2021-03-12, 06:06
Medlem
StrawberryTeas avatar
Det har florerat liknande rykten om GL under lång tid. Jag är musiker och lirade med Hannes i mitten av 80-talet, och sedan tidigt 00-tal. Vi snackades vid en del medan han jobbade med Quick. Minns att han raljerade om GL när vi en gång var ute på lokal med ett gäng. Vederbörande hade nämligen kallat Quick något i stil med sexbrottsling i gårkvällens Aktuellt, och Hannes var upprörd över detta, milt uttryckt.

Han beskrev ryktena kring GLs eget beteende i hänsynslös detalj. Detta var sisådär ett decennium innan #MeToo, så dessa rykten spreds väl mest bland de med insyn. Seriös media rörde inte osäkra uppgifter med tång då de förstod att folket inte kan agera domstol baserat på diverse förtal. Det var då det.

Jag känner mig alltså relativt säker på att det finns substans bakom anklagelsen. Att han inte lär bli fälld är en annan femma. Jag har inte mycket till övers för GL då han inte bara havererade sin yrkesroll fullständigt, utan även totalt smutskastade Hannes efter hans död.
Citera
2021-03-12, 06:11
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansundret
Det framgår av medierapporteringen och av häktningsframställan. Bevisningen inte presenterad men nån ursäkt från GL på sms efter att tjej sagt att hon mått dåligt efter ligget. Den klassiska fällan smällde sen igen över GL.
Du spekulerar vilt alltså. Och även om bevisningen skulle visa sig vara bristfällig så betyder det inte att kvinnan ljuger. Du har knappast på fötterna för att bilda dig någon uppfattning om hennes trovärdighet i det här läget.
Citera
2021-03-12, 06:16
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Choosan
Det har framgått att det var en väninna som anmäl, inte BO.
Och det innebär att det inte hänt att Lambertz våldtagit, menar du?

Oavsett vem som anmälde våldtäkten till polisen måste ju både polis och åklagare ha funnit det värt besväret att efter drygt två månader begära Lambertz häktad. Det finns nog lite mer än en vältalig vännina och ett pratglatt brottsoffer som skäl till häktning
Citera
2021-03-12, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Du spekulerar vilt alltså. Och även om bevisningen skulle visa sig vara bristfällig så betyder det inte att kvinnan ljuger. Du har knappast på fötterna för att bilda dig någon uppfattning om hennes trovärdighet i det här läget.
Du har helt rätt i det ;jag vet inte ett smack om detta mer än andra men jag har bra koll på samhällsutvecklingen och det är den jag ville spegla med bäring på påstådda våldtäkter.
Citera
2021-03-12, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Tänk om det vore så väl (skumpan läggs på kylning), för större idiot har väl inte svenska rättsväsendet någonsin skådat!

Vad har han gjort som är idiotiskt mer i detalj? Jag argumenterar inte emot dig, är bara nyfiken. Jag vet att GW tycker att Lambertz är en dåre.
Citera
2021-03-12, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnfortus
Vad har han gjort som är idiotiskt mer i detalj? Jag argumenterar inte emot dig, är bara nyfiken. Jag vet att GW tycker att Lambertz är en dåre.
Det han är mest ökänd för är väl hans ologiska och rättshaveristiska försvar av de uppenbart felaktiga morddomarna mot Thomas Quick eller Sture Bergwall som han nu heter. Även i Kevin-fallet fick han ånyo luft och försvarade återigen en felaktig utredning med en dåres envishet. Allt detta rimmar väldigt illa med någon som varit högt uppsatt inom vårt rättsväsende och i kombination med denna nu misstänkta våldtäkt måste man ju ifrågasätta än mer vad mannen egentligen har för moralisk kompass. Kan det finnas ärenden och beslut från den tid han var verksam inom rättsväsendet där han låtit sina egna personliga övertygelser färga av sig eller gjort saker för egen vinnings skull?
Senast redigerad av pf10 2021-03-12 kl. 06:43.
Citera
2021-03-12, 06:42
Medlem
Han försvarade domarna i Quickfallet. Menade att de var riktiga. Han erkände dock att han ej läst förundersökningen. Han jobbade som JK och då tyckte jag att han var duktig faktiskt. Men hans stora problem är ju att han försökt försvara personer som van der kwast, borgström m fl och därmed gjort bort sig genom att argumentera in absurdum.
Citera
2021-03-12, 06:43
Medlem
Choosans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo

Oavsett vem som anmälde våldtäkten till polisen måste ju både polis och åklagare ha funnit det värt besväret att efter drygt två månader begära Lambertz häktad. Det finns nog lite mer än en vältalig vännina och ett pratglatt brottsoffer som skäl till häktning
Jag kommenterade bara ett faktafel. Hur kan du läsa in något annat?
Citera
2021-03-12, 06:51
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrawberryTea
Det har florerat liknande rykten om GL under lång tid. Jag är musiker och lirade med Hannes i mitten av 80-talet, och sedan tidigt 00-tal. Vi snackades vid en del medan han jobbade med Quick. Minns att han raljerade om GL när vi en gång var ute på lokal med ett gäng. Vederbörande hade nämligen kallat Quick något i stil med sexbrottsling i gårkvällens Aktuellt, och Hannes var upprörd över detta, milt uttryckt.

Han beskrev ryktena kring GLs eget beteende i hänsynslös detalj. Detta var sisådär ett decennium innan #MeToo, så dessa rykten spreds väl mest bland de med insyn. Seriös media rörde inte osäkra uppgifter med tång då de förstod att folket inte kan agera domstol baserat på diverse förtal. Det var då det.

Jag känner mig alltså relativt säker på att det finns substans bakom anklagelsen. Att han inte lär bli fälld är en annan femma. Jag har inte mycket till övers för GL då han inte bara havererade sin yrkesroll fullständigt, utan även totalt smutskastade Hannes efter hans död.

Intressant. Ja det är ju oftast så. En person väl över 70 vaknar bara inte en morgon att nu ska jag bli sexualförbrytare! Finns ofta en historik. Han var ju extra skyddad vilket visar på utredningen i det här fallet. Den tog långt längre tid än brukligt som Oisín Cantwell skriver i AB, förmodligen för åklagaren närmast pissade på sig för det här var inget bra för karriären om hon inte har så bra på fötterna att det blir en fällande dom.
Citera
2021-03-12, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo

Ja man kan väl åtminstone säga att GL ”made their day” de släppte allt annat och la alla resurser på att få lite uppmärksamhet och solglans på sig själva när en sådan sparv flög in i munnen på dem
Citera
2021-03-12, 06:57
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NOVEMBERSPAWNED
Han försvarade domarna i Quickfallet. Menade att de var riktiga. Han erkände dock att han ej läst förundersökningen. Han jobbade som JK och då tyckte jag att han var duktig faktiskt. Men hans stora problem är ju att han försökt försvara personer som van der kwast, borgström m fl och därmed gjort bort sig genom att argumentera in absurdum.

GW körde ju över honom som bara den just för att han läst på och Göran hade det inte. I grunden är han alltså bara en dum en som tack vare SSU och sina sossekontakter sedan fått fina poster.
Citera
2021-03-12, 07:00
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det han är mest ökänd för är väl hans ologiska och rättshaveristiska försvar av de uppenbart felaktiga morddomarna mot Thomas Quick eller Sture Bergwall som han nu heter. Även i Kevin-fallet fick han ånyo luft och försvarade återigen en felaktig utredning med en dåres envishet. Allt detta rimmar väldigt illa med någon som varit högt uppsatt inom vårt rättsväsende och i kombination med denna nu misstänkta våldtäkt måste man ju ifrågasätta än mer vad mannen egentligen har för moralisk kompass. Kan det finnas ärenden och beslut från den tid han var verksam inom rättsväsendet där han låtit sina egna personliga övertygelser färga av sig eller gjort saker för egen vinnings skull?

Definitivt. Dan Josefsson delade denna (igen) igår. Den är intressant. Bland annat Lambertz engagemang för Veija Borg.

I övrigt gissar jag att det är fler än jag som håller andan lite i väntan på att GW ska uttala sig i #Lambertzgate2.0 ?
Senast redigerad av miapetter 2021-03-12 kl. 07:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in