2021-03-12, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Sebastian Rushworth är ju Ivor (The fat emperor) Cummings gamle vapendragare. Han har svamlat om att ta bort restriktionerna sen i våras, man kan fråga sig hur den andra vågen hade varit utan restriktioner.

https://www.expressen.se/debatt/stoppa-de-skadliga-corona-restriktionerna/

Ja, jag är inte övertygad om att den sett värre ut.
Och hur ska vi göra med våg 3, 4, 12 och 17:e mutationen.
Kan väl lika gärna klappa ihop allt här på jorden och låsa in oss för gott.
Nej, skydda äldre så gott det går och släpp övriga restriktioner anser jag.
Citera
2021-03-12, 16:33
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Nja restriktionerna hindrade nog smittspridningen rätt rejält under sommaren bland svenskar. Invandrargrupperna sket ju fullständigt i dem förra sommaren och där spreds ju smittan runt för att sen blomma ut under hösten. Det är fakta.
Nu kommer vi ha 1-2 miljoner svenskar 65+ som kan röra sig fritt i sommar och sen 6 miljoner. Som ska sitta hemma. Det är nog upplagt för konflikt i sommar....

Nej. Vi kommer ha ca 4-5 miljoner vaccinerade när semestern börjar, dvs i stort sett alla 50+ kommer vara helt färdiga sista juni..
Citera
2021-03-12, 16:33
Medlem
solstrålars avatar
Tegnell visar återigen sunt förnuft, i ansiktet på alla flashbacktroll och naziststollar i den här tråden:

"TT: Hur ser prognosen ut för festivalerna i sommar – är det rimligt att tro att de kommer att kunna hållas med samma publikantal som tidigare år?

– Nej, det tror jag inte att det är, det beror väldigt mycket på vad som händer med vaccinationerna, men som det ser ut just nu så låter det väldigt optimistiskt.", säger Tegnell.

SÅ glad att vi har en kämpe som Tegnell vid rodret som tar realism före skepsism.
Citera
2021-03-12, 16:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Ja, jag är inte övertygad om att den sett värre ut.
Och hur ska vi göra med våg 3, 4, 12 och 17:e mutationen.
Kan väl lika gärna klappa ihop allt här på jorden och låsa in oss för gott.
Nej, skydda äldre så gott det går och släpp övriga restriktioner anser jag.

Det är jag helt övertygad om att den hade gjort.
Nu är väl tanken att vi ska vaccinera oss och sedan släppa på restriktionerna.

Förresten så går Italien in i lockdown igen då sjukhusen inte klarar trycket.
Citera
2021-03-12, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är jag helt övertygad om att den hade gjort.
Nu är väl tanken att vi ska vaccinera oss och sedan släppa på restriktionerna.

Förresten så går Italien in i lockdown igen då sjukhusen inte klarar trycket.

Vad Italien gör är deras ensak.
Jag är emot restriktioner här i Sverige.
Anser inte det är rätt.
Citera
2021-03-12, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Nej. Vi kommer ha ca 4-5 miljoner vaccinerade när semestern börjar, dvs i stort sett alla 50+ kommer vara helt färdiga sista juni..
Du tror fortfarande att vaccin levereras i planerad omfattning, jag tänker att ganska mycket talar emot det.
Citera
2021-03-12, 16:46
Medlem
Citat:
Ett intressant debattinlägg i dagens expressen där tre läkare kräver att man ska häva restriktionerna.
De har argument för sin sak och vad de anser istället bör göras.
Jag är kass att länka så kanske någon annan kan göra så.
Finns som sagt de som har rakt motsatt uppfattning men jag uppskattade debattartikeln och delar deras åsikt.
https://www.expressen.se/debatt/stoppa-de-skadliga-corona-restriktionerna/?fbclid=IwAR3NmmmGJkG_1y70-ZA9rtdiErEdQDKnZHSg2BDjvScASt-8EZXNRboxJMs
Citera
2021-03-12, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K1ngen
https://www.expressen.se/debatt/stoppa-de-skadliga-corona-restriktionerna/?fbclid=IwAR3NmmmGJkG_1y70-ZA9rtdiErEdQDKnZHSg2BDjvScASt-8EZXNRboxJMs

👍
Citera
2021-03-12, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frassekock
En fråga ni som kan statistik och följer dessa 7/14dagar bekräftade fall. Hade en gäst idag som sa att Sverige är med på topp5 angående bekräftade fall per/miljon i Europa. Stämmer det? Trodde vi minskade och andra länder var bra mkt högre.
plats, land, fall per miljon (utjämnat data från ourworld in data)
1 Estonia 1111
2 Czechia 1086
3 Montenegro 903
4 San Marino 821
5 Malta 664
6 Hungary 636
7 Serbia 598
8 Cyprus 406
9 Sweden 383
edit: det ligger ganska still i Sverige totalt men skiljer väldigt mycket mellan olika regioner just nu, vissa ökar mycket, vissa minskar mycket och andra ligger still. Tror det är sportlovet och olika grad av skolstängning samt den brittiska variantens olika genomslag som gör att det skiljer så mycket nu. Finns klar risk att det blir sämre.
Senast redigerad av fabbe2 2021-03-12 kl. 17:03.
Citera
2021-03-12, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Tror också detta.

Norge och Finland är inte bra att jämföra sig med då detta är länder som ligger i utkanten är typ slutstationen.

Danmark är bättre att jämföra oss med då vi rent lägesmässigt har mer gemensamt med dem.

Nu vet jag inte om det finns några siffor eller index för "internationell aktivitet" för dessa länder men jag skulle gissa att Sverige och Danmark skulle ligger mycket högre än Finland och Norge.

Personligen tror jag att vi skulle varit betydligt snabbare på att stänga inresa med flyg från utlandet. Vi har en stor andel i befolkningen som kommer från utlandet och det är många av dessa som reser till sina hemländer. Iran var ju illa ute i början och det är många som reser mellan Iran och Sverige.

Om man kan stoppa ETT fall från att komma in flygvägen så kan det ju förhindra extremt många fall.

Färre fall betyder färre sjuka vilket i sin tur betyder lägre chans att det kommer in på äldreboenden och hos äldre - både genom minskad smitta och att vikarier inom hemtjänst/äldrevård inte behöver hoppa in så mycket.

Jag tror personligen att många vikarier med SMS-anställning hoppat in på olika äldreboenden och tagit smittan med sig dels oavsiktligt och dels för att de inte få något när de tackar nej till att hoppa in och arbeta om de känner sig lite krassliga.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/23-av-57-anst%C3%A4llda-p%C3%A5-%C3%A4ldreboende-gick-till-jobbet-sjuka-1.27040356

Det skulle behövas fler fast anställda inom äldrevården så att folk kan vara borta utan att det måste ringas in vikarier med SMS-anställningar som inte har råd att tacka nej.

Allt detta kommer givetvis kosta pengar och det betyder höjda skatter eller neddragningar på något annat och särskilt skattehöjningar är inget populärt.

Mer pengar till vård, omsorg och skola ger röster men höjda skatter ger mindre röster så oftast blir det små fjuttåtgärder.
"Iran-spåret" skulle jag också vilja veta mer om, dvs hur/om myndigheterna har kartlagt de som förmodligen reste mellan Sverige och Iran i samband med sportlovet förra året och under förra våren. Iran var ett av de länder som det rapporterades om som hade det svårt under den perioden.

(För att vara tydlig har jag inget alls emot iran-svenskar, men att tillåta resor under det kritiska skedet av pandemin förra året är något som svenska myndigheter bör kritiseras för.)
Citera
2021-03-12, 17:02
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Vad Italien gör är deras ensak.
Jag är emot restriktioner här i Sverige.
Anser inte det är rätt.

Inte ens om sjukvården skulle kollapsa? Alla länder i Europa har stängt ned när sjukvården inte klarat trycket längre. Sverige har inte varit där än och förhoppningsvis hamnar vi inte där heller, men det finns gränser som skulle få Sverige att stänga ner också. Det har inget att göra med om det är rätt eller inte.
Citera
2021-03-12, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Inte ens om sjukvården skulle kollapsa? Alla länder i Europa har stängt ned när sjukvården inte klarat trycket längre. Sverige har inte varit där än och förhoppningsvis hamnar vi inte där heller, men det finns gränser som skulle få Sverige att stänga ner också. Det har inget att göra med om det är rätt eller inte.

Tvärtom, det vore BRA om sjukvården kollapsade.
Först då kanske folk inser att vi behöver satsa på sjukvården och inte på invandringen.
Så länge allt hackar hjälpligt framåt kommer folk fortsätta rösta på att vara ”humana”, ”generösa” gällande invandring på bekostnad av sjukvård och äldrevård.
Vi behöver ett kraftigt jävla wake up call.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in