2021-03-11, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiagaraFalls
Om jag har eget konto hos en mäklare måste jag väl redovisa varje trade för sig själv va? Och då gäller 30% skatt?

I detta fall är det lön insatt på mitt konto från företaget. Så då är det som du skriver då?

Om jag skulle trada för FTMO och gå med vinst skulle jag inte mörka något för Skatteverket. Vill inte ha några problem alls utan vill ha allt vitt. Skönast så.

Vid ett vanligt konto hos en broker där du äger kapitalet så gäller så gäller 30% skatt.
Men vid handel via FTMO gäller intäkten som inkomst. Så långt jag förstår det.
Citera
2021-03-11, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maskinborr
Hur skulle det fungera med revolut/wirex menar du, man får betalt till det kontot och sen vad? Är det bara svarta pengar efter det? Kan man på nåt sätt köpa krypto för pengarna, och sen skicka det till en annan kryptoplånbok som du deklarerar och sälja det där för 30% skatt? Eller kommer SV ha frågor om hur du fick tag på krypton från första början? "Ingen aning, nån bara sätter in det på mitt konto" kanske inte är ett giltigt svar.

Sitter i samma sits med just FTMO och har noll intresse att betala full inkomstskatt på detta, måste finnas nåt smidigt sätt att åtminstone få ner det till de 30% som den underliggande tillgången har som skattesats.

Har inte använt revolut eller wirex. Jag misstänker att det är en typ av konto som än så länge inte skatteverket ser. Jag tror iofs de ser det men inte bryr sig så mycket. De ligger nog och spårar betydligt större pengar kopplade till tung brottslighet.
Jo, jag känner också att det är surt med så mycket skatt, men man får väl jobba långsiktigt. Om några år kan man via intäkterna ha ett eget kapital och bra erfarenhet.
Citera
2021-03-11, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiagaraFalls
Nej, jag har inte hittat någon mer information om det. Verkar ju inte helt glasklart. Pratade med en fd konsult där jag jobbar som trodde att detta innebar att man var konsult och då skulle det vara 70% skatt pga att det skulle vara provision?
Vet inte hur han fick fram det.

Hittade denna youtubekanalen som går igenom flera prop firms: https://www.youtube.com/channel/UCj1...Wh3uqXF18l5VAw

Men det borde väl vara en fördel om firman finns inom EU för oss? Eller spelar det ingen roll?
Tror inte det, men värt att kolla upp.
Citera
2021-03-20, 01:27
Medlem
Har ni kommit fram till någon slutsats? Jag tänkte påbörja min challenge på måndag och har funderat på samma fråga ett tag nu.
Vad jag förstår det som så BÖR det deklareras som inkomst - det man gör är ju att sälja en tjänst till ett företag (i detta fall inom EU) iom att det är jag som fakturerar dem. Eftersom pengarna trillar in på mitt konto så får man själv reservera slantar o sen deklarera när det är dags..
Kanske är värt ett samtal till skatteverket trotsallt. Risken är ju att dom inte har den blekaste vad det är man pratar om
Citera
2021-03-20, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chusig-chey
Har ni kommit fram till någon slutsats? Jag tänkte påbörja min challenge på måndag och har funderat på samma fråga ett tag nu.
Vad jag förstår det som så BÖR det deklareras som inkomst - det man gör är ju att sälja en tjänst till ett företag (i detta fall inom EU) iom att det är jag som fakturerar dem. Eftersom pengarna trillar in på mitt konto så får man själv reservera slantar o sen deklarera när det är dags..
Kanske är värt ett samtal till skatteverket trotsallt. Risken är ju att dom inte har den blekaste vad det är man pratar om

Än så länge tror jag att det är som du beskriver ovan. Vi försökte kontakta skatteverket i ett så tydligt mail som möjligt men vi fick ett svar som visade att hon inte förstod vad vi menade. Vi försöker igen. Kontakta gärna du också och återkom.
Citera
2021-03-20, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clanli
Än så länge tror jag att det är som du beskriver ovan. Vi försökte kontakta skatteverket i ett så tydligt mail som möjligt men vi fick ett svar som visade att hon inte förstod vad vi menade. Vi försöker igen. Kontakta gärna du också och återkom.

Yes jag skrev ett mail igår o försökte förklara jag också 😅
Det är ju typsikt skatteverket att de ska försöka sig på o svara på frågor som de inte har någon aning om istället för att vidarebefordra till nån som vet.. Jag återkommer när jag fått svar.
Citera
2021-03-20, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chusig-chey

För FTMO bör följande gälla:
Eftersom du inte äger pengarna du förvaltar och får fakturera en del av överskottet så gör jag tolkningen att det skattemässigt bör jämföras med ett provisionsbaserat konsultuppdrag. Det enklaste bör därför vara att registrera en enskild firma och köra proptradingen som näringsverksamhet och även momsregistrera dig.

Hur andra propfirms sköter det med fakturering/lön törs jag inte säga då upplägget kan se annorlunda ut.
Citera
2021-03-21, 15:11
Medlem
Nu fick vi svar från Skatteverket och det är inte ett muntert svar direkt. Skatteverket gapar efter mycket och kommer förmodligen förlora hela stycket. Att kräva att FTMO ska betala sociala och arbetsgivaravgifter kommer aldrig att hända, vilket innebär att att folk kommer att köra med så dolda vägar som möjligt, alternativt skippa FTMO och funding-spåret. I bägge fallen blir resultatet att de missar intäkter.
Det som återstår är att köra via eget företag och att ta ut lön där, vilket i sin tur innebär sociala och arbetsgivaravgifter + skatt. Inte mycket över.

Svaret:
Det här är inte en anställning som du skriver men ni har ett uppdragsförhållande. Du har genomgått tester och blivit antagen som tradare och gör nu ett arbete på uppdrag för det här företaget. Pengarna du tjänar är ersättning för arbete och utbetalaren/uppdragsgivaren ska registrera sig arbetsgivare i Sverige.

Den som ger ut ersättning för arbete till en fysisk person som utför arbete i Sverige ska betala arbetsgivaravgifter i Sverige på utgiven ersättning (2 kap. 1 och 4 §§ SAL). Denna grundläggande regel gäller för alla som ger ut avgiftspliktig ersättning och det oavsett om utgivaren finns i Sverige eller utomlands.

Det innebär att en utländsk arbetsgivare är skyldig att registrera sig som arbetsgivare här och betala svenska arbetsgivaravgifter om arbetsgivaren har anställd personal här eller på annat sätt ger ut ersättning för arbete som utförs i Sverige. Det är också den huvudprincip som gäller enligt olika internationella överenskommelser som finns, nämligen att socialavgifter ska betalas i det land arbetet utförs. Det brukar kallas för att man tillämpar principen om arbetslandets lag.

Har du haft inkomster under 2020 ska du ta upp detta i deklarationen i år. Eftersom inte företaget har registrerat sig i Sverige tar du upp inkomsten i ruta 1.1 och skriver under "Övriga upplysningar" från vilken uppdragsgivare du har fått ersättningen, bra om du kan ange så mycket uppgifter du har t ex adress, telefonnummer osv.

Du bör upplysa företaget/uppdragsgivaren att de enligt svensk lag är skyldiga att registrera sig i Sverige och betala arbetsgivaravgifter och göra skatteavdrag eftersom du utför arbete i Sverige.

Från och med den 1 januari 2021 har en ny lagstiftning införts som innebär att utländsk arbetsgivare som saknar fast driftställe i Sverige ska göra skatteavdrag på ersättning som betalas ut för arbete som utförs i Sverige från och med den 1 januari 2021, 10 kap. 6 § skatteförfarandelagen (2011:1244).

Du kan läsa mer på länken nedan,
https://www.skatteverket.se/foretago...k+arbetsgivare
Citera
2021-03-24, 12:06
Medlem
ArgusStarks avatar
Bra initiativ - Men tror detta är fel forum för denna typ av frågor min vän. Men jag håller själv på med detta och har ett flertal vänner som kört FTMO innan. Man får betala 30% skatt och får skicka in sina trades från antingen MT4 eller genom ett utdrag man kan be ftmo om. Har pratat med Skv typ 4 ggr för att säkerställa detta

Men rekommenderar att du ringer in och dubbelkollar då dem inte alltid har koll!

Btw kolla gärna på The Prop Trading & FundingTalent - Ganska bra substitut för FTMO som begränsar ens nyhetstrading.
Citera
2021-03-24, 13:47
Medlem
@ArgusStark: Låter bra det du skriver. Jag ville dra det så långt det gick åt att köra lagligt.
Du redovisar affärerna som om pengarna/kontot var ditt eget och då blir det ju rätt med 30% kapitalskatt. Även om skatten blir lite mer eftersom du fått endast 70% av de 100% du redovisat via mt4.

Vilket rapportverktyg använder du förresten, eller räcker det med html-rapporten från mt4?
Citera
2021-03-24, 16:14
Medlem
Blir inte problemet då att man betalar 30% skatt på hela summan? Dvs även de 30% som ftmo redan dragit?
Citera
2021-03-24, 23:31
Medlem
Sphinxen7s avatar
Jag tolkar det som att man betalar 30% av själva profit splitten man får. Detta styrks genom utdrag från banken samt faktureringen man gör på ftmo's sida. Jag blev precis fundad så det är rätt nytt för mig med. Däremot har jag fått höra av polarna som varit fundade ett tag att detta skall räcka.

Uppdatera gärna om ni hör annat

//Edit: skriver från mitt andra nick
Senast redigerad av Sphinxen7 2021-03-24 kl. 23:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in