Citat:
Ursprungligen postat av
dialektiker
Det som känns inkonstruktivt med det mötet är ju att Tino skäller ut dem efter noter för den där plagiatgrejen.
Är det för att blanda ihop korten för att han själv blir uppläxad att inte lägga sig i redaktionsarbetetet av medarbetarna?
Men jag analyserar ändå att allt är rörigt och uppskruvat för att Bulletin inte funkar och så kör Tino pajkastning för att urskulda sina egna felaktiga handlag?
I det här klippet bemöter han ju inte alls - eller minns jag fel?- om hans påverkan med att lägga sig i publicering av krönikor?
Jag håller helt med om din sammanfattning.
Tror också att det handlar om två separata incidenter som blandats vilt.
1. VD-Pontus publicerade en krönika utan chefredaktörens vetskap.
2. Plagiatskandalen och dess hantering
Min fria tolkning är att Redaktionen blev brända av krönike-incidenten och sedan dess varit på sin vakt och hugger på minsta tecken som kan tolkas som att ledningen försöker göra övertramp inpå det redaktionella igen.
Men att ledningen själva nu vill fokusera på hanteringen av plagiatskandalen och då menar Tino att det är en organisationsfråga och inte en redaktionell fråga.
Jag kan tycka att båda har sina poänger och ingen är helfel.
Tino vill fokusera på att hitta en ansvarig för publiceringsskandalen, och tycker att nyhetschefen var ansvarig - samt att Arpi hanterat skandalen på ett dåligt vis och varit icke-transparent mot SVT när han inte berättat hela storyn utan bara en del.
Redaktionen har dock krönike-incidenten färskt i minnet och ser varningsflaggor på att ledningen är burdus och inte respekterar redaktionen.
Det kan tolkas som småsint av redaktionen att "inte släppa" krönike-incidenten - men vad jag läst så är detta fortsatt en pågående diskussion, så det är nog ömsesidigt.