2021-03-13, 15:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Hon var 25år då 2017? 29 idag?

Eller 25 idag. Zoran går tillbaka till 2017
25 eller 26 idag. Född 1996
Citera
2021-03-13, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Vad du tycker är väl knappast relevant utan det intressanta är ju domstolens bedömning. En domstol hade inte heller sett ditt exempel som två våldtäkter utan som delar i samma gärning så jag förstår inte din poäng.

Min poäng var att ett fall där en person döms för två våldtäkter självklart medför mer skadestånd än ett fall där det endast döms för en våldtäkt och att det därför inte är jämförbara fall.
Vill inte fortsätta en uppenbarligen svårförd diskussion.
Det fetade:
Ja, i fallet med den kände fotbollsspelaren var ju verkligen domstolens bedömning minst sagt synnerligen intressant..

Cit: "..som delar i samma gärning.." -ja, det var just det att brottsoffret mellan två våldtäkter tog en rökpaus på balkongen tillsammans med förövaren som gjorde att det landade i två stycken våldtäkter.
Där ser man ännu ett exempel på tobakens skadeverkningar, åtminstone om man är den kände fotbollsspelaren..
Citera
2021-03-13, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Jag syftade inte till att anmälaren ska ha begått ett brott utan att personen som anklagar en oskyldig för brott begår det även när denne i polisförhör hävdar att brottet har begåtts alldeles oavsett vem som är anmälaren.

Vill man sätta dit någon för ett brott denne inte har begått (uppenbart uppsåt) hjälper det alltså inte att låta en väninna göra anmälan (vilket var det som hävdades).

Du verkar inte riktigt ha koll på vad du skriver. Du skrev:

”Man begår brottet falsk tillvitelse om man i förhör med Polismyndigheten hävdar att en oskyldig har begått brott oavsett vem som har anmält brottet.”

Jag menar att det inte räcker med att hävda att någon har begått ett brott som denne inte har begått för att det skall klassas som falsk tillvitelse.
Menar att det även måste föreligga ett uppsåt: att man VET att den utpekade är oskyldig. Det KAN nämligen uppstå situationer i vilka någon TROR att någon annan har begått ett brott men då hen är oskyldig.
Orkar inte förklara bättre, och det lär bli OT.
Citera
2021-03-13, 15:57
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Den enda som omnämns i Soran-tråden har initialerna JL , var någon slags elevrådsordförande. Men vad jag kan se så är hon bara 25, så det är nog inte hon.

Det står inget namn, men verkar ju vara lite rättshaveristiskt att vägra betala skadeståndet som domstolen bestämt....

Jag tror även att hon påstod att komikern utsatt henne för sexövergrepp i minst ett års tid......

Varför går man tillbaka om sexet var så obekvämt/dåligt?? Ringer varningsklockor här.....

"Vill inte betala skadestånd

Kvinnan medger att det var hon som publicerade inlägget i Facebookgruppen, men nekar till brott och vill inte betala skadestånd. Hon menar bland annat att hon inte har haft uppsåt att sprida meddelandet på ett sådant sätt att det är förtalsgrundande och hon hävdar också att uppgifterna i inlägget är sanna."

https://www.mitti.se/nyheter/solnakvinna-doms-for-grovt-fortal-mot-kand-tv-profil/lmtcy!8251811/
Senast redigerad av Marie-Antoinette 2021-03-13 kl. 16:02. Anledning: Tillägg
Citera
2021-03-13, 15:59
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Du verkar inte riktigt ha koll på vad du skriver. Du skrev:

”Man begår brottet falsk tillvitelse om man i förhör med Polismyndigheten hävdar att en oskyldig har begått brott oavsett vem som har anmält brottet.”

Jag menar att det inte räcker med att hävda att någon har begått ett brott som denne inte har begått för att det skall klassas som falsk tillvitelse.
Menar att det även måste föreligga ett uppsåt: att man VET att den utpekade är oskyldig. Det KAN nämligen uppstå situationer i vilka någon TROR att någon annan har begått ett brott men då hen är oskyldig.
Orkar inte förklara bättre, och det lär bli OT.

Ja herregud, jag har inte ifrågasatt att det krävs uppsåt för ett uppsåtsbrott. Nu var dock förutsättningarna sådana i diskussionen att någon falskeligen skulle anklaga annan för brott varför någon diskussion om subjektiv täckning knappast var av intresse.

Nu vet jag inte om du verkligen inte förstod diskussionen eller om du bara är dryg men påståendet var att det är smart att låta en väninna att anmäla en falsk våldtäkt då man själv inte begår brottet falsk tillvitelse om det sker på det viset.
Citera
2021-03-13, 16:04
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Vill inte fortsätta en uppenbarligen svårförd diskussion.
Det fetade:
Ja, i fallet med den kände fotbollsspelaren var ju verkligen domstolens bedömning minst sagt synnerligen intressant..

Cit: "..som delar i samma gärning.." -ja, det var just det att brottsoffret mellan två våldtäkter tog en rökpaus på balkongen tillsammans med förövaren som gjorde att det landade i två stycken våldtäkter.
Där ser man ännu ett exempel på tobakens skadeverkningar, åtminstone om man är den kände fotbollsspelaren..

Återigen så är det irrelevant vad du tycker om saken då det var möjligt skadestånd som diskuterades. Anser du att det är irrelevant för bedömningen av skadestånd om man döms för en eller två våldtäkter?

Domstolen har bedömt att det handlar om två olika gärningar därför döms man för två olika brott. Vad som kan ses som olika gärningar får du läsa dig till då det är en komplicerad juridisk bedömning.
Citera
2021-03-13, 16:05
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretQ
Så tänker du.
Den här äldre mannen var enligt hans egna ord "en extra pappa" som hon antagligen litade på. En extrapappa eller killkompis ska man väl också ha förtroende för och inte anta att de tänker våldta om man är hembjuden till dem. Eftersom du tydligen inte heller varit med om en våldtäkt så har du inte tolkningsföreträde eller rätt att döma tjejen. Eller är det lättare för dig som kvinna att måla ut henne som en gold digger, snarare än att tänka att gubbfan är ett äckligt kryp. Är det det där med att han är/var en uppsatt man med förmodliga pengar som gör tjejen till en bov?

Nejdå, jag tycker inte att hon är en bov. Men en vuxen kvinna borde ha bättre koll på tillvaron. Det här med "extrapappa" ger mig obehagliga vibrationer... Om det gällt en tonåring så hade jag förstått henne.
Citera
2021-03-13, 16:13
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
25 eller 26 idag. Född 1996

Hon är 24 år och bor i Solna så hon är knappast involverad.
Citera
2021-03-13, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Nejdå, jag tycker inte att hon är en bov. Men en vuxen kvinna borde ha bättre koll på tillvaron. Det här med "extrapappa" ger mig obehagliga vibrationer... Om det gällt en tonåring så hade jag förstått henne.

Har du aldrig sett ett fruntimmer med hundögon eller huvudet på sne. Dom kan kalla vem som helst vad som helst. Mest anmärkningsvärt är när de kallar någon de snackar skit om för vän eller BFF!!!!!!
Akta er för snea huvuden och hundögon om de inte tillhör era barn, barnbarn.
Citera
2021-03-13, 16:26
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore

Visar återigen att kvinnor inte borde bli myndiga vid 18 års ålder, 40 är kanske en mer lämplig ålder.
Citera
2021-03-13, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tumrullaren
Sperma i soffan betyder ingenting oavsett vad GL medger. Det är ju GL:s egen soffa. Han kan spruta sperma där varje dag om han vill det.
Jag skrev också ellerförsökte iaf,sekret eller annat från bo, men fastnade tydligen inte!
Citera
2021-03-13, 16:32
Medlem
Någon som har koll på när åtal ska vara väckt? Blir GL omhäktad om åklagaren inte kan väcka åtal på utsatt tid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in