2021-03-12, 19:12
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Nåja, att en av Sveriges mest framgångsrika jurister står misstänkt för ett sexualbrott har ju naturligtvis ett nyhetsvärde. Sedan tycker jag det är en avgörande skillnad mellan att diskutera en person i offentligheten som förväntas bete sig korrekt och att diskutera en person som inte är i offentligheten. GL är trots allt något av en institution inom det svenska rättsväsendet.

Det är ju fastställt sedan länge att offentliga personer som själva valt offentligheten förväntas stå ut med mer.

Däremot att ett brottsoffer ska granskas in i oändlighet för att förövaren råkar vara en kändis är inte lika självklart. Där tycker jag snarare den misstänktes "kändisskap" talar för ökat behov av anonymitet för anmälaren.

Det leder till att bara den ena partens handlingar och person granskas, viket inte är en förutsättningslös utgångspunkt för en vettig och öppen debatt eller en sanningsenlig rapportering. Det är som att bedöma en sak baserat på ena sidans argument.

Det är naturligtvis till stort men för den part som pekas ut som klandervärd och går det moraliskt tveksamt att fälla omdömen och ha åsikter om Lambertz i det här fallet och hans eventuella agerande. Skall ett rättsfall diskuteras och få offentlighet och det behöver ske i rättsfall av viss dignitet, så måste det kunna diskuteras öppet. Om inte öppnas fallet öppet för manipulation av olika intressen och blir en sorts falska nyheter där vad som får sägas ersätter sökandet och den förutsättningslösa diskussionen om vad som faktiskt hänt.

Det är givetvis högst relevant vem målsäganden är och hur hennes person och agerande ser ut.
Citera
2021-03-12, 19:12
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Stoppa Pressarna:
"– Det finns naturligtvis stödbevisning till de uppgifter som kvinnan har lämnat. Det är det som gör att jag och tingsrätten har funnit att det föreligger sannolika skäl. Sedan har den misstänkte och försvararen en annan uppfattning om hur man ska värdera den bevisning vi har, säger Annika Bokefors.

Som exempel nämner kammaråklagaren ”elektronisk kommunikation”, som främst skett efter det påstådda brottet och som enligt Annika Bokefors har betydelse i fallet – det är mest sannolikt att det handlar om olika sms eller mail som har skickats mellan Göran Lambertz och den unga kvinnan."

Ah, den konversationen vore intressant att få läsa. Jag antar att hon var missnöjd med festens överraskning.
Citera
2021-03-12, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Ombud är väl egentligen ett samlingsbegrepp för ett antal olika roller. Men det kan b.la. vara att man för någons talan vid en förhandling. Advokater agerar ofta ombud men det betyder inte att man måste vara advokat för att agera ombud. Med det sagt finns det vissa områden som kräver att man är advokat, exempelvis försvarare i brottmål eller nu sedan 1 mars 2021 som ombud åt barn i förhandlingar om tvångsmål (LVU).

Förtydligande: Särskilt ombud åt barn kräver visserligen inte att man är advokat enligt lag, däremot bör praxis gå i den riktningen.

Privat försvarare i brottmål kan man vara utan att vara advokat. Jag antar att du rätteligen syftar på offentlig försvarare?
Citera
2021-03-12, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Berätta gärna mer om BO!

Hade gärna gjort det. Men tyvärr avslöjar jag mig då. Tiden får utvisa.
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Jag tror han är en knäckt man.

Oförstående till hur han kunde hamna här.

Tror inte han är kapabel till att plita ned en endaste bokstav trots att han om och om igen försöker få till den begynnande meningens första ord.

Inget formbart lämnar tumultet av tankar som far fram och tillbaka huller om buller inne i skallen.

Strax sitter han snarast och mumlar för sig själv i en sorts förvirrat samtal till sin döda hustru i något som för en utomstående framstår som en svamlande monolog som mest minner om Shakespeares Köpmannen i Venedigs framställan ”Kvaliteten på nåd” i dess stammande efter ”barmhärtighet”.

Herregud, kvaliteten på barmhärtighet…
Hehe, kanske. I Expressen, tror jag det var, skrev man (om gårdagen) att han: "suckade ljudligt" och "begravde ansiktet i händerna"...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Ja exakt vi är på samma spår och om lägger oss på den detaljen att hon fortfarande vill bli bäst och har 1 mentor som varken är hennes vänner eller familj.

Mentorn slänger ju inte fram kuken och ropar "kom så får du smaka" såklart utan har redan byggt upp en lång process av manipulationer för att sedan komma till den stora inbjudan: Ett trevligt Julfirande i lyxklass hos kvinnans största förebild! Mentorn som har allt som hon bara drömmer om.

Vad som leder till själva händelsen är oklart.. De kanske tog lite på varandra massage, dylikt och hennes ansvar är det absolut men ansvaret försvinner ju när hon upplever att han får övertaget och gör något som hon inte är med på. Hon ångrar sig dagen efter och vågar inte riktigt anmäla händelsen?

Jag är inte den som ställer mig på någons sida här men jag kan förstå hela anmälningsgrejen sen får man tänka på att media och alla gör ju saken 10 gånger värre än händelsen eller hur?

Sen låter rubriceringen jävligt brutal samma med Mordbrand.. Det låter som att man tänder på människor och ser de brinna tills de dör när det i själva verket någon som kan ha tänt på några träd i skogen eller eldat upp en papperskorg haha!

Jovars så kan det ju vara, jag står inte heller på någons sida. Jag bara applicerade min kvinnosyn på det här fallet och väntar och ser om det håller tätt
Citera
2021-03-12, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snyggastefittan
Privat försvarare i brottmål kan man vara utan att vara advokat. Jag antar att du rätteligen syftar på offentlig försvarare?

Korrekt. Tack för förtydligandet.
Sitter på telefonen så är lite knepigt att få en överblick.
Citera
2021-03-12, 19:15
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är väl uppenbart att det är en hel del vi inte vet. En 31-årig student som aldrig firar jul utan brukar åka utomlands (familj?) åker hem till en 71-årig änkling för att dricka jul i hans villa. Sedan blir hon så onykter att hon däckar hos honom. En snabb koll på kartan visar att det är ca 200 m till närmaste busshållpats, om det nu inte fanns taxi. Vet nu inte var hon bor, men GL bor ca 3-4 km promenad från centrala Uppsala. Så t.o.m. det hade varit ett alternativ.

Detta sagt så kan GL vara både en gris och våldtäktsman, men det är ju helt galet att häkta honom 2 1/2 månad senare.
Det är ju lite svårt att ta sig någonstans när man däckat. Vem vet, kanske hon blev drogad dessutom? Men han kan ju också ha varit en älskvärd farbror mentor ända fram till hon blev för berusad och han erbjöd henne att vila lite på soffan? Vi får väl invänta fupen för att få lite klockslag så man kan fylla i luckorna.
Citera
2021-03-12, 19:16
Medlem
StrawberryTeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Nu blir jag osäker, kan du något om juridik eller går du på magkänslan här? Jag har studerat förtalsregleringen tidigare och har sedan dess uppfattningen att du kan dömas för förtal genom att offentligt påstå att en person exempelvis dömts för våldtäkt. Men jag kanske har missat något.
Att nämna att någon dömts är helt i sin ordning. Att använda det för att skapa missaktning mot den personen är förtal. Ingen enkel lag, men ändå underhållande att Lambertz ägnat sig åt förtal, försvarat förtal och nu själv står som misstänkt gärningsman.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Kan vara så. Kan också vara så att det var julafton och hon var ensam och tyckte om Lambertz som person. Men visst, hon kanske såg en möjlighet att kunna få lite kontakter och utnyttja honom på det sättet. Men va fan, han är 71. Hon trodde nog det skulle räcka med en urringning i så fall och att han skulle somna till Kalle Anka. Istället söp han henne under bordet. Säger hon.

Eller så var det bara så enkelt att alkoholen gjorde henne kåt. Musen behövde sitt. Kuk som kuk. På fyllan är det lätt att man tager vad man haver.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Middagen fick han för runt en timme sedan, undrar om han åt och vad han gör nu? Jag tror han sitter och förbereder sitt fall och att han haft besök av sin advokat tidigare idag. De skissar väl på överklagan...

Oj oj. Hjärnan måste gå i högvarv! När han kommer ut bara när så kommer det bloggas så in i helvete. Justitiemord utan bara helvete. Säkert kommer han in på att GW nog har en del i det här. Det om han blir fri men det mesta tyder ju på att det blir minst 2 år i finkan för honom.
Citera
2021-03-12, 19:17
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snyggastefittan
Eller så var det bara så enkelt att alkoholen gjorde henne kåt. Musen behövde sitt. Kuk som kuk. På fyllan är det lätt att man tager vad man haver.
Visst, men varför anmäla för våldtäkt då? Då är det ju bara att åka hem sen och skämmas lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in