Citat:
Ursprungligen postat av
viZionx2
Hej!
Mina kunskaper sträcker sig inte så mycket längre än grundläggande matematik, men jag är väldigt intresserad av sannolikhetslära och statistik eftersom det är av intresse för mig när jag sportsbettar.
Jag är nyfiken på hur man räknar ut att minst x antal lag av totalt y antal lag vinner sina matcher, alltså exempelvis att minst 3 av 5 lag vinner sina matcher.
Jag har sökt runt lite och funderat själv för att få klarhet i detta men har inte tillräcklig förståelse. Om alla lag skulle ha exakt lika stor sannolikhet att vinna skulle jag nog förstå hur man räknar, men hur gör man när alla lag har olika stora sannolikheter att vinna? Jag tror det handlar om kumulativa fördelningsfunktioner men är inte säker.
Exempelvis:
Lag 1 har 35% sannolikhet att vinna
Lag 2 har 40% sannolikhet att vinna
Lag 3 har 50% sannolikhet att vinna
Lag 4 har 55% sannolikhet att vinna
Lag 5 har 65% sannolikhet att vinna
Hur räknar man ut sannolikheten för att minst x antal lag av dessa vinner sina matcher?
Känner ni till någon enkel och behändig kalkylator där man kan mata in sannolikheterna för varje enskild match och x (hur många lag som minst ska vinna sina matcher)?
Låt p1 resp q1 vara sannolikheterna för vinst resp ickevinst för lag 1, etc.
Det finns sammanlagt 2⁵=32 olika kombinationer av vinster och ickevinster. Av dessa vill du summera alla sannolikheter för minst 3 vinster.
Det finns sammanlagt
"5 över 3" = 10 kombinationer med exakt 3 vinster
"5 över 4" = 5 kombinationer med exakt 4 vinster
och förstås 1 kombination med exakt 5 vinster
Dvs det är 16 av de totalt 32 kombinationerna som du måste summers sannolikheterna för.
För att förenkla notationen låter jag nu t ex
ppqpq = p1•p2•q3•p4•q5.
Den sannolikhet du söker ges då av denna summa av 16 termer:
Kod:
pppqq
ppqpq
ppqqp
pqppq
pqpqp
pqqpp
qpppq
qppqp
qpqpp
qqppp
ppppq
pppqp
ppqpp
pqppp
qpppp
+ ppppp
-------
= .....
Men enklare är nog att skriva ihop ett litet program med 5 nästlade loopar, en loop för varje lag över vinst resp ickevinst, samt summera i den innersta loopen över alla fall där det är minst 3 vinster.