2021-03-14, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Den Brittiska versionen lär ha en dödlighet på 230 personer av 55 000 insjuknade.

Vilket blir 1 död person på 240 personer.

Räknas då även dödsfallen på ålderdomshem isamt personer med andra underliggande sjukdomar in i denna statistik?

Om i så fall, rensar man för personer över 70 o nedsatt hälsa som canser, diabetes, fetma, samt bristsjukdomar. Hur ser dödligheten ut då?
Då är dödligheten (IFR) försumbar. Att det för gemeneman typ är lika dödligt (IFR) att dra på sig nageltrång som att få covid-19 var ju klartställt väldigt tidigt under våren 2020.
Senast redigerad av jerka11 2021-03-14 kl. 09:47.
Citera
2021-03-14, 10:09
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Först påstår du man inte kan jämföra länderna pga sina olika förutsättningar. En mening senare kan du visst jämföra ländernas statistik - när det är ett mått till Storbritanniens fördel.
Det jag påstår är att det är det MEST rättvisa sättet att jämföra eftersom det inte är beroende av en massa andra faktorer (som t.ex. att Sverige har en äldre befolkning eller att UK genomsnittligt sett har lägre hälsostatus).

Ett annat lika bra sätt att mäta hur bra man arbetade för att minska smittspridningen är att mäta hur många tester man utförde. Här var nog Sverige återigen sämst i klassen (möjligen i hela den utvecklade världen), sannolikt baserat på att man uppenbarligen inte VILLE begränsa smittan.

Jag förstår inte varför ni har så svårt att erkänna detta, det finns dessutom väl dokumenterat i artiklar publicerade i the Lancet och dessutom väl uttryckt i den svenska Coronakommisionens rapport.
Many critical voices have been raised about Sweden's national response to COVID-19 and its failure to achieve its objectives to flatten and shorten the curves of cases, hospitalisations, and deaths.4, 15 The Corona Commission (Coronakommissionen), appointed by the Swedish Government to review the national COVID-19 response, has focused initially on the situation among older people.16 On Dec 15, 2020, the Corona Commission concluded that “the single most important factor behind the major outbreaks and the high number of deaths in [elderly] residential care is the overall spread of the virus in the society”.16 In addition to the failure of the COVID-19 strategy, there are other unresolved structural factors related to the organisation of the care of older people in Sweden.
https://www.thelancet.com/article/S0140-6736(20)32750-1/fulltext
Citera
2021-03-14, 10:15
Medlem
Overminds avatar
Brittiska mutationen mer dödlig och mer smittsam... Hur går det ihop med att viruset vill leva och smitta så många som möjligt? Går ju tvärtemot allt vad forskare sagt? Mer smittsam = mildare sjukdom och virus har de ju sagt?
Citera
2021-03-14, 10:17
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 997
Att dom har fler läkare säger ingenting eftersom deras sjuksyrror i princip är som svenska undersköterskor, och svenska sjuksköterskor är i princip som engelska läkare.

Överdriver lite nu för att göra min poäng tydlig, men arbetet för en sjuksköterska skiljer sig åt extremt mellan Sverige och UK så det måste du ta med i beräkningen.

Den vård en svensk sjuksköterska ger till en Covidpatient är i nivå med den vård en engelsk läkare ger till en Covidpatient.
Det här får du naturligtvis belägga med någon form av hård fakta. Själv gissar jag att det förhåller sig så att kompetensen på läkare och sjuksköterskor är i princip exakt likadan (utbildningen är i princip likadan, lika lång och kräver lika lång praktik). Den svenska läkarlegitimationen gäller (osäker hur Brexit påverkar detta)i UK och den brittiska gäller i Sverige.

Jag skulle faktisk påstå att det du påstår är oseriöst dravel.
Citera
2021-03-14, 10:18
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Då kommer frågorna en tredje gång (tips, leta vid frågetecknen):

Du reagerade på det sista påståendet som inte var en fråga utan ett konstaterande. Var tydligen känsligt!
Nej, jag undrade endast varför du vill att jag skall "svara på frågan" när du inte ställde någon fråga.
Citera
2021-03-14, 10:21
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
60-70% i skole? Vi har haft præcis de samme undtagelser i Danmark og er ikke i nærheden. 20-25% max.

Selv Boris Johnson gik fra "Schools are safe" til "Schools are closed" på cirka 24 timer.

https://www.youtube.com/watch?v=uzW3Z86lwrQ
https://www.youtube.com/watch?v=d-Q1HdH2o5c
Det varierar säkert mellan olika områden. Dock gällde frågan huruvida skolan var stängd. Det har den ALDRIG varit. Att som dumstruten sitta och påstå att skolan varit stängd för att sedan referera till ett BBC-inslag där det uttryckligen konfirmerats att skolan varit stängd för alla UTOM barn till key workers och barn med särskilt utbildningsbehov. Lägg därtill att barn som identifierats må dåligt av att inte få gå till skolan OCKSÅ har fått gå till skolan.

Skolan har således INTE varit stängd.
Citera
2021-03-14, 10:24
Medlem
Merwinnas avatar
Jag funderar på de här tillfällena, när vårdpersonalen som vaccinerar rycker folk på gatan eller på ICA, för att hinna använda vaccinet innan tidsgränsen har gått ut för hur länge det får användas, efter att det blandats ihop.

Är det någon som vet om det "bara" blir ineffektivt om tiden har gått ut, eller om det blir direkt farligt? Jag litar nämligen inte riktigt på vårdpersonalen... Antar att det även beror på den omgivande temperaturen.
Citera
2021-03-14, 10:24
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
du.är ägd, att ni har lägre antal smittade och ändå nästan 50% fler döda än Sverige betyder bara att ni inte heller klarar av att hitta era smittade.
Vi har testat betydligt mer än Sverige. Både i verkliga tal och per capita. Att UK har varit betydligt bättre på att hitta smittade står klart för samtliga som kan se på fakta på ett neutralt vis.

Sverige VILLE ju inte hitta testade, man ville ju endast att smittan skulle spridas.
Citera
2021-03-14, 10:26
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Fast du jobbar helt klart åt någon myndighet dock inte engelsk . Troligtvis en trollfabrik i St Petersburg Du blandar fakta och fiktion och är osedvanligt kreativ .
Jag har redan lagt in en bild här på mitt passerkort till Cabinet Office och dessutom passerkortet till parlamentet, så ditt trollinlägg föll ganska platt. Jag vart dock varnad sist jag gjorde det så du får använda sökfunktionen om du vill titta på dylikt.
Citera
2021-03-14, 10:31
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Förlåt, du klagar på Sverige menar jag och vårt sätt att tackla viruset.

Poängen kvarstår, du är högst inkonsekvent.
Jag har inte klagat, jag jämför bara UK och Sverige (observera att det inte är JAG som startade diskussionen som ursprungligen gällde huruvida lockdowns har någon effekt) och konstaterar att UK varit bättre på att begränsa smittan än Sverige. BETYDLIGT bättre.

Den här grafen är ganska talande. Den visar ett par länder som anses vara de värst drabbade. Notera att dessa länder använde sig av lockdowns för att få ned smittan. Jämför med Sverige. Notera att denna kurva inte tar hänsyn till antal testade (antal positiva per test). Om man gjorde det skulle skillnaderna blir ÄNNU större eftersom t.ex. UK - som i April testade BETYDLIGT mer än Sverige per capita - fram till Juni ökat sin testning FJORTONFALLT, medan Sverige i princip bara dubblade sin testning.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-04-24..2020-06-28&country=GBR~SWE~ITA~ESP~BEL&region=World&casesM etric=true&interval=smoothed&perCapita=true&smooth ing=7&pickerMetric=location&pickerSort=asc

"Sverige var bättre på att minska smittan"? Tjena...
Citera
2021-03-14, 10:37
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Hur ser du på Indiens eller Bangladesh förutsättningar i jämförelse med UK?

Jag har tidigare tyckt att du haft en del vettiga åsikter, men du har en tydlig agenda och sitter avlönad här på forumet av någon anledning.

Dock borde du få sparken, då din ”damage control” är helt patetisk..
Ur geografiskt läge har de naturligtvis helt andra förutsättningar. Infrastruktur och ekonomi är naturligtvis mycket sämre. De har dessutom helt andra förutsättningar att testa, och det är naturligtvis en av orsakerna till att siffrorna är ganska låga.

Däremot har t.ex. Indien varit grymt framgångsrika genom att införa lockdowns (man införde landsomfattande lockdown i Mars) och användande av munskydd vilket naturligtvis begränsat smittspridningen effektivt.

Så skulle Sverige också kunnat ha gjort.
Citera
2021-03-14, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Brittiska mutationen mer dödlig och mer smittsam... Hur går det ihop med att viruset vill leva och smitta så många som möjligt? Går ju tvärtemot allt vad forskare sagt? Mer smittsam = mildare sjukdom och virus har de ju sagt?
Glöm sådana tankar kortsiktigt, men det gäller nog långsiktigt i alla fall? Viruset vill ingenting, men av de slumpmässiga mutationer som råkar smitta mer gör att de varianterna sprider sig lättare och då kommer de att ta överhanden. Man smittar ju som mest precis när man fått symtom och sedan sjunker virusmängden. Om man dör eller inte påverkar inte smittspridningen. Däremot om en mutation skulle göra att de flesta blir asymtomatiska så borde det sprida sig mer av den anledningen och då skulle teorin kunna stämma även kortsiktigt, men det är inte troligt att det muterar så mycket så snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in