2021-03-12, 20:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aminirak
Då är det bältros du tänker på...

Nej. Bältros sätter sig på (runt) bålen, inte i ett ben. Rosfeber uppstår på ett visst ställe på kroppen, för att man fått in bakterierna just där. Lokalt alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av Forum2018
Jag har detta helvete kroniskt. Jösses angående din vän. Vad gör hen åt problemet?

Går till läkare och får mer penicillin, och då går det bort igen. Ett tag.
Citera
2021-03-12, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej. Bältros sätter sig på (runt) bålen, inte i ett ben. Rosfeber uppstår på ett visst ställe på kroppen, för att man fått in bakterierna just där. Lokalt alltså.

Går till läkare och får mer penicillin, och då går det bort igen. Ett tag.

Jag har precis börjat med antibiotika. Igen. Det har aldrig gått bort för mig.
Citera
2021-03-12, 20:30
Medlem
Citat:
Läste också det och jag har tillståndet kroniskt. Jösses. Hur vet jag om jag ska misstänka blodförgiftning? känner mig döende...Har pencillin för andra gången på kort tid.
Det är ju om det röda stället fortsätter att växa . Rita med nån vattenlöslig penna lite lätt på huden vid kanterna på den infekterade huden. Vid behandling så skall det ju inte växa något.
Ifall det fortsätter växa trots att antibiotikan borde börjat ge effekt . Då är det nog läge och åka akuten snabbt .
Citera
2021-03-12, 20:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnneknorrhane
Det är ju om det röda stället fortsätter att växa . Rita med nån vattenlöslig penna lite lätt på huden vid kanterna på den infekterade huden. Vid behandling så skall det ju inte växa något.
Ifall det fortsätter växa trots att antibiotikan borde börjat ge effekt . Då är det nog läge och åka akuten snabbt .

Japp. Min vän blev rejält sjuk en gång, och fick ligga på infektionsavdelningen med antibiotikadropp. Sedan fick han stora doser penicillin i tablettform.
Citera
2021-03-12, 20:35
Medlem
Området är extremt rött och även blått.
Citera
2021-03-12, 20:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Området är extremt rött och även blått.

Ja, det brukar det vara på min vän också. Helt normalt (alltså normalt för att vara rosfeber).
Citera
2021-03-12, 20:41
Medlem
Citat:
Japp. Min vän blev rejält sjuk en gång, och fick ligga på infektionsavdelningen med antibiotikadropp. Sedan fick han stora doser penicillin i tablettform.

På vilket sätt blev han rejält sjuk?

Jag är ordinerad 1 g kåvepenin, 3 ggr per dag. Räcker det tro?
Citera
2021-03-12, 20:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
På vilket sätt blev han rejält sjuk?

Jag är ordinerad 1 g kåvepenin, 3 ggr per dag. Räcker det tro?

Hög feber och yrsel. Han var även rejält uttorkad när han kom in på sjukhuset; han hade inte känt att han behövde dricka.

Jag är inte läkare, och kan inte svara på den frågan. En läkare kan behöva väga in fler saker än standarddosen som står i FAS. Ring vårdupplysningen i stället!
Citera
2021-03-12, 21:18
Medlem
Jag hade det i foten som barn. Fick in bakterier i ett sår då jag gick barfota. Först fick jag en lättare infektion med lättare feber och lokal rodnad, svullnad och värmeökning. Fick antibiotika från vårdcentralen. Minns att foten kliade som fan. Två dagar senare har jag hög feber, foten är svullen som en fotboll och är både röd och blå. Behandlades med iv antibiotika på sjukhus under ett par dagar.
Citera
2021-03-12, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mindiz
Jag hade det i foten som barn. Fick in bakterier i ett sår då jag gick barfota. Först fick jag en lättare infektion med lättare feber och lokal rodnad, svullnad och värmeökning. Fick antibiotika från vårdcentralen. Minns att foten kliade som fan. Två dagar senare har jag hög feber, foten är svullen som en fotboll och är både röd och blå. Behandlades med iv antibiotika på sjukhus under ett par dagar.

Är du helt fri från det nu?
Citera
2021-03-12, 21:23
Medlem
Citat:
Hög feber och yrsel. Han var även rejält uttorkad när han kom in på sjukhuset; han hade inte känt att han behövde dricka.

Jag är inte läkare, och kan inte svara på den frågan. En läkare kan behöva väga in fler saker än standarddosen som står i FAS. Ring vårdupplysningen i stället!

Okej, tack för infon. Bra att veta vilka symtom man ska hålla utskick efter.
Citera
2021-03-12, 21:31
Medlem
Citat:
Är du helt fri från det nu?
Ja, det var typ 20 år sen jag hade det och det var pga en bakterie som tog sig in i såret som gjorde mig sjuk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in