2021-03-14, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Vi är fortfarande i lockdown och vi kommer garanterat komma ut ur denna pandemi snabbare än Sverige.

Jag är till och med beredd att sätta den där berömda hundralappen på att så sker. Problemet är bara att ni andra aldrig betalar trots att ni förlorar varje gång.
Sverige räknar med att öppna upp en del i midsommar och alla är inte ens vaccinerade
Citera
2021-03-14, 20:04
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Sverige räknar med att öppna upp en del i midsommar och alla är inte ens vaccinerade
Jag hoppas verkligen att Sverige slipper få en liknande pandemi som många andra länder fått, men som Sverige håller på och dribblar och lallar sig igenom den här krisen skulle jag inte bli förvånad om det smäller till ordentligt med den brittiska varianten. De verkar inte ha förstått den här saken alls.

Jag hoppas VERKLIGEN att jag har fel.
Citera
2021-03-14, 20:16
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
UK har stoppat alla direktflygningar från Brasilien sedan 15 Januari. Inga besökare som varit i eller varit i transit i Brasilien de senaste 10 dagarna tillåts inresa til England. Brittiska och Irländska medborgare som reser in och har befunnit sig i Brasilien de senaste 10 dagarna måste sitta i 10 dagars karantän på speciella hotell.

Det borde fler länder ha gjort; inklusive Sverige.

Citat:
Man kan fråga sig vad Sverige har gjort för att stoppa den brasilianska smittan, de är ju enligt proffsen här på FB så otroligt bra på att att stoppa smitta?

Sveriges har inte gjort mycket. Man satte upp en skylt på Arlanda med följande budskap:
Resenärer från Sydafrika och Storbritannien och Brasilien
  • Stanna hemma och testa dig omgående för covid-19.
  • För mer information besök folkhalsomyndigheten.se/covid19uk.
Det fungerade inte för att hålla nya mutationer borta. Dom nya mutationerna sprids nu i Sverige.

Sveriges strategi har hela tiden varit att låta viruset skölja in i Sverige. Det gäller både det kinesiska orginalet, och nyare mutationer. Alla virus har välkomnats.

Jag har hört Anders Tegnell säga att dom försökte stoppa viruset vid gränsen, men det är bara ännu en av Anders Tegnells lögner. Ifall man ska ljuga, så ska man åtminstone se till att vara bra på att ljuga. Det har aldrig gjorts några verkliga försöka att hindra viruset från att komma in i Sverige.
Citera
2021-03-14, 20:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Men alltså, "öppna upp". Jag upplever det som "öppet" redan, sedan länge, om det ens någonsin har varit stängt. Horder av människor på stan, fullt i affärerna, fullt på bussarna och mindre än hälften av passagerarna har munskydd, åtminstone halvfullt på restaurangerna. Det enda som är stängt är sådant som inte skulle ha bidragit till mycket smitta ändå, som simhallar och bibliotek.

Och läser man på sociala media, så ser man att folk inte ens känner till rekommendationerna, utan håller stora bröllop och dopkalas hej-vilt... Och många av dem som känner till rekommendationerna, har ändå missuppfattat något. (Åt endera hållet.)
Citera
2021-03-14, 20:20
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det enda som är stängt är sådant som inte skulle ha bidragit till mycket smitta ändå, som simhallar och bibliotek.
Forskningen visar att smittspridningen i simhallar varit försvinnande liten, så det är helt korrekt.
Citera
2021-03-14, 20:20
Medlem
madchances avatar
”EU har varit naiva”

Det hade man ju kunnat gissa från början.

Citat:
Storbritannien, USA och Indien har strypt sina vaccinleveranser till EU, samtidigt som EU har fortsatt exportera vaccin. Henrik Brors, journalist och EU-expert, menar att EU-kommissionen har varit naiva när de skrev kontrakten.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/henrik-brors-om-vaccinbraket-eu-har-varit-naiva/
Citera
2021-03-14, 20:21
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Utger dig för att jobba för UK gov. Säger att du publicerar forskningsrapporter.
samtidigt som du inte förstår mellanstadie matte. Och hävdar att du är UK native.

När används: "But for you having said....", i engelska språket.
Jag är inte UK native, och det har jag heller aldrig påstått. Det hittar du på som så mycket annat.
Citera
2021-03-14, 20:27
Medlem
Citat:
Jag hoppas verkligen att Sverige slipper få en liknande pandemi som många andra länder fått, men som Sverige håller på och dribblar och lallar sig igenom den här krisen skulle jag inte bli förvånad om det smäller till ordentligt med den brittiska varianten. De verkar inte ha förstått den här saken alls.

Jag hoppas VERKLIGEN att jag har fel.
Vi var naiva kommer Löfvén stå och säga.
Citera
2021-03-14, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men alltså, "öppna upp". Jag upplever det som "öppet" redan, sedan länge, om det ens någonsin har varit stängt. Horder av människor på stan, fullt i affärerna, fullt på bussarna och mindre än hälften av passagerarna har munskydd, åtminstone halvfullt på restaurangerna. Det enda som är stängt är sådant som inte skulle ha bidragit till mycket smitta ändå, som simhallar och bibliotek.

Och läser man på sociala media, så ser man att folk inte ens känner till rekommendationerna, utan håller stora bröllop och dopkalas hej-vilt... Och många av dem som känner till rekommendationerna, har ändå missuppfattat något. (Åt endera hållet.)
Gymnasieleverna börjar bli svältfödda på sociala kontakter kan man nu läsa på Expressen. En åldersgrupp som inte förstår att det pågår en pandemi?
Citera
2021-03-14, 20:37
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ok. Jag räknade att 70 000 skulle dött i Sverige men med 57 000 räddade dog bara 13 000.

Jag förstår det. Danmark har ju faktiskt inte hälften av vår befolkning heller, så jag gjorde den uträkningen mest för att ”skydda” den från de värsta avarterna av sverigehatare..
Citera
Medlem
Citat:
Gymnasieleverna börjar bli svältfödda på sociala kontakter kan man nu läsa på Expressen. En åldersgrupp som inte förstår att det pågår en pandemi?
Klart de måste få umgås.
Man kan inte förstöra ungdomen för att några tusen multisjuka dött en månad för tidigt.
Citera
Medlem
Citat:
En över tolv år gammal artikel med Anders Tegnell får spridning på sociala medier efter att flera länder nu stoppat sina vaccinleveranser till EU.

Citat:
År 2008 kom beskedet att Sveriges enda vaccinfabrik, belägen i Solna utanför Stockholm med ett 70-tal anställda, skulle läggas ned.

Citat:
Men i samband med att vaccinfabriken lades ned trädde Anders Tegnell – då chef för smittsskyddsenheten på Socialstyrelsen – fram och försäkrade att Sveriges vaccintillgång vid en pandemi inte skulle äventyras.

https://www.friatider.se/tegnell-nar-sveriges-enda-vaccinfabrik-lades-ned-tillgangen-aventyras-inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in