2021-03-11, 20:20
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REWall
För ett par timmar sedan tog JÅ i ett uttalade i Aftonbladet Jomshof lite i örat, och menade på att det hade varit bättre om Jomshof hade gjort distinktionen mellan islam och islamism mer tydlig. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JJv5mX/akesson-om-islam-uttalandet-kan-inte-doma-ut-hela-religionen Säger JÅ som själv dömde ut islam i samma Aftonbladet år 2009 https://www.aftonbladet.se/debatt/a/VRx8zd/akesson-muslimerna-ar-vart-storsta-utlandska-hot

Mellan åren 2009 och 2021 har vi 2014 då Rickard Wall (SD) som, såvitt bekant, första SD:are under en större sammankomst, SD Stockholms stads distriktsårsmöte, att propagera för att göra just den distinktionen.
Jag förstår inte riktigt vad skillnaden skulle vara?
Islamism är ju tillämpningen av Islam. Dvs omsättningen av teorin(islam) i praktik(islamism).
Islam tillämpat på samhället, Islamism.
Citera
2021-03-11, 20:20
Medlem
Kämpendahls avatar
Hur jävla svårt är det att använda ordet "islamism" istället för "Islam"? Alla vet att OM politiska motståndare får chansen att misstolka det SD säger så gör de det. Varför då ge dem chansen? Jomshof som är en av de mer begåvade sverigedemokraterna borde inte falla i fällan. Björn Söder däremot, som är lika begåvad som en krukväxt, skrev såklart på Twitter att Jomshof talar klarspråk om Islam. Med gamla avdankade skinnskallar som Björn söder blir det inget samarbete med andra borgerliga partier. Det räcker inte att de klär sig i kostym. Den låga IQ:n finns dessvärre kvar. Varje gång något parti räcker fram handen (senast Liberalerna) och kan tänka sig någon form av samarbete eller diskussion med SD så gör någon SD:are bort sig. Det slår aldrig fel. Det är som om någon förbannelse vilar över partiet eller så vill krafter inom SD helt enkelt inte närma sig andra partier.
Citera
2021-03-11, 20:25
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Islamism är ju tillämpningen av Islam. Dvs omsättningen av teorin(islam) i praktik(islamism).
Hur menar du? Att en muslim och en islamist är samma sak?
Citera
2021-03-11, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Hur jävla svårt är det att använda ordet "islamism" istället för "Islam"? Alla vet att OM politiska motståndare får chansen att misstolka det SD säger så gör de det. Varför då ge dem chansen? Jomshof som är en av de mer begåvade sverigedemokraterna borde inte falla i fällan. Björn Söder däremot, som är lika begåvad som en krukväxt, skrev såklart på Twitter att Jomshof talar klarspråk om Islam. Med gamla avdankade skinnskallar som Björn söder blir det inget samarbete med andra borgerliga partier. Det räcker inte att de klär sig i kostym. Den låga IQ:n finns dessvärre kvar. Varje gång något parti räcker fram handen (senast Liberalerna) och kan tänka sig någon form av samarbete eller diskussion med SD så gör någon SD:are bort sig. Det slår aldrig fel. Det är som om någon förbannelse vilar över partiet eller så vill krafter inom SD helt enkelt inte närma sig andra partier.

+ 1
Citera
2021-03-11, 20:29
Moderator
Parongatans avatar
Nummer ett är att skilja på muslimer och islam. Att ha en stor aversion emot islam, är sunt eftersom att islam är en mycket hårdför, intolerant och våldsam ideologi där framför allt kvinnor och djur behandlas som något katten dragit in.

Men också för att islam begränsar många människors egna tänkande. Något som för övrigt karaktäriserar alla religioner i olika avseenden.

Men, islam tillhör en av de mest våldsamma och intoleranta ideologierna där fel åsikt, skämt, tankegång eller sexuell läggning belönas med maximalt våld om man har otur. Att jämföra dagens islam med dåtidens våldsamma och blodiga kristendom är att medvetet fokusförflytta problem genom att relativisera dem. Att viljan till något bättre aldrig spelar någon roll, eftersom att historien har bjudit på dåliga saker

Komikern Marika Carlsson säger att hon tycker att bibeln är en skitbok. Givetvis ska hon och andra kunna få uttrycka det offentligt. Det är deras grundlagsskyddade rätt att uttrycka åsikter som ej strider emot svensk lag. Även kritisera religioner och idelogier.

https://www.expressen.se/kvp/noje/marika-carlsson-bibeln-ar-en-skitbok/

Om Marika Carlsson istället hade sagt att koranen är en skitbok. Då hade hon fått leva med en ständig hotbild, och troligen ofta fått ha personskydd för att kunna fortsätta leva säkert.

Många hävdar att alla religioner är lika varandra. Att tron på något högre, andligt sett, är centralt för religioner. Därefter skiljer det sig markant. Det är en milsvid skillnad mellan buddism och islam, precis som det är en milsvid skillnad mellan islam och judendomen.

För några år sedan hade jag haft stora problem med hur Jomshof uttryckt sig. Att han kanske skulle uttrycka sig mer diplomatiskt, för att inte såra människor. Idag håller jag med honom fullt ut. Jag har sett tillräckligt av vad ideologin/religionen islam gör med människor.

Jag är extremt noga med att skilja på muslimer och islam. Men numera säger även jag att jag också avskyr islam. Och parallellt med min islamavsky, givetvis respekterar alla skötsamma och fredliga muslimer, oavsett härkomst och övrig bakgrund.

Islam passar dock inte i Sverige i någon form. Jag vill alltså inte se varken minareter eller ens moskéer här i Sverige. Här i Göteborg agerar alltför många moskéer rekryteringscentraler för IS-terrorism. Det räcker för min del. Så nej tack för fler byggnader där kvinnor är välkomna bakvägen - om de inte menstruerar...
Citera
2021-03-11, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av occn
Finns enbart en 'religion' du inte får tycka är avskyvärd offentligt, speciellt inte som politiker inom SD, samma 'religion' du valde bekvämt att utelämna för ditt 'argument', nog för att det avslöjar hela problemet.
Det råder religionsfrihet i Sverige. Man kan tycka vad man vill om olika religioner men likväl kan man inte förbjuda dem. Jag kan inte se någon poäng med att en svensk riksdagspolitiker (här Jomshof) spyr galla över islam när han deltar i ett tv-program som handlar om annat. Han får förstås tycka vad han vill men han bör hålla sina privata åsikter för sig själv. Mig veterligen har inte SD inget emot islam som religion utan SD stödjer religionsfriheten som vi har i Sverige.
Citera
2021-03-11, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det råder religionsfrihet i Sverige. Man kan tycka vad man vill om olika religioner men likväl kan man inte förbjuda dem. Jag kan inte se någon poäng med att en svensk riksdagspolitiker (här Jomshof) spyr galla över islam när han deltar i ett tv-program som handlar om annat. Han får förstås tycka vad han vill men han bör hålla sina privata åsikter för sig själv. Mig veterligen har inte SD inget emot islam som religion utan SD stödjer religionsfriheten som vi har i Sverige.
Han sade aldrig att han vill förbjuda islam.
Citera
2021-03-11, 20:36
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf

Så reagerade också många år 2014, men med tiden har alltfler kommit till insikt om att judendomen genomgick en reformation århundradena efter Kristi födelse genom Talmud då judarna tog avstånd från stenåldersbarbariet i Gamla testamentet, och kristendomen genomgick en reformation som utlöstes av Martin Luther på 1500-talet och kristendomen lämnade successivt den mörka medeltiden bakom sig.

I vår globaliserade värld befinner islam just nu inne i en reformation där alltfler muslimer anser att det tex är OK med kvinnliga imamer - sådana moskéer finns i flera länder idag, i Saudi-Arabien har kvinnor fått rätt att köra bil, osv osv. Vi ska uppmuntra dessa muslimer att fortsätta reformera sin islam. Låt bli att äta griskött om det är viktigt för dig, men acceptera att andra vid ditt bord mumsar på fläskkotlett osv osv.

Sedan finns islamisterna som vägrar att reformera och modernisera sig. Tvärtom om vill de underkasta alla i sin omgivning sitt medeltidstänkande. Dessa ska vi bekämpa.
Citera
2021-03-11, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale

Vad får gömma sig som tillåtet bakom täckmanteln av 'religionsfrihet'? Tydligen tillräckligt för att göra en icke-reversibel och livslång skada på en människa, som könsstympning, vilket enbart är lagligt i Sverige på grund av 'politiska skäl', vilket i realiteten alltid enbart inneburit en underkastelse till 'medias åsikt' och vilka de i realiteten representerar (inte folket).
Citera
2021-03-11, 20:44
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Dum? Det var inte mycket till förklaring om varför islam blev tvunget att bli en våldsam religion.
Men på riktigt jag börjar tröttna.

Klarar du inte att hålla två tankar i huvudet samtidigt?

Man ska inte ge motståndaren vapen som Jomshoff gjorde.
Är det bara Åkesson i partiet som behärskar retorik?

Citat:
dagliga terrordåd sen 11 sept 2001

Du borde fattar varför jag låter länken vara kvar. Jag tackade för den för att jag är artig.

Skärp dig nu.
Citera
2021-03-11, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Det är tolkningen av religionen som är problemet. Ofta är det kulturen innan som förstör. Den läses in i religionen.

Islam kan vara en jobbig religion för att många verkligen följer den (tolkningen, inte koranen), medan de kristna blivit sekulära och slutligen slutat att vara äkta kristna. Religion är helt enkelt dåligt för samhället, vilken den än är.

Men som islam tolkas, så används den som kristendomen används i USA, för att förtrycka folk. Det är skitdåligt. Men den hade kunnat bli urvattnad precis som andra religioner, nu råkar den fortfarande vara stark och det är synd.

Att jämföra en urvattnad sekulariserad religon som protestanstisk lutheranism vs, en statsreligion som Islam är ju helt bisarrt.
Citera
2021-03-11, 20:51
Medlem
Antimentals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Man ska inte ge motståndaren vapen som Jomshoff gjorde.

Gränserna är redan dragna i sanden, SD har väl aldrig gömt med sin avsky för Islam?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in