2021-03-14, 00:45
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dic-tator
Max Boot har skrivit en artikel för Washington Post där han tar upp det uppenbara hyckleriet bland republikaner som förfäras över Andrew Cuomos påstådda beteende, men som varit tysta medan 21 kvinnor anklagat President Trump för sexuella övergrepp,trakasserier,fullbordad våldtäkt,mfl.

https://www.washingtonpost.com/opinions/2021/03/08/andrew-cuomo-scandal-highlights-republicans-appalling-double-standard/
På grund av Orange Man Bad så har Cuomo frikort att klämma på damer. Whataboutism...

Regel nr. 1: Förneka verkligheten.
nr. 2: Gnäll på Trump.
Citera
2021-03-14, 00:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Man kan lika gärna vända på det och säga att hela #metoo-rörelsen hycklar. Var fanns de när Tara Reade behövde dem som bäst? Eller när Hillary sa att man skulle tro alla kvinnor - UTOM när det gällde hennes man! Varför envisas Biden och Harris att fortsätta stötta Cuomo när hans supportrar faller som käglor? Ja, vi kan köra fram och tillbaka hur många gånger som helst, ena fallen värre än de andra, eller så kan vi helt enkelt konstatera att hyckeri om sexuella övergrepp är utbrett och finns i alla läger överallt och kommer alltid att finnas.

Jag kan hålla med om att hyckleri finns i båda läger.
Men jag tror även att demokraterna har ett konstant behov av att låtsas vara mer PK än vad de egentligen är.
Därför kan senatorer som al franken avgå för opassande beteende medan Donald Trump lugnt sitter kvar därför att republikanska väljare är lite mer toleranta jag än vad woke sektionen av det demokratiska partiet är.
Citera
2021-03-14, 01:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
På grund av Orange Man Bad så har Cuomo frikort att klämma på damer. Whataboutism...

Med risk för att gå OT så får jag pm:a dig istället.
Trevlig helg.
Citera
2021-03-14, 01:01
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Med risk för att gå OT så får jag pm:a dig istället.
Trevlig helg.
Du är såklart blockad pga ditt ihärdiga PM-spammande.
Citera
2021-03-14, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Inom delstaten, ja. Jag ska erkänna att jag är ganska okunnig när det gäller lokalpolitiker på delstatsnivå i USA, men jag tänker mig att det är något liknande landsting/regioner. Vissa samarbeten måste man säkert ha över delstatsgränserna, särskilt med de närmaste delstaterna. Och vissa samarbeten har man säkert på nationell nivå. Hur ska han få det samarbetet att funka när hela Dems har uppmanat honom att avgå?

En guvernör är närmast ett likna vid en statschef, mer makt i en delstat än vad vår statsminister har i Sverige.
Tror knappast det är några problem att samarbeta, oavsett vad man tycker om någon personligen så fattar man ju beslut beroende på vad som är bäst för landet/delstaten eller vad det nu handlar om.
Ingen på federal nivå kommer att neka att göra sitt jobb gentemot NY pga vem som är guvernör.
Samma sak med andra delstater, hur illa de än tycker om Coumo så lär det inte påverka samarbetet mellan delstaterna.

Det man måste ha klart för sig är att Coumo är personvald. Det fungerar inte som i Sverige där vi främst röstar på partier och partierna i stort styr politikerna.
Dems har ingen som helst makt över Coumo, han har inte fått sin position av partiet.
Citera
2021-03-14, 01:10
Medlem
Citat:

Han har ju dock rätt i att många av de republikaner som klagar på Coumo nu helt ignorerade fler och grövre anklagelse mot Trump.
Det är ju enormt hyckleri om man gnäller på Coumos agerande men accepterade Trumps.
På samma sätt är det enormt hyckleri om någon Demokrat nu försvarar Coumo fast de kritiserade Trump.
Det är inte Whataboutism.

Whataboutism blir det om man ursäktar Coumo med hänvisning till Trump, det verkar ju dock inte demokraterna göra utan tvärt om kräver de Coumos avgång.
Nu vet jag inte Max Boots inställning(kunde inte läsa artikeln) men om han på något sätt ursäktar Coumo, ja då är han ju ute och cyklar och bedriver whataboutism.
Citera
2021-03-14, 01:13
Medlem
Citat:
Jag kan hålla med om att hyckleri finns i båda läger.
Men jag tror även att demokraterna har ett konstant behov av att låtsas vara mer PK än vad de egentligen är.
Därför kan senatorer som al franken avgå för opassande beteende medan Donald Trump lugnt sitter kvar därför att republikanska väljare är lite mer toleranta jag än vad woke sektionen av det demokratiska partiet är.
För en gångs skull instämmer jag i din analys! Men slutsatsen torde väl i så fall snarare vara att det är ett mer uppenbart hyckleri av Cuomo, som förbannar sig över Trumps utsvävningar, att stanna kvar när han själv gjort samma sak, än det är för Republikanerna, som är mer "toleranta" i sina enga läger mot detta, pekar ut det (för Demokraterna) "förskräckliga" i att de har en "ful gubbe" vid rodret?
Citera
2021-03-14, 01:13
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Han har ju dock rätt i att många av de republikaner som klagar på Coumo nu helt ignorerade fler och grövre anklagelse mot Trump.
Det är ju enormt hyckleri om man gnäller på Coumos agerande men accepterade Trumps.
På samma sätt är det enormt hyckleri om någon Demokrat nu försvarar Coumo fast de kritiserade Trump.
Det är inte Whataboutism.

Whataboutism blir det om man ursäktar Coumo med hänvisning till Trump, det verkar ju dock inte demokraterna göra utan tvärt om kräver de Coumos avgång.
Nu vet jag inte Max Boots inställning(kunde inte läsa artikeln) men om han på något sätt ursäktar Coumo, ja då är han ju ute och cyklar och bedriver whataboutism.
Det är demokrater som gnäller på att Cuomo klämmer på damer. Vi på andra sidan är mer upprörda över mörkandet av dödssiffror. Det bryr sig inte demokrater om.

Men visst, p.g.a. Orange Man Bad så är Cuomo en ängel och det viktigaste är att fokusera på Trump. Vi förstår. Vi förstod för länge sedan.
Citera
2021-03-14, 01:26
Medlem
Citat:
Det är demokrater som gnäller på att Cuomo klämmer på damer. Vi på andra sidan är mer upprörda över mörkandet av dödssiffror. Det bryr sig inte demokrater om.

Men visst, p.g.a. Orange Man Bad så är Cuomo en ängel och det viktigaste är att fokusera på Trump. Vi förstår. Vi förstod för länge sedan.

Cuomo är verkligen ingen ängel, vem har påstått det?
Du är säkert mer upprörd över mörkandet av dödssiffror, det är jag med men det är inte det narrativet som körs mest i USA.
Coumo får med god marginal mest kritik för anklagelserna om sexuella övergrepp.
Kollar man på vilken nyhetskanal som helst i USA så är det mest det som det handlar om.
Fox på sin hemsida under "politics" har just nu t.ex, 5 st nyheter om Coumo av dessa handlar 4st om anklagelserna om sexuella övergrepp och den 5:e handlar om det och om Covid-siffrorna.
Så alla deras senaste nyheter om Coumo handlar helt eller delvis om anklagelserna medan bara 20% av dem berör hans agerande angående Covid.

Orsaken är kanske inte så konstig heller, sexskandaler säljer. Det är "smaskigt" och gemene nyhetstittare ser hellre på sådant än tråkigare men mer allvarliga nyheter.
Citera
2021-03-14, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
En guvernör är närmast ett likna vid en statschef, mer makt i en delstat än vad vår statsminister har i Sverige.
Tror knappast det är några problem att samarbeta, oavsett vad man tycker om någon personligen så fattar man ju beslut beroende på vad som är bäst för landet/delstaten eller vad det nu handlar om.
Ingen på federal nivå kommer att neka att göra sitt jobb gentemot NY pga vem som är guvernör.
Samma sak med andra delstater, hur illa de än tycker om Coumo så lär det inte påverka samarbetet mellan delstaterna.

Det man måste ha klart för sig är att Coumo är personvald. Det fungerar inte som i Sverige där vi främst röstar på partier och partierna i stort styr politikerna.
Dems har ingen som helst makt över Coumo, han har inte fått sin position av partiet
.
Två kommentarer.

Första meningen äär bara delvis rätt. Det är partier som kampanjar, snarare än personer, det är sant, men jag skulle snarare säga att det är VÄLDIGT principiellt likt Sverige på sä sätt att våra folkvalda sitter på personliga mandat. Därför är det hart när omöjligt att sparka dem, även när de skiter i att dyka upp på jobbet över huvud taget.

Dock är din andra mening en sanning med modifikation. Demokraterna har ganska MYCKET inflytande över Cuomo. Man kan ytterst förklara honom "persona non grata" och utesluta honom ur partiet. Han får då fortsätta som oberoende, vilket skulle vara ett ödesdigert slag mot honom, och tydliggöra att han regerar utan stöd från sitt parti. Det hände med USAs 10:e president, John Tyler, som blev portad hos såväl "Whig"-partiet och Demokraterna. Cuomo är dessutom starkt beroende av pengar som kommer ufifrån och Biden och has regering skulle, rent teoretiskt, välja att hålla inne med medel för att tvinga Cuomo att avgå.
Citera
2021-03-14, 09:48
Medlem
klybans avatar
Citat:

Ja, vi måste ju ha nått och jämföra med, och där får vi direkt berättat för oss om det hyckleri du har med Cuomo
På tal om att förneka verkligheten då.
Citera
2021-03-14, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Två kommentarer.

Första meningen äär bara delvis rätt. Det är partier som kampanjar, snarare än personer, det är sant, men jag skulle snarare säga att det är VÄLDIGT principiellt likt Sverige på sä sätt att våra folkvalda sitter på personliga mandat. Därför är det hart när omöjligt att sparka dem, även när de skiter i att dyka upp på jobbet över huvud taget.

Det gäller enbart för riksdag, landsting eller kommunfullmäktige inte för själva posten som statsminister, eller din position i kommunfullmäktige.
Stefan Löfven är t.ex. inte personvald till statsminister eller partiledare för Socialdemokraterna.
Han är bara folkvald till riksdagen.
Han är vald av partiet att leda partiet. Och det är på grund av partiernas mandat han kunnat bilda regering. Inte på grund av personliga röster så som man väljer president eller guvernör i USA.
Coumo är dock folkvald just till sin specifika roll som Guvernör. Han är inte vald/utsedd av partiet.

Det är alltså väldigt stor skillnad på hur man utser president, guvernör eller borgmästare i USA jämfört med motsvarande positioner i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in