2021-03-12, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Var hittar jag aktuella uppgifter? Det sägs att Sverige ligger på 14:e plats per capita i vaccinationer här i Europa. Ungern sägs leda.

Finns det någon som vet vad man hittar detta? Läste på sociala medier men behöer mer.

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations

Det ska sägas att det är otroligt jämt med vaccinationer i Europa/EU - det finns enstaka länder som sticker ut men de flesta ligger på 9-11 administrerade doser per 100 innevånare.
Citera
2021-03-12, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Norge och Finland stängde ner ganska hårt direkt, sen gjorde de som WHO sa testa testa testa. Norge var även hårda med att folk inte skulle åka mellan fylkene, de skickade ut hemvärnet beväpnade som släpade hem dem som smet ut till sina hytter. Det var ett jäkla liv om det här i tråden i våras och kallades för facistfasoner av många här. Nu ser vi resultatet. Med det sagt så kan det fortfarande gå åt skogen för dem, även om jag inte tror det. Hela östblocket stängde snabbt och lyckades bromsa in, sen har man klantat till det. Tjeckerna sneglade ju på Sverige och sen gick det som det gick, kanske har de andra gjort samma misstag.
Gjorde man så i Finland också? De hårda restriktioner som du nämner för inrikes resor m.m. har väl också genomförts i andra länder och kan därför inte vara en åtgärd som skiljer Norge, och eventuellt Finland, från dessa.

Jag tror inte heller att Finland, Norge (och Island) kommer att misslyckas. Tvärtom har de lyckats exceptionellt bra. Det är just det exceptionella jag är ute efter. Om det bara har berott på slumpen att Norge, Finland har klarat sig bättre än de flesta andra europeiska länder är det inte säkert vad Sveriges utfall hade blivit om vi genomfört samma åtgärder.

Nu tror jag inte på slumpen, utan har en förhoppning om att likheter och skillnader mellan länder noga jämförs för att till slut få någon slags svar på varför dödligheten har sett ut som den gjort under pandemin.
Citera
2021-03-12, 14:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Gjorde man så i Finland också? De hårda restriktioner som du nämner för inrikes resor m.m. har väl också genomförts i andra länder och kan därför inte vara en åtgärd som skiljer Norge, och eventuellt Finland, från dessa.

Jag tror inte heller att Finland, Norge (och Island) kommer att misslyckas. Tvärtom har de lyckats exceptionellt bra. Det är just det exceptionella jag är ute efter. Om det bara har berott på slumpen att Norge, Finland har klarat sig bättre än de flesta andra europeiska länder är det inte säkert vad Sveriges utfall hade blivit om vi genomfört samma åtgärder.

Nu tror jag inte på slumpen, utan har en förhoppning om att likheter och skillnader mellan länder noga jämförs för att till slut få någon slags svar på varför dödligheten har sett ut som den gjort under pandemin.

Ja Finland stängde också ner hårt. Man slog till och med till med en järnring runt Nyland, men den fick man ta bort pga lagstiftningen. De hade drive-in testning direkt i våras.
Citera
2021-03-12, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Farten på vaccinationerna fortsätter att öka denna vecka, totalt +1.97% har fått första dosen jämfört med +1.5% förra veckan. Just nu har minst 9.25% av de vuxna i Sverige fått första dosen.

9% av hela befolkningen eller 9% av hela den vuxna befolkningen?
Citera
2021-03-12, 14:32
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
9% av hela befolkningen eller 9% av hela den vuxna befolkningen?

Det står vuxna va?
Citera
2021-03-12, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det står vuxna va?

Jag vet inte vilken ålder dom räknar ifrån, är det 18 år och över?

För man ska ju inte vaccinera gravida exemplevis. Inte heller vissa andra grupper. Så jag är osäker hur man mäter.
Citera
2021-03-12, 14:34
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Vilka länder kan man åka till nu ? Om man är frisk och lämnar snabbtest?

Och vilka länder kommer man absolut inte in i ?
Det finns cirka 200 länder, så ungefär vart vill du?
Citera
2021-03-12, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja Finland stängde också ner hårt. Man slog till och med till med en järnring runt Nyland, men den fick man ta bort pga lagstiftningen. De hade drive-in testning direkt i våras.
Då kan inte heller det vara något som skiljer Finland från t.ex. Italien. (Om man inte tillskriver Finlands framgång de lättade restriktionerna då förstås.)
Citera
2021-03-12, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Vilket också är mest relevant att jämföra med.

Inte om man svarar på ett inlägg där någon undrar vilka som har lyckats bäst och sämst i Europa. Då passar det bättre att jämföra med övriga Europa.
Citera
2021-03-12, 14:39
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Jag vet inte vilken ålder dom räknar ifrån, är det 18 år och över?

För man ska ju inte vaccinera gravida exemplevis. Inte heller vissa andra grupper. Så jag är osäker hur man mäter.

Citerat från folkhälsomyndigheten.

” Andel vaccinerade visar hur stor andel (%) av befolkningen i ålder 18 år och äldre som är vaccinerade.”
Citera
2021-03-12, 14:41
Medlem
Brukar komma ett inlägg här med veckovis statistik med antal döda, smittade den här veckan gentemot föregående veckor.
Nån som vill lägga upp det?
Citera
2021-03-12, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag får känslan av att du inte klarar av att skilja på skribenters åsikter kontra den information som de refererar till. Lite ungefär som att någon refererar till information som visar att man i ett antal asiatiska länder äter hund (det har jag prövat) och sedan få för sig att personen ifråga agiterar för ökad konsumtion av hundkött.

Det är inte speciellt svårt att sortera skribenter i den här tråden i två fack - de med akademisk bakgrund och de som inte har någon högre utbildning. Jag vet i vilket fack man kan sortera in dig.

Nu förstår jag inte riktigt vad du pratar om, igen. Konstiga svamlande försök till översitteri istället för att faktiskt svara på vad du citerar.

Att lära sig grundläggande statistik, såsom att tyda överdödlighet i procent för olika länder, lär man sig i högstadiet i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in