2021-03-12, 18:05
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Oavsett det så står min åsikt fast.
Bort med restriktionerna.
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Som ett tankeexperiment, tänk dig ett scenario där vi inte skulle ha haft några restriktioner överhuvudtaget, och vi inte hade klarat av att "flatten the curve".

Om detta ledde till en överbelastning av sjukvården så till den milda grad att det inte fanns tillräckligt med syrgas att tillgå för alla patienter som behövde, och det började dö tusentals personer i 50årsåldern byggda som Boris Johnson, som var i behov av syrgas.

Skulle du tycka att det vore värt det? Så att vi slapp restriktioner?
Inte bara det!
Det skulle ju innebära att många vanliga skador i vardagen som normalt kan tas omhand inom vården plötsligt skulle kunna bli invalidiserande eller livshotande när sjukvårdsresurser är uppbundna med covidvård.
Citera
2021-03-12, 18:05
Medlem
Citat:
Som ett tankeexperiment, tänk dig ett scenario där vi inte skulle ha haft några restriktioner överhuvudtaget, och vi inte hade klarat av att "flatten the curve".

Om detta ledde till en överbelastning av sjukvården så till den milda grad att det inte fanns tillräckligt med syrgas att tillgå för alla patienter som behövde, och det började dö tusentals personer i 50årsåldern byggda som Boris Johnson, som var i behov av syrgas.

Skulle du tycka att det vore värt det? Så att vi slapp restriktioner?

Att göra hypotetiska tankeexperiment har inget med verkligheten att göra.
Om vi stängde ned kraftigt och 100 personer per dag hoppade från Karlbergsbron, skulle du fortfarande tycka nedstängning var bra?
Båda är hypotetiska och ointressanta.
Jag utgår från verkligheten och jag vill ta bort restriktionerna nu.
Citera
2021-03-12, 18:10
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Om vi stängde ned kraftigt och 100 personer per dag hoppade från Karlbergsbron, skulle du fortfarande tycka nedstängning var bra?
Utan restriktioner blir verkligheten inom vården ohållbar och inte bara covid-sjuka kommer att drabbas. Alla som behöver sjukhusvård kommer att drabbas om alla restriktioner tas bort.
Citera
2021-03-12, 18:11
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Verkligheten är att restriktionerna är en reaktion på pandemin, i syfte att "flatten the curve".

Det är inte så att det har suttit ett gäng byråkrater och godtyckligt bestämt " gott folk, nu tar vi och inför lite restriktioner va?"

Vilken del av logiken är det som du inte förstår eller håller med om?
Citera
2021-03-12, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Utan restriktioner blir verkligheten inom vården ohållbar och inte bara covid-sjuka kommer att drabbas. Alla som behöver sjukhusvård kommer att drabbas om alla restriktioner tas bort.

Som jag sade tidigare. Om vården kollapsar är det en wake up call folket behöver.
Istället för att åter och åter rösta fram partier som för en invandringspolitik som går ut över sjukvård och äldreomsorg så måste folk få en fet, hård smäll där det känns som mest.
Om så ej sker kommer skiten bara fortsätta. Förr eller senare kommer smällen oavsett. Förr är klart bättre.
Citera
2021-03-12, 18:14
Medlem
Citat:
Verkligheten är att restriktionerna är en reaktion på pandemin, i syfte att "flatten the curve".

Det är inte så att det har suttit ett gäng byråkrater och godtyckligt bestämt " gott folk, nu tar vi och inför lite restriktioner va?"

Vilken del av logiken är det som du inte förstår eller håller med om?

För att flatten the curve innebär business as usual.
Jag vill inte ha det.
Jag vill att folk vaknar!
Och då duger det inte att allt hackar framåt.
Något måste brista så människor begriper.
Citera
2021-03-12, 18:14
Medlem
WimHofs avatar
Så ja, nu gick vi ner på underdödlighet i Sverige. Siffrorna från FOHM ser också otroligt bra ut. Dags att ta fredagsgroggen och fira! Går tyngre för UK och Israel. Kanske beror på massvaccineringarna?

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/
Citera
2021-03-12, 18:16
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finismalarium
Du tror fortfarande att vaccin levereras i planerad omfattning, jag tänker att ganska mycket talar emot det.

Om du räknar efter förstår du att jag inte räknar med det heller..
Citera
2021-03-12, 18:18
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Som jag sade tidigare. Om vården kollapsar är det en wake up call folket behöver.
Istället för att åter och åter rösta fram partier som för en invandringspolitik som går ut över sjukvård och äldreomsorg så måste folk få en fet, hård smäll där det känns som mest.
Om så ej sker kommer skiten bara fortsätta. Förr eller senare kommer smällen oavsett. Förr är klart bättre.
Du vill alltså bilda opinion mot invandring genom att aktivt skapa problem i samhället.
Det låter som att dina inlägg passar bättre i någon annan tråd.
Citera
2021-03-12, 18:21
Medlem
Citat:
Du vill alltså bilda opinion mot invandring genom att aktivt skapa problem i samhället.

Jag vill bilda opinion för att satsa på sjukvård och inte genom att satsa på restriktioner.
Citera
2021-03-12, 18:25
Medlem
Citat:

Vill man med restriktioner lätta för sjukvården vore det rimliga att förbjuda rökning och bilism under en månad. Det skulle ge stoooora lättnader i sjukvården.
Att förbjuda 8-åringar att spela fotboll ger inte ett skit.
Citera
2021-03-12, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finismalarium
Du tror fortfarande att vaccin levereras i planerad omfattning, jag tänker att ganska mycket talar emot det.

Allt talar emot det, kan bli totalt stopp för astras vaccin och då tvingas vi stoppa det också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in