2021-03-13, 21:16
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Det får ni försöka lista ut på egen hand hur man slipper få så höga dödstal och stort BNP-ras som ni har fått.
Jag tänkte att eftersom du är så tvärsäker på att vi gjort fel så kunde du tala om vad man skulle gjort istället? Men du kan inte det?
Citera
2021-03-13, 21:19
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Du är alltså en av dom som har sett till att ni har hamnat där ni är.
Du är på riktigt helt verklighetsfrånvänd.
Ni har högre dödstal, högre överdödlighet, sämre ekonomi, större statsskuld, sämre ekonomisk kompensation till företag,.sämre socialt skyddsnät, ni är kort och gott bland dom sämsta i hela världen och du har mage att kritisera Sverige.....
Nej, vi har inte högre dödstal än Sverige sett till förutsättningarna - där är Sverige tveklöst sämst i hela världen.

Ekonomiskt har vi inga som helst problem att ta hand om våra egna (i motsats till Sverige).

Vi drabbades hårdare än andra länder av helt andra anledningar och detta TROTS att vårt sjukvårdssystem är överlägset Sveriges.

Sämre kompensation till företag...haha, du vet uppenbarligen inte vad du pratar om.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-03-13 kl. 21:21.
Citera
2021-03-13, 21:23
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Sverige skulle ha gjort som Norge och Finland, om du frågar mig.

Tror du får vänta och se faktiskt Norge har bevisligen fått in den sydafrikanska varianten nu . Med lite otur från deras sida kommer de önska att de fått en lite billigare immunitet av en mindre aggresiv virus variant .

Du kan för övrigt bara spekulera för närvarande eftersom pandemin inte är över än och än lär viruset bjuda motstånd och komma med överraskningar

Jag vet dessutom hur det såg ut i både Skottland och England i butikshyllor och hur folk agerade under pandemins början . Jag tog mig hem den 18 mars just av den anledningen . Ja om du var vegan så fanns det möjligtvis en liten chans . Lovar att många levde jävligt torftigt ett tag där .
Citera
2021-03-13, 21:24
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Som sagt, det fanns ingen manual. UK gjorde HELT RÄTT med utgångspunkt från vad man visste vid tillfället för beslutet.

Krisen i Wuhan borde ha utlöst larm runt om i Världen. Men i synnerhet Europas länder misslyckades med att ta varning.

Jag lägger en del av skulden på WHO, som uppmanade Världens länder att fortsätta att ta emot resenärer från Kina, trots händelserna i Wuhan. WHO's generaldirektör Tedros Adhanom Ghebreyesus uttryckte sig näst intill hotfullt mot länder som ville skydda sin befolkning genom att stoppa resenärer från Kina.

Kinas grannländer var mer misstänksamma mot Kina än européerna. Den misstänksamheten räddade exempelvis Taiwan från epidemin.
Citera
2021-03-13, 21:26
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Jag vet dessutom hur det såg ut i både Skottland och England i butikshyllor och hur folk agerade under pandemins början . Jag tog mig hem den 18 mars just av den anledningen . Ja om du var vegan så fanns det möjligtvis en liten chans . Lovar att många levde jävligt torftigt ett tag där .
Trams.
Det var flera här som påstod samma sak men detta var endast ett logistiskt bekymmer. Det var ingen som levde "torftigt". Vilket jävla nys...
Citera
2021-03-13, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
TV4 rapporterar att idag skriver närmare 30 000 personer högskoleprovet. De rekommenderas bära munskydd och kommer att sitta på två meters avstånd. På bilderna från TV4 såg jag inga med munskydd förutom två som jobbade med avprickning. Skall bli intressant och se om det kommer att resultera i någon ökning eller inte.

Jag läste om det och det rekommenderades också att om man hade symptom skulle man inte skriva provet.
Jo tjena. Behövs bara några superspridare så får vi väldigt många nya fall om några veckor.
2 meter räcker inte.
Citera
2021-03-13, 21:36
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Hur menar du att det skulle gått till? Vilka "kort" skulle vi spelat?

HUR skulle UK ha hanterat den här pandemin för att endast 13,000 personer skulle dö?
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Det får ni försöka lista ut på egen hand hur man slipper få så höga dödstal och stort BNP-ras som ni har fått.

Jag vill också att du förklarar vad du tänker på. Tänker du som jag, att Europas länder borde ha gjort som Taiwan och Australien? Eller tänker du på någonting helt annat?

Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Tror du får vänta och se faktiskt Norge har bevisligen fått in den sydafrikanska varianten nu . Med lite otur från deras sida kommer de önska att de fått en lite billigare immunitet av en mindre aggresiv virus variant .

Den immunitet Sverige har fått är inte billig. Den har kostat enormt mycket i både liv, hälsa och pengar. Den billigaste immuniteten fås i form av en spruta.

Jag tror inte att Norges invånare önskar att dom hade gjort som Sverige.
Citera
2021-03-13, 21:37
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Trams.
Det var flera här som påstod samma sak men detta var endast ett logistiskt bekymmer. Det var ingen som levde "torftigt". Vilket jävla nys...

Knappast eftersom vi försökte handla varje dag och flera gånger om dagen . Kött chark pasta och receptfria värktabletter toapapper fanns inte och det lilla som fanns försvann direkt . Samt att de jag var där med tog sig hem till Tyskland en månad senare Daglig kontakt dessutom. Men visst Glasgow var bara en sketen bortglömd håla högst obetydlig

Du skönmålar och brunsmetar om vartannat . Kul debatt teknik .

Det du gör nu är att glorifiera engelsk sjukvård och England och pratar skit om ett svenskt system och systemfel du öht inte förstår .
Citera
2021-03-13, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Nergången i vabandet beror med stor sannolikhet på att väldigt många hushåll har någon eller båda föräldrar som arbetar hemifrån. Man tar inte ut VAB då man förlorar pengar på detta.

Man ska ju också, och får inte ha barn i skolan vid minsta lilla symptom. Har själv 2 barn i skolålder, vi har inte plockat ut VAB sista året.

Däremot är det glädjande att vi har låga nivåer med influensa och vinterkräksjuka

En del är VOB, men många kan inte jobba särskilt bra med ett sjukt barn hemma. Ser man till antal infektioner som är rekordlåga så är det barn som ofta drabbas av dem. Det är pga av restriktionerna som infektionerna gått ner, ingen tvekan. Detsamma gäller infektioner hos barn, det spiller över på alla.
Citera
2021-03-13, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetefasiken
Vad med den abnormt ökade uppmärksamheten kring personlig och vardaglig, basal hygien?

Inte för att jag förstod vad du menade, men i princip alla infektionssjukdomar har minskat, en del rejält. Avstånd och hygien, samt att inte släppa iväg några snoriga barn till förskola och skola.
Citera
2021-03-13, 21:43
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Inte för att jag förstod vad du menade, men i princip alla infektionssjukdomar har minskat, en del rejält. Avstånd och hygien, samt att inte släppa iväg några snoriga barn till förskola och skola.

Lägg också till att människor reser mindre vilket också minskar risken att drabbas av diverse infektioner.
Citera
2021-03-13, 21:45
Avslutad
Citat:
Jag tänkte att eftersom du är så tvärsäker på att vi gjort fel så kunde du tala om vad man skulle gjort istället? Men du kan inte det?
Nä, jag vet inte hur ni kunde klanta till detta till den så till den grad ni gjorde. Ni valde väl att skydda liv och ekonomi för lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in