2021-03-11, 23:29
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Till salu måste det ha varit, för det är ju bevisligen sålt!
Fast det var det ju inte. Han sa först nej. Han hade inte kontaktat någon om försäljning. Efter att Ebba träffat hinom8-10 gånger var huset till salu.
Det finns en skillnad på ett hus med till salu skylt och inte. Men vi kan väl enas om att vi tycker olika, för det är så tråkigt att upprepa sina svar, om du försök först vad jag menade hade jag respekterar det och kunnat respektera din åsikt. Men när försöker ju istället få ett svar ni kan idiotförklara.
2021-03-11, 23:31
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-Kint
Nej, du pallar inte därför att du inte orkar kontrollera fakta eller för att du vet att du har fel men vill inte erkänna. Möjligen kan det vara så att du i din utmattade hjärna tänkt att när värderingsmannen sagt att en renovering kostar 2,5 - 3,0 miljoner så innebär det att han måste ha uttryckt sig om ett korresponderande intervall när han uttalar sig om själva värdet. Så ligger det emellertid inte till. Det står bara 4 600 000 kr. Inget intervall. Men jag vill så gärna att du skall låta de små grå arbeta lite istället för att bara mala på i Ebba-hatande autopilot-mode.

Varför finns det inget intervall i Densias värdering? Sandraso har inte klarat av det. Eftersom ni båda har väldigt starka åsikter om allt annat vore det förtjänstfullt om ni faktiskt ansträngde er lite. Annars bevisar ni ju att er egentliga kapacitet bara består av mer eller mindre välunderbyggt tyckande.

Ähh! Va! Ingen av mäklarna i tråden som vet vad en värdering med statistiskt värde är?
2021-03-11, 23:33
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Fast det är ju inte sant, han kan bryta avtalet och kan då bli skadestånds skyldig. Men Ebba stämmer för Bättre rätt.

Och kom igen det heter fan inte bara så.

Bättre rätt betyder att Ebba tycker att hon har bättre rätt att bo i det där huset än vad Esbjörn har. Hon tycker det inte för att hon lagt handpenning. Utan för att det är en bra och smidig lösning som passar henne och barnen.
Annars hade hon stämt för avtalsbrott. Men det vet hon att hon inte kan. Så det gör hon inte.

Vilken juridisk skolning har du?

Kan du utveckla hur Ebbas stämning "för avtalsbrott" skulle se ut!?

Grejen är den, att du visar genom att skriva som du gör, att du inte vet ett skit vad du pratar om.
Men för sakens skull vore det intressant att se hur du skulle ha utformat stämningsansökan utifrån den grund du nämner ovan.

Den här saknar jag också svar på. kan jag få det?

Jag saknar också svar på min fråga om Densias värdering. Det var ju bara en enkel Ja/Nej fråga. Varför har du så svårt att svara på den?

Klarar du inte av att erkänna att dokumentet du ideligen hänvisar till inte är värt pappret det är skrivet på då det diskvalificerar sig självt?
2021-03-11, 23:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jodå, det går tiptop ... att flytta in i det huset för Ebba ... jepp!

Bara hon renoverar först.
Isåfall begår hon ännu ett brott.
2021-03-11, 23:36
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Isåfall begår hon ännu ett brott.

Nope, det gör hon inte.
2021-03-11, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Nyss hävdade du att Esbjörn inte förstår att man inte kan be att få tillbaka något man inte sålt. Den som inte förstår något så basalt är inte fullständigt klar I huvudet. Hur ska du ha det?
Att han ångrar sin försäljning är fullgott bevis för att han förstår konceptet med ägande och försäljning mycket väl. Han försöker få Ebba att backa, precis som planerat. Det bästa är att spela med i hans spel.
2021-03-11, 23:43
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag har en fråga till er som säger Ebba kommer att vinna. Hon har lagen på sin sida och lagen är alltid rätt.
Rent hypotetiskt om Esbjörn vinner
Är lagen fortfarande rätt då och då hade Ebba fel?

Givetvis att han då har rätt, han har då ovedersägligt bevisat hävning enligt 31§.
Att:
Han saknar rättshandlingsförmåga p.g.a psykisk ohälsa
Han sålde fastigheten alldeles för billigt p.g.a psykisk ohälsa
Han blev lurad av Ebba som visste om hans psykiska ohälsa.

Stackars jävel i så fall, han lyckas bevisa detta.

Stoppas undan på ett gruppboende.
Saknar rätt till sina egna tillgångar.
Får bara fickpengar och kan inte ens köpa en jacka själv.
Förvaltare som säljer av allt för att betala boendet.
2021-03-11, 23:44
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du inleder med att personer med lindrig kognitiv funktions nedsättning kan vara relativ lätta att lura. Vet man om att en person är lättlurad och ändå tecknar ett avtal, som man lurar en person att underteckna, då kommer avtalet att bli ogiltigt enligt 31 § avtalslagen. Då är man inte i god tro när avtal tecknas.

Lagtext: "Har någon begagnat sig av annans trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att taga eller betinga sig förmåner, vilka stå i uppenbart missförhållande till det vederlag, som må hava blivit erlagt eller utfäst, eller för vilka något vederlag icke skall utgå, vare rättshandling, som sålunda tillkommit, icke gällande mot den förfördelade".

Jag kan tänka mig att Ebba Busch var i god tro i lagens mening. Hon är självcentrerad. Hon är helt enkelt inte intresserad, av annat än det hon vill uppnå. Hon tog reda på allt om huset. Esbjörn råkade bara äga det.
Ja, det menar jag eftersom personer med lindrig kognitiv funktionsnedsättning ofta har nedsatt koncentrationsförmåga och nedsatt uppmärksamhet. Det går alltså att stressa en sådan person förhållandevis lätt och pressa fram beslut och handlingar som denne inte skulle ha gjort om hen fått lugn och ro. Jag kan tänka mig att Esbjörn kände sig pressad av Ebba och att hon pratade omkull honom. Han var väl ensam också när avtalet skrevs medan hon hade en väninna närvarande.

Moraliskt sett är hennes agerande förkastligt eftersom jag har svårt att förstå hur hon kunnat undgå att märka att Esbjörn var snurrig. I stället för att backa använde hon sig av hans belägenhet för att komma över fastigheten. Men att hon skulle ha handlat annat än i god tro i lagens mening tror jag inte. Hur bevisar man det? Som jag förstått det träffades hon och Esbjörn ensamma förutom när kontraktet skrevs.

Citat:
Just nu ligger bevisbördan på svarande sidan, men Ebba Busch måste hitta ett sätt bemöta det som hennes motpart kommer med, där sakkunnigutlåtandet är omöjligt att motbevisa. Allt som framkommit om Esbjörns kognitiva förmåga är också svårt att ifrågasätta, när Ebba Busch själv sagt att hon uppfattade honom som egen. Att Esbjörns tillvaro varit kaotisk med bilar, trafikolyckan, post och räkningar till olika adresser styrker inte motsatsen till kognitiva svårigheter.

Jag utgår ifrån att det är enklare att styrka att en skör 81 åring har kognitiva svårigheter, och övertyga en domstol om det, än att bevisa motsatsen i detta fall.

Till slut landar det på att Ebba Busch är kärande och måste styrka sin talan, med fokus på att avtalet är ett giltigt avtal.
Ebba kommer sannolikt segrande ur målet. Snurriga farbröder som Esbjörn skyddas inte av lagen.

Esbjörn bor väl inte i sin lägenhet utan på ett pensionat. Varför är det så? Där kan finnas ledtrådar till Esbjörns tillstånd. Det kan ju vara så att han är för snurrig för att bo själv och att det inträffat incidenser. Var Esbjörn bodde måste Ebba rimligtvis ha vetat.
2021-03-11, 23:51
Medlem
Citat:
Ja, det menar jag eftersom personer med lindrig kognitiv funktionsnedsättning ofta har nedsatt koncentrationsförmåga och nedsatt uppmärksamhet. Det går alltså att stressa en sådan person förhållandevis lätt och pressa fram beslut och handlingar som denne inte skulle ha gjort om hen fått lugn och ro. Jag kan tänka mig att Esbjörn kände sig pressad av Ebba och att hon pratade omkull honom. Han var väl ensam också när avtalet skrevs medan hon hade en väninna närvarande.

Moraliskt sett är hennes agerande förkastligt eftersom jag har svårt att förstå hur hon kunnat undgå att märka att Esbjörn var snurrig. I stället för att backa använde hon sig av hans belägenhet för att komma över fastigheten. Men att hon skulle ha handlat annat än i god tro i lagens mening tror jag inte. Hur bevisar man det? Som jag förstått det träffades hon och Esbjörn ensamma förutom när kontraktet skrevs.

Ebba kommer sannolikt segrande ur målet. Snurriga farbröder som Esbjörn skyddas inte av lagen.

Esbjörn bor väl inte i sin lägenhet utan på ett pensionat. Varför är det så? Där kan finnas ledtrådar till Esbjörns tillstånd. Det kan ju vara så att han är för snurrig för att bo själv och att det inträffat incidenser. Var Esbjörn bodde måste Ebba rimligtvis ha vetat.
Barry Karlssons utredning beskriver Esbjöns prestation på testen. Han arbetar med god uthållighet och koncentration. Han ger en helt motsatt bild av Esbjörn än vad du gör. Man skulle nästan tro att du aldrig träffat honom utan försöker dig på någon postorderbedömning. Du jobbar omvänt mot Barry Karlsson. Du utgår ifrån hur du tycker att han borde vara för att det ska passa ditt narrativ i stället för att anpassa din uppfattning efter verkligheten.
2021-03-12, 00:04
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Nej du det går icke.. . Att flytta in i det huset för Ebba .. nix.

Varför kan hon inte renovera och flytta in i ett hus hon äger???
2021-03-12, 00:05
Avslutad
Citat:

Att Ebba inte förstod att Esbjörn inte är fullt normal är en lögn, givetvis förstod hon det, hon uttryckte ju sej t.o.m. att han var citat "egen".
Hon träffade Esbjörn från midsommar och hela sommaren innan hon tillsammans med sina vapendragare syskonen Dietz lyckades manipulera och övertala honom att skriva under avtalet.
De hade åtminstone 8-10 möten, ibland med nybakade kanelbullar med sej, ibland sina barn med sej.
Ebba var mycket väl medveten om Esbjörns tillkortakommanden, finns ju även en anledning till att affären skulle göras i dunkel.
2021-03-12, 00:07
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Barry Karlssons utredning beskriver Esbjöns prestation på testen. Han arbetar med god uthållighet och koncentration. Han ger en helt motsatt bild av Esbjörn än vad du gör. Man skulle nästan tro att du aldrig träffat honom utan försöker dig på någon postorderbedömning. Du jobbar omvänt mot Barry Karlsson. Du utgår ifrån hur du tycker att han borde vara för att det ska passa ditt narrativ i stället för att anpassa din uppfattning efter verkligheten.
Menar du att neuropsykologen utsatte Esbjörn för stress och press under testningarna? I annat fall visar det sig inte om Esbjörns koncentrationsförmåga är nedsatt och hans uppmärksammat sviktar under stress och press. Det hör till neuropsykologens uppgift att skapa en så optimal situation som möjligt för Esbjörn så att han ska kunna göra en optimal prestation.

Jag skrev hur personer med Esbjörns diagnos kan fungera. Det är jag tydlig med. Jag spekulerar utifrån mina generella kunskaper om diagnosen, eftersom neuropsykologen så vitt jag sett inte uttalat sig öht om Esbjörns funktionsnivå i samband med avtalsskrivningen. Eftersom detta är ett öppet diskussionsforum tycker jag att jag har rätt att göra det. Men jag skulle inte spekulera om Esbjörn I en domstolsinlaga utan att ha träffat honom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in