2021-03-12, 10:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
För att?

Det är vanligt att man jämför sig med sina grannar. En normal människa jämför sig inte med en fattig bonde i Indien för att få känna sig lite bättre. Det är många i tråden som vill framhålla Sverigebilden, anledningen till det är oklar. Vi har misslyckats med vår icke-strategi i jämförelse med våra grannländer, svårare än så är det inte. Gör om, gör rätt. Det spelar ingen roll hur mycket man försöker hålla upp skenet, omvärlden ser på, med fasa. Sen med det sagt så är det många länder som klantat sig enormt, värre än Sverige.
Citera
2021-03-12, 10:30
Medlem
11433.08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Skulle nog säga att det är helt omöjligt att jag haft det, då jag isolerade mig redan innan vi hade bekräftade fall i Sverige och inte träffat eller varit nära en människa sen dess.

För mitt eget välbefinnande behöver jag ett vaccin, försöker övertala vården att ge mig en lite tidigare men de verkar skita i allt utom ålder, trots att jag har extremt nedsatt immunförsvar och hotat att ta mitt liv om jag inte får vaccin snart. Jag skulle aldrig göra det, men det vet ju inte dem jag pratar med.

Sjukt land att någon vars hela liv bara är en väntan på vaccin inte kan få det före osäkra pensionärer som har attityden "aja jag tar väl vaccinet då, fast allt känns ju lite fånigt"...

Ett sjukt land för att idioter som du inte kan hota sig till vaccin?
"Buhguuu jag mår så dåligt jag kommer ta livet av mig om du inte ger mig förtur i kön".

Slår vad om att det står att du är en IDIOT med stora bokstäver i dina journaler.
Som nån annan skrev, du är en hypokondriker som startat massvis med trådar där du tror att du är sjuk. Du är en jävla belastning för sjukvården, håll din käft och sätt dig i nån stuga i skogen och kom tillbaka när det är din tur i kön.

Haha, hota med självmord,vad är du, en 15 årig flicka med svårt hår och raklugg som lyssnar på broder Daniel. Råtönt.
Citera
2021-03-12, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Om du läser i denna tråden är det lätt att luras att Sverige klarat sig dåligt vilket inte stämmer. Sverige har ganska låg överdödlighet om man ser över hela Europa. Däremot i Norden är Sverige klart sämst.

Nu baserar jag bara detta på hur många som dött och inte på andra saker såsom ekonomi eller värdighet där Sverige ligger i topp.

Sämsta länderna är väl Ryssland, Italien, Spanien och förhandlingsgenierna med Takadongtakadang i spetsen i UK.

Det tråkiga i kråksången är att Sverige "straffas" genom att betala mer till räddningspaket för EU än vad vi får tillbaka, för att "rädda" länder som valt hårdare strategier med försämrad ekonomi som följd. De stretade väl emot in i det sista, men då Tyskland vände kappan så var det svårt att få igenom. Att regeringar medvetet valt strategier som de får betala dyrt för borde de få stå för själva.
Citera
2021-03-12, 10:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Vilket också är mest relevant att jämföra med.
Skönt att vi i Norden har kommit lindrigt undan då. Men man kanske inte får jämföra Norden med Europa?
Citera
2021-03-12, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är vanligt att man jämför sig med sina grannar. En normal människa jämför sig inte med en fattig bonde i Indien för att få känna sig lite bättre. Det är många i tråden som vill framhålla Sverigebilden, anledningen till det är oklar. Vi har misslyckats med vår icke-strategi i jämförelse med våra grannländer, svårare än så är det inte. Gör om, gör rätt. Det spelar ingen roll hur mycket man försöker hålla upp skenet, omvärlden ser på, med fasa. Sen med det sagt så är det många länder som klantat sig enormt, värre än Sverige.
Vi är ett skandinaviskt land.

Så lätt är det.

-------
North Germanic peoples, commonly called Scandinavians,[1] Nordic peoples[2] and in a medieval context Norsemen.
https://en.wikipedia.org/wiki/North_Germanic_peoples

Edit: Del av text från not 2:
That is to say, all Vikings spoke the same language, and this must have been conducive to a feeling of solidarity among the Nordic peoples.

Norden
Norden är ett område i norra Europa som består av länderna Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige samt de självstyrande områdena Åland (tillhör Finland), Färöarna och Grönland (tillhör Danmark). Dessa fem stater och tre självstyrande områden är alla separata medlemmar i Nordiska rådet och Nordiska ministerrådet.[a]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Norden
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2021-03-12 kl. 10:54.
Citera
2021-03-12, 10:49
Medlem
Citat:

Nu pratar vi inte om Indien. Sveriges överdödlighet är måttlig i jämförelse och är visserligen högre men inte särskilt iögonfallande om man jämför normala influensasäsonger, brutet på 1 juli-30 juni. Innevarande säsong tillkommer, men den går inte att räkna på fullt ut tills säsongen är över, där överdödligheten nu kommer att minska successivt.

15-16 87777 −896 −1,01
16-17 90456 +1783 +2,01
17-18 89968 +1295 +1,46
18-19 86489 −2184 −2,46
19-20 92449 +3776 +4,26
medel 15-19 88673

Detta är fakta och den "fasa från omvärlden" baseras i princip bara på medial hysteri.
Citera
2021-03-12, 10:50
Medlem
Citat:
Angående det sista: vad är det som dessa länder, som du säger har klantat sig, inte har gjort som våra grannländer har gjort?

Egentligen är det först när vi ser på vilka punkter misslyckade länder (Tjeckien, UK m.fl.) skiljer sig i hanteringen från lyckade länder (Norge, Finland, Island) som vi kan säga vad Sverige borde ha gjort.

Om de misslyckade länderna har gjort samma sak som våra grannländer är det inte säkert att Sverige, med tillämpning av samma strategi, skulle ha lyckats bättre.
Citera
2021-03-12, 10:51
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Om du läser i denna tråden är det lätt att luras att Sverige klarat sig dåligt vilket inte stämmer. Sverige har ganska låg överdödlighet om man ser över hela Europa. Däremot i Norden är Sverige klart sämst.

Nu baserar jag bara detta på hur många som dött och inte på andra saker såsom ekonomi eller värdighet där Sverige ligger i topp.

Sämsta länderna är väl Ryssland, Italien, Spanien och förhandlingsgenierna med Takadongtakadang i spetsen i UK.
Om man dessutom mäter från några år tillbaka blir det än mer intressant, eftersom vi hade så pass milda influensasäsonger de senaste åren.

Nu påstår jag absolut inte att Sveriges hantering varit perfekt. Det är som vanligt oerhört trögt och stelbent och med oerhörda brister här och där samt politiker, myndigheter och andra aktörer som skyller på varandra osv..
Detta har utan tvekan kostat människoliv och orsakat stort lidande, men jag undrar hur vi kommer att se tillbaka på den här tiden?
Kan det komma att visa sig att vår strategi varit bättre för folkhälsan i det långa loppet när man jämför med länder som effektuerade panikåtgärder och allmän hysteri?
Citera
2021-03-12, 10:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Fast jag kan nog invända i att det är helt rättvist. Det är nog rättvist om man ser bara till Europa. Men man uppskattar att kanske lika många har dött under pandemin av nedstängningar, om denna uppskattning visar sig stämma så inte överdödlighet ett korrekt sett att se till dödlighet i covid. Då dessa dödsfall syns även i överdödligheten.

Så när man ser till överdödlighet i fattiga länder så kan man ju inte säga att "det är absolut mest rättvisa måttet" att mäta dödligheten i covid.
Men man kan säga att det är ett bra mått på hur väl länderna har klarat sig igenom pandemin.
Citera
2021-03-12, 10:59
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Då vill jag säga att det är en grov förenkling att bara kunna jämföra sig med sina grannar.
Utan att specificera allt för mycket kring min situation, så hade ditt sätt att resonera på fått mina grannar att ta livet av sig.
Om de skall jämföra sitt boende, sin ekonomi osv med mig har de inget att leva för.

Man bör jämföra sig med människor som har liknande förutsättningar, inte för att det ligger/bor nära rent geografiskt. Självklart har vi många likheter med våra nordiska grannar, men också stora skillnader i befolkningsstrukturen m.m. Trångboddheten är ju kraftigt påverkande, det vet vi ju. Sverige har faktiskt valt att ta emot flera gånger fler människor som bor i getton än våra grannar. Vad man tycker om det är en annan fråga, men påverkar gör det..
Även storleken på befolkningen kommer ha en viss inverkan.

Därmed inte sagt att jag tycker att Sverige lyckats (för det tycker jag verkligen inte), men att bara jämföra med grannarna och sedan dra slutsatser utifrån det är helt fel enligt mig.
Citera
2021-03-12, 11:00
Avslutad
Citat:
Nu vet vi varför det går trögt med vaccineringarna i Stockholm, de prioriterar babbelurerna ute på Järvafältet och liknande områden före etniska svenskar. Trevligt värre.

https://www.sydsvenskan.se/2021-03-11/aldre-i-utsatta-omraden-har-vaccinerats-forst

Tur att Skåne har vettet i behåll och går enbart efter ålder och inte diskriminerar svenskar.
Det är ju där folk har dött. Bryr du dig inte om att få ner dödstalen längre?
Citera
2021-03-12, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men man kan säga att det är ett bra mått på hur väl länderna har klarat sig igenom pandemin.

Det är ett bra mått. Dock finns också andra mått som påverkan på ekonomi, allmänna hälsan inklusive utbildning där barn och ungas hälsa ingår. Det pratas en del om det redan nu, men effekterna är ju mer långsiktiga och får påverkan flera år framåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in