2021-03-11, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatter1719
(Fortsättning, Sofia och Anton)

Susanna och Johan

- Jag fruktar fortfarande att det finns inslag av subkulturell analfabetism i den här matchningen. Minns mardrömsmatchningen Ellen och Bert för några säsonger sedan (Berts blogg, med den talande rubriken "Hej, jag är Bert", finns för övrigt fortfarande online för hugade läsare). Där var det uppenbart att experterna bara såg två unga människor som antagligen skulle passa ihop, men inte var förmögna, eller villiga, att läsa av de mer subtila markörerna. Hon var feminist och jobbade på en kulturbio - han hade pikétröja och tittade på sport. Ni fattar. I fallet Susanna och Johan är jag rädd att experttolkningen är "de är båda lantisar", men att Susanna är en funktionsjacka och Johan en varselväst. Det är inte samma lantis. Jag ser dock fram emot att få fel här; jag kan också se hur de äkta makarnas inre toalettpall och konfettikanon (Johan: "Yes! Det här är så rätt. Det är så jag.") möts och hur de båda förenas i, säg att gotta sig åt senaste Haveristerna eller den "sköna humorn" i Teknikmagasinet-katalogen eller ett avsnitt av Parlamentet.

Jag hoppas att du har tid att skriva dina reflektioner över de senaste avsnitten! Har verkligen sett fram emot att läsa det.

Jag känner att det är dags att läsa om Berts blogg nu. Jag fattar inte att produktionen tillåts misshandla folk som Grävis genom att utsätta dem för sånt här utan några som helst konsekvenser. Jag undrar hur Grävis familj och släkt upplever hur det är att se detta plågsamma drama?
Citera
2021-03-11, 17:48
Medlem
Rebusbuses avatar
Någon annan som tror att Lars kanske inte har så mycket inre att bjuda på? Har träffat min beskärda del läkare och läkarstudenter som älskar spännande stimuli, status och livets goda, men som inte har särskilt mycket under det yttre lagret. Känns som att sådanna dras just till det yrket.

Det kan såklart vara så att han har blivit "bränd" men jag tror att han kanske inte har så mycket känslor, hårt som det må låta.
Citera
2021-03-11, 17:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Ska Lars ha 10 år av elchocker för att lära sig anpassa sig efter den kvinnliga värmen.....

Eller så kanske hon kan välja bättre sina tillfällen att bryta ihop å komma igen än just under yogan, vad händer ifall Lars råkar ta henne till biblioteket🤫tro?

Alternativt kan han menande kontra & bryta ihop själv inför henne och leverera den filmiska repliken "håll om mig".

Då får vi se om Ellinor är rådig 💪
Haha, ska hon välja sina tillfällen att bryta ihop? Passar det på tisdag kl 15, eller är det fullt i kalendern då?

Om det funkade så är jag säker på att Lars kunde ha en chans att matcha henne. Då kunde han lägga in sina emotionella ögonblick i kalendern, förbereda sig på det obehagliga och klara sig igenom det hela med lite ryggklappar och mumlanden. Problemet för Lars är just att det inte funkar så, känslor är lite mer spontana och kan tyvärr inte bokas in som patientbesök.

Lars skulle ha levt för 150 år sen. Då hade han med sin läkartitel kunnat få ett arrangerat äktenskap på de villkor han vill. Han hade inte behövt lära känna sin fru egentligen. Det hade räckt med att han var respektabel och hade goda inkomster så hade nån farsa nappat på att överlåta dottern till honom. Nu får han visserligen gifta sig, men han måste övertyga tjejen om att stanna kvar också. Hade det varit för 150 år sen hade hon varit fast efter vigseln. Otur Lars!
Citera
2021-03-11, 17:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Alltså jag har ju tyckt att Johan är för tålmodig som låter henne hålla på.
Låter sig hunsas lite väl mycket (undrat om han är lite väl sävlig som karl).

Men jag tror ändå det är bäst att bemöta henne så ändå.

Hon är ju fan psyko, överspänd 24/7.
Det är inte lätt att ha å göra med såna människor.
Hade det varit i verkliga livet hade Johan dumpat henne för länge sen. Det är enbart pga TV-inspelningen som han tycker att det är pinsamt att bryta redan nu. Jag är ganska säker på att han har råg i ryggen om han skulle vilja.
Citera
2021-03-11, 18:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EdgarAleppo
Det verkar som att ni är vana vid att kvinnor är tysta och inte säger vad de tycker och tänker. Därför har ni svårt för att Susanna ifrågasätter och utmanar Johan. När Susanna dessutom säger ifrån när hon blir obekväm av Johans skämt bortförklarar han det genom att säga att man ska kunna skämta om allt. Ja, ett skämt är ett skämt. Men det är kul första gången man hör det. Inte den hundrade gången. Jag hoppas att man får se mer av Johans personlighet i kommande avsnitt. Just nu framstår han verkligen som platt. Vill se varför Susanna och Johan blev matchade.
Välkommen till Flashback.

Susanna hackar på Johan. Hon letar fel och anmärker på precis allt. Johan är inte platt, jag misstänker att han är ganska förbannad inombords under inspelningarna. Men han har redan insett att det inte är någon idé att gå i klinch med Susanna. Hon skulle direkt dra feministkortet - precis som du - och knäppa alla knappar i offerkoftan och säga att han minsann inte är van vid kvinnor som säger vad de tänker och tycker. Hon kan inte inse att hennes negativitet och konstanta kritik är ett problem - "Jag är ju bara ärlig!" Men att de har problem är 100% Susannas fel.

De blev matchade pga att Susanna missledde experterna i vad hon var ute efter. Hon fick vad hon bad om, men det visar sig att det inte var vad hon ville ha.
Citera
2021-03-11, 18:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av giffi
Mina äggstockar har nog fått sin beskärda del även utan gubbskämt, tack så mycket

Men efter avsnitt 4 får jag självmant snällt ta och backa angående Susanna och sälla mig till #teamgrävis. Anser fortfarande inte att feminismen är någon grej överhuvudtaget, utan hon är helt enkelt en mycket omogen människa och rätt otrevlig dessutom. Till skillnad mot Johan, som uppenbarligen har kommit bra mycket längre i sin känslomässiga utveckling och säkert kan fungera mycket bra i en relation. Jag stör mig också oerhört på hennes passiv-aggressiva flinande och skrattande, som enbart framstår som obehagligt och falskt. Johan som har uppenbart god emotionell intelligens gör sitt bästa för att skapa en trevlig atmosfär, men det är såklart tvärkört om motparten endast vill hitta fel och vässa. Ouch. Jag vidhåller att Susanna straffar honom för att han inte levde upp till den ursprungliga attraktionen. Det är ingen ursäkt, bara en förklaring. Jag får ont i magen av att se dem, bryt här och nu, låt Susanna växa upp och må Johan träffa en kärleksfull och snäll partner som matchar hans vänliga och varma personlighet.
#teamgrävis här. Det är stor ironi när Susanna håller föreläsning för Johan om vikten av att vara positiv och se glaset som halvfullt, när hennes negativitet genomsyrar hela bröllopsresan och relationen.
Citera
2021-03-11, 18:35
Medlem
jag skulle ljuga om det inte gör mig hård att höra en arg kvinna spendera en hel helg med att kasta pikar på en välvillig men lite dum man. Samtidigt så får man ju ta hänsyn till att den dumme jäveln mår lite dåligt. Hon är ju en jävla fucking bitch, MEN, hon hade nog uppskattat om han pikade tillbaka, liksom låta henne rädda upp situationen snarare än att hela tiden göra det själv. bjäbba tillbaka, stätt hårt mot hårt, HUR SÅVR T ÄR DET EGENTLIGEN, VAR LITE JÄVLA OSKÖN LIKSOM, VAR EN FITTA GRÄVIS, DU KLARAR DET! Lyckas han med det så kommer han gräva spyskopor ur henne hals, med KUKEN.

lars vegas och ellilår har ett problem, och det är att hon är känslomissbrukare. ergo är hon en vanlig millenial som bara kan kommunicera och skapa emotionell kontakt genom att dela med sig av artificiella svennetrauman. Samtidigt är lars emotionella djup ungefär så långt att han bara kan bli halvupprörd över att någon lagat baba ganoush utan att rosta äggplantan innan. Jag ser framför mig en konversation i deras vardagsliv:
Lars: 'Hej älskling! Ska vi göra partyhattar med ananas idag och baka kanelbullar med kakao idag kanske? Kanske ta på oss färgglada brallor och tävla om vem som kan göra mest flashiga kullerbyttor medan vi pimplar champagne till på spåret? Jag har gjort fondue '
Ellilår: 'Nej, idag ska vi ha det riktigt tråkigt, jag vill att du talar om dina känslor kring barnamod för mig. Jag stötte på ett barn idag, som hade överdoserat på sömnpiller hon hittat hos sina föräldrar. Har dina föräldrar skiljt sig? Snälla säg att det är så... jag vill att du stretchar mitt rövhål och berättar om när du blev vald sist i gympan och vilket otroligt trauma det var och hur det har färgat ditt förhållande till andra människor. Kom nu ska jag tvinga dig , som älskar lindy hop, att dansa slow tryckare till monica fucking zetter-HORA-lund'

Angående autistparet: ju mindre sagt desto bättre.
Citera
2021-03-11, 19:15
Medlem
Är det bara jag som tyckte att Lars s.k trauma var lite speciellt..? Fick nästan hålla mig lite för skratt. Jag tänkte att det fanns någon ”farbror” med i bilden och att han blivit utnyttjad i barndomen men nej, stackarn hade bara flyttat som barn. Jobbigt.
Citera
2021-03-11, 19:36
Medlem
kulturstrategs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zugswang
Är det bara jag som tyckte att Lars s.k trauma var lite speciellt..? Fick nästan hålla mig lite för skratt. Jag tänkte att det fanns någon ”farbror” med i bilden och att han blivit utnyttjad i barndomen men nej, stackarn hade bara flyttat som barn. Jobbigt.

Att flytta från ett hus man älskar, och från området och kompisarna där, byta skola... det är definitivt ett trauma för dom barn som tvingas uppleva det. Min barndom hade varit förstörd om vi hade flyttat(vilket vi inte gjorde som tur var).
Det är dock något som fattiglappar uppvuxna i lägenhet inte kan relatera till.

Jag förstår att det var ett trauma för Lars.
Citera
2021-03-11, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kulturstrateg
Att flytta från ett hus man älskar, och från området och kompisarna där, byta skola... det är definitivt ett trauma för dom barn som tvingas uppleva det. Min barndom hade varit förstörd om vi hade flyttat(vilket vi inte gjorde som tur var).
Det är dock något som fattiglappar uppvuxna i lägenhet inte kan relatera till.

Jag förstår att det var ett trauma för Lars.

Här kommer soyboy-brigaden till spexlasses undersättning
Citera
2021-03-11, 19:58
Medlem
Det är inte alla 8-åringar som klarar stora livsförändringar utan att reagera. Särskilt om det innebär att de förlorar all sin trygghet. En del föräldrar är ju så korkade och förbereder inte barnen heller, utan plötsligt är det flytt till nytt område, nya kompisar, ny skola osv. En 8-åring har inte en vuxens kapacitet att prata ut om sina känslor, och har kanske inte heller någon att vända sig till, och så mår barnet bara sämre och sämre och det blir en ond cirkel med fysisk sjukdom som Lasse berättade om. Jag har svårt att döma en 8-åring.
Däremot är det synd om han inte tagit itu med sina känslomässiga problem nu i vuxen ålder, så att han kan knyta an i en genuin kärleksrelation. Jag hoppas att Ellinor kan hjälpa honom med det, hur det nu än slutar för paret efter dessa 4 veckor. Som tur är, är vi människor utvecklingsbara genom hela livet så Lasse har alla förutsättningar att bli den man han vill vara.
Citera
2021-03-11, 20:06
Medlem
tempeZZts avatar
Blev genuint illamående över Susannas beteende i senaste avsnittet. Anmärker på varenda jävla småsak hon kommer på och letar efter ännu fler vid behov. Vilken jävla bitch! Hoppas du läser här. Hade inte stått ut fem minuter med en sådan kvinna, utan hade lämnat tvärt.

I övrigt är det som vanligt. Matchningarna hängs upp på en "stor" men egentligen oviktig sak. Övriga viktiga relationsbaserade saker låtsasbeskrivs genom att språkligt väva in dem i lull-lull trots att de fortfarande inte ens finns.

Susanna/Johan - Skogshuggare (blev grävmaskinist, close enough)
Anton/Sofia - Taco
Lars/Ellinor - Carl Ameln-utseende (ja, han var modell för bilden på tuben https://web.archive.org/web/20180507140859im_/https://gfx-bloggar.aftonbladet-cdn.se/wp-content/blogs.dir/428/files/2016/06/48.jpg )

Det finns bara hopp för ett par av de tre och det är ju redan klart vilket par det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in