2020-09-25, 08:14
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ComedyBall
Gammal jävla tråd, men jag har det senaste nördat ner mig totalt i denna mytomspunna byggnad efter jag lyssnade på podcasten ”konspirationsteorier”s senaste avsnitt.

Började lyssna men man får ju nästan skrämselhicka när den första "faktan" de klämmer ur sig är att det finns 3 pyramider i Giza och att Giza ligger "mitt i öknen".
Det finns 9 pyramider på Gizaplatån som ligger 9 kilometer från Nilen (i början av Nildeltat) intill den nuvarande (och dåtida) staden Giza. Alltihop ligger dessutom strax intill den tidigare huvudstaden Memphis (där det finns ännu fler och äldre pyramider).

Citat:
Finns ju hur mycket som helst att säga men long story short, det KAN bara inte vara en ren slump med alla sjuka fakta om pyramiden. Den måste antingen vara konstruerad med utomjordisk intelligens eller av en väldigt smart mänsklig befolkning långt innan egyptierna ens var där och härjade.

Alla pyramidens mått, hur sidorna följer väderstrecken, hur ena sidan står riktad mot ”true north” med en exakthet som borde vara i princip omöjlig.
Imponerande - javisst, men knappast omöjligt. På den tiden kunde man inte heller använda polstjärnan som riktmärke av den enkla anledningen att den inte var positionerad i norr som idag (stjärnhimlen förändras över århundraden som du säkert vet). Dock fanns det andra stjärnor man kan ha använt och en teori är att man riktade in sig efter två stjärnor i lilla och stora Karlavagnen - dessa stjärnor roterade runt (över) nordpolen runt tiden för pyramidbyggena. Det som talar för teorin är att nästan samtliga pyramider under Gamla Riket "Old kingdom" är riktade mot norr - men allteftersom århundradena går förändras felmarginalen precis som dessa två stjärnor bör ha rört sig över himlen. Äldre pyramider har större felvinkel - de runt Giza är närmast perfekta och senare konstruerade pyramider får större felvinkel igen..

Citat:
Att man kan matematiskt räkna måtten på pyramiden och få fram jordens exakta storlek. Allt kan inte bara vara en slump. Jag tror pyramiden är gåtan som gömmer svaren vi alla vill få reda på.
Du kan räkna ut vad du vill baserat på vad som helst med "rätt" formler...

Citat:
Pyramiden måste ha vart tänkt som ett kraftverk. Allt KAN ju bara inte vara en slump? Materialet den är byggd av ska ju klara enorma inre krafter. Den är ju tätad med någon effektiv skit som man inte ens kunnat framställa i efterhand. Pyramiden står på underjordiska vattendrag. Granit finns inuti pyramiden vilket är svagt radioaktivt och leder ström jävigt bra. En ”ritning” på väggen som liknar ett elschema med en slags glödlampa. Toppen på pyramiden gjord i GULD vilket är perfekt för att skicka ström rakt uppåt. List goes on.
Pyramiderna är till absolut största del byggda utan murbruk alls. Och de fyllnadsmassor man använts är mest krossad kalksten. Även det man funnit av eventuella murbruksrester är kalksten som troligen helt enkelt har bränts..

"Elschemat" du skriver om är en helig symbol - en lotusblomma och en orm. (Googla Dendera light eller Djed pillar).

EDIT: Ber om ursäkt om jag missförstått nåt av det du skrev om - jag orkade inte lyssna på podcasten efter den sega inledningen, men jag har svårt att tro att de skulle lyckats komma fram med något nytt eller spännande efter den..
Senast redigerad av SnakePlisssken 2020-09-25 kl. 08:19.
Citera
2020-09-25, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Började lyssna men man får ju nästan skrämselhicka när den första "faktan" de klämmer ur sig är att det finns 3 pyramider i Giza och att Giza ligger "mitt i öknen".
Det finns 9 pyramider på Gizaplatån som ligger 9 kilometer från Nilen (i början av Nildeltat) intill den nuvarande (och dåtida) staden Giza. Alltihop ligger dessutom strax intill den tidigare huvudstaden Memphis (där det finns ännu fler och äldre pyramider).

Imponerande - javisst, men knappast omöjligt. På den tiden kunde man inte heller använda polstjärnan som riktmärke av den enkla anledningen att den inte var positionerad i norr som idag (stjärnhimlen förändras över århundraden som du säkert vet). Dock fanns det andra stjärnor man kan ha använt och en teori är att man riktade in sig efter två stjärnor i lilla och stora Karlavagnen - dessa stjärnor roterade runt (över) nordpolen runt tiden för pyramidbyggena. Det som talar för teorin är att nästan samtliga pyramider under Gamla Riket "Old kingdom" är riktade mot norr - men allteftersom århundradena går förändras felmarginalen precis som dessa två stjärnor bör ha rört sig över himlen. Äldre pyramider har större felvinkel - de runt Giza är närmast perfekta och senare konstruerade pyramider får större felvinkel igen..

Du kan räkna ut vad du vill baserat på vad som helst med "rätt" formler...

Pyramiderna är till absolut största del byggda utan murbruk alls. Och de fyllnadsmassor man använts är mest krossad kalksten. Även det man funnit av eventuella murbruksrester är kalksten som troligen helt enkelt har bränts..

"Elschemat" du skriver om är en helig symbol - en lotusblomma och en orm. (Googla Dendera light eller Djed pillar).

EDIT: Ber om ursäkt om jag missförstått nåt av det du skrev om - jag orkade inte lyssna på podcasten efter den sega inledningen, men jag har svårt att tro att de skulle lyckats komma fram med något nytt eller spännande efter den..
Vore intressant att höra vad du har att säga om de podcasts Joe Rogan gjort med Graham Hancock, Robert Schoch och Randall Carlson! Det är många timmar att lyssna igenom dock 😁
Citera
2020-09-25, 16:26
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=yXRRnaJJ1aA

The Pyramid code - bra dokumentärserie i 5 delar som tar upp en hel del.

Finns även Magical egypt, dokumentärserie med John Anthony West.

Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Birger
Vore intressant att höra vad du har att säga om de podcasts Joe Rogan gjort med Graham Hancock, Robert Schoch och Randall Carlson! Det är många timmar att lyssna igenom dock 😁

Du ska inte lyssna särskilt mycket på snakeplissken, han är för inskränkt och blind.
Citera
2020-09-25, 21:17
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Birger
Ställ gärna frågor - eller kom med påståenden - ur sändningarna du talar om så ska jag försöka svara, men att besvara några timmar film i ett svep är ju knappast meningsfullt.

Citat:
Ursprungligen postat av dullako
https://www.youtube.com/watch?v=yXRRnaJJ1aA

The Pyramid code - bra dokumentärserie i 5 delar som tar upp en hel del.

Finns även Magical egypt, dokumentärserie med John Anthony West.

Du ska inte lyssna särskilt mycket på snakeplissken, han är för inskränkt och blind.

Bemöt gärna det jag skriver - kom med motargument eller fråga om det är något du tycker jag har fel om. Jag har inget emot att bli motbevisad, det tråkiga är när man blir avspisad helt utan anledning.
Citera
2020-09-25, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptoking
Jag har nyss fått upp ögonen på att pyramiderna skulle vara wireless energi generatorer, vilket jag finner väldigt intressant. Finns ganska mycket info om detta på nätet. Jag läste även att Nicolas Tesla hade studerat detta och hade massa patent på gratis och ren energi men Clyde John JP Morgan kom och tog alla patent för att stoppa Tesla med att fortsätta med dessa uppfinningar.

Min fråga är, om nu pyramiderna skulle tillverka energi. Vad använde dom energin till? Dom hade ju knappast lampor ?
Om nu detta är sant, varför är alla så likgiltiga och inte bryr sig om att vi kan ifrågasätta vår exsitecs?

Intressanta videos https://www.youtube.com/watch?v=oFMaOQgkWk8
Intressanta videos https://www.youtube.com/watch?v=UluOlHEqseo

Visst fan hade dom lampor annars hade det funnits spår av sot i taken i kungagravarna i
Konungarnas dal , hur skulle dom annars sett att måla alla detaljerade bilder på väggarna
hade dom använt oljelampor hade det givetvis gått att hitta i alla fall små rester av sot i taken.
Citera
2020-09-25, 22:45
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Visst fan hade dom lampor annars hade det funnits spår av sot i taken i kungagravarna i
Konungarnas dal , hur skulle dom annars sett att måla alla detaljerade bilder på väggarna
hade dom använt oljelampor hade det givetvis gått att hitta i alla fall små rester av sot i taken.

Har du blivit bländad någon gång?

Man byggde "spegelkorridorer" och kunde därmed rikta solens ljus in till vilket rum man ville.
Citera
2020-09-26, 09:21
Medlem
Citat:
Ställ gärna frågor - eller kom med påståenden - ur sändningarna du talar om så ska jag försöka svara, men att besvara några timmar film i ett svep är ju knappast meningsfullt.
Ja. Du har förstås helt rätt haha.. Jag kanske återkommer. Är nog inte riktigt tillräckligt intresserad men man blev ju jäkligt tagen av deras teorier!
Citera
2020-11-08, 12:17
Medlem
psykosnyckels avatar
Pyramiderna brukade vara vita med kalksten som är bra om man håller på med elektricitet, det var guld högst upp & det var inte för dekoration det heller.

Det finns tecken på kontrollerade explosioner på insidan.

Det finns avbildningar/hieroglyf ritningar på lampor & batteri & helikoptrar.

Dagens vetenskap kan inte förklara hur pyramiderna byggdes, de var tusen år före oss på vissa saker (& tusen år efter på andra områden) & kunde kanske ändra sakers vikt med ljud/frekvenser, något som urinvånarna i syd amerika (som också hade pyramider) var bra på (skapa ljud & frekvenser) innan de ens uppfann hjulet kunde de sånt - något som är erkänt av vetenskapen/man vet det. https://www.youtube.com/watch?v=FmfZ9rJe36U bevis

Det är tecken på vatten erosion på strukturer, även det något som "officiell" vetenskap inte vill veta av.

Det är ingen hemlighet att de hittade en kammare & gång under sfinxens ena tass för ca 15 år sen & egyptiska myndigheter gick in & tittade men de vill inte säga vad de hittade, de vill inte ens meddela om det var tomt eller inte.
Senast redigerad av psykosnyckel 2020-11-08 kl. 12:24.
Citera
2020-11-08, 13:18
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykosnyckel
Pyramiderna brukade vara vita med kalksten som är bra om man håller på med elektricitet, det var guld högst upp & det var inte för dekoration det heller.
...
Det finns avbildningar/hieroglyf ritningar på lampor & batteri & helikoptrar.
Inte i Giza.
Dendera light (den avbildade lotusblomman och ormen som du kallar för lampor/batteri) finns i templet i Dendera - 70 mil från Giza - och det templet är åtminstone ett par tusen år yngre än pyramiderna i Giza.

"Helikoptern" är från Abydos som ligger 60 mil från Giza, även denna är en bra bit mer än tusen år yngre än pyramiderna i Giza.

https://en.wikipedia.org/wiki/Helicopter_hieroglyphs
https://en.wikipedia.org/wiki/Dendera_light
Citera
2021-03-14, 11:30
Medlem
Ja, varför inte sparka liv i den här tråden. Hur det än är, så är det här mysterier om vår forna historia.
Perspektiv. Alla är överens om att Pyramiderna vid Gisa är mer än 5.000 år gamla. Men efter att ha läst tråden verkar INGEN förstått ( i tråden ), den mystik som rör Egyptiern och då speciellt det gamla Egyptiern. 300 regenter i 30 dynastier. Tre skriftspråk, ett kejserligt ( hieroglyferna ), ett som användes av byråkraterna och ett som användes för vanligt folk för inköpslistor. Detta medans Europa levde i stenåldern. Det finns för närvarande 130 pyramider i Egypten. Många är i dag ruiner och stenhögar. Det har aldrig hittats några mumier i Pyramider. Det har varit ytterst sparsamt med hieroglyfer eller egyptiskt klotter i gångarna på pyramiderna, medans kungagravar och drottninggravar eller rättare, all form av gravar har varit rikt med historier i hieroglyf form. Pyramiderna och palats och tempel är alltid byggda i minst 2 stensorter. Sandsten, vilket är rimligt att bearbeta, medans Granit, som används i många byggen och statyer är en av de hårdaste material man kan finna på jorden. Granitblock på både 2 och tre meters längd har mätts upp med en felmarginal på en millimeter. Än högre precision än man skulle få i hantering av granit idag och då har vi inte ens börjat titta på jättestatyer på 10-15 meter i höjd och ibland duplicerade gånger 4 och bör inte jämföras med statyer av marmor som inte ens är i närheten av hårdhet. Vaser i Granit som är formade som om dom var gjorda av lera finns också på museet i Kairo. Utgrävningar runt Gisa har förbjudits när det gäller sökandet av tunnelsystem som har visat sej vara mycket vanligt runt alla andra pyramider, som undersökts. Känns tråkigt att mycket av vår forna historia verkar vaktas av dum dryga människor som inte vill veta, och då har vi inte ens börjat nämna Sydamerika.
Citera
2021-03-14, 12:17
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardragit
Ja, varför inte sparka liv i den här tråden. Hur det än är, så är det här mysterier om vår forna historia.
Perspektiv. Alla är överens om att Pyramiderna vid Gisa är mer än 5.000 år gamla.
Nä - konsensus bland historiker och arkeologer säger snarare runt 4,500 år gamla.

Citat:
Men efter att ha läst tråden verkar INGEN förstått ( i tråden ), den mystik som rör Egyptiern och då speciellt det gamla Egyptiern. 300 regenter i 30 dynastier. Tre skriftspråk, ett kejserligt ( hieroglyferna ), ett som användes av byråkraterna och ett som användes för vanligt folk för inköpslistor.
De två alternativa skriftspråken var väl egentligen inte mycket mer än förenklade varianter av hieroglypherna?

Citat:
Detta medans Europa levde i stenåldern. Det finns för närvarande 130 pyramider i Egypten. Många är i dag ruiner och stenhögar. Det har aldrig hittats några mumier i Pyramider.
Man hittade en mumie i Merenre's pyramid, och man har även hittat delar/rester av mumier i andra pyramider. Det är dock inte fullt klarlagt om mumien i Merenre verkligen är Merenre eller om det är en mumie som kommit det senare - oavsett är det dock fel att påstå att inga mumier skulle hittats i pyramider.
En, i alla fall i min öron trovärdig, teori till att man funnit så få mumier i pyramider är att de helt enkelt avlägsnades med avsikt att förhindra att gravplundrare skulle förstöra eller stjäla dem.

Citat:
Det har varit ytterst sparsamt med hieroglyfer eller egyptiskt klotter i gångarna på pyramiderna, medans kungagravar och drottninggravar eller rättare, all form av gravar har varit rikt med historier i hieroglyf form.

Under vissa dynastier – exempelvis när Pyramiderna i Giza uppfördes – dekorerades inte pyramiderna med hieroglypher - under andra dynastier dekorerade man friskt, så jo det finns mängder av pyramider med hieroglypher.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pyramid_Texts

Citat:
Pyramiderna och palats och tempel är alltid byggda i minst 2 stensorter. Sandsten, vilket är rimligt att bearbeta, medans Granit, som används i många byggen och statyer är en av de hårdaste material man kan finna på jorden. Granitblock på både 2 och tre meters längd har mätts upp med en felmarginal på en millimeter. Än högre precision än man skulle få i hantering av granit idag
Varför skulle man inte kunna slipa granit på millimetern idag menar du? Min köksbänk av granit är beställd och tillskuren/slipad med millimeterpassning för böveln.. Det är en baggis idag.
Citera
2021-03-15, 12:22
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Nä - konsensus bland historiker och arkeologer säger snarare runt 4,500 år gamla.

De två alternativa skriftspråken var väl egentligen inte mycket mer än förenklade varianter av hieroglypherna?

Man hittade en mumie i Merenre's pyramid, och man har även hittat delar/rester av mumier i andra pyramider. Det är dock inte fullt klarlagt om mumien i Merenre verkligen är Merenre eller om det är en mumie som kommit det senare - oavsett är det dock fel att påstå att inga mumier skulle hittats i pyramider.
En, i alla fall i min öron trovärdig, teori till att man funnit så få mumier i pyramider är att de helt enkelt avlägsnades med avsikt att förhindra att gravplundrare skulle förstöra eller stjäla dem.

Under vissa dynastier – exempelvis när Pyramiderna i Giza uppfördes – dekorerades inte pyramiderna med hieroglypher - under andra dynastier dekorerade man friskt, så jo det finns mängder av pyramider med hieroglypher.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pyramid_Texts

Varför skulle man inte kunna slipa granit på millimetern idag menar du? Min köksbänk av granit är beställd och tillskuren/slipad med millimeterpassning för böveln.. Det är en baggis idag.
Jag tror att det är symmetrin i diabas-statyerna han egentligen menar, när han skriver om "millimeterprecision.

För om det har jag hört vissa oja sig över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in