Nummer ett är att skilja på muslimer och islam. Att ha en stor aversion emot islam, är sunt eftersom att islam är en mycket hårdför, intolerant och våldsam ideologi där framför allt kvinnor och djur behandlas som något katten dragit in.
Men också för att islam begränsar många människors egna tänkande. Något som för övrigt karaktäriserar alla religioner i olika avseenden.
Men, islam tillhör en av de mest våldsamma och intoleranta ideologierna där fel åsikt, skämt, tankegång eller sexuell läggning belönas med maximalt våld om man har otur. Att jämföra dagens islam med dåtidens våldsamma och blodiga kristendom är att medvetet fokusförflytta problem genom att relativisera dem. Att viljan till något bättre aldrig spelar någon roll, eftersom att historien har bjudit på dåliga saker
Komikern Marika Carlsson säger att hon tycker att bibeln är en skitbok. Givetvis ska hon och andra kunna få uttrycka det offentligt. Det är deras grundlagsskyddade rätt att uttrycka åsikter som ej strider emot svensk lag. Även kritisera religioner och idelogier.
https://www.expressen.se/kvp/noje/marika-carlsson-bibeln-ar-en-skitbok/
Om Marika Carlsson istället hade sagt att koranen är en skitbok. Då hade hon fått leva med en ständig hotbild, och troligen ofta fått ha personskydd för att kunna fortsätta leva säkert.
Många hävdar att alla religioner är lika varandra. Att tron på något högre, andligt sett, är centralt för religioner. Därefter skiljer det sig markant. Det är en milsvid skillnad mellan buddism och islam, precis som det är en milsvid skillnad mellan islam och judendomen.
För några år sedan hade jag haft stora problem med hur Jomshof uttryckt sig. Att han kanske skulle uttrycka sig mer diplomatiskt, för att inte såra människor. Idag håller jag med honom fullt ut. Jag har sett tillräckligt av vad ideologin/religionen islam gör med människor.
Jag är extremt noga med att skilja på muslimer och islam. Men numera säger även jag att jag också avskyr islam. Och parallellt med min islamavsky, givetvis respekterar alla skötsamma och fredliga muslimer, oavsett härkomst och övrig bakgrund.
Islam passar dock inte i Sverige i någon form. Jag vill alltså inte se varken minareter eller ens moskéer här i Sverige. Här i Göteborg agerar alltför många moskéer rekryteringscentraler för IS-terrorism. Det räcker för min del. Så nej tack för fler byggnader där kvinnor är välkomna bakvägen - om de inte menstruerar...