

Jag kommer inte skriva denna personens namn rakt ut för jag vill inte riskera att göra fel här och nämna ett namn som inte har nåt att göra.
VI VET INTE OM DETTA VAR SAMMA PERSON som sen var kvar under publiceringsskandalerna i februari. Det kan ha varit flera turer sedan December.

Här namn här för nyhetschefen under December 2020 https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fbulletin.nu%2Fdetta-ar-bulleti...ya-dagstidning

OBS IGEN:
Det är mycket möjligt att denna person inte har nånting med något att göra utan bytte roll och ersättes av andra långt innan plagiatskandalen.

Skriver bara detta för att inte nån annan ska se namnet och råka antaga att detta var nyhetschefen även under plagiatskandalen.
Så jag tycker vi får nysta vidare och tills dess kan skippa att nämna namn som KANSKE inte har nåt med saken att göra.
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-03-14 kl. 17:41.
Citera
2021-03-14, 17:58
Medlem
Senaste (?) länken till mötet, Youtube plockade bort en som länkats här tidigare. Denna version är kortare tyvärr, men man hör ju ungefär...
https://youtu.be/X06uymknmAw

En sak jag undrar är hur mycket pengar Tino satsat. Om de inte tycker det funkar kan de väl fortsätta tidningen själva, Arpi o kompani?

En kvalificerad gissning är att Timbro kommer ställa Tino i giftskåpet nu. Slut med kurdens möjlighet att göra sin röst hörd i den svenska borgerligheten. Det känns som det bara var en tidsfråga. Han avvek för mycket för att få vara med i den där frimurarordern.
Citera
2021-03-14, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mortsubite
Journalistskrået gav Ivar Arpi-falangen ytterligare understöd i Bulletin-striden i och med hagiografin som tecknades av Arpi i Söndagsintervjun. Arpi må inte vara helt ideologiskt rumsren hos statsradion, men den välkända kårandan trumfar alla såna störande omständigheter. Blod är tjockare än vatten som det heter. När vuxendagisverksamheten hotas av utomstående aktörer aktiveras de inre lojaliteterna och sektmentaliteten tar över. Det är nästan vackert.
...

Det handlar inte bara om kåranda, det handlar också om att Tino är mycket mer utmanande mot etablissemanget än Ivar och hans kompisar. Rätt uppenbart att journalistkåren väljer en svensk mellanmjölksmoderat än en giftig kurdisk kritiker av svensk dumhet. Sossenationalismen visar sitt fula tryne?
Citera
2021-03-14, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Den här villfarelsen som går ut på att de sedan länge välkända Bulletin-skribenterna skulle förvandlas till något helt annat över en natt är faktiskt outgrundlig. Hade man velat ha något komplett annorlunda hade man rekryterat andra skribenter. Inte svårare än så. På den fronten är det alltså osannolikt att det Bulletin levererar avviker särskilt mycket från det förväntade. Nyhetsredaktionen tycks däremot vara en besvikelse för alla inblandade.

Så i grund och botten gjorde ägarna ett dåligt rekryteringsarbete?
Eller blev du lurade att tro att de skulle få giftigare skribenter?
Citera
2021-03-14, 18:10
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Så i grund och botten gjorde ägarna ett dåligt rekryteringsarbete?
Eller blev du lurade att tro att de skulle få giftigare skribenter?
Jag gissar att du menar att de blev lurade, och inte att jag blev lurad. Svaret är nej: jag tror inte att de väntade sig något annat från just Arpi, Gudmundson, Neuding och det gänget, men de närde kanhända vissa förhoppningar om att det skulle gå att få ut skarpare och mer anklagande texter parallellt med dessa eviga "liberalkonservativa" (motsägelse) betraktelser. Men den gubben gick som bekant inte.

Har svårt att tro att de var så dumma att de trodde att något "household name" skulle våga eller vilja ta ut svängarna betydligt mer nu än de gjorde på sina tidigare plattformar. Trodde ägarna det kan de gott stå där med byxorna neddragna. Neuding, Gudmundson, Gür etc. tycker ju faktiskt som de skriver. Det är borgerliga skribenter.
Citera
2021-03-14, 18:18
Moderator
Meijis avatar
Ngn som vet, vad dessa (nyhets)journalister har för bakgrund?

Ana Cristina Hernández, Martin Berg, Sören Billing samt Frederic Täckström
Citera
2021-03-14, 18:19
Bannlyst
Någon som laddade ned ljudfilen innan den raderades?
Citera
2021-03-14, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Vi vet vem som va nyhetschef under December 2020.

Jag kommer inte skriva denna personens namn rakt ut för jag vill inte riskera att göra fel här och nämna ett namn som inte har nåt att göra.
VI VET INTE OM DETTA VAR SAMMA PERSON som sen var kvar under publiceringsskandalerna i februari. Det kan ha varit flera turer sedan December.

Här namn här för nyhetschefen under December 2020 https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fbulletin.nu%2Fdetta-ar-bulleti...ya-dagstidning

OBS IGEN:
Det är mycket möjligt att denna person inte har nånting med något att göra utan bytte roll och ersättes av andra långt innan plagiatskandalen.

Skriver bara detta för att inte nån annan ska se namnet och råka antaga att detta var nyhetschefen även under plagiatskandalen.
Så jag tycker vi får nysta vidare och tills dess kan skippa att nämna namn som KANSKE inte har nåt med saken att göra.

Är du homosexuell eller? Skriv namnet bara herregud.
Citera
2021-03-14, 19:18
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Ivar Arpi intervjuades idag i Söndagsintervjun i P1. Han gjorde ett stabilt intryck men det handlade mycket om aggression och kampsport. Tror att Tino ligger risigt till om Stor-Ivar flippar. Blir inte mycket kvar av psykopat-Snanadjajaj när "Vulkanen från Majorna" får utbrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in