2021-03-11, 18:40
Medlem
killawifes avatar
V70 har inte så bra väghållning original ens så allt har ju lite att göra med vad man jämför med. Det är stora, sävliga bilar med mjuk fjädring. Är bilen då även gammal och sliten så hjälper det inte direkt.

Det krävs en hel del för att få ordning på det, är bilen värd det?
Citera
2021-03-11, 18:52
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Varför har du plåster ts? Hemma mekat o skadat dig?

Det är eltejp runt fingret. Jag fick självsprickor i fingrarna när jag (på förra jobbet) monterade parabolantenner hos norrbaggarna. -26 grader kallt och frös väldigt om händerna (och fötterna) och pillade sönder fingrarna mot muttrar och vassa kanter. Gjorde väldigt ont jobba med sådana fingrar 12 timmars pass, läkte inte under 14 dagar. Jag var rädd för infektion. Bild: https://www.bildtagg.se/bild/notl3u9799h9m7fzp6i6hv0m

Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Ja, det staget skall inte sitta så löst.

Jag ska skruva åt staget.
Senast redigerad av Hegamon 2021-03-11 kl. 19:01.
Citera
2021-03-11, 19:01
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
ahhh klassiskt volvo fel att bilen känns "jassig" den hänger inte lite på framvagnen dvs lägre fram än bak ???

Tycker inte det. Den ser ut så här nu, med ganska mycket saker i bagageutrymmet: https://www.bildtagg.se/bild/5kxx15saa0pq7l4ylywyrvmo

Citat:
det med slitna delar i framvagnen gör att den drullar över framvagnen , men sen det går ju inte att jämför en volvo med swedens finest SAAB 95, Aero eller inte, det är som att flyga lågt

Det ska nog köras Aero här också. Jag har en sådan och det blir nog till att fixa den och låta V70n stå ett tag.
Citera
2021-03-11, 19:03
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag ska skruva åt staget omgående.

Det staget ska sitta löst om man vickar framåt och bakåt, men inte sidledes.
Sedan ser jag att du har den gamla typen av övre motorfäste som förbinder staget med motorn. Det är så gott som alltid sprucket om det är original från fabrik, så du kan byta det till den nya versionen:

https://www.bildelaronline24.se/sasic/13886017
Citera
2021-03-11, 19:57
Medlem
Citat:
Tycker inte det. Den ser ut så här nu, med ganska mycket saker i bagageutrymmet: https://www.bildtagg.se/bild/5kxx15saa0pq7l4ylywyrvmo

Det ska nog köras Aero här också. Jag har en sådan och det blir nog till att fixa den och låta V70n stå ett tag.

hur är din min är svart full lullad chippad ,men ngn glorofierad mupp har ersatt dämpare/fjädrar med billiga coilovers så den är så sjukt hård. så skall byta det till våren
Citera
2021-03-13, 17:02
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
ahhh tänk när våren kommer så man kan gasa AERO

Aeron jag har (9-5) klarar av att ge mig ett stort fett smil när jag trycker på gasen. Fett dumpljud från turbon och bra accleration. Det kan inte V70:n ge mig, alls. V70N är däremot mycket bra A till B bil. Väghållningen i Aeron är också av en annan värld.

Jag vet inte om turbodumpen ska höras så tydligt? Psschhhpoomp låter det. Möjligen den har trimsteg inmonterat? Jag vet inte.. Ser fram emot köra den iaf, det blir ganska snart.
Citera
2021-03-15, 08:15
Medlem
Citat:
Aeron jag har (9-5) klarar av att ge mig ett stort fett smil när jag trycker på gasen. Fett dumpljud från turbon och bra accleration. Det kan inte V70:n ge mig, alls. V70N är däremot mycket bra A till B bil. Väghållningen i Aeron är också av en annan värld.

Jag vet inte om turbodumpen ska höras så tydligt? Psschhhpoomp låter det. Möjligen den har trimsteg inmonterat? Jag vet inte.. Ser fram emot köra den iaf, det blir ganska snart.

Aero som att flyga lågt, säkert öppen recirkulations ventil
Citera
2021-03-15, 09:42
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Hur fungerar en "öppen recirkulations ventil"?

Antingen är det väl öppet eller recirkulation?
Citera
2021-03-15, 10:45
Medlem
Det absolut vanligaste problemet med dessa bilar är att underhållet är eftersatt.
Har kört många bilar på den plattformen, V70, S80, S60 som känns som snorklumpar på vägen.

Byt bussningar, stag och fjädring när den blir dålig, skaffa ordentliga däck när dom börjar ta slut och se framförallt till att saker inte hänger löst om det skall sitta fast!
Det kostar lite pengar men gör man det så kommer bilen vara betydligt trevligare att köra!
V70N är en bra plattform och en bra bil. Den är inte gjord för bankörning även om man kan komma en bra bit på vägen genom uppgradering. Personligen tycker jag att det är bortkastade pengar, men då är jag inte 25 längre!
Citera
2021-03-15, 12:38
Medlem
Byt stötdämparna! Max 10.000 mil är de fullgoda sen tar de bara upp de största rörelserna.

Köp gasdämpare av något kvalitetsmärke. Brukar finnas till bra pris på tyska ebay.
Citera
2021-03-15, 12:48
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Fast med Hegamons tidigare eskapader i åtanke så är det nog bättre att inte kosta på den 5000 kr-bilen något, den går nog snart till skrot, kanske redan efter nästa besiktning.
Citera
2021-03-15, 16:45
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Den är alltså bonnteimad med andra ord? Jag gjorde något liknande med erg-ventilen på min 850 turbo. Det fick laddtrycket att öka enligt laddtrycksmätaren och det kändes att effekten blev mera. Eller om det var en metallbricka jag pillade dit, så laddade turbon mera, kommer inte ihåg helt. Har för mig Volvon ökade från laddtrycket från 0.9 som är standard till 1.3, vilket motsvarar 40-50 hk, enligt tabeller jag sett.

Oavsett så räcker 250 hk i en bil. Sabben har iaf det på pappret . Sedan kanske den bara har 230 hk i verkligheten, jag har läst om dessa diskussioner om vad en Aero verkligen har under huven.

När jag tänker på det så vill jag ha mera häst i Aeron, automat som det är. Volvo V70N med 140 hk känns oändligt trög som sirap. Det tillsammans med dålig väghållning är vad miss missnöje består i. Annars är det en förträfflig bil.

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Fast med Hegamons tidigare eskapader i åtanke så är det nog bättre att inte kosta på den 5000 kr-bilen något, den går nog snart till skrot, kanske redan efter nästa besiktning.

Jag har inte saboterat en bil på länge, det kanske snart är dags. Nej fel.. jag smällde rentav in förra arbetsgivarens Caddy i en stolpe så att framskärmen blev bucklig. Det skedde förra månaden.
Senast redigerad av Hegamon 2021-03-15 kl. 16:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in