2021-03-13, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qzr1
Får lite ångest nu när den ligger så högt just nu. Men det finns indikationer på att det kommer fortsätta stiga? Känns drygt om jag köper nu för $60k och om en vecka är den nere i $40k t.ex.

Förstår att det är en väldigt volatil valuta men jag är så dåligt insatt i ekonomi och BTC osv, även fast jag läst en del är jag trots allt en novis nybörjare. Men du skulle alltså rekommendera att köpa nu trots $60k när den för en vecka sen låg på $47k? Jag vet att det sista du skrev indikerar det men vill bara försäkra mig ytterligare en gång.
Hade jag haft mer pengar så hade jag köpt mer nu.
Citera
2021-03-13, 14:24
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
1: Vad blir fördelarna jämfört med hur saker fungerar idag? Var inte hela idén med krypto att göra sig oberoende av finanssystemet?
Syftet med Bitcoin är att skapa ett monerärt system utan tillit ja.. Det står i första raderna i Bitcoins white paper.

Citat:
Känner du till P27? https://nordicpayments.eu/ Nordiska banker håller precis på att investera miljarder i en gemensam avvecklingsplattform för nordiska valutor. De har hållit på i tre år, spenderat hundratals miljoner och det har fortfarande inte gått en enda transaktion i systemet. Tro mig när jag säger att Bitcoin inte är en del av den lösningen. Kolla också upp TIPS https://www.ecb.europa.eu/paym/target/tips/html/index.en.html
TIPS är ett settlementsystem för fiat, så det är väl bra så länge vi är på fiat-standarden.

Nordicpayments handlar om betalningar. Bitcoin kom inte till världen för att innovera betalnignssystem och bli ett nytt PayPal, utan för att bli sound money. Sen råkar det vara ett inbyggt betalnignssystem i Bitcoin. Och om efterfrågan på Bitcoin blir stort i världen och banker måste sitta på bitcoin-reserver så kommer bitcoin-nätverket användas som clearingsystem.

Citat:
Energiåtgången hos Bitcoin är naturligtvis fortfarande extrem jämfört med dessa system.
Samma med guldbrytning... och julbelysning.. Eller all energi som solen slösar som vi inte drar nytta av? Så vad är din poäng? Det finns inget alternativt sätt idag förutom Proof of Work att uppnå ett system utan tillit.

Citat:
3: Man behöver inte Googla lightning särskilt mycket för att förstå att det finns problem med både säkerhet, användarvänlighet och osäkerhet kring vad de transaktionerna kommer att kosta i framtiden.
Ja, så är det.. Det är lite osäkert just nu hur Lightning kommer användas i framtiden. Men det är likväl en exponentiell skalningslösning av Bitcoin.
Citera
2021-03-13, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Mining uppfanns för att fungera som en morot för att köra en nod. Men krävs egentligen inte längre för att nätverket ska fungera. Om hela världen skulle bestämma sig för att förbjuda mining, skulle det fortfarande finnas noder och tidigare minade coins skulle vara användbara. En Validation Node kan drivas endast pga teknikintresse eller pga egenintresset att ens BTC fortsatt ska vara användbara. Och det finns ju med råge tillräckligt många sådana intressenter i dag. En validation node kan köras på en vanlig hemdator utan att det knappt märks, så i praktiken är kostnaden 0.
Men hade det funkat åt andra hållet då, inga noder men bara mining? Nånstans läste jag att det bara fanns 12k noder i btc nätverket. Är inte det väldigt lite? Det finns ju förmodligen mer såklart som inte är offentliga?
Citera
2021-03-13, 14:29
Medlem
Citat:
Får lite ångest nu när den ligger så högt just nu. Men det finns indikationer på att det kommer fortsätta stiga? Känns drygt om jag köper nu för $60k och om en vecka är den nere i $40k t.ex.

Förstår att det är en väldigt volatil valuta men jag är så dåligt insatt i ekonomi och BTC osv, även fast jag läst en del är jag trots allt en novis nybörjare. Men du skulle alltså rekommendera att köpa nu trots $60k när den för en vecka sen låg på $47k? Jag vet att det sista du skrev indikerar det men vill bara försäkra mig ytterligare en gång.

Kommande vecka ska $1.9 trillion dollarez delas ut till amerikaner. Det är väl ganska positivt för bitcoin om man säger så.
Citera
2021-03-13, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
Kortfattat: Miners bygger block och nätverket av noderna godkänner blocken om de är korrekta.

Miningen är vital för att på ett helt decentraliserat sätt i en jämn takt ordna transaktionerna i blockkedjan och för att hela nätverket ska komma överrens om vilken som är längsta kedjan. Noderna kollar bara på vilken kedja som är längst, har mest Work i sig samt följer reglerna.

Utan noderna kan miners potentiellt gå ihop i en kartell och ändra reglerna i nätverket. De har ju incitament att öka inflation per definition eftersom de är de som får trycka pengarna. Därför är det viktigt med noderna och varför ideer som stora block och göra Bitcoin till en kryptovaluta där endast noder kan köras i stora datacenter (BSV visionen) avfärdas i nuläget.

Stämmer ju inte riktigt. Miningen uppfanns för att lösa Byzantines Generals Problem.. Komma till konsensus om tillståndet i ett helt decentraliserat nätverk utan tillit. Miningen är vitalt för att upprätthålla säkerheten i nätverket eftersom den som sitter på 51% av miningkraften kan störa nätverket med att censurera och doublespenda. Därför är det viktigt att det går åt mycket energi till miningen .. det gör det dyrare att attackera och reversera transaktioner.
Är det inte ett problem dock att btc minas med asic? Som att mining riskerar att bli centraliserat. Bitmain har väl typ monopol på miners och dom flesta minar väl i stora anläggningar. Med gpu mining hade det väl varit billigare, lättare och mer decentraliserat?
Citera
2021-03-13, 14:38
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
Är det inte ett problem dock att btc minas med asic? Som att mining riskerar att bli centraliserat. Bitmain har väl typ monopol på miners och dom flesta minar väl i stora anläggningar. Med gpu mining hade det väl varit billigare, lättare och mer decentraliserat?
Det är ett problem eftersom det skapar en centraliserande faktor och det var väl bättre när folk CPU/GPU mineade bara, men det går inget göra åt eftersom hur du än gör så kommer det börja tillverkas ASICs. Litecoin snackade om att de var asic-resistant i början men det kom snart ASICs där också.

BitMain ligger inte så bra till idag så de har inte samma makt som innan. Sen har vi miningpoolerna https://btc.com/stats/pool?pool_mode=day3 som har en viss makt .. Men individuella miners kan byta pool

Sen finns det en stor fördel med ASIC mining, det gör nätverket säkrare för det är extremt svårt att attackera nätverket. Det är fysiskt omöjligt att skaka fram ASIC miners så att du blir större än 50% än hela miningen för det är så stor efterfrågan och produktionen går inte så snabbt.. Med CPU eller GPU mining hade du endast behövt kapa en massa datorer med ett botnet. Det finns redan botnet som använts för att minea Monero, och Monero måste hard forka då och då för att stoppa ASICs.
Citera
2021-03-13, 14:50
Medlem
Citat:
Men hade det funkat åt andra hållet då, inga noder men bara mining? Nånstans läste jag att det bara fanns 12k noder i btc nätverket. Är inte det väldigt lite? Det finns ju förmodligen mer såklart som inte är offentliga?
Miners är också validating nodes.
Det räcker väl med 12k noder. Varför vill du ha fler?
Om antalet plötsligt fördubblades skulle det kunna tyda på en attack och det vill vi ju inte. Men skurkar borde väl vid det här laget ha lärt sig att de inte kan lyckas med det.
Citera
2021-03-13, 14:53
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Luke-Jr har en sajt som mäter och det finns ca 50K noder i nätverket just nu https://luke.dashjr.org/programs/bitcoin/files/charts/historical.html

12k noder är säkert bara de som är publika utåt som därmed går ladda ner blockkedjan ifrån och sånt.. Men den stora majoriteten är noder som ligger bakom brandväggar.. alla företag, exchanges och hemmanoder osv.
Citera
2021-03-13, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Kommande vecka ska $1.9 trillion dollarez delas ut till amerikaner. Det är väl ganska positivt för bitcoin om man säger så.
Aja, jag köpte för en lite mindre summa nu, har inte superbra ekonomi denna månaden tyvärr :/
Citera
2021-03-13, 15:02
Medlem
Citat:
Aja, jag köpte för en lite mindre summa nu, har inte superbra ekonomi denna månaden tyvärr :/
Även en liten summa gör skillnad. Btc priset är ganska exakt 50 gånger högre nu än för 4 år sedan så håll hårt i coinsen.
Citera
2021-03-13, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exmate
Även en liten summa gör skillnad. Btc priset är ganska exakt 50 gånger högre nu än för 4 år sedan så håll hårt i coinsen.
Ja trenden pekar ju uppåt, jag blir bara så nervös med alla dessa vändningar i värdet på BTC. Men som du säger så kanske BTC är värt x antal gånger mer än nu om några år?

Förlåt för dumma frågor men är som sagt ganska ny med detta. Köpte massa BTC typ 2015-2016 när dom kostade ca 5-6000 SEK/BTC men det var för andra ändamål och hade inga tankar på att BTC skulle vara värt typ 100 gånger så mycket bara några år senare. Man blir ju bitter nu att man la dom coinsen på annat då snarare än att hålla i dem. Men ja det är lätt att vara efterklok
Citera
2021-03-13, 15:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av exmate
Btc priset är ganska exakt 50 gånger högre nu än för 4 år sedan så håll hårt i coinsen.

Vad var BTC-priset för fyra år sedan menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in