2021-03-12, 20:55
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Ptja, hur många som påpekar det kan väl diskuteras men nej, hadither är inte koranen, men likväl har jag ännu inte mött en enda troende muslim som hävdat att varken koranen eller haditherna innehåller några felaktigheter. Att det ena eller andra tolkas fel kan många gå med på, men innehåller rena felaktigheter? Nej, det har jag aldrig varit med om att någon velat gå med på. Hittar du någon troende muslim som delar din syn på hadither som "fylleadvokatyr" kan jag bara gratulera till att du tycks ha hittat något ganska ovanligt.

Sedan angående frågan om stödet för sharia i olika länder så kan jag väl bara rekommendera följande: https://www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-overview/

Som du kan se i den sammanställningen är det knappast enbart i länder där du riskerar att förlora huvudet om du motsätter dig sharia som stödet finns.
Du säger emot dig själv. Hadither är ju tolkningar och precis som du säger möter även jag folk som säger att de tolkas helt fel och de säger att de inte känner igen i sig i Koranen när dessa tolkningar dyker upp.

Dessutom måste det nämnas, i synnerhet eftersom du undviker att göra det , att haditherna kan vara av både sunni-slag och shia-slag. Shia är normalt sett lite modernare.
Citera
2021-03-12, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Nu tror jag att du jämför avarterna inom den västerländska kulturen med ett slags islamiskt ideal - ett ideal som ofta inte stämmer överens med verkligheten.

Jag vågar påstå att missbruksproblem är minst lika vanliga, om inte vanligare inom den islamiska kulturen. Det finns heroinepidemi i bla Pakistan, Afghanistan och Iran. Khatt tuggas att somalier. I Sverige har många invandrare med muslimsk bakgrund missbruksproblem, då inte bara THC och opiater utan även flera har även problem med alkohol.

Du skriver att muslimska kvinnor har heder. Men varför har inte muslimska pojkar och män det då? Dessa är kraftigt överrepresenterade inom i stort sett all brottslighet. Underpresterar inom de flesta områden vad jag kan se.

Du tar upp barn som respekterar. Vad jag kan se ute i samhället, är det ofta just barn med rötterna inom den islamiska kulturen som uppenbart har svårt att bete sig och visa respekt. Nu säger jag givetvis inte att alla har det problemet, men väldigt många har det. Det verkar inte som de kan fungera inom ett normalt civiliserat samhälle utan att göra kaoz. Vad tror du detta beror på?
Ja många invandrare blir förstörda i Sverige med knark, alkohol precis som svenskar 😔

Majoriteten av invandrare ungdomar är faktiskt respektfulla lämnar plats åt äldre på bussen t ex men sånt läser man aldrig om!!
Citera
2021-03-12, 21:25
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Hört talas om svensk lag? Kristna följer svensk lag, många muslimer gör det inte.
Ja, jag känner till Svensk lag. Ditt påstående att Kristna följer svensk lag är inte sant. Du känner väl till att även Kristna begår brott (detta gäller såklart också muslimer).
Du bör ge en källa till ditt påstående.
Citera
2021-03-12, 21:27
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Dessutom måste det nämnas, i synnerhet eftersom du undviker att göra det , att haditherna kan vara av både sunni-slag och shia-slag. Shia är normalt sett lite modernare.
Skillnaden mellan shia och sunni är skillnaden mellan perser och araber. Det är i grunden en rasfråga. Islam speglar generellt sett arabens natur och har utvecklats i symbios med denna. Ökenrövaren. Bazarsvindlaren.

Fatta vilka perverterade varelser vi nordbor skulle bli om de lyckades pådyvla oss islam? Som när Saruman skapade monster genom att korsa alver och orcher.
Citera
2021-03-12, 21:31
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Läget är bättre i Frankrike som har en tradition av att kritisera Islam. Och även USA har en mer eller mindre etablerad islamkritik. I Italien, Spanien, Danmark, Tyskland, Holland, mm så går det också bra att kritisera Islam, men då är vi mer på en svensk nivå.

De länder som ex Frankrike som har kritiserat, publicerat karikatyrer etc har ju också drabbats hårdast av mord från just muslimer.
Även Vilks har ju haft försök, och lever med personskydd.
Läraren i Frankrike som fick huvudet avskuret, tidningen som fick personal slaktad.

Tyvärr är vår regering så jävla skitnödiga och beroende av muslimer i så pass stor grad att de hellre säljer ut vårt land och Svenskarna i det än kritiserar Islam.
Man blir lätt konspiratorisk

Du citerade aldrig mig, men jag tar det för givet att du riktade din kommentar mot mig.

Nu ska du försöka fatta vad det är jag faktiskt säger.

Hur muslimer agerar är 100% irrelevant. Det intressanta är hur den inhemska befolkningen agerar och ser på saken.

Medan att vi kan fortfarande vara RELATIVT kritiska mot Islam här i Sverige inklusive andra länder i väst, och i högre utsträckning i USA och Frankrike mm.

Så är detta inte jämförbart med läget i UK. UK är unik då Islam verkar ha någon slags särställning. Den inhemska anglosaxiska befolkningen från Labour till Tory skulle gå i taket om man kritiserade Islam på ett sätt som helt enkelt inte är jämförbart med resten av väst.

Och det är dit som vi verkar vara på väg.
Citera
2021-03-12, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoyo5050
Han talar INTE klarspråk han "stackaren" försöker bara härma. Han tycker att man kan vinna väljare när man smutskasta och trampa på Islam och muslimer. Eftersom Islam anses den nya påhittade fienden till västvärlden. Men om man är KLOK nog och försöker upplysa sig och analysera Islams värdegrunder så kommer man att hitta sanning och förstår hur bra Islam är för hela mänskligheten.

Islam är enkel, tydlig och lätt att förstå och har svar till alla frågor. Den bygger på att dyrka, älska och vara tacksam till en ENDA Gud, Allah vår skapare, allsmäktige. Istället för att vara slav till kapitalism eller marxism etc. vilka är människopåhitt och som ledde till allt lidande.
Jomshof vet lika lite (det vill säga ingenting) om islams budskap som de andra och tredje generationernas invandare i västländer, med muslimskt ursprung, som av IS lurades till att resa till Syrien. Jag är helt likgiltig inför islam. Dess budskap, om man tar det bokstavligt, lockar inte mig. Jag tycker exempelvis inte att en otrogen kvinna ska dödas, att en man får vara gift med flera kvinnor samtidigt medan en kvinna inte har samma rätt, eller att en muslim inte får byta religion. Men jag har många muslimska vänner och jag respekterar deras tro så länge de respekterar att jag inte delar deras tro. Jag har lärt mycket från dem och sett att det inte är så stora skillnader mellan oss kristna och muslimer ändå. Mina muslimska vänner ber till sin gud, de går till en moské och fastar när det är ramadan. De följer svenska lagar och regler samt jobbar och betala skatt. Det är vad de allra flesta muslimerna i Sverige gör. Det inte okej att SD smutskastar en religion som många svenskar tillhör.
Citera
2021-03-12, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adelsnabel
Är du dum på riktigt? Islam är kristendom för de lågpannade. Att islam är "lätt att förstå" är nog en förutsättning med tanke på var islam utövas.

Tyvärr du verkar inte påläst. Jag som muslim tror på kristendomen som ett budskap från Allah som uppenbarades till profeten Jesus, (Isa) men det budskapet förändrats och finns inte längre. Dagens Bibeln skriven av många människor och med olika syn på saker och ting vilket ledda till slut till motsatser och strider. Jag har i alla fall samlat några debatt av Sheikh Ahmad Deedat som var sakkunnig och debatterat med många kristna präster, En präst konverterat till Islam under debatten med honom. Det finns massa med hans video på Youtube om du skulle vara intresserad, tveksamt.

https://www.youtube.com/watch?v=kC4pTp5qLy8

https://www.youtube.com/watch?v=D-bumR-zQf4

https://www.youtube.com/watch?v=rHXUgpMG088
Citera
2021-03-12, 21:55
Medlem
Som synes blir det bara strul & medeltida tjafs med framförallt Islam tillikes en unken B version av Judendomen.
Och Vi Svenskar som höll på att avskaffa denna humbug i vårt dagliga liv , Plöttsligt fick Vi en till då som drar fulla hus och ställer till oreda!

One Nation One God!
Senast redigerad av Tomatji 2021-03-12 kl. 22:03.
Citera
2021-03-12, 21:56
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigHouse
Åkesson tycker dock man ska prata om islamism som ett problem, istället för islam:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JJv5mX/akesson-om-islam-uttalandet-kan-inte-doma-ut-hela-religionen

Ja, nu har han allas uppmärksamhet. Detta diskuterades också i P1 Morgon i dag.
https://sverigesradio.se/artikel/vad-far-man-saga-om-en-religion

Det är litet "Good cop - bad cop" över det hela. 12 år senare är det Åkesson som är "Good cop".
Citera
2021-03-12, 21:59
Medlem
Allianspartierna uttalar sig ju titt som tätt om att de visst kan tänka sig regera med hjälp av SD. Antagligen för att försöka locka potentiella SD-väljare i sina egna led att inte överge partiet.

Såna här uttalanden från SD är intressanta. Nu tvingas syltryggarna till allianspolitiker in i en svår sits. Fördöma SD med risk att tappa väljare eller låta bli att fördöma och även då riskera att tappa väljare.
Citera
2021-03-12, 22:06
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Du citerade aldrig mig, men jag tar det för givet att du riktade din kommentar mot mig.

Nu ska du försöka fatta vad det är jag faktiskt säger.

Hur muslimer agerar är 100% irrelevant. Det intressanta är hur den inhemska befolkningen agerar och ser på saken.

Medan att vi kan fortfarande vara RELATIVT kritiska mot Islam här i Sverige inklusive andra länder i väst, och i högre utsträckning i USA och Frankrike mm.

Så är detta inte jämförbart med läget i UK. UK är unik då Islam verkar ha någon slags särställning. Den inhemska anglosaxiska befolkningen från Labour till Tory skulle gå i taket om man kritiserade Islam på ett sätt som helt enkelt inte är jämförbart med resten av väst.

Och det är dit som vi verkar vara på väg.

Jag föraktar allt vad Islam står för har jobbat i dessa länder och vet exakt hur illa det är.
Men vi i Sverige är sällan kritiska, partiledare vägrar uttala sig om parallell samhällen vilket menas med Islam, där man bygger moskéer och sakta men säkert byter ut befolkningen.
Citera
2021-03-12, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Måste vara jobbigt att folk inte förstår dig. Du missförtod Jomshof. Ska du gråta dig till sömns nu?

Jag har inte på något sätt missförstått Jomshof.
Menar du att även Åkesson missförstod honom?
Jag har barn i förskoleåldern som man får vara lite enklare förklarande till ibland
när det gäller läsförståelse och vad som menas med sammanhang o.s.v., så att inte du och div. liknande inskränkta, rättshaverister förstår mig är högst förväntat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in