2021-03-13, 21:20
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Ord mot ord är alltid svårt och många blir frikända, eller så läggs utredningen ned väldigt fort. Bara några procent av anmälda våldtäkter leder till slut till fällande dom, så nej, det räcker inte att bara påstå att man blivit våldtagen och berättat det för några vänner som många verkar göra gällande. Jag tycker också att den här fup:en ska bli intressant läsning om det går till åtal. Enligt DN finns det stödbevisning i form av kommunikation mellan de båda efter händelsen. Han är häktad på den högra misstankegraden sannolika skäl.
"Åklagaren säger att det finns stödbevisning som styrker kvinnans berättelse.

– Det finns naturligtvis stödbevisning till de uppgifter som kvinnan har lämnat. Det är det som gör att jag och tingsrätten har funnit att det föreligger sannolika skäl. Sedan har den misstänkte och försvararen en annan uppfattning om hur man ska värdera den bevisning vi har, säger Annika Bokefors.

Som exempel lyfter hon ”elektronisk kommunikation”, som främst skett efter det påstådda brottet och som enligt åklagaren har betydelse i ärendet."
https://www.dn.se/sverige/toppjurist-begard-haktad-for-valdtakt/
Lambertz ombud talar om "vidlyftiga berättelser", vilket väl tyder på att parterna har mycket olika syn på vad som hänt, men innehållet i sms och liknande är svåra att bortförklara.
Citat:
Mannens advokat Ola Salomonsson vill inte gå in på hur hans klient har reagerat på beslutet eller vad han har haft för relation med kvinnan.

Häktningsförhandlingen tog lång tid. Kan du säga något om det?

– Ja, det gör det ibland. Det är vidlyftiga berättelser och det är en del av förklaringen, säger Ola Salomonsson till DN.

I sammanhanget kan det var intressant att ta del av det vägledande avgörandet där en man befanns skyldig till oaktsam våldtäkt. Även här finns det elektronisk kommunikation både före och efter händelsen:
https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/nyheter/2019/07/hogsta-domstolen-provar-mal-om-den-nya-sexualbrottslagstiftningen/

Målsäganden fick även skadestånd. Ersättningen för kränkning samt ersättning för sveda och värk vid oaktsam våldtäkt uppgick till sammanlagt 85 000 kr. Det handlar alltså inte om några fantasisummor utan om rätt beskedliga belopp.
https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/avgoranden/2019/42983/
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Material före och/eller efter det inträffade?
Vet ej om man ska tolka häktningen som att materialet talade emot (enbart) honom.

Hakar mig fortfarande på hans erektila funktion. Låg han och torrjuckade på henne? Med snoppen framme?
Lambertz snopp behöver inte ha varit inblandad för att den sexuella handlingen ska rubriceras som våldtäkt. Det räcker med att han utfört handlingar som är jämförbara med vaginalt samlag. Han kan t ex ha penetrerat henne med fingrarna eller något föremål vaginalt eller analt.
Där har du lite mer att fundera över
Citera
2021-03-13, 21:22
Medlem
Diskussionen här på FB är märkligt förvirrad.

Allmänt sett är våldtäktsmål svåra att utreda då det i praktiken bara finns direkta uppgifter från de två som deltagit. Sedan 1 juli 2018 krävs frivillighet från kvinnans sida för att mannens handlande inte ska vara straffbart. Sedan ska handlandet bedömas vara sådant att det i sig kan utgöra våldtäkt. Dessutom, och här är det som många inte förstår, krävs det uppsåt från mannens sida för att han ska kunna straffas. Uppsåt finns i olika former. Den svagaste formen är s k likgiltighetsuppsåt. Föreligger inte uppsåt kan mannen i stället dömas för det nya brottet oaktsam våldtäkt. Men då krävs det grov oaktsamhet.

Det kan alltså inte uteslutas att en kvinna uppfattade att det inte förelåg frivillighet, men att mannen ändå själv uppfattade att frivillighet förelåg. Detta är ett av problemen i de aktuella straffbestämmelserna. Det s k subjektiva rekvisitet hos mannen prövas inte tillräckligt noga i den här typen av mål. Eftersom det är straffrätt innebär det att det är åklagaren som har hela bevisbördan för mannens subjektivitet och den tilltalade ska gå fri om det finns en viss begränsad sannolikhet att han saknade uppsåt (och ej var grovt oaktsam). Det är nästan omöjligt att förklara detta för de som inte är jurister.
Citera
2021-03-13, 21:22
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, det är vad jag förstår då en spekulation byggd på att denna kvinna likt BO kontaktat Lambertz och han hjälpt henne.
Det passar ju in, men å andra sidan är intervjun* från februari 2020 och det har framgått på annat håll att BO och GL ”knappt träffats” innan den beryktade jul-lunchen.
Låter lite länge?

Men den totala ironin i scenariot är oemotståndlig.

*) om det var denna kvinna du/ni menade?
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-03-13 kl. 21:24.
Citera
2021-03-13, 21:26
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det passar ju in, men å andra sidan är intervjun från februari 2020 och det har framgått på annat håll att BO och GL ”knappt träffats” innan den beryktade jul-lunchen.
Låter lite länge?

Men den totala ironin i scenariot är oemotståndlig.
Nu vet jag inte om det där med "jul-lunch" är din tolkning. Men att bli så packad på lunchen att man inte vaknar förrän en 71-årig gubbe har kört kuken i dig dig känns inte helt stabilt.

”knappt träffats” indikerar väl att man iallafall inte haft sex än. Eller?
Citera
2021-03-13, 21:31
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nu vet jag inte om det där med "jul-lunch" är din tolkning. Men att bli så packad på lunchen att man inte vaknar förrän en 71-årig gubbe har kört kuken i dig dig känns inte helt stabilt.

Absolut. Det har förekommit lite olika uppgifter om hur mycket de hade setts ’IRL’. Jag tog fasta på intervjun med målsägarbiträdet som såvitt jag minns sa ”knappt träffats”. Med tanke på Covid och i allmänhet tolkar jag det som lunch/kaffe och inte i sängkammaren.

Jul-lunch skall inte tolkas bokstavligt, GL och BO kan såklart ha mötts i villan för jul-middag.
Citera
2021-03-13, 21:48
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Stod någonstans att GL hade väldigt mycket att säga, vilket skulle gjort att det drog ut på tiden.

Men jag tror du har rätt. Det finns annat än ord mot ord.
Det är intressant. Om GL ansåg sig skyldig skulle han inte sagt något utan väntat till rättegången.
Såpass jurudikkunnig är han att han förstår vikten av att hålla käft när man är skyldig. Också när man inte är skyldig egentligen, men han ville väl försöka påskynda utredningen.
Citera
2021-03-13, 21:50
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
...

Lambertz snopp behöver inte ha varit inblandad för att den sexuella handlingen ska rubriceras som våldtäkt. Det räcker med att han utfört handlingar som är jämförbara med vaginalt samlag. Han kan t ex ha penetrerat henne med fingrarna eller något föremål vaginalt eller analt.
Bäste Bror Duktig Lustig Kurre!
Jo, tack, jag vet.
Men det har tidigare i tråden pratats om sperma på soffan.

Har han ejakulerat med fingrarna? Det visste jag inte att man kunde.
Eller har han ejakulerat på nåt föremål och gnidit det mot soffan? Före eller efter införandet i vaginan? Kan det ha droppat från föremålet?

Tacksam för svar!
Hälsningar från en funderare
Citera
2021-03-13, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Nu vet vi väl inte hur mycket klockan var när det hände, troligtvis var det sent på kvällen eller natten. Har man groggat på hela dagen kan man vara ganska utslagen framåt kvällskvisten.
Citera
2021-03-13, 22:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo123
Nu vet vi väl inte hur mycket klockan var när det hände, troligtvis var det sent på kvällen eller natten. Har man groggat på hela dagen kan man vara ganska utslagen framåt kvällskvisten.
Absolut. Min kommentar gällde "lunch".
Citera
2021-03-13, 22:35
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falken77
Diskussionen här på FB är märkligt förvirrad.

Allmänt sett är våldtäktsmål svåra att utreda då det i praktiken bara finns direkta uppgifter från de två som deltagit. Sedan 1 juli 2018 krävs frivillighet från kvinnans sida för att mannens handlande inte ska vara straffbart. Sedan ska handlandet bedömas vara sådant att det i sig kan utgöra våldtäkt. Dessutom, och här är det som många inte förstår, krävs det uppsåt från mannens sida för att han ska kunna straffas. Uppsåt finns i olika former. Den svagaste formen är s k likgiltighetsuppsåt. Föreligger inte uppsåt kan mannen i stället dömas för det nya brottet oaktsam våldtäkt. Men då krävs det grov oaktsamhet.

Det kan alltså inte uteslutas att en kvinna uppfattade att det inte förelåg frivillighet, men att mannen ändå själv uppfattade att frivillighet förelåg. Detta är ett av problemen i de aktuella straffbestämmelserna. Det s k subjektiva rekvisitet hos mannen prövas inte tillräckligt noga i den här typen av mål. Eftersom det är straffrätt innebär det att det är åklagaren som har hela bevisbördan för mannens subjektivitet och den tilltalade ska gå fri om det finns en viss begränsad sannolikhet att han saknade uppsåt (och ej var grovt oaktsam). Det är nästan omöjligt att förklara detta för de som inte är jurister.
Allmänt sett finns det inget som säger att GM är en man och BO en kvinna. I just detta fall är den misstänkte en man, men det kunde lika gärna ha varit en kvinna. Lagen är könsneutral.

Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Bäste Bror Duktig Lustig Kurre!
Jo, tack, jag vet.
Men det har tidigare i tråden pratats om sperma på soffan.

Har han ejakulerat med fingrarna? Det visste jag inte att man kunde.
Eller har han ejakulerat på nåt föremål och gnidit det mot soffan? Före eller efter införandet i vaginan? Kan det ha droppat från föremålet?

Tacksam för svar!
Hälsningar från en funderare
Sperma på soffan är bara en lös spekulation i tråden. Det finns inget som säger att det varit en soffa inblandad. Kanske däckade hon i gästrummet.

Att det tog en stund innan hon vaknade till tycker jag tyder på att det inte handlar om samlag utan om att han hade sin hand i hennes trosor osv. Men det är bara en spekulation från min sida.

Det kan ju vara så att hon inte alls var däckad.

Nu har du ännu mer att fundera på
Citera
2021-03-13, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Lambertz ombud talar om "vidlyftiga berättelser", vilket väl tyder på att parterna har mycket olika syn på vad som hänt, men innehållet i sms och liknande är svåra att bortförklara.

I sammanhanget kan det var intressant att ta del av det vägledande avgörandet där en man befanns skyldig till oaktsam våldtäkt. Även här finns det elektronisk kommunikation både före och efter händelsen:
https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/nyheter/2019/07/hogsta-domstolen-provar-mal-om-den-nya-sexualbrottslagstiftningen/

Målsäganden fick även skadestånd. Ersättningen för kränkning samt ersättning för sveda och värk vid oaktsam våldtäkt uppgick till sammanlagt 85 000 kr. Det handlar alltså inte om några fantasisummor utan om rätt beskedliga belopp.
https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/avgoranden/2019/42983/

Frågan är om det räcker med att han lagt fingrarna ovanpå snippan osv, dagens gräns för våldtäkt är väl inte helt enkel att förstå för den äldre generationen människor. tror inte ens det behöver vara penetration på något sätt
Citera
2021-03-13, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo123
Inga problem att följa G.L och hans julvanor.

För julafton är bäst. Med julgröten på morgonen, elvakaffet, pysslet, julbordet, Kalle Anka, tomten, klapparna, pysslandet, Karl-Bertil Jonsson, kvällssmörgåsen – och det sköna lugnet med en bra film på tv. Samma procedur som förra året. Samma som varje år.

God jul alla kära vänner! 🎅🎄💕

Det mest troliga är väl att mentorn tillsammans med sin adept smakat skinkan vid 14.00. Lite glögg har nog också förekommit. Lagom till 15:00 sätter G.L planen i verket. Blandar en riktig stark grogg till Piff och Puff sedan går allt planenligt och adepten "däckar" på soffan framåt kvällskvisten.
Senast redigerad av leosurvey 2021-03-13 kl. 22:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in