2021-03-12, 11:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Angående det sista: vad är det som dessa länder, som du säger har klantat sig, inte har gjort som våra grannländer har gjort?

Egentligen är det först när vi ser på vilka punkter misslyckade länder (Tjeckien, UK m.fl.) skiljer sig i hanteringen från lyckade länder (Norge, Finland, Island) som vi kan säga vad Sverige borde ha gjort.

Om de misslyckade länderna har gjort samma sak som våra grannländer är det inte säkert att Sverige, med tillämpning av samma strategi, skulle ha lyckats bättre.

Vad gäller UK så har de en befolkning som gärna skrälar och skrålar på puben, plus en stor invandring, idioterna satt ju på puben och sjöng hånsånger om coronan. Tjeckien klarade det föredömligt i våras men sen öppnade man upp med en arrogant fest och började snegla mot Sverige, dessutom har de en kindpusskultur vilket inte är förenligt med en pandemi. Sverige gjorde ingenting i början, hade vi stängt gränserna och avkrävt karantän av dem som kom så hade vi haft en annan sits. Istället så stod byfånen Tegnell och bröstade sig och avfärdade vetenskapen på löpande band.

Om vi går till din omvända fråga högst upp. UK hade ju sin statsepidemiolog som mitt under brinnande pandemi och lockdown smög ut till sin älskarinna. Tjeckien sparkade sin statsepidemiolog när man öppnade upp och ersatte med en liberal tok som sneglade på Sveriges hantering. Folk ser sånt, precis som barn, de gör inte som du säger utan som du gör.
Citera
2021-03-12, 11:03
Medlem
Paniken för vissa länder, där vaxxinet stoppats och/eller råkat ut för andra störningar som gör att vaxxinationen går på lågvarv, är mördande! Dock inte för att det är synd om människan (pun intended), utan för att det nu kommer det visa sig att dödstalen ändock går ner i väldig fart och detta utan att vaxxinationen går som förväntat. Hur nu spä på paniken och göra så att allt vaxxin blir distribuerat och injicerat? Hur många muterade fantasivarianter kan man lyckas finna på innan människan tröttnar och/eller genomskådar scammen? 10? 25? 100? Hur många injektioner tror ni människan orkar med innan man säger "nej, tack"?
Citera
2021-03-12, 11:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är ett bra mått. Dock finns också andra mått som påverkan på ekonomi, allmänna hälsan inklusive utbildning där barn och ungas hälsa ingår. Det pratas en del om det redan nu, men effekterna är ju mer långsiktiga och får påverkan flera år framåt.
Ja precis. Hälsan långsiktigt kommer att visa sig.
Citera
2021-03-12, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Vi är ett skandinaviskt land.

Så lätt är det.

-------
North Germanic peoples, commonly called Scandinavians,[1] Nordic peoples[2] and in a medieval context Norsemen.
https://en.wikipedia.org/wiki/North_Germanic_peoples

Edit: Del av text från not 2:
That is to say, all Vikings spoke the same language, and this must have been conducive to a feeling of solidarity among the Nordic peoples.

Norden
Norden är ett område i norra Europa som består av länderna Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige samt de självstyrande områdena Åland (tillhör Finland), Färöarna och Grönland (tillhör Danmark). Dessa fem stater och tre självstyrande områden är alla separata medlemmar i Nordiska rådet och Nordiska ministerrådet.[a]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Norden

Också ett land med hög andel utrikes födda - runt 20 %... Så relationen till "nordgermanska rötter" får en viss slagsida.
Citera
2021-03-12, 11:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Då vill jag säga att det är en grov förenkling att bara kunna jämföra sig med sina grannar.
Utan att specificera allt för mycket kring min situation, så hade ditt sätt att resonera på fått mina grannar att ta livet av sig.
Om de skall jämföra sitt boende, sin ekonomi osv med mig har de inget att leva för.

Man bör jämföra sig med människor som har liknande förutsättningar, inte för att det ligger/bor nära rent geografiskt. Självklart har vi många likheter med våra nordiska grannar, men också stora skillnader i befolkningsstrukturen m.m. Trångboddheten är ju kraftigt påverkande, det vet vi ju. Sverige har faktiskt valt att ta emot flera gånger fler människor som bor i getton än våra grannar. Vad man tycker om det är en annan fråga, men påverkar gör det..
Även storleken på befolkningen kommer ha en viss inverkan.

Därmed inte sagt att jag tycker att Sverige lyckats (för det tycker jag verkligen inte), men att bara jämföra med grannarna och sedan dra slutsatser utifrån det är helt fel enligt mig.

Bor du bredvid ett zigenarläger?

Det finns getton i våra grannländer också, fullt med invandrare. Samma problem råder där som här. De slutsatser jag drar är utifrån de förutsättningar vi har, Sverige har alltid varit ett föredöme på många plan. Nu står vi här som kejsaren utan kläder, fast munskydd har vi numera 7-10 och 16-18. Vi hade kunnat presterat bäst i norden, men icke. Jag skäms å Sveriges vägnar.
Citera
2021-03-12, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Det är ju där folk har dött. Bryr du dig inte om att få ner dödstalen längre?

Viruset har ju redan blåst igenom problemområdena i Stockholm. Om något är väl stora delar av Järvafältet redan immuniserade. Jag förstår dock fortfarande inte varför man lägger resurser på att vaccinera personal med antikroppar inom SÄBO. Unga friska människor. De äldre är ju redan vaccinerade och en stor del personal har antikroppar. Varför detta slöseri med vaccin?
Citera
2021-03-12, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Det finns getton i våra grannländer också, fullt med invandrare. Samma problem råder där som här. De slutsatser jag drar är utifrån de förutsättningar vi har, Sverige har alltid varit ett föredöme på många plan. Nu står vi här som kejsaren utan kläder, fast munskydd har vi numera 7-10 och 16-18. Vi hade kunnat presterat bäst i norden, men icke. Jag skäms å Sveriges vägnar.

Sverige har varit föredöme i många avseenden, men det var 20 år sedan. Mycket har hänt sedan dess.
Citera
2021-03-12, 11:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Det är ju där folk har dött. Bryr du dig inte om att få ner dödstalen längre?

Jodå jag bryr mig, men mig veterligen är det mest Svenska pensionärer som strykit med. Men för all del ta på er godhetskoftan ännu en gång på bekostnad av dem.
Citera
2021-03-12, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Också ett land med hög andel utrikes födda - runt 20 %... Så relationen till "nordgermanska rötter" får en viss slagsida.
Räknar man norrmän, danskar etc som utrikesfödda i den svenska statistiken?
Totalt har cirka 550 000 personer från Finland flyttat dit [Sverige] efter andra världskriget. Finnarna utgör den största och finlandssvenskarna den näst största invandrargruppen i Sverige
https://sv.wikipedia.org/wiki/Finlands_migrationshistoria
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2021-03-12 kl. 11:15.
Citera
2021-03-12, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Du lever kvar i en verklighet som inte längre existerar. Precis som du nämner har samhällspridningen varit högst bland olika problemområden även i våra grannländer. I Köpenhamn och Helsingfors spreds smittan som mest bland somalier. Gångra detta några gånger så har du de initiala förutsättningarna för Sverige. Det är möjligt att Sverige hade haft färre döda med samma strategi som Finland och Norge men kan man verkligen vara säker på det med tanke på hur läget ser ut i landet? Sverige har inte ens längre möjlighet att upprätthålla våldsmonopolet i delar av våra förorter. Det säger en del.
Citera
2021-03-12, 11:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Viruset har ju redan blåst igenom problemområdena i Stockholm. Om något är väl stora delar av Järvafältet redan immuniserade. Jag förstår dock fortfarande inte varför man lägger resurser på att vaccinera personal med antikroppar inom SÄBO. Unga friska människor. De äldre är ju redan vaccinerade och en stor del personal har antikroppar. Varför detta slöseri med vaccin?

Nu om någonsin borde antikroppstesterna vara till nytta, den som har antikroppar kan gott vänta tills det svämmar över av vaccin. Men en sådan fråga ska väl också gå i långbänk som allt annat.
Citera
2021-03-12, 11:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Du lever kvar i en verklighet som inte längre existerar. Precis som du nämner har samhällspridningen varit högst bland olika problemområden även i våra grannländer. I Köpenhamn och Helsingfors spreds smittan som mest bland somalier. Gångra detta några gånger så har du de initiala förutsättningarna för Sverige. Det är möjligt att Sverige hade haft färre döda med samma strategi som Finland och Norge men kan man verkligen vara säker på det med tanke på hur läget ser ut i landet? Sverige har inte ens längre möjlighet att upprätthålla våldsmonopolet i delar av våra förorter. Det säger en del.

Nä en sak är säker, vi kan inte vara säkra på något i den här pandemin. Det kan gå hur som helst. Men nu har vi i alla fall en hel del restriktioner på plats, även om det tog ett år. Problemet är att folk är pandemitrötta och vaccinationerna haltar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in