2021-03-13, 00:57
Medlem
Man kan inte se alla mina journaler i 1177... varför?

Man bara se några år tillbaka... typ tre år...
Senast redigerad av GuteNacht 2021-03-13 kl. 01:01.
Citera
2021-03-13, 01:48
Medlem
HermaeusMoras avatar
Är det inte lite olika från län till län?
Har för mig att det var så för några år sedan.
Citera
2021-03-13, 07:34
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuteNacht
Man kan inte se alla mina journaler i 1177... varför?

Man bara se några år tillbaka... typ tre år...

Journalsystem används lika länge som senaste upphandling, ca 3 år. Tidigare journalsystem är nedlagda och var inte kopplade till 1177. De är lika långt från att vara synliga i 1177 som gamla pappersjournaler, dvs aldrig.
Citera
2021-03-13, 08:59
Medlem
Det är stor variation mellan regionerna om vad som laddas upp på 1177. I vissa fall beror det på att man valt att inte ladda upp allt, i andra fall att det visat sig tekniskt svårt. Min region har ambitionen att allt ska laddas upp och där kan man också se alla journalanteckningar, vanliga labbprover och läkemedelslistan från 2013 och framåt. Däremot ser man inte remisser, röntgensvaren eller vissa specifika prover.

Orsaken till röntgensvaren är antagligen att det är ett separat program som bultats på journalsystemet och därför inte verkar ladda upp. Proverna beror på att de skickas till en annan region som svarar i pappersform som därefter scannas in som pdf i journalen, så antagligen finns inge fritext att ladda upp. Remisserna vet jag inte. De är inbyggda i journalsystemet och är i fritext men av oklar anledning laddas de inte upp ändå.

Det kan jag iofs tycka är bra. Samma sak med röntgensvaren. Ibland måste man skicka remisser med kort varsel på allvarliga orsaker och hinner inte alltid kontakta patienten på en gång. Jag tycker inte det är bra för någon om man ex. får ett besked om misstänkt cancer av att själv läsa remissen eller röntgen, särskilt i fall där misstanken kanske inte ens är stark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in