Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Du inleder med att personer med lindrig kognitiv funktions nedsättning kan vara relativ lätta att lura. Vet man om att en person är lättlurad och ändå tecknar ett avtal, som man lurar en person att underteckna, då kommer avtalet att bli ogiltigt enligt 31 § avtalslagen. Då är man inte i god tro när avtal tecknas.
Lagtext: "Har någon begagnat sig av annans trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att taga eller betinga sig förmåner, vilka stå i uppenbart missförhållande till det vederlag, som må hava blivit erlagt eller utfäst, eller för vilka något vederlag icke skall utgå, vare rättshandling, som sålunda tillkommit, icke gällande mot den förfördelade".
Jag kan tänka mig att Ebba Busch var i god tro i lagens mening. Hon är självcentrerad. Hon är helt enkelt inte intresserad, av annat än det hon vill uppnå. Hon tog reda på allt om huset. Esbjörn råkade bara äga det.
Ja, det menar jag eftersom personer med lindrig kognitiv funktionsnedsättning ofta har nedsatt koncentrationsförmåga och nedsatt uppmärksamhet. Det går alltså att stressa en sådan person förhållandevis lätt och pressa fram beslut och handlingar som denne inte skulle ha gjort om hen fått lugn och ro. Jag kan tänka mig att Esbjörn kände sig pressad av Ebba och att hon pratade omkull honom. Han var väl ensam också när avtalet skrevs medan hon hade en väninna närvarande.
Moraliskt sett är hennes agerande förkastligt eftersom jag har svårt att förstå hur hon kunnat undgå att märka att Esbjörn var snurrig. I stället för att backa använde hon sig av hans belägenhet för att komma över fastigheten. Men att hon skulle ha handlat annat än i god tro i lagens mening tror jag inte. Hur bevisar man det? Som jag förstått det träffades hon och Esbjörn ensamma förutom när kontraktet skrevs.
Citat:
Just nu ligger bevisbördan på svarande sidan, men Ebba Busch måste hitta ett sätt bemöta det som hennes motpart kommer med, där sakkunnigutlåtandet är omöjligt att motbevisa. Allt som framkommit om Esbjörns kognitiva förmåga är också svårt att ifrågasätta, när Ebba Busch själv sagt att hon uppfattade honom som egen. Att Esbjörns tillvaro varit kaotisk med bilar, trafikolyckan, post och räkningar till olika adresser styrker inte motsatsen till kognitiva svårigheter.
Jag utgår ifrån att det är enklare att styrka att en skör 81 åring har kognitiva svårigheter, och övertyga en domstol om det, än att bevisa motsatsen i detta fall.
Till slut landar det på att Ebba Busch är kärande och måste styrka sin talan, med fokus på att avtalet är ett giltigt avtal.
Ebba kommer sannolikt segrande ur målet. Snurriga farbröder som Esbjörn skyddas inte av lagen.
Esbjörn bor väl inte i sin lägenhet utan på ett pensionat. Varför är det så? Där kan finnas ledtrådar till Esbjörns tillstånd. Det kan ju vara så att han är för snurrig för att bo själv och att det inträffat incidenser. Var Esbjörn bodde måste Ebba rimligtvis ha vetat.