Citat:
Ursprungligen postat av
revodneb
Det är vanligt att man jämför sig med sina grannar. En normal människa jämför sig inte med en fattig bonde i Indien för att få känna sig lite bättre. Det är många i tråden som vill framhålla Sverigebilden, anledningen till det är oklar. Vi har misslyckats med vår icke-strategi i jämförelse med våra grannländer, svårare än så är det inte. Gör om, gör rätt. Det spelar ingen roll hur mycket man försöker hålla upp skenet, omvärlden ser på, med fasa. Sen med det sagt så är det många länder som klantat sig enormt, värre än Sverige.
Då vill jag säga att det är en grov förenkling att bara kunna jämföra sig med sina grannar.
Utan att specificera allt för mycket kring min situation, så hade ditt sätt att resonera på fått mina grannar att ta livet av sig.
Om de skall jämföra sitt boende, sin ekonomi osv med mig har de inget att leva för.
Man bör jämföra sig med människor som har liknande förutsättningar, inte för att det ligger/bor nära rent geografiskt. Självklart har vi många likheter med våra nordiska grannar, men också stora skillnader i befolkningsstrukturen m.m. Trångboddheten är ju kraftigt påverkande, det vet vi ju. Sverige har faktiskt valt att ta emot flera gånger fler människor som bor i getton än våra grannar. Vad man tycker om det är en annan fråga, men påverkar gör det..
Även storleken på befolkningen kommer ha en viss inverkan.
Därmed inte sagt att jag tycker att Sverige lyckats (för det tycker jag verkligen inte), men att bara jämföra med grannarna och sedan dra slutsatser utifrån det är helt fel enligt mig.