2021-03-13, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det finns inga virus i spermierna eller i slidan, däremot i pungen och kan minska spermaantal och kvalitén. Men pussande borde vara ett rätt säkert sätt att bli smittad.

En del får det och blir aldrig sjuka. Testerna är inte heller 100%.

Paracetamol är förresten ingen bra idé om man får Covid-19 eftersom man vill låta immunförsvaret göra sitt yttersta och det gör det om man är lite varm.

https://www.thelancet.com/journals/eclinm/article/PIIS2589-5370(20)30348-5/fulltext
https://www.nature.com/articles/s41443-020-00344-0
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32241022/
Jo men en vuxen man med 39,X grader borde unna sig paracetamol. Jag känner till det med immunförsvaret. Han tillfrisknande efter några dagar och förblev frisk.

Testerna är fett ologiska eller så är det en fejkedemi. Jag har ätstörning. Viruset borde ha ätit mig levande på plats med min vikt och är inte i blodgrupp 0. Killen har inte 0. Han sa att det var fett chill förlopp. Han verkade orka mer än när jag är förkyld.
Citera
2021-03-13, 10:44
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Du är med på att alla dör på ett eller annat sätt?
Väljer man att proppa i sig socker och fett samtidigt som man inte rör på sig (oaktat anledning) så kommer man antingen dö i hjärt/kärlsjukdom, diabetes, covid eller nåt annat otrevligt. Och gör man inte det så dör man av något annat.

Det ökar risken att dö tidigare, men man kanske har högre livskvalite fram till dess än stackarn som suttit å sugit på en pinjenöt halva livet å sen blir påkörd av en buss.

Hursom är det knappast allmänhetens ansvar att du sitter å trycker onyttigheter.

Förstod du mitt inägg över huvud taget?

Nej det är inte myndigheterna som bestämmer om du röker, äter eller super ihjäl dig och det är bra. Men när vi får ett smittsamt virus då tycker egoisterna helt plötsligt att myndigheterna ska få göra precis vad som helst utan hänsyn till om det i slutändan kanske dör fler av restriktionerna.
"Det skiter JAG i bara JAG och min familj inte blir sjuka"

Jag tycker vi har skött detta bra i Sverige (ensam om det här tror jag) vi har försökt tänkt på alla aspekter i pandemin.
Våran strategi resulterade 2020 i en förhållandevis låg överdödlighet, ekonomiskt bland dom bästa, liten ökning av statskulden, minst påverkan på utbildning för barnen osv.
Citera
2021-03-13, 10:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Försäkringskassan är inget försäkringsbolag. Försäkringskassan är en statlig myndighet.

Personen jag svarade var lite ironisk i sitt svar, så det var jag med. Försäkringskassan fungerar lite som ett försäkringsbolag, blir du sjuk eller skadad i covid19 så får du ersättning.
Citera
2021-03-13, 10:57
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Nästan allt pekar mot att covid är ett virus som man har fifflar med i wuhan labet, för att sedan läcka ut. Så skyll inte på fladdermössen.

Nej. Men dina gissningar pekar på det..

Jag hävdar fortfarande att det hade ”läckt” uppgifter om detta från någon underrättelsetjänst om så varit fallet. Det är ganska många länder som hade tjänat på att svartmåla kina..

Inte ens husguden Olsen tror på tanken om en läcka från ett labb..
Citera
2021-03-13, 10:57
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Du menar JAG kan välja om jag vill vara fet eller hur?

Så du den välutbildade akademikern (jo tjena) tycker det är ok att leda den okunniga feta fårskocken till slakt?
Socker och fett är beroendeframkallande och vi hjälper till att skapa den största dödsfällan vi har i västvärlden.
Nej, men jag tycker däremot att det låter främmande att diskutera med utgångspunkt från att den som INTE är fet skall ledas till slakt på grundval av att ANDRA är det.

Att övervikt och dålig hälsostatus är ett bekymmer håller nog alla med om (nåja), men ur rent pandemiskt perspektiv är det ett förhållandevis sekundärt bekymmer.

Jag vet att det känns lockade att använda argument som "det dör si och så många i trafiken, inte stänger vi ned för det!", men ha klart för dig att det enda du åstadkommer är bevisa hur bedrövligt urblåst du är. Tro mig.

Du kan själv välja hur mycket socker och fett du äter men du kan INTE välja om du blir smittad av en infektion. Är det verkligen så svårt för dig att begripa?
Citera
2021-03-13, 11:00
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keso-2020
Känner flera familjer i UK som är mellan 40-50 år och ingen av dem har ännu erbjudits vaccin. Så en stor andel i UK är trots allt fortfarande ovaccinerade trots att de vill ha vaccin.
Jag har för ett par dagar sedan redogjort för vilka åldersgrupper som vaccinerats samt vilka som just NU bjuds in att boka tid för vaccination.

Just nu bjuds 55+ in till vaccination.

Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Just nu bjuder vi in personer äldre än 55 år, så det är prioriteringsgrupp 8 som bjuds in och bokas nu. Jag gick in och kollade nu och om man är 55 år eller äldre och bor i södra England kan man boka tid för vaccinering nästa vecka.

Så här ser grupperna ut:
https://www.gov.uk/government/publications/covid-19-vaccination-care-home-and-healthcare-settings-posters/covid-19-vaccination-first-phase-priority-groups

Jag vet inte hur stort uptake vi har i respektive grupp (har inte tillgång till de siffrorna), men jag vet att det kunde varit högre och att viljan att vaccinera sig har ökat dramatiskt de senaste veckorna (sannolikt pga att folk känner sig lugnare nu när de ser att man faktiskt inte dör av vaccinet). 22.2 miljoner har vaccinerats fram till igår (en dos).
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-03-13 kl. 11:04.
Citera
2021-03-13, 11:11
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Förstod du mitt inägg över huvud taget?

Nej det är inte myndigheterna som bestämmer om du röker, äter eller super ihjäl dig och det är bra. Men när vi får ett smittsamt virus då tycker egoisterna helt plötsligt att myndigheterna ska få göra precis vad som helst utan hänsyn till om det i slutändan kanske dör fler av restriktionerna.
"Det skiter JAG i bara JAG och min familj inte blir sjuka"

Jag tycker vi har skött detta bra i Sverige (ensam om det här tror jag) vi har försökt tänkt på alla aspekter i pandemin.
Våran strategi resulterade 2020 i en förhållandevis låg överdödlighet, ekonomiskt bland dom bästa, liten ökning av statskulden, minst påverkan på utbildning för barnen osv.
Bortsett då från att försöka undvika att 13,000 äldre personer dör...?
Citera
2021-03-13, 11:34
Medlem
Forskere fra Statens Serum Institut (SSI) og Københavns Universitet har, i et studie, undersøgt sammenhængen mellem alder, virusmængde og smitsomhed af SARS-CoV-2, som er den virus, der giver covid-19. Studiet så på danske husstande med 2-6 husstandsmedlemmer.

"Resultaterne viste som ventet, at jo lavere Ct-værdi, den først smittede person i en husstand havde (dvs. jo flere viruspartikler), jo flere husstandsmedlemmer blev smittet med SARS-CoV-2 "

"Men resultaterne viste også, at selv ved høje Ct-værdier (lav virusmængde), skete der smitte med virus. For eksempel havde en person med en Ct-værdi på 38 en 8% risiko for at smitte de øvrige husstandsmedlemmer. En Ct-værdi på 38 betyder, at der ikke var ret meget virus i personens prøve."

"Studiet viste også, at uanset hvor meget virus, den først smittede person i en husstand havde, blev flere andre husstandsmedlemmer smittet med SARS-CoV-2, jo ældre den først smittede person var. Årsagen til dette kendes ikke."

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/selv-meget-lav-virusmangde-med-sars-cov-2-hos-personer-smitter-andre-og-aldre-smitter-mere

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.02.28.21252608v1
Citera
2021-03-13, 11:41
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MushiShroomi
Jo men en vuxen man med 39,X grader borde unna sig paracetamol. Jag känner till det med immunförsvaret. Han tillfrisknande efter några dagar och förblev frisk.

Testerna är fett ologiska eller så är det en fejkedemi. Jag har ätstörning. Viruset borde ha ätit mig levande på plats med min vikt och är inte i blodgrupp 0. Killen har inte 0. Han sa att det var fett chill förlopp. Han verkade orka mer än när jag är förkyld.
Ju yngre man är ju lättare är det, så det kan ju vara det.
Citera
2021-03-13, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Njä, IFR när det gäller covid beror helt på demografin och om de äldre haft möjlighet att skydda sig från att bli smittade. T ex Norge har bara drygt 4 300 bekräftade fall på personer över 70 år. Det motsvarar 5,5 % av deras bekräftade fall vilket är en kraftig underrepresentation i förhållande till befolkningsmängden.

I Spanien och Italien verkar de gamla ha blivit smittade i lika hög grad som de yngre, iaf var det så under den första vågen. IFR i de länderna ligger snarare runt 1 %.

Lär ju främst handla om testningen.
Ju bredare man testar desto fler med milda symtom fångas upp.
Och vice versa; med lite testning så är det de sjukaste som fångas upp - de äldsta.

Den överlägset största avvikelsen sett till åldersfördelningar är ju annars att I Norge är hela 6.6% av bekräftat smittade i åldern 0-9 år. I Sverige är motsvarande siffra 1.8%.
En faktor 3.7 som gissningsvis beror helt på testning.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2021-03-13 kl. 11:47.
Citera
2021-03-13, 11:47
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är inte jag lika säker på. Om man fördelade Sveriges fall jämnt över alla åldersgrupper så skulle nog också fall i hemtjänst och på SÄBO minska, och fall bland barn öka.

Det krävs en mer fullständig analys om man ska börja väga om IFR för att smittan är skevt fördelad i samhället. Annars kan man ju använda det argumentet som en joker, som man slänger in för att få siffran dit man vill.
Nu tar jag ju inte det här med IFR 1 % ur luften utan det är baserat på antikroppsundersökningar.

Den stora spanska studien visade att 6 % av gruppen 70+ hade antikroppar, jämfört med 5 % för alla åldersgrupper sammantaget.
Lancet

I Sverige verkar betydligt färre 65+ ha antikroppar än andra åldersgrupper, endast runt 2 % i juni 2020.
Folkhälsomyndigheten

I Storbritannien beräknades IFR till 0,9 % för första vågen trots att det var en klart lägre andel som hade antikroppar i gruppen 65+.
Green book
Citera
2021-03-13, 11:56
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Lär ju främst handla om testningen.
Ju bredare man testar desto fler med milda symtom fångas upp.
Och vice versa; med lite testning så är det de sjukaste som fångas upp - de äldsta.

Den överlägset största avvikelsen sett till åldersfördelningar är ju annars att I Norge är hela 6.6% av bekräftat smittade i åldern 0-9 år. I Sverige är motsvarande siffra 1.8%.
En faktor 3.7 som gissningsvis beror helt på testning.
Absolut, men det är ju därför deras CFR är så pass låg. De har hittat en stor andel av fallen samtidigt som 70 plussarna lyckats isolera sig så att de är klart underrepresenterade bland bekräftade fall. Även i Sverige är 70 plus underrepresenterade men då man mest testade folk på sjukhusen förra våren har Sverige betydligt högre CFR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in